Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 31: Verkapt Verkapt, Na het lezen #1

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #6382 |

Vragen ThrillZone leesclub Verkapt

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over?
    3. Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De belangrijkste karakters leer je beter kennen. Je ziet dat ze gaan waar ze in geloven en gaan daarvoor zelfs tot het uiterste.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personages zijn Nora en Alec omdat ze tot het uiterste blijven gaan om het doel te bereiken zelfs al zetten ze hun eigen leven op het spel.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou aan niemand iets wijzigen.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond de schrijfstijl prima passen. De beschrijvingen waren voldoende zonder te overdrijven. De emoties waren ook heel goed neergezet en alles was duidelijk uitgelegd.

Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over?
    Ik las nooit eerder een ecothriller en hij is mij bijzonder goed bevallen. Ik heb heel wat bijgeleerd en het boek maakte indruk op mij. Wij laden onze karretjes maar vol in de supermarkt maar staan er nooit bij stil wat er allemaal aan vooraf gaat of wat er komt bij kijken voor de producten op de rekken terecht komen.

Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Absoluut. Hier en daar was er wel iets waar ik even mijn wenkbrauwen bij fronste omdat het mij niet helemaal duidelijk was, maar ik denk dat haar boeken een mooie en populaire manier zijn om ons de ogen te openen.

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 41

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nou ,ieder geval Nora wel. Ze komt als jong onervaren student naar Borneo , volgt eerst braaf de orders op van Palmoil,maar omdat ze het niet eens is met de werkwijze van hen, gooit ze het roer om en kiest de kant van de lokale bevolking en komt daarbij voor een enorme uitdaging te staan die ze tot een goed einde weet te brengen.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ribang , omdat hij gedurende het hele boek blijft volharden om het regenwoud te verdedigen , ondanks meerdere aanslagen op zijn leven.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? geen idee .

De auteurs

1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja.Steeds korte en duidelijke informatie over de palmolie industrie, zonder dat het “to much”wordt.
    2.Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over? Echt onverwachts goed. Wist niet van te voren wat ik van moest voorstellen.
    3.Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet? Jazeker,en dan ook in deze stijl, eco thrillers , van gewone thrillers zijn er al zoveel , Janneke heeft het aangedurfd om een nieuwe weg in te slaan in boekenland en is daar zeker in geslaagd.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

Naar mate het verhaal vordert krijg je een steeds beter beeld van de hoofdpersonen, hun karakter en hun drijfveren tot handelen.
    Mijn favoriete personage is Nora. Als ze de misstanden ontdekt kiest ze ervoor haar opleiding aan de wilgen te hangen en zich geheel in te zetten voor het goede doel.
    De personages zijn prima uitgewerkt. Wat mij betreft hoeven er geen veranderingen doorgevoerd te worden.

De schrijfstijl is soepel. Makkelijk leesbaar. De korte hoofdstukken en de niet te al te lange zinnen dragen hier aan bij.
    Deze thriller omvat een actueel onderwerp en brengt misstanden aan het licht. Het komt heel waarheidsgetrouw en reëel over
    Janneke moet zeker meer gaan schrijven. Het “smaakt” naar meer.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 149

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Ja, en dan vooral Nora. Ze zet zich eerst volledig in voor Palmoil maar zodra ze merkt hoe het er echt aan toe gaat , gaat ze overal vol tegen in en helpt ze de bevolking. Eigenlijk gebeurt het zlefde met Alec.

2.Heb je een favoriete personage? Dat is voor mij echt wel Nora. Een vrouw met een duidelijk karakter die al veel heeft mee gemaakt. Ze gaat haar eigen weg en laat daarvoor alles achter zich. Erg moedig.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niet dat ik zo weet. De personages zijn allemaal duidelijk uitgewerkt

1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past. Ja, erg goed zelfs. Korte hoofdstukken waar toch elke keer alles goed wordt verteld. Ook wordt het echt beeldend verteld en dat is juist wat ik zo mooi vind aan dit boek.

