13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #17858 |

Vragen ThrillZone leesclub Vergelding

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van  Vergelding  voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 92

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ik vind de karakters al heel goed neergezet, dus echt evalueren doen/hoeven ze niet.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Jillian is één van mijn favorieten, omdat ze door het vuur gaat voor “haar” rechercheurs Paula en Felix.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Spannend en niet te lange hoofdstukken zodat de vaart erin blijft.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar? Iedere auteur heeft zijn/haar eigen schrijfstijl, zo ook Gerard Nanne.
    Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ik heb alle boeken van Gerard Nanne gelezen, en raad anderen aan om zijn eerdere boeken te lezen.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 148

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ik vind dat Jillian goed evolueert. Ze heeft een slecht gevoel bij het niet bereikbaar zijn van Felix en Paula wat later ook klopt. Jillian laat ook een kwetsbare kant zien van haarzelf met haar paard Fleur. Terwijl bij Wilma dacht ik dat ze inzicht had in mensen zoals bij Erik. Met Rita wordt ze bijna nog ´vriendinnen´ terwijl die heel wat op haar geweten heeft.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik vind Jillian erg positief overkomen en van haar weet je ook het meeste qua werk en privé.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wel meer willen weten over Felix en Paula.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? IK vind de schrijfstijl goed passen bij het verhaal. Spannend, inlevend en er is goed veldwerk verricht over wat wel en niet kan.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar? Ik zou Gerard Nanne met niemand kunnen vergelijken. Hij heeft mij in ieder geval positief verrast.
    Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ja, ik ben erg nieuwsgierig naar zijn andere boeken.

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters.
    1. Ik heb niet meteen het gevoel dat de karakters evolueren. Maar dat hoeft ook niet.,
    Misschien zijn de speurders wel geëvolueerd in vergelijking met eerdere boeken., maar daar kan ik niet over oordelen omdat ik deze niet heb gelezen.
    2. Mijn favoriet(e) personage(s) zijn toch echt wel Jillianen haar team. Omdat ze naast het speurder zijn toch echt wel hun menselijke kant laten zien, en ook met elkaar begaan zijn.
    3. Wie ik zou willen veranderen? Misschien Tom, maar dat kan niet meer he. Het boek is af.
    Misschien mocht die wat moediger geweest zijn, de consequentie van zijn daden in het verleden
    onder ogen zien en zijn ex het niet voor hem laten oplossen.
    De auteur
    1. Ik vind de schrijfstijl echt wel passen bij het boek, Vlot, geen te lange hoofdstukken en de auteur slaagt erin om op het einde van elk hoofdstuk iets spannends te voorzien en dan voor het volgende te switchen naar een ander persoon of gebeuren waardoor je niet anders kan dan verder lezen
    2, Kan niet vergelijken, want iedereen is zijn eigen, heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen stijl.
    3. Is een volmondig “ja” hier voldoende als antwoord?

maryam
    Bijdrager
    Post count: 249

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? In dit boek niet, maar ik heb begrepen dat zowel Jillian, Felix en Paula ook in eerdere boeken voorkomen. Als ik die gelezen had, zou mijn antwoord misschien anders zijn.
    2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Paula, stoer maar ook gevoelig, nieuwsgierig en ondernemend.
    3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Alle personages en hun persoonlijkheid zijn voor mij passend binnen het verhaal.

De auteur
    1 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Door de korte hoofdstukken leest het vlot, door de hoofdstukken vanuit de verschillende personages, krijg je als lezer inzicht in hun denkwijze en dit zorgt ervoor dat er nergens een uitgebreide uitleg nodig is.
    2 Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar? Door zijn taalgebruik is het voor mij uniek.
    3 Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Zeer zeker. Ik had nog niet eerder iets van Gerard Nanne gelezen en zelfs nog nooit van hem gehoord. Ik heb uit zijn antwoordt op mijn vraag al begrepen dat ik eerdere boeken kan ook nu ik meer weet van de rechercheurs. Dit ga ik zeker doen.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 80

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ik vind de karakters perfect uitgewerkt, evalueren hoeft dus niet.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Jillian is één van mijn favorieten, omdat ze door het vuur gaat voor “haar” rechercheurs Paula en Felix. Ze zet ook door, bij het krijgen van tegenwerking.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen, het plaatje klopt volledig.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Vlotte en korte hoofdstukken. Het boek leest als een trein. Er zit heel veel vaart in het verhaal, er is geen reden tot verveling.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar? Geen idee.
    Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb van deze auteur, ik ga zeker nog andere boeken van hem lezen.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 188

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Aangezien het een serie is, denk ik dat de hoofdpersonages eerder evolueren gedurende de serie.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Paula en Felix in combinatie met Jilian zijn een goed team en lijken goed op elkaar ingespeeld. Ik heb niet echt een voorkeur voor iemand.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Er hoeft niks veranderd te worden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl heel mooi en hoewel het om gruwelijke moorden gaat vind ik dat mede door de schrijfstijl het een heel rustig boek is. Het past hier wel. Het hoeft niet altijd flitsend en snel te zijn. Het is ook niet dat het langdradig is.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar?
    Ik vind het redelijk uniek voor een misdaadserie.

Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja ik denk wel dat ik nog boeken van hem zal lezen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 230

De karakters

Ja dat gevoel heb ik wel, in het begin zijn de karakters enigszins mysterieus maar naarmate het boek vordert komen ware karakters naar buiten.

Paula vind ik een gevoelig karakter. Maar eigenlijk vind ik alle karakters goed neergezet.

Geen idee, Ik zou niet echt iets willen veranderen nee.

De auteur

Ja alhoewel de schrijfstijl minder vloeiend is dan wat ik gewend ben. maar het is zeker wel boeiend.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar?

Uhm dat vind ik een moeilijke. Ik zou even geen kunnen noemen.

Is het lezen van  Vergelding  voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Misschien wel, alhoewel ik het formaat en de lettergrootte minder prettig vond. Maar dat is minder belangrijk dan een goed verhaal natuurlijk.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

1. De karakters (het politietrio) kennen een beperkte evolutie in het korte tijdsbestek waarover het boek gaat. Paula toont haar kwetsbaarheid, Jillian komt in het reine met haar relatie. Bij de ‘verdachten’ gaat het over een veel langere periode (flashbacks) en daar is meer evolutie merkbaar, zowel door het ouder worden als door wat we over hen te weten komen.

2. Wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik sluit me aan bij Maryam: Paula, stoer maar ook gevoelig, nieuwsgierig en ondernemend.
    Wilma vind ik ook erg leuk, alleen viel haar rol kleiner en vooral onbelangrijker uit dan ik verwachtte/hoopte.

3. Aan dit boek zou ik niets durven veranderen maar de drie speurders kunnen zeker nog verder uitgewerkt worden en stof leveren voor nog heel wat nieuwe avonturen in de serie.

4. De korte hoofdstukken en vele perspectiefwisselingen zorgen voor afwisseling en een vlotte leesbaarheid. De algemene opbouw houdt de spanning erin. Ik voelde me bij het onderzoek betrokken dus voor mij past de schrijfstijl perfect bij het verhaal. In tegenstelling met de meeste huidige nederlandstalige politiereeksen (Baantjer, Aspe, Deflo – die ik ook met plezier lees) besteedt Gerard Nanne veel meer aandacht aan de achtergronden van de locaties, intriges en de personages, wat ik enkel kan toejuichen.

5. Ik zoek al jaren achter een waardige opvolg(st)er voor de haast vergeten Willy Corsari. Gerard Nanne’s verhaal deed me er in ieder geval met plezier aan terugdenken.

6. Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    JA!

Dafna34
    Bijdrager
    Post count: 22

Zoals ik al eerder schreef heb ik het boek na 150 blz dichtgeslagen kan hier due ook moeilijk een oordeel over vellen…

Gonneke38
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters

Niet echt, buiten Wilma. Zij wordt sterker en doorziet dingen of voelt ze in ieder geval aan.

In het begin vond ik Jillian de leukste. Dat is veranderd in Wilma. Jillian vond ik erg vrolijk en sterk. Leuk beschreven haar relatie met Maarten. Later kreeg ik medelijden met Wilma en knap dat zij zich door alle ellende heen slaat.

Paula had ik vrijgezel gelaten en met Winner een relatie laten beginnen die geheim is voor de rest van de politie. Maar dat ze met Donna is vind ik ook een leuke wending.

De auteur

Ja, maar er wordt wel erg vaak geschreven van die zegt en die zegt. Had wat meer verhaal mogen zijn voor mij dan haast een script. Maar overal prettig te lezen en goed te volgen verhaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar?

De auteur van de baantjer boeken.

Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Ja lijkt mij leuk om die ook te lezen.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 153

– Ik vind dat ze niet echt evolueren, je leert ze gaandeweg wel beter kennen, wat normaal is.

– Niet echt, deze keer had ik niet echt een binding met de personages.

– De soms lange onnodige dialogen en details mochten voor mij iets minder.

De auteur

Ik zei het al, de voor mij te lange dialogen haalden de vaart eruit, gelukkig waren het korte hoofdstukken, daardoor kon ik toch verder blijven lezen.

– Geen idee

– Ik denk van niet. Sorry Gerard

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 99

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee dat zeker niet… In het verhaal komen de karakters meer naar voren.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Paula leuk mens.. Stoer heeft lef…
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee zo lekker laten.. Bij elk boek zou je dit kunnen veranderen. Moet je niet doen of willen.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Jazeker.. Goede opbouw niet te langdradig maar wel met alles erop en eraan.

2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Gerard Nanne vergelijkbaar?
    Geen idee. Ieder heeft zijn eigen schrijfstijl.
    3.Is het lezen van Vergelding voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan
    lezen?

Jazekers. Dit boek heeft me zeker uitgenodigd om andere boeken van Gerard ook te gaan lezen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.