Home Forums Leesclub 179: Val Val, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub Val                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, vooral Alex evolueert geleidelijk aan. Het is geen groot contrast met het begin naar er zit zeker wel een vooruitgang in.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Het meest voor de hand liggende zijn Alex of Sara maar eigenlijk heeft Daniël, de zwerver mijn hart gestolen.
    Zijn vaste baan opgezegd om rond te gaan trekken, om echt te gaan leven.
    Zijn wijsheid om niet te treuren om de dood van zijn hond want dat is egoïstisch. Je moet juist de tijd die je met elkaar hebt gehad koesteren.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind de personages allemaal heel goed neergezet.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl ontwijkend, dat wil zeggen, het geeft totaal niets prijs tot het einde toe. Dit is een hele goede schrijfstijl voor dit soort verhalen, je wilt constant doorlezen.

Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Zoals hierboven beschreven is het ontwijkend. Ook is het meeslepend en het weerhoudt je ervan om te stoppen met lezen.

Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Val is zeker een hele goede aanleiding om andere boeken van Toni Coppers te gaan lezen. Er is veel keus heb ik gezien.

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

De karakters

De karakters evolueren zeker. Dit zie ik vooral bij Alex en Sarah, maar via hen volg je ook het meeste van het verhaal. Ik vind het mooi hoe ontwikkeling van mensen in dit boek tot uiting komt. Het leed van mensen mag er zijn, het mag pijn doen en het mag verzachten. Hoe zij hierin worstelen, zich terugtrekken, hun noodlijntje met een beperkt aantal vrienden (‘gekneusde vrienden’) aanhalen, dat is zo goed beschreven. Ik kan me voorstellen dat je daar, als je zelf een en ander hebt meegemaakt, ook wat troost uit kunt halen. Dit las ik vooral terug, als het gaat om Alex, Eric en Sarah, maar ook Daniel (de zwerver) was voor mij een positieve figuur, al is is/lijkt zijn rol in het boek onduidelijk. Zeer knap gedaan! Daarnaast vind ik dat Toni de andere personages (w.o. David, zijn zus en broer), qua typering goed heeft beschreven.
    Sarah is mijn favoriet; ik leef en lijd met haar het meeste mee. Waarschijnlijk omdat ze een grote verantwoordelijkheid in haar rol op het werk heeft en zoveel last heeft van de angst dat ze het niet goed genoeg doet. Er is geen personage waar ik iets aan zou willen veranderen. Ik zou het wel leuk vinden als Daniel in een volgend boek wat meer aan bod komt. Die man heeft een hoop te vertellen, schrijnend, maar wel leerzaam op een bepaalde manier.

De auteur

Wat ik mooi vind aan de boeken die ik van Toni Coppers heb gelezen is dat de ontwikkeling van personages zeer evenwichtig aan bod komt, terwijl tegelijk de verhaallijn mbt het wie en waarom goed wordt opgebouwd. Dat maakt het een meeslepend boek, waarin je goed kunt meeleven met de personages. Daarmee zijn er soms tussenstukjes waarin je meer kunt lezen over wat de personages is overkomen, zodat je het boek ook los kunt lezen en zonder dat dit vertraagt in het verhaal.
    Val was voor mij de aanleiding om het eerdere boek over Alex Berger, De zaak Magitte, te lezen en dat boek beviel me zeer goed. Pas daarna heb ik Val gelezen. Ik ben zeker benieuwd naar de andere boeken van Toni Coppers.

ChantalH
    Bijdrager
    Aantal berichten: 68

De karakters
    Ja ik vind dat de karakters evolueren. Je leert ze steeds beter kennen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is denk ik Sarah. Zij probeert ondanks het verlies van haar tweelingzus sterk te blijven en haar werk te blijven doen. Dit lukt niet altijd en dan is ze heel kwetsbaar. Alex helpt haar door dit diepe dal als ervaringsdeskundige.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou wel wat meer over Bilal willen weten. Hij komt nu in twee boeken voor, maar ik weet nog maar erg weinig van hem.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, dit boek is vlot en spannend geschreven. Het begint een beetje rustig, maar de niet al te lange hoofdstukken nodigen uit om verder te lezen. Later in het boek wordt steeds beetje bij beetje duidelijk waar het om draait. Gelukkig weet je pas laat wie de dader kan zijn en waarom. Er zit in dit verhaal geen plottwist.

5. Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Beeldend en meeslepend.

6. Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ik het boek hiervoor De zaak Magritte ook gelezen. Ik vond dit boek beter en spannender. Ik ben wel nieuwsgierig naar de Liese Meerhout serie. Wie weet ga ik daar ook nog aan beginnen.

chantalvl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 111

De karakters

Evolueren…… niet echt
    Denk dat Erik me het meeste aanspreek. Iemand die houdt van boeken en koken. Veranderen nee zij zo als ze zijn.