2.Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over? Geweldig en het heeft me volledig verrast. Terwijl er genoeg spannende stukjes zijn weet ik nog niet of het wel voldoende thriller gehalte heeft maar vandaar misschien de eco-thriller.
    3.Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Oh ja, zeker weten en ik zou de boeken ook echt gaan lezen. Vooral thrillers zoals nu waar een boodschap bij zit

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 149

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja. Nora gaat steeds meer te weten komen hoe erg ze infeite zijn
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nora, ze is een typisch Westers meisje en die gaat de andere mensen helpen met haar stage
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Eigenlijk niet. Het is wel goed gedaan

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja soms beetje langdradig
    Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over? Leuk! Ik heb nog nooit stil gestaan wat problemen er in de wereld zijn
    Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet? Ja, ze kan je echt aan het lezen houden

Babette
    Bijdrager
    Post count: 17

De Karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren? En zo ja, hoe?

Ja, ik heb zeker het gevoel dat de karakters evolueren. Bij Nora merk je dat ze als stagiaire in het begin echt geloofde dat ze was gekomen voor het mede oprichten van een school voor de kinderen van de lokale bevolking, die werken op de plantages. En ook echt dacht dat PT Palmoil op een duurzame manier werkte en dat het goed was voor de lokale bevolking, aangezien er werkgelegenheid werd gecreëerd. Naarmate het verhaal vordert komt ze zoveel meer te weten en beseft ze dat wat er allemaal gebeurd absoluut niet in het voordeel is van de lokale bevolking, voor het voortbestaan van de Orang-Oetan en voor het bestaan van het regenwoud.
    Ook bij Alec zie je dat hij in het begin aanneemt wat hem wordt verteld, maar doordat hij wordt aangezien voor de journalist Julien, ook ontdekt dat alles wat hem verteld is niet de waarheid is. Dat het voor hem niet gaat om het geld, maar om het welzijn van de Orang-Oetan en de lokale bevolking.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Nora is absoluut mijn favoriete personage, vanwege haar gedrevenheid om goed te doen voor anderen, ze is onbaatzuchtig en begaan met de Orang-Oetan, het regenwoud en de Dayakbevolking.

3. Zou je aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee, ik zou absoluut niets willen veranderen aan de personages. Ze zijn zo goed omschreven, dat je ook echt meevoelt met Nora, sympathie krijgt voor Alec en een absolute afkeer voor Bernardus.

De auteurs

1. Vind je dat de schrijftstijl bij het verhaal past, zo ja en nee, waarom?

De schrijfstijl past zeker bij het verhaal, het laat je voelen en meeleven, je waant je in Borneo. Het is niet langdradig geschreven.

2. Het is de eerste eco-thriller van Janneke Bazelmans. Hoe komt die bij je over?

Nooit eerder las ik een zogeheten eco-thriller en had ook geen idee wat ik er precies bij kon verwachten. Het verhaal en toch ook zeker de boodschap is heel goed overgekomen. Verkapt is fictief geschreven en gebaseerd op de werkelijkheid, waardoor het nog meer bij je “binnen” komt. Mooi geschreven, met af en toe zeker ook wat spanning.

3. Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel en waarom niet?

Dit boek heeft me absoluut geraakt en als het Janneke lukt om dat nog een keer te doen, dan vind ik zeker van wel. Een nieuwe eco-thriller met een fictief verhaal, gebaseerd op de werkelijkheid lijkt me fantastisch. Hoe mooi is het dat je de lezer mee kan nemen naar de werkelijkheid in boekvorm, zonder dat het geschreven is als een soort documentaire. Er gebeurd nog zoveel meer op de wereld, waar wij geen weet van hebben. Kortom: JA!

