Home Forums Leesclub 179: Val Val, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

Ik wilde in Val beginnen, maar kwam er toen achter dat het boek De zaak Magritte zich voor Val afspeelt. Aangezien ik dat boek ook heb liggen, ben ik daar eerst in begonnen…..

ChantalH
    Bijdrager
    Aantal berichten: 68

Ik heb De zaak Magritte uit en ben begonnen in Val. Het verhaal leest vlot. Het is nog niet echt spannend, maar het nodigt wel uit om steeds verder te lezen. Het verhaal gaat in de zelfde trant verder als De zaak Magritte. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en afloopt.

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

Eigenlijk direct in het begin in hoofdstuk 5 staat een mooi citaat;
    Alex is met Daniël (zwerver) in gesprek over de dood van Daniël’s hond Kairos. Alex vindt het zo triest voor Daniël die dan zegt niet te treuren want;
    ‘Dat zou betekenen dat ik alleen maar treurde voor mezelf, uit egoïsme, niet om mijn dierbare hond’.
    Dat trof mij echt diep.

Ik ben op 3/4 van het boek en ik heb wel een vermoeden maar tot nu toe verrast het boek me telkens weer. Het is niet constant spannend maar wel intrigerend genoeg om het niet weg te willen leggen.

Ik dacht even een fout te zijn tegengekomen maar na opzoeken blijkt het een typisch Belgisch woord;
    Hfd 4 blz 2
    ‘Lid van een rist organisaties en bewegingen’
    Rist is typisch Belgisch alleen verbaasd het me wel dat een heel stuk verderop de volgende zin staat;
    Hfd 12 blz 4
    ‘Naast nog een rits andere bedrijven’.
    Waarom heeft de auteur daar ook niet het woordje ‘rist’ geschreven wat exact hetzelfde betekent?

Anjavee
    Bijdrager
    Aantal berichten: 72

Ik wist niet goed wat ik kon verwachten omdat dit boek niet met de vertrouwde Liese Meerhout is, maar ook met Berger is dit boek een echte Coppers! Het verhaal leest heel vlot!

Wat me tot nu toe heel erg treft is de wijze waarop Coppers het verdriet van de hoofdpersonages beschrijft. Doorheen het verhaal is hun verdriet voelbaar. Een pakkende zin hier rond las ik op pagina 125: ‘ Wat overbleef was een vermoeid, naar binnengekeerd verdriet.’ Ook het stukje rond rouw, op pagina 188, is hier een goed illustratie van:’ Rouw was een kameleon, onvoorspelbaar als een wilde hond. Het was soms een wervelwind of een lawine, maar evengoed zo stil en star als een dichtgevroren meer.’ Ik vind dit heel knap geschreven!

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

Het boek boeit en ik blijf lezen. Ik denk dat ik het los had kunnen lezen, maar vind het wel fijn dat ik eerst De zaak Magritte gelezen heb. Er zitten mooie quotes in. Die komen dan vaak uit een ander boek zoals Eric ze bv aangeeft. Het verhaal ontwikkelt zich verrassend. Ik geniet van dit boek.

Geen fouten ontdekt. Soms moest ik even wennen aan een woord, wat dan mogelijk eerder in Belgie dan in Nederland wordt gebruikt, maar dat maakt voor het lezen niet uit.

tanja
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Het verhaal leest lekker vlot.
    Op pagina 30 staat een fout er staat rist maar dat moet rits zijn.
    Er stonden woorden in die uit België komen maar ik snapte het wel.
    Ik ga beslist meer van deze schrijver lezen,het boek bevalt me zo goed.

chantalvl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

Ook ik ben zo in het boek verdiept dat ik vergeet een quote te noteren zelfs.

Fouten heb ik nog niet gevonden en die Belgische woorden ja, zijn even anders maar storen niet.
    Ben nu ergens op de helft.

(zaak Margitte had ik al tijd geleden gelezen)

chantalvl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

Was zo lekker verdiept dat hij nu uit is, jammer maar herlaas. (gelukkig nog wel nog wat andere can hem te lezen. te lezen)

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

Wat een bijzonder boek is dit. De schrijfstijl is echt uniek vind ik. In het begin dacht ik daar gaan we weer gesjeesde inspecteur, ingewikkelde moord, twijfelt wordt van de zaak gehaald en gaat toch door. Maar nee niets van dit alles. Ja een inspecteur met een diep verdriet maar zoals rouwen in al zijn aspecten aan het bod komt maakt het een heel bijzonder boek.
    Het leest lekker vlot weg en ik lees prachtige dingen. Dat van rits en rist was me ook opgevallen. En ook zoals Alex omgaat met de zwerver en het verdriet, de rouw om de hond. Het niet weg poetsen niet bot doen maar ruimte laten.
    Bijna uit, ga snel verder.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Met dit tropische weer ben ik begonnen in Val, hoe leuk om te lezen dat Roisin in een bad met ijsblokjes aan haar einde komt. Hoe toepasselijk iedereen snakt naar wat kou en water en Roisin komt op deze onmenselijke manier om. S’nachts dat ik niet kon slapen heb ik hier wel over nagedacht, hoeveel voorbereiding de killer heeft moeten treffen om op deze manier te werk te gaan.

Geen gekke dingen wel een heel mooi en verzorgt verhaal wat ik lees.

nvdrs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 36

Ondertussen heb ik het boek half uit gelezen. Het leest heel vlot en je wordt meegesleurd in allerlei trieste emoties.
    Daartussen worden verschillende moorden gepleegd en proberen ze de dader te vinden, maar vooral het emotionele aspect krijgt de bovenhand vind ik.
    Gelukkig is de schrijfstijl passend bij deze tristesse, wat je sneller mee in het verhaal neemt, maar nu mag de ontrafeling wel beginnen komen. Ik lees snel verder!

Karen Steyaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Opmerkelijke citaten
    ‘Dat zou betekenen dat ik alleen maar treurde voor mezelf, uit egoïsme, niet om mijn dierbare hond’.
    ==> Vorige week is mijn hond overleden, ze was 13,5 jaar, en een paar dagen later lees ik dit stuk over de hond van de zwerver. Dit kwam toch even binnen en bleef hangen…

“Sorry for what I said, when I was hungry”
    ==> Moest ik even bij lachen, herkenbaar voor mij 🙂

“De zee is jong en krult als ‘t haar van jonge zuigelingen”
    ==> Dit vond ik zo mooi gezegd

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Eigenlijk wel, het wordt mooi opgebouwd en alle delen komen samen in een goed plot.
    Als lezer blijf je niet met vragen zitten, op delen die verschenen in het verhaal, krijg je naar het einde toe een antwoord.

Schrijffouten
    -> Naar het eind van het boek toe wordt de naam “Blondeel” gebruikt ipv Bonard.

nvdrs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 36

En plots werd het verdriet van de personages in dit boek de harde realiteit…
    Eergisteren overleed mijn schoonvader. Het lezen verzet nu wat mijn gedachten, maar aanvullingen hier in de leesclub zullen pas voor volgende week zijn 😢

mar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 33

Ik heb “de zaak Magritte” gelezen enkele jaren geleden toen hij uitkwam. Ik vond dit toen een prachtig boek met een opmerkelijk verhaal.
    Nu ik met dit boek valt me dadelijk op dat ik terug midden in het verhaal zit, met dezelfde prachtige schrijfstijl met opmerkelijk mooie citaten …

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.