De auteur

Is een schrijfstijl die prettig leest en je met plezier meer laat lezen dan je eigenlijk had ingepland.
    Had toevallig Margitte al gelezen, en al wat boeken van Toni Coppers verzameld om te gaan lezen. Daarvan lag er zelfs al 1 klaar voor de vakantie die niet is doorgegaan.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Ja bij Sara en Alex, Sara word naarmate ze zich meer in de case vastbijt krijgt ze meer zelfvertrouwen omdat ze weet dat ze goed is in haar politiewerk waardoor de pijn in het priveleven meer een plek krijgt en ze leert dat verdriet erbij hoort en Alex omdat hij het werk bij de politie weer oppakt en de nieuwe Alex omarmt
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sara, omdat zij geestelijk enorm diep is gegaan maar haar werk toch doet en dat dat haar geestelijk goed doet daar haar demonen te erkennen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee dat met meerdere landen en oude man jonge vrouw is erg dynamisch om te lezen.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja ik vind het verrassend en dynamisch, ik hoop dat het een lange serie gaat worden en dat de schrijver veel inspiratie heeft voor dit duo.

Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; Ik vind het beeldend maar ook met de rouwverwerking dieper op emoties ingaat, ik houd ervan.
    Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Magritte staat op mijn te lezen lijstje maar nu wil ik het aanschaffen.

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Absoluut. Dat vind ik het bijzondere ze leven met vallen en opstaan, leren omgaan met verdriet, pijn en onzekerheid. Met daarnaast een uitermate intrigerende verhaallijn.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik kies uiteindelijk voor Alex. Om de liefde van je leven te moeten verliezen door een aanslag hoe vreselijk lijkt me dat! Ik vind het zo knap hoe hij dat met vallen en opstaan oppakt. De onzekerheid van Sarah herken ik overigens ook.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Het is zo mooi opgebouwd en grijpt zo mooi in elkaar het zou zonde zijn daar iets aan te veranderen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind het een absoluut uniek boek, filosofisch/melancholisch haast, spannend en meeslepend. Het heeft een dubbele laag dat maakt zijn boeken absoluut uniek.
    Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Meeslepend bijna melancholisch
    Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Absoluut, het was mijn eerste boek van Toni, nu hij heeft er een fan bij en ik heb nog prachtige boeken tegoed!

Karen Steyaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

DE KARAKTERS
    Het boek bevat heel veel personages. Als ik deelneem aan een leesclub, noteer ik veel zaken in een schriftje. De namen krijgen een ander kleur, en bij dit boek zie ik veel gekleurde namen staan.
    Een aantal karakters evolueren, daarbij vallen Alex en Sara het meeste op. AL vind ik dat David Bonard ook een stuk evolueert.
    Mijn favoriete personage is Eric van de boekenwinkel. Geboeid door boeken, genieten van eten en drinken, maar toch gebogen gaan onder een immens verdriet, het verlies van zijn zoon.
    Sara en Alex hebben zeker ook mijn sympathie.
    Loren en Nora vond ik ook leuke karakters.
    En in Daniel herkende ik het verdriet dat ik nu ook heb ivm het verlies van zijn hond 🙁
    De personages waren voor mij uitgewerkt zoals het moest, ik zou daar niets aan veranderen.
    (Of misschien toch een romantisch moment tussen Alex en Loren…)

SCHRIJFSTIJL
    Eenvoudig,duidelijk, realistisch, filmisch
    Het boek leest heel gemakkelijk en de beschrijvingen waren zo goed, dat ik mij Lugano, de wijngaarden,… volledig kon voorstellen.Een boek waar je in begint en dat je direct wil uitlezen.

Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ja hoor, intussen ben ik 8 Toni Coppers boeken rijker!
    Hier lees ik zeker meer van.

tanja
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Ja de karakters van Sara en Alex evolueren en dan dat van Alex het meest volgens mij.

Simon is mijn favoriet, veel geld maar niks van zijn familie aantrekken en leven voor zijn droom zijn theater.

Ik zou Sara willen veranderen ze is de baas maar Alex staat op de voorgrond

Ja het is een heerlijk meeslepend boek met niet alleen maar geweld.

Ik zou graag meer boeken van de schrijver lezen.

Anjavee
    Bijdrager
    Aantal berichten: 72

De karakters

Ik heb vooral bij Sara en Alex het gevoel dat er een evolutie zit in de manier waarop ze met hun verdriet omgaan. Heel subtiel, met heel kleine stapjes maar het is er wel. Het verdriet is nog steeds heel erg aanwezig maar op het einde van het verhaal had ik de indruk dat de meest ruwe kantjes er een beetje af zijn.
    Ik vind het moeilijk om een favoriet personage aan te duiden. Zowel Sara, Alex als Eric boeiden mij. Elk met hun levensverhaal, elk met hun verdriet. Het feit dat ze elkaar vinden en elkaar tot steun zijn, ondanks hun eigen leed, vind ik heel knap.
    Ik zou niets aan de personages willen veranderen. Ik ben heel benieuwd hoe ze in een volgend boek zullen evolueren.