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 183

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Niet alle karakters evolueren in dit boek evenveel.
    Nora ondergaat natuurlijk een ware transformatie, zij kijkt anders naar de wereld dan ze deed toen ze richting West-Kalimantan vertrok. Het naïeve meisje wordt een avontuurlijke, sterke vrouw met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Ik vind het normaal moeilijk om evolutie in een personage aan te geven, vaak vind ik dat ze gewoon doorheen het boek ‘anders’ belicht worden. Maar in dit geval is daar geen onduidelijkheid over.
    Bernardus en Tonak ondergaan geen enkele evolutie. Zij zijn van hun gelijk overtuigd, dat ze het recht hebben om veel geld te verdienen ten koste van de bevolking van het gebied en de natuur. Als er al enige evolutie zou zijn van Bernardus, dan is het dat hij nóg inhaliger wordt.
    Alec van der Hoeven komt pas later in het boek aan bod, maar ook hij ondergaat een gelijkaardige transformatie als Nora. En ik denk dat we ook hier kunnen spreken van een bewustere, proactieve houding. Hij neemt verantwoordelijkheid voor het bedrijf waar hij nu deel van uitmaakt!
    Emas is terughoudend tegenover de buitenlanders, en leert wel om Nora te vertrouwen. Voor mij is hier geen sprake van echte evolutie, maar hij leert wel dat niet alle buitenlanders uit zijn op geld.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Alec. Hij wordt in het diepe geworpen en zwemt bijna onmiddellijk. Hij weet niets over palmolieproductie en de levenswijze in dat vreemde land. Maar toch slaagt hij erin het vertrouwen te winnen van Nora en doet hij wat moet gedaan worden om het onrecht in ieder geval te proberen een halt toe te roepen. Ik vind Alec aardig en sterk, met twijfels net zoals elk ander mens.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niets willen veranderen aan de personages. Ik zou alleen gewild hebben dat het anders liep met Emas en dat het verhaal ook een keer van zijn kant belicht werd.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het boek leest erg vlot en ik was me tijdens het lezen eigenlijk niet bewust van de schrijfstijl. Ik vind dat bij een thriller wel een goed punt. Het gaat om het verhaal, niet zozeer om de zinsconstructies. Nu ik beter naar de schrijfstijl heb gekeken valt me op dat er afwisselend korte en langere, ingewikkeldere zinnen staan. Ik kan hier alleen maar lovend over zijn, want deze zijn zo soepel geschreven dat ik dat helemaal niet zo ervaarde tijdens het lezen.

Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over?
    Ik heb genoten. De problematiek die wordt belicht in combinatie met de spanning van het verhaal is prachtig. Het is een kunst om deze beide in een goed evenwicht te krijgen. Het is geen ‘zwaar’ boek geworden en dat maakt het voor veel mensen toegankelijk. En dat maakt weer dat er bewustwording komt omtrent het gebruik van palmolie.

Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Ik vind dat Janneke een unieke kennis bezit door haar beroep en dat ze daar zeker gebruik van moet maken om meer thrillers te schrijven. Ik ben er ook van overtuigd dat dit boek meer aandacht verdient dan het nu krijgt. Het boek wijkt af van de geijkte paden der thrillergenre en dat geeft stof tot nadenken. En ik denk dat we nog meer stof nodig hebben! Ook over andere ecologische thema’s.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters
    Ik vind alle personages goed uitgewerkt. Je leert ze voldoende kennen naar hun rol die ze hebben in het verhaal. De hoofdpersonages, Nora en Alec, zijn mijn favorieten. Niet omdat je ze het best kent, maar ze evolueren ook echt. Ze gooien echt alles overboord om de waarheid naar boven te krijgen. Echt fijn om volgen en lezen. Ik zou er dan ook niets aan veranderen.

De auteurs
    De schrijfstijl van Janneke is zeer aangenaam om lezen. Ze neemt je echt mee naar dat land, die streken en dat is een gave. Alles wordt ook duidelijk uitgelegd/beschreven, ook qua emoties, zonder te belerend over te komen. Of dit typisch ecothriller is weet ik niet, het is ook voor mij een eerste keer. Het geeft wel stof tot nadenken over onze economie en de belasting van de natuur. Top gedaan! Ik wil zeker meer van de auteur lezen.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 97

