Home Forums Leesclub 151: Schuldig Schuldig, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #26732 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Schuldig een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Liesbeth Dekker mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

De plot

Ik vind de plot uiteindelijk wel aardig gevonden, maar de dader werd zo lang buiten de verdachten gehouden, dat het steeds voorspelbaarder werd dat hij het gedaan had.
    Het naar de plot toewerken vond ik veel te uitgebreid, erg veel verdachten, zodat het erg rommelig werd.
    Het einde had ik verwacht, alleen de reden waarom was voor mij een verrassing.

Algemeen

Ik vond Schuldig een aardig verhaal, veel te veel verhaallijnen om echt boeiend te zijn. Soms moest ik moeite doen mijn aandacht erbij te houden.
    De schrijfstijl vond ik prettig, goed taalgebruik, wel enkele onnauwkeurigheden in de spelling. Het boek was niet moeilijk om te lezen, wel kwamen er veel personen in voor.
    Het boek is wel beeldend geschreven.

Dit boek

Schuldig is een boek met heel veel verhaallijnen, daar zouden makkelijk meerdere boeken over geschreven kunnen worden.
    Mijn advies zou zijn: ga vooral door met schrijven, want de schrijfstijl is heel prettig, maar houd meer vast aan een paar verhaallijnen, nu wordt de hele familie uitgebreid beschreven, veel verdachten, wat het geheel wat rommelig maakt.
    En breng in een thriller eerder de spanning naar voren, die kwam nu pas op twee derde van het boek.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot
    Ik vind dat de schrijfster je als lezer lang in spanning kan laten zitten. Je hebt zelf ook meerdere theorieën ontwikkeld, maar het is niet hard te maken. Op het moment van de ontknoping, die echt onverwacht komt, kun je aanwijzingen uit de tekst naar boven halen…. Het is goed in elkaar gezet

De ontwikkeling naar het plot toe gaat heel rustig. Er tussen door spelen ook de verhalen van de hulp, de zonen, met name Lennard en Sven en natuurlijk Rebecca. Er worden omstandigheden geschetst waardoor je als lezer ook mensen gaat verdenken… Het plot is zorgvuldig opgebouwd en voorbereid zonder dat er iets wordt weggegeven.

Nee, maar achteraf waren er wel signalen dat het zo zou plaatsvinden, althans uitlatingen in dei richting werden wel gedaan

Algemeen
    4. Vond je Schuldig een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal boeide wel, maar ik zat wel te wachten op het moment dat het van familie-
    roman naar thriller zou veranderen. Misschien werd dat wel bedoeld met de vermelding
    ’ literaire thriller ‘ op de cover?

5. Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Schuldig is geschreven in een vlot leesbare stijl. Geen ingewikkelde zinnen en korte
    hoofdstukken. Wel is er sprake van perspectiefwisselingen, maar m.i. houdt je dat
    wakker, je moet wel alert blijven lezen!

6. Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch verhaal, met mogelijk échte relaties binnen een gezin ( niet echt te
    benijden !!!) De afloop is ‘wel’ in te leven, aangrijpend!
    Dit boek:
    Het boek is voor mij meer een spannende familieroman, dan vanaf het begin een thriller, misschien moet dat beter uitkomen in…..? het onderschrift? een ‘familie-thriller? Nu werd ik op het verkeerde been gezet door “literaire thriller” DAt vind ik voor een debuut wel jammer, want de inhoud is goed.
    Een raad voor Liesbeth Dekker: ik weet het niet, ik vind het knap dat een boek zo kunt schrijven en construeren!

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 17

Plot: Er werden heel veel mensen met een motief opgevoerd, zodat er uiteindelijk heel veel verdachten waren. De uiteindelijke dader was niet degene die voor mij het meest verdacht was. Het verhaal las niet echt vlot, maar het einde werd juist minder uitgebreid belicht. De laatste bladzijden (2011) leverden vragen op, die je op meerdere manieren kan interpreteren. Niet echt een toevoeging aan het geheel.

De structuur van het boek: Ik vind het geen thriller. Het is meer een familiegeschiedenis met een paar spannende aspecten. De verdwijning van Ria is er, maar slechts op de achtergrond. De sprongen in tijd en persoon maken het boek in het eerste deel nogal verwarrend. In het tweede deel krijg je meer inzicht in de familieverbanden, maar echt spannend wordt het niet.

Het einde: Dit einde had ik niet echt zien aankomen, had een andere dader verwacht. Maar echt heel verrassend was het ook niet.

Boeiend? : Het boek las, na het verwarrende begin, wel gemakkelijk. Je wil wel doorlezen, maar niet zo dat je heel erg benieuwd bent hoe het af zal lopen.

Leesbaarheid: Het boek is in een makkelijk leesbare schrijfstijl geschreven. Korte hoofdstukken, dat leest prettig. Wellicht was het prettig geweest dat er boven aan de hoofdstukken een aanduiding van de tijd of persoon had gestaan, nu was dat nogal verwarrend.

Het boek: Als debuut wel oké, maar zeker niet spectaculair. De aankondiging thriller zet je op het verkeerde been, familiegeschiedenis was passender geweest. Ben benieuwd in welke richting Liesbeth verder gaat.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 130

De plot

Wat vind je van het plot?