De auteur

De schrijfstijl van Coppers is een stijl die bij mij heel erg in de smaak valt. Dit was al zo in zijn boeken met Lieze Meerhout en ook bij dit boek met Alex Berger is dit niet anders. Coppers schrijft op een heel vlotte manier, hij werkt zijn personages goed uit. In dit boek is het me heel erg opgevallen hoe goed hij er in slaagt om de emoties bij zijn personages naar voor te brengen. Het verdriet is haast voelbaar.
    Zal ik de volgende boeken van Coppers lezen: zeer zeker!!

mar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 33

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.
    Ja klopt, Alex groeit wel degelijk, ook in vergelijking met het vorige boek ziet je een duidelijk evolutie.

Zo ja, hoe?Heb je een favoriete personage?
    Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriet personage is en blijft Alex. Zijn levensverhaal boeit mij. De ander personages zijn ook belangrijk, maar voor mij horen zij bij het leven van Alex

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, het is volledig goed zoals het is.

De auteur

Ja het past volledig bij het verhaal. Het viel me op dat reeds in het begin van het boek dezelfde toon werd gezet , dezelfde mooie beeldende omschrijvingen.

Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Duidelijk, gevoelig, meeslepend…
    De gevoelens en verdriet van de personages komen binnen doordat het zo mooi beschreven worden.

Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ik ben en blijf fan en hoop dat, na deze 2 boeken rond Alex, er zeker nog meerdere gaan volgen…

nvdrs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 36

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Aangezien we vooral Sara en Alex van dichtbij leren kennen in dit boek, valt enkel bij hen evolutie op. Sara evolueert het meest. Alex denkt dat hij door Sara te steunen in haar verwerkingsproces vooral haar verdriet helpt verwerken, maar zelf zet hij ook kleine stappen in de goede richting.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sara of Alex zijn niet onmiddellijk mijn uitgesproken favorieten, maar ik was wel nieuwsgierig naar de leden van De Moordploeg. Hoe kwamen ze op het idee? Hoe werden de leden gekozen en waarom? Wat is de inbreng van hen,… Vermoedelijk is dat voor een volgend boek?
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Aan Alex wou ik al in het vorige boek zijn drinkgedrag veranderen. In Val was het iets beter, maar toch kreeg ik er de kriebels van.

De auteur

Deze schrijfstijl is een keuze van de auteur en past enigszins bij het verhaal, toch had ik eerder een meer psychologische thriller verwacht gezien er een sterke nadruk ligt op het verdriet van de karakters.
    Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Er zit een bepaalde ritmiek in de schrijfstijl waarbij ik een afwisseling zag tussen het omschrijven van de personages en hun immense verdriet enerzijds en anderzijds het filmische vertellen van diverse gebeurtenissen die mekaar opvolgen. Af en toe vond ik dit wel een clash tussen beiden.
    Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Om aan deze leesclub mee te doen heb ik eerst De zaak Magritte gelezen. Ik ben blij dat ik beide boeken gelezen heb. Het is ook leuk om een boek te lezen dat zich (grotendeels) in België afspeelt, maar ik vrees dat ik geen overige boeken zal lezen van Toni Coppers.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 406

De karakters
    Denk dat Alex in de gaten krijgt dat het werk hem weer een doel in zijn leven geeft en Sara die twijfelde overal aan: aan haar eigen kunnen en haar waarde als mens en , krijgt veel meer zelfvertrouwen en kan het overlijden van haar zus steeds meer een plaatsje geven (dat hakt er natuurlijk in).
    .
    Meerdere: Alex omdat je erg met hem meeleeft . De aanslag in Parijs doet je wat en hij verliest zijn geliefde daar waar je zelf niet aan wilt denken. Hij herpakt zich uiteindelijk. Met Loren heb ik een beetje medelijden, het gevoel dat ze best alleen is en ook medelijden met David die zijn hele leven na hetgeen hij gedaan heeft toch wordt achtervolgt. Eric vind ik ook positief met zijn boekhandel. Camille die belangrijk vond hoe je met je medemensen omging en hoe je in de wereld stond.

Nee vond het prima zoals het was

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja vaak pakkend beschreven, er werd niet teveel losgelaten in het verhaal. Je dacht met de personen mee. Het verdriet begrijp je.

5. Kun je de schrijfstijl van Toni Coppers specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Filmisch (zou zo verfilmd kunnen worden) Ik zag bv de wijnvelden zo voor me en de bergen en meeslepend omdat je het boek verder wilde lezen.

6. Is Val voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Toni Coppers te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Absoluut.

Ali
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

1. Ik vind vooral dat het karakter van Alex evolueert. Hij wordt weer de oude Alex

2. Alex heeft mijn voorkeur. Je voelt helemaal met hem mee als hij terugdenkt aan vroegere tijden en je voelt de pijn als hij te laat komt om weer een slachtoffer te voorkomen.

3. Ik zou niets veranderen

4. Ik vind het een goede schrijfstijl. Je weet gewoon dat er weer een slachtoffer moet komen maar je moet blijven lezen om er achter te komen wie het wordt. En dit tot het eind toe.

5. Het is een meeslepende schrijfstijl en je ziet voor je wat er gaat gebeuren

6. Ik had nog nooit een boek van Toni Coppers gelezen en het is mij goed bevallen. Ik zal ook wel eerdere of toekomstige boeken gaan lezen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.