Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 43: Thank You For Your Service Thank you for your service, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #8621 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    ChristineB
    Bijdrager
    Post count: 73

Ik ben al een eindje gevorderderd in het boek. Hoewel ik weet dat PTSS bestaat, had ik geen idee van de draagwijdte ervan. Het is emotioneel heel beladen en confronterend. Wat me wel opvalt is dat ik slechts enkele hoofdstukken per leesbeurt kan lezen, niet alleen omdat het onderwerp heel emotioneel is maar ook omdat het eigenlijk heel warrig geschreven is. Het doet niets af aan het verhaal want misschien is het wel de warrige stijl die een inzicht geeft in wat zich in het hoofd van deze soldaten afspeelt.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 161

Cover.
    Druk

Er komt een video film oktober 2017 zie de trailer.

Omdat ik een e-book heb al een en ander gelezen. Ik herken zeker elementen terug. Maakt het boek nog indrukwekkender. Maar nu eerst verder lezen.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 161

Ik ben ook al een tijdje bezig omdat ik het e-book had.En niet kon wachten omdat het boek me enorm aansprak.

Ik kon goed starten in het boek maar ik vond het moeilijk de verhaallijnen vast te houden. Een blaadje met naam en korte story lijn helpt je echt om die wel vast te houden.

De foto’s vond een extra dimensie toevoegen. Als dit de feitelijke personen zijn dan kan ik soms koude rillingen krijgen. Zeker rond het huishoudelijk geweld en de kinderen en vrouwen. Maar ook de mannen krijgen hierdoor een gezicht.

Ik ga snel verder.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 267

Ik ben in het E-book inmiddels op blz. 140. Ik vind het heel aangrijpend en herkenbaar. Ik werk in de Asielzoekerszorg en kom dagelijks diverse patiënten met PTSS tegen. Middels dit boek kan ik me nog beter inleven.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 243

Inmiddels hoofdstuk 1 uit en Adam’s schuldgevoel komt naar voren. Hij voelt zich schuldig, omdat hij “ogenschijnlijk” ongeschonden uit de oorlog thuiskwam.
    Quote blz 25 In de oorlog was er geen front, maar hier in de nieuwe oorlog wel, het ziekenhuis.
    Blz 27 Quote Saskia zijn vrouw stond op hem te wachten, met naast haar een vreemde vrouw, die op hem afrende en vroeg weet jij wat er met mijn man gebeurd is? Het was geen vreugdevolle thuiskomst,zoals bij andere soldaten…..Had hij die willen hebben?

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999

Inmiddels hoofdstuk 1 uit en Adam’s schuldgevoel komt naar voren. Hij voelt zich schuldig, omdat hij “ogenschijnlijk” ongeschonden uit de oorlog thuiskwam.
    Quote blz 25 In de oorlog was er geen front, maar hier in de nieuwe oorlog wel, het ziekenhuis.
    Blz 27 Quote Saskia zijn vrouw stond op hem te wachten, met naast haar een vreemde vrouw, die op hem afrende en vroeg weet jij wat er met mijn man gebeurd is? Het was geen vreugdevolle thuiskomst,zoals bij andere soldaten…..Had hij die willen hebben?

Pas op met het plaatsen van quotes roodkapje, dat er geen spoilers in staan.
    Zorg dat er niet teveel van het verhaal wordt weggegeven, als dat mocht gebeuren worden die verwijderd.

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 51

Ook ik ben ondertussen al een aardig eind op weg in het ebook. Ik herken wel wat hierboven ook wordt gezegd, de schrijfstijl komt soms wat warrig over. Ik moet echt mijn hoofd erbij houden en goed opletten wie wie is. Toch vind ik de verhalen erg indrukwekkend en heftig.
    De clip die Fgoestoh plaatste had ik nog niet gezien, dank daarvoor! Toch lijken de effecten van de ptts op scherm minder erg dan als ik het lees in het boek.
    Ik ben nu wel op het punt dat ik mij begin te ergeren aan Saskia. Ik zal in niet spoiler topic straks uitleggen waarom.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 226

Is een quote niet hetzelfde als een citaat? Er wordt gevraagd om opmerkelijke citaten te vermelden. Misschien is het handiger om te vermelden “spoiler”?
    Ik kon niet wachten met lezen en heb het boek dan ook al uit. Ik zal vandaag hier verder op door gaan.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

Een opmerkelijk citaat in hoofdstuk 14:
    Dit was hun leven nu: proberen te herstellen van het proberen dat ze tijdens de oorlog hadden gedaan.
    Het citaat heeft voor mij iets enorm triests: zinloosheid ten top.