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nora, maakt in het eerste deel een langzame ontwikkeling door, ze is in het begin erg naïef, er ontstaat steeds meer bewustwording bij haar. In het tweede deel is Nora ineens een milieuactiviste.
    Toch wel Nora, in het begin kon ik mij verschrikkelijk aan haar irriteren, kon haar wel door elkaar schudden, later veranderde dit doordat ze steeds meer in de realiteit begon te staan.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de hoofdpersonages komen allen goed naar voren. The Good guys and the Bad guys.
    De auteurs
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Schrijfstijl past prima bij het verhaal. Je kon door alle details je bijna letterlijk beelden vormen; oerwoud, de dorpen, de plantages, etc.
    2. Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over?
    Het is goed dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp, persoonlijk had ik nog nooit een eco-thriller gelezen. Als kind heb ik wel alle kinderenboeken van Greenpeace verslonden.
    Persoonlijk vind ik het super lastig als consument, uit te zoeken welke producten wel of geen palmolie bevatten, ik denkt dat dit geldt voor bijna alle consumenten. Strenger wetgeving zou hierbij mogelijk een uitkomst zijn!
    3. Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Ja, ik denk dat het bedraagt aan de bewustwording van de lezers (consumenten).

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 204

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe
    Ik ben van mening dat Nora een enorme positieve ontwikkeling doormaakt. In het begin is ze als stagiaire een timide meisje.
    Ze voert uit wat haar is opgedragen en probeert alles in het werk te stellen om zo veel als mogelijk contracten door de inheemse bevolking ondertekend te krijgen. Als ze er achter gekomen is dat de eigenaren van de plantage corrupt zijn, trekt ze haar eigen plan en gaat samen met een aantal inheemse voorstanders van het behoud van de jungle en apenverzorgers voor hun doelstelling.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nora is mijn favoriete personage. Ze verlaat haar vertrouwde omgeving in Amsterdam en gaat het avontuur tegemoet. Ze heeft veel lef. Ze sjoemelt in de papieren van haar stagebegeleiders omdat ze vermoedt dat er het een en ander niet klopt. Als blijkt dat de eigenaar van Palm Oil zich bezighoudt met duistere praktijken trekt ze haar eigen plan en gaat goed werk doen voor de Oeran Oetangs en voor het behoud van de jungle.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind Bernardus een uiterst onaangenaam personage, hij behoort wellicht zo in het verhaal te zijn, dus ik zou hem toch laten zoals hij door de auteur bedoeld is.

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl en de eco-thriller bijzonder aangenaam en uitstekend bij elkaar passend.
    2.Dit is de eerste (eco-)thriller van Janneke Bazelmans, hoe komt die bij je over?
    Ontzettend positief. Een eco-thriller lees ik op een andere manier dan een thriller, ik denk dieper over het geschrevene na.
    3.Wat vind jij, zou Janneke meer thrillers moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Ik zou het enorm kunnen waarderen als Janneke wederom een eco-thriller zou schrijven. Het op een andere, milieu-bewuste manier lezen van een thriller is met uitstekend bevallen.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 328

De karakters:

De karakters groeien absoluut in hun rol

Ik heb niet echt een favoriet personage. Ze hebben allemaal wel iets positiefs en nagatiefs in hun rol verwerkt zitten en allemaal gaan ze voor hun doel tot het maximale.
    Voor de rol die ze toebedeeld hebben gekregen zijn ze goed uitgewerkt. Nora is zeker in het begin goed aanwezig en haar zie je een veranderen van een beetje naïeve studente naar een zelfverzekerde vrouw die een heel duidelijk doel voor ogen heeft.

De auteurs:

Ik had totaal geen idee wat ik me bij een eco-thriller als schrijfstijl moest voorstellen. Ik heb wel verschillende stijlen door mijn hoofd zien gaan, Ik hoopte wel dat het niet een stijl was waar het alleen maar ecologisch verantwoord en pro milieu. Doordat de voor en tegenstanders beide goed aan bod zijn gekomen is het een stijl geworden die ik geweldig bij een eco-thriller vind passen. Janneke heeft zeer uitnodigend geschreven in een makkelijk vlotte stijl waardoor je meteen goed in het verhaal zit en je het gevoel heb gekregen dat je mee bent op expeditie.
    Ik ben helemaal voor dat Janneke nog meer boeken gaat schrijven. Haar kracht in dit boek is een zeer uitgeballanseerd verhaal van de beide partijen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.