Home Forums Leesclub 119: Steigereiland Steigereiland, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1408
    #21691 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 59

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

vindt het grappig dat ze stop zegt om niet verder te gaan met haar gedachten.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?

eigenlijk zijn er drie verhaal lijnen. erg verassend weet niet wat ik ervan verwachten kan

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

blz.95
    Wat haar wel kan schelen is wat hier aan de hand is en daarom wil ze George het bloed onder de nagels vandaan trekken.

blz.106 Tom slaat zijn benen over elkaar om iets te verbergen ?

blz.115 Betty mimet succes,en gaat de kamer uit

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 76

1) Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Eigenlijk heb ik geen bijzondere uitspraken gezien.
    2) Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Inmiddels ben ik over de helft van het boek. Eigenlijk vind ik het wat langdradig worden.
    Er zit niet veel actie in. Ik lees meer wat Lin aan het eten is en hoe ze dat op eet.
    3) Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Niet opgemerkt eigenlijk.

cgmpeters
    Bijdrager
    Post count: 13

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik ben tot nu toe nog geen opmerkelijke citaten tegen gekomen. Misschien verder op in het verhaal wel.

Om eerlijk te zijn niet, ik vind het tot nu mak, er wordt niet echt spanning opgebouwd, het is voor mij nog mat.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Spelfouten ik tot nu toe nog niet tegen gekomen. Ik vind momenteel dat er weinig spanning in zit.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 19

1) Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Ik heb er nog geen gezien

2) Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ik vind het boek een beetje saai en langdradig,er zit weinig actie in.

3) Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. .
    Niet gezien,maar ik let daar ook nooit zo op als ik aan het lezen ben

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 118

Het boek is in een beeldende stijl geschreven wat ik erg prettig vind. Ik ben nu over de helft en alleen op blz. 165 kom ik iets opmerkelijks tegen. Yvonne vraagt aan Lin of het verstandig is dat Lin niet meegaat iemand ophalen terwijl als ze bij Yvonne de kamer uitloopt degene al is opgehaald, want die komt ze in de gang tegen.

Het verhaal is niet echt spannend maar de dader is voor mij nog een raadsel dus in dat opzicht wel goed gedaan dat het niet te snel duidelijk is. Ik ga snel weer verder lezen, want ik ben toch wel heel benieuwd hoe het afloopt.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 53

Echte opmerkelijke citaten ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik sluit mij aan bij voorgaande schrijfsters dat het boek wel wat langdradig is.
    Er zit niet heel veel spanning in maar misschien verandert dat nog.
    Het is wel spannend genoeg om door te lezen en te weten te komen wie de dader is.
    Dus dat ga ik dan ook snel weer doen.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 103

p.79 ‘Is patchoeli een kruid?’ vraagt ze zich af. Of dacht de stedenbouwkundige dat hij zich een grapje kon veroorloven?
    p.179 Hij ziet nu een blaadje sla dat is uitgegroeid tot een lichtgroene krop met een sterke kern.

Er zijn meerdere verhaallijnen die ogenschijnlijk weinig met mekaar te maken hebben, behalve dan in de persoon van Lin, zowel privé als op haar werk.
    De hoofdlijn is voor mij de verdwijning van Sabine en daarbij komen wel allerlei minder fraaie dingen naar boven maar in de eigenlijke zoektocht wordt weinig voortgang geboekt(ik ben op p.220). Aangenomen dat Sabine dood is, van de moordenaar heb ik nog geen idee. Knap gedaan.
    Ik ben zelf diabeet en weet hoe belangrijk je voeding kan zijn, maar ik kan me voorstellen dat de eeuwige nadruk op het eten en drinken van Lin het voor anderen wel wat langdradig kunnen maken.
    Het is niet de thriller met puntje-van-de-stoel spanning of de whodunit met de ene aanwijzing na de andere maar een verhaal van ploeteren en toevalligheden om tot een oplossing te komen. Ik had het niet verwacht, maar dat ligt me wel.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 158

Algemeen: beeldende vertelstijl. Ik vind dat door de vertelstijl, die op zich wel mooi is, wel heel wat vaart uit het verhaal wordt gehaald. Ik vind dat een thriller wat sneller mag gaan.

pg 36
    Nog geen zweem van licht boven de einder van de plas, nog geen eend die de dag welkom kwaakt.
    pg. 56
    Sam is opgevoed met raw food. dat wil zeggen dat er geen voedsel gekookt wordt… Ik vind het raar om dat zo uit te leggen in een boek. Voelt een beetje schools aan.
    pg. 65
    lasagne met dingen. Dat vind ik leuk. Zo heb je van die gerechten die je een bepaalde naam geeft en dat blijf je dan gebruiken, ook als je ouder bent en best wel weet wat de correcte naam is.
    pg 67
    Een school ganzen met jongen, waarschijnlijk de tweede leg van het jaar, zwemt voor ze uit, alsof de ganzen de weg wijzen.

