Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 43: Thank You For Your Service Thank you for your service, Na het lezen

16 bericht aan het bekijken (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 409

De realiteit:
    De werkelijk is hard en dat is ook uit het verhaal op te merken. De nasleep van de oorlog is voor de veteranen en hun gezinnen hard,heftig en moeilijk. Ze hebben allemaal moeite om goed te functioneren in de “echte”wereld en de hulp die ze kunnen krijgen en accepteren is ook niet altijd makkelijk en levert ook niet het gewenste resultaat waar men op hoopt of verwacht.

Neutraal is het verhaal niet omdat het bepaalde zaken aan het licht wilt brengen zodat er meer wordt gedaan aan dit schrijnend leed wordt gedaan. Ik zie het als een schreeuw naar de overheid om hulp.

Ik heb tijdens het lezen van dit boek wel ervaren dat er iemand met een journalistieke achtergrond dit heeft geschreven. De personen in dit boek zijn goed gevolgd zodat we er een zeer duidelijk en reëel beeld van dit leed krijgen.

De emotie:

Mijn mening is toch wel positief veranderd voor de veteranen. In het dagelijkse leven staan we er nauwelijks bij stil over hoe de levens van de soldaten zijn veranderd als ze terug komen. Ze hebben veel ellende gezien en dit heeft nu ik dit boek gelezen heb meer impact op een mens dan men in eerste instantie vermoed.

PTSS komt natuurlijk ook bij ons in Nederland voor maar of die vergelijkbaar is met de Amerikaanse weet ik niet. Doordat er weinig over de aantallen en de hoedanigheid van behandelingen van PTSS bekend is kan ik het ook niet vergelijken, maar er zal wel degelijk op een aantal punten raakvlakken hebben.

Ik ken in mijn directe omgeving geen mensen die last hebben van PTSS en zou dus ook niet weten of er op dezelfde wijze er mee wordt omgegaan.

De boodschap die het bij mij heeft overgebracht is dat je er niet te licht moet over denken als je uitgezonden wordt naar een oorlogsgebied. Dat de tijd die je daar bent onbewust meer met je doe dan je denkt en vraag om hulp ook al denk je dat je het wel aan kan.

16 bericht aan het bekijken (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.