Het plot op zich is wel goed in elkaar gezet. Wel duurde het m.i. véél te lang voordat de ontknoping plaatsvond en die werd dan ook enigszins afgeraffeld.
    De opbouw van het plot was dan ook té langdradig met name ook door de vele personages die de revue passeerde en die ook uitvoerig werden beschreven.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Het is voor mij absoluut géén thriller al is er een discussie gaande over het feit dat een literaire thriller, zoals het boek is genoemd, géén thriller is. Maar goed, een literaire thriller valt ook onder het genre thriller.
    Voor mij is er te weinig spanning en actie aanwezig in het verhaal. Evenzo ook de psychologisch aspecten zijn te weinig aan bod gekomen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Ja eigenlijk wel

Algemeen

Vond je Schuldig een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het boek is meer ontspannend dan boeiend. Komt zoals ik al eerder memoreerde aan de vele personages en de sprongen in de tijd en het feit dat het vrij lang duurde voordat er spanning om de hoek kwam kijken.

Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Liesbeth Dekker heeft een zeer prettige schrijfstijl, dat makkelijk te lezen is. Ze gebruikt veel uitdrukkingen en gezegdes en speelt daarmee wat ik zeer waardeer. Kon er zelf ook om lachen.

Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Kan het niet echt onder een bepaalde noemer beschrijven. Kan alleen aangeven dat het verhaal ‘vertellend’ is geschreven.

Dit boek:

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Voor mij is het één van de velen en niet iets specifiek (alhoewel de ontknoping wel iets specifieks heeft)

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Liesbeth Dekker mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ik zou zeker willen zeggen, blijf doorgaan met schrijven. Talent voor schrijven heb je zeker. Dit boek vond ik helaas geen positieve uitschieter, maar ik blijf je zeker wel volgen en je volgende boek(en) ook zeker gaan lezen.

Anna10
    Bijdrager
    Post count: 22

zit wel goed in elkaar,maar heeft een hele lange aanloop en is te langdradig

te weinig spanning en te langdradig

Ja ik zag het aankomen

Nee het is niet echt boeiend,het leest wel vlot .Voor een literaire thriller bevat het te weinig spanning

Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    vlotte schrijfstijl,Jammer is het dat er ook veel verteld wordt wat niet echt ter zake doet.

Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Hier weet ik even geen goed antwoord op

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Niet uniek,maar eentje waar er zoveel van zijn

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Liesbeth Dekker mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    wat minder personen en gebeurtenissen in 1 verhaal stoppen is misschien beter

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 219

De plot
    Ik vind het plot bést goed in elkaar zitten. Pas aan het einde van het verhaal komt
    plotseling de aap uit mouw. Lang wachten maar “goed”.

Dee structuur is heel apart. Het is een lange aanloop, maar tóch gezellig
    om te lezen. De ontwikkeling verloopt langzaam maar heel ontspannen. Allerlei verhalen
    van diverse figuren maakt, dat je op een gegeven moment iedereen gaat verdenken.

Nee, ik had dit einde niet aan zien komen. Tja toen alles uitgelegd was, dan denk je
    jaaa de dader is makkelijk aan te wijzen. Maar onder het lezen zélf, nee ik zag hem niét zitten.

Algemeen
    4. Vond je Schuldig een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het bést een boeiend verhaal, maar niet in de zin van een thriller, maar
    het boeide me gewoon om te lezen hoe een en ander zou gaan verlopen met alle
    personen waaruit het verhaal bestond.

5. Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Jaa hoor ik vond het een prettig begrijpelijk geschreven boek. Ondanks dat er veel personages in vóór
    kwamen was en bleef het goed te volgen.

6. Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Ik zou zéker kiezen voor een realistisch geloofwaardig verhaal hoor. Met een spannend slot.

Dit boek:

Nou nee, op zich heeft ieder boek unieke stukken erin zitten. Zéker in dit boek van Liesbeth Dekker. Over veel personages schrijven en tóch dat ik ze echt uit elkaar kon houden vind ik uniek.

Ik zou zeggen Liesbeth, bedankt voor dit heerlijke geweldig geschreven boek, en dat het pas op het laatst een thriller werd doet bij mij géén afbreuk aan de spanning die op deze manier gewoon langzaam opgebouwd werd. Ik vond het heerlijk om te lezen. Maar wil je een échte thriller schrijven, begin dan iets eerder met spanning opbouw.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot

Meer dan een aardig plot kan ik er niet van maken. Niet spectaculair, vooral omdat er te veel verdachten waren. Ik had gehoopt op een allerlaatste twist die me zou verrassen. Het laatste hoofdstuk (2011) begrijp ik niet.

De aanloop naar het plot vond ik te lang duren. Omdat de karakters van de personages uitgebreid werd beschreven, kon iedereen het hebben gedaan. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan had er meer spanning in moeten zitten.

Het was voor mij meer een gevoel van: vertel het nu maar, want ik ben de levensbeschrijvingen een beetje zat.

Algemeen

Het verhaal zat op zich wel goed in elkaar, maar er had veel meer spanning in kunnen zitten. Ik vond de verdwijning van Ria niet centraal staan in het verhaal. Op een bepaald moment merkte ik dat mijn aandacht verslapte en dat is jammer.

Liesbeth heeft een prettige schrijfstijl. Korte hoofdstukken met aangegeven perspectiefwisselingen.

Ik zou dit boek niet onder een bepaalde noemer kunnen plaatsen. De personages vond ik wel geloofwaardig. Er kunnen nogal wat verschillende karakters zijn van leden in één gezin en dat vond ik goed gedaan.

Dit boek

Het boek vond ik niet uniek.

Liesbeth, je hebt een fijne manier van schrijven en je bent ik staat om personages tot leven te brengen. Echter, de spanning die bij een thriller hoort, zou vanaf het begin moeten worden opgebouwd.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 170

Het plot kwam voor mij niet als verrassing. Ik had al vrij snel mijn vermoedens en die bleken bevestigd. Het kwam naar mijn idee ook een beetje kort door de bocht om het verhaal snel af te maken.

Ik vond Schuldig wel een goed verhaal, ik moest vooral in het begin er mijn aandacht goed bij houden om te begrijpen waar het heen ging.
    