Lange hoofdstukken, daar hou ik minder van. Korte hoofdstukken laten het verhaal sneller gaan. Bovendien stop ik altijd op het eind van een hoofdstuk. Als je dan ziet dat het 30 pagina’s is en die tijd is er niet.. dan lees ik juist niet verder. Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik ben geen fouten tegengekomen.

Ik ben nu op 1/3 van het boek. Ik ben juist op het eind van hoofdstuk 3 en daar is wel een aanzet gegeven om zeker verder te willen lezen. Wat heeft alles met elkaar te maken? Wat is er gebeurd. Voordien is er nog niet zoveel gebeurd.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 189

Ik ben volop aan het genieten van het boek. Ik had de eerste vijftig pagina’s gelezen en ik was direct geboeid, maar ik heb het boek toen toch een tijdje weggelegd. Nu heb ik de draad vandaag weer opgepakt en ik denk dat ik hem vanavond ook wel uit heb. Het verhaal trekt me enorm aan, het is anders, het is interessant en het is intrigerend!

Het ontwikkelt nog niet helemaal zoals ik het verwacht, er verschijnen toch af en toe onverwachte dingen en dat vind ik erg leuk!

Ik heb kleine dingen waar ik me aan stoor, maar dat zijn geen schrijffouten, maar eerder zinsconstructie-zaken en het gebruik van de ‘haakjes’ waar vanalles aan moet opgehangen worden. Dit soort dingen kan me irriteren, maar het blijft gelukkig beperkt.

Ik heb echt nog geen idee hoe het allemaal zal aflopen. Ik moet nu nog 90 bladzijden.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 120

“Ze glimlacht haar toestemming naar hem”
    Net die andere manier van formuleren zorgt ervoor dat ik het boek met plezier lees.

Het verhaal ontwikkelt zich niet zoals ik verwacht, ik heb nog geen idee waar het naar toe gaat.

Ik ben geen storende fouten tegengekomen.

maria
    Bijdrager
    Post count: 291

Opvallend dat mijn bijdrage die ik tussen 16 en 19 juni geplaatst had er niet meer bij staat?

Het boek leest voor mij vlot alleen zijn de hoofdstukken wel erg lang, zeker als je ‘s avonds in het algemeen een hoofdstuk wil afronden. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen waar het verhaal naar toe gaat, waardoor je wel verder wilt lezen. Er komt steeds meer bij. Het verhaal vind ik wel menselijk geschreven. De wijze zoals zij Tom benadert, over haar omvang, haar ongezonde eet neiging, het opnemen voor je naaste, haar dilemma’s, haar doorzettingsvermogen, de ambtelijke molens
    opvallend is ook het woordje Stop om haar gedachten te stoppen.

mooi omschreven:
    blz 16 het water is extra koel , het omsluit haar tot haar middel, verwelkomt haar tot onder haar borsten (ik moet er zelf niet aan denken, vindt het een ramp dat koude water in te gaan)
    blz 32 Het is nachtstil
    blz 52 ondoorzichtig water om haar hersenen lijkt te klotsen
    blz 67 de spinnenwebachtige verstagingen (van de Erasmusbrug) glanzen
    blz 197, 198 ook aan die opmerking zit een haakje waar iets aan gehangen kan worden.

moest wel lachen om het nog steeds herkenbare : het tappen van water zodat je onder de douche koud water hebt. en dan de opmerking goed voor je bloedsomloop.

blz 143 loopt de zin “wat kan ik voor u doen, steekt hij zijn hand naar hen uit” niet helemaal lekker. Misschien “dan steekt hij zijn hand naar hen uit” of “Hij steekt zijn hand uit”

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 115

Ik heb heel erg moeite met het lezen van dit boek. Ben nog maar op blz 100 en al zeker een week bezig. Normaal zou ik een boek nu al lang uit hebben. Dit komt niet doordat het verhaal niet leuk is, al zit er nog niet zoveel spanning in maar vooral door de lange hoofdstukken. Ik lees altijd in bed voor het slapen gaan een paar hoofdstukjes maar dat is met dit boek niet te doen. Ik hoop vandaag een stuk verder te lezen.

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 40

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Als Nina blijft, blijft Lins likeurglas in het vervolg leeg. Een vreemde zin!

2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Nee, iets minder dan verwacht. Het leest langzaam, (nog) niet echt boeiend.

3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Er waren enkele zinnen die ik niet goed kon volgen, deze enkele malen gelezen en daarna weer verder gegaan.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 66

Nee, deze ben ik niet tegen gekomen

Nee, het verhaal loopt totaal anders dan ik halverwege verwachtte. Ik vond het wel lange hoofdstukken, waardoor het soms langzamer weglas.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal.
    Geen echte opvallende tegen gekomen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.