De gevolgen van PTSS worden voor mij goed uit de doeken gedaan, al vind ik de schrijfstijl wat verwarrend en soms chaotisch. Ook het verleggen van de focus van de ene persoon naar de andere maakt het voor mij moeilijker om de tekst goed te volgen.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 259

Geen boek wat je als ontspanning leest, hiervoor is het onderwerp te zwaar, maar ook door de manier van schrijven. Vaak korte zinnen en sommige delen chaotisch.
    Als lezer krijg ik wel een inkijk in het leven van iemand met PTSS.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 208

Whahahahahah, dit is wel heel erg en ik had het kunnen verwachten. Vandaag terug gekomen van vakantie en ik pak het boek uit. Mijn man houd helemaal niet van lezen maar ik zeg hem: ‘dit lijkt me wel een boek voor jouw. Ik mag het lezen voor een leesclub maar jij kan het ook lezen”. Had ik dit maar niet gezegd. Ik druk met het opruimen en de was weg werken heeft meneer het boek ingepikt en is echt enthousiast aan het lezen. Wie weet kan ik zijn mening ook delen. Vanavond is de voetbal op tv en zal ik het boek eens oppakken

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 226

Deze citaten sprongen er voor mij uit;
    ×Spoiler×
    Blz 81 Adam Schuman die over Fort Riley zegt: ‘Het is verdomde mooi. Maar ook al pak je stront netjes in, het blijft stront’ .
    – Dit geldt eigenlijk voor het gehele boek. Alles wat zij mee hebben gemaakt en de weinige vorderingen die ze kunnen maken, het is en blijft ellendig.
    ×Spoiler×
    Blz 190 Adam is aan het vissen en Saskia zit in de pick-up truck te kijken naar hem. Dan schrijft ze aan Christina: ‘Dit is zo triest. Het doet je beseffen dat onze mannen niet moeten zeuren. Ze hebben het best goed.
    – Het geeft je een goed beeld van het niet voor kunnen stellen welke problemen je partner ondervindt van zijn ervaringen in de oorlog.
    ×Spoiler×
    Blz 391 Tausolo is bezig zich in te schrijven om hulp te krijgen. De laaste 2 zinnen zijn:
    Sommige dingen kan hij zich niet herinneren. Sommige dingen kan hij niet vergeten.
    – Dit trof mij heel erg. De mannen vergeten het redden van hun maten/soldaten. Het enig dat zij constant hiren/zien/meemaken is het fout gaan, het niet kunnen redden van een maat/soldaat.

Het boek heeft me iets heel anders gegeven dan ik verwachtte. Het is een mooi aan elkaar geregen verhaal. Het heeft me aangezet tot denken. Ondanks dat ik het boek al 3 dagen uit heb blijft het rondspoken in mijn hoofd. De verhaallijn is soms wat van de hak op de tak, misschien komt dat doordat ik een e-pub lees en er niet altijd een duidelijk hoofdstuk-verdeling is.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 247

Ik ben al een eindje gevorderderd in het boek. Hoewel ik weet dat PTSS bestaat, had ik geen idee van de draagwijdte ervan. Het is emotioneel heel beladen en confronterend. Wat me wel opvalt is dat ik slechts enkele hoofdstukken per leesbeurt kan lezen, niet alleen omdat het onderwerp heel emotioneel is maar ook omdat het eigenlijk heel warrig geschreven is. Het doet niets af aan het verhaal want misschien is het wel de warrige stijl die een inzicht geeft in wat zich in het hoofd van deze soldaten afspeelt.

Ja dat lichtelijk warrig valt me ook op, en ik vorder dan ook niet snel. Nou denk ik ook niet dat dit het soort verhaal is om een page turner te zijn. Ik vind het simpel te interessant om niet aandachtig te lezen maar af en toe lees ik ook wel even terug omdat ik denk huh…even de draad kwijt.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 247

de trailer is prachtig, ik ga hem zeker kijken in oktober..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.