Home Forums Leesclub 102: Stoel 7A Stoel 7A, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1245
    #18780 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 15

Zonet begonnen in het boek en het leest als een trein. Het boeit vanaf de eerste letter en wss komt dit ook door de korte hoofdstukjes, “nog vlug eentje lezen” en na deze komt nog een en nog een.
    Op p13 staat volgens mij een klein spellingsfoutje, “een tenen mandje”

roboos
    Bijdrager
    Post count: 79

Boek leest inderdaad vlot en de korte hoofdstukken helpen daarbij. Je hebt al snel het idee, “nou nog eentje dan”.
    Dat tenen mandje is trouwens geen spellingsfout, het bestaat en is een mandje van wilgentenen (=twijgen).

Helma
    Bijdrager
    Post count: 24

Gisteren tijdens de autoreis van Oostenrijk naar Nederland begonnen en het boek in één ruk uitgelezen. Het boek hield me in de greep en ik kon gewoon niet stoppen met lezen. Dan is het helemaal niet erg om 10 uur onderweg te zijn. Niet zo gezellig voor mijn medepassagiers, maar dat terzijde. Heerlijk al die plottwists die ik vaak helemaal niet zal aankomen. Ik was al geen fan van vliegen, maar dit boek heeft het er niet beter op gemaakt.

Ik ben wel benieuwd of mijn mede leesclubgenoten ook niet kunnen stoppen met lezen? En wat vonden jullie van de plottwists (zonder te spoileren)?

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 15

@roboos, bedankt voor de toelichting, ik heb weer bijgeleerd. Mss moest ik het gegoogeld hebben want een stenen mandje zou ook wel vreemd zijn.

Marjoleine
    Bijdrager
    Post count: 10

Dik in de koorts is het niet lekker lezen. Toch begonnen, want ik word ook niet beter van het wachten tot het over is.
    ‘Het asbakklepje in de deur, pal naast het rookverbodteken…’ vond ik echt weer zo’n typisch weetje zoals je altijd wel in Fitzek zijn boeken tegenkomt.

En wat begint het boek gelijk weer heerlijk vlot en vol spanning!

Annick Van Goethem
    Bijdrager
    Post count: 17

Was gisteren in het boek begonnen en heb het ook in een sneltempo uitgelezen.
    Net zoals iemand anders hier vermeldde kon ik het boek niet wegleggen. Ik wou weten wie en wat en waarom en hoe het allemaal in elkaar paste. Lang geleden dat ik nog eens zo “in” een boek zat. Die plottwists zijn heerlijk, ik had ze echt niet zien aankomen.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 5

Tijdens het lezen
    Het ging erg snel met lezen. De kracht van Fitzek is in dit boek de korte hoofdstukken die eigenlijk allemaal eindigen met een cliffhanger. Daarbij geeft hij elke keer een stukje van de puzzel af in het verhaal waardoor het prettig leest en moeilijk is weg te leggen omdat je constant wilt weten wat er nu gaat gebeuren en hoe het in elkaar zit.

Of het verhaal zich ontwikkelt zoals ik had verwacht. Nee, want Fitzek zet je constant op het verkeerde been. Steeds als je denkt dat je weet hoe het in elkaar zit, veranderd er weer iets.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 41

Het boek begint goed, de spanning zit er gelijk in, daardoor leest het als een trein. Door de plottwists en de korte hoofdstukken wil je constant verder lezen en is het bijna onmogelijk om het boek even weg te leggen.

De angstslang wond zich om hem heen.

Heerlijk hoe die slang af en toe terugkeert en wat angst bij je losmaakt.

Spil83
    Bijdrager
    Post count: 7

Ook ik ben begonnen in het boek en inmiddels ben ik halverwege. Vanaf het begin leest het boek heerlijk weg en wat de meesten al aangeven, je bent toch nieuwsgierig en door de korte hoofdstukken is het al gauw dat je nog een hoofdstuk uit wil lezen. Ik ben benieuwd hoe het boek zich verder ontwikkeld.
    Fitzek geeft wel erg veel specifieke details weer in het boek, meestal leest dit niet prettig, maar in dit boek vind ik het helemaal niet erg.

Troyee
    Bijdrager

Het boek is hier bijna uit, nog een pagina of 30 (en dat zal vast inclusief het dankwoord van de schrijver zijn). Ik wil het nu lezen.. maar met werk combineren is dat lastig 😉
    Boek leest makkelijk weg en pakt jezelf goed beet. Indrukwekkend om te lezen wat psychologie met het mensenlichaam kan doen!

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    – Het citaat (ik heb het boek nu niet bij me, dus kan het niet exact “quoten) van Kruger welke in zichzelf zegt: “Psychiater zijn is onmogelijk. Je moet iemands hersenen vertellen dat deze hersenen incorrect gedachten hebben”
    —> Dit vind ik persoonlijk de zin die de psychologie in het boek samenvat, zo gevat, zo gepakt en het zet jezelf aan het denken.
    – Pagina 150 op zichzelf blijft ook bij mij hangen. Een heerlijke cliffhanger op die pagina, welke eigenlijk in de vorige pagina wordt opgebouwd. De pagina zelf bevat 3 regels en is einde van een “mini-hoofdstuk”, maar het witte vlak eronder en de inhoud van de cliffhanger hebben bij mij ervoor gezorgd dat ik echt even op die pagina bleef hangen.
    – Ditzelfde gebeurd verder op (nogmaals heb het boek niet bij me, ik geloof ergens op pagina 178 of 187 uit mijn hoofd) nog een keer.

2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    – Goede vraag, maar een lastig antwoord. Hoe het verhaal ontstaat heb ik opnieuw moeite mee met Fitzek. Er gebeuren vrij “grote” dingen die (misschien ben ik te nuchter) niet heel realistisch zijn. Wetende dat het boek een flinke lading psyche met zich meebrengt ben je benieuwd “hoe” het ontstaan is, dit houdt het boek continue “spannend”.
    – In het begin van het boek brengt Fitzek veel “research” met zich mee qua vliegtuigangst, rampen en “welke stoel het beste is” etc. Dit vind ik erg nuttige en interessant info, brengt diepgang met zich mee.
    – Het plot (van wat ik er tot nu toe van heb gelezen) zit goed in elkaar. Ik moet oppassen met spoilers, dus ik zeg niet teveel. Maar de twist in het plot en de “oorzaak” van het plot zetten je vooraf zeker op het verkeerde been.

Morgen die laatste pagina’s lezen… niet echt het geschikte moment op Valentijnsdag 😉

Troyee
    Bijdrager

Ok, mijn avond is compleet anders verlopen dan verwacht. Maar ik zal de details besparen. Boek = uit!

Nog wel paar typo’s gevonden, maar die doen niets af aan de kwaliteit van dit boek.
    Pagina 368: de idee? (3e regel)
    Pagina 375: fitzek@sebastfiztek. Zeer waarschijnlijk .de of toch .com ?
    Pagina 378: staat 2x “en” op die pagina die taaltechnisch bij mij twijfelachtig is. Een keer na een komma en een keer als begin van een zin.
    Pagina 381 is, als laatste pagina, niet genummerd.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 116

Ik ben momenteel over halfweg. Het boek is erg spannend en leest zeer vlot. Volledig volgens mijn verwachtingspatroon.
    Het vergelijken van angst met een slang vind ik goed gevonden, het is een metafoor waar ik me wel in kan vinden, en het me ook visueel kan voorstellen.

markdekluis
    Bijdrager
    Post count: 4

Boek heb ik bijna uit.
    Het boek leest vlot en daardoor steeds geneigd om nog een hoofdstukje extra te lezen.
    Mats duidtb zijn angst aan door een slag en zijn prooi te omschrijven. Dat is iets zoals ik het zelf nog nooit heb gezien maar werkt erg goed.
    Hij schrijft weer erg gedetailleerd en daar houd ik persoonlijk erg van.
    Tot nu toe geen spelfouten meer gezien die al eerder genoemd zijn. Mocht ik deze tegenkomen dan meld ik ze.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 104

Ik ben nu op zo’n een derde van het boek.
    Ik vind het begin een beetje teveel van het goede, wat er allemaal gebeurt!
    Dit heb ik eigenlijk altijd bij de boeken van Fitzek, de gebeurtenissen zijn té en de personages eigenlijk ook.
    Even als voorbeeld: Hoe groot is de kans dat je als zwangere vrouw twee weken voor de uitgerekende datum, naar het ziekenhuis moet om een geplande keizersnee te ondergaan, je vijf uur van te voren al op bent en zit te wachten op je taxi, tien minuten van te voren je vliezen breken en dat de taxi dan ook al beneden op je staat te wachten? (Al blijkt dat dan niet een ‘gewone’ taxi te zijn…)
    Hierdoor raak ik altijd een beetje geïrriteerd.
    Toch lees ik verder want ik wil weten wat er precies aan de hand is.
    Het boek heeft wel lekkere korte hoofdstukken die verder wel makkelijk weg lezen!

Those who don't believe in magic will never find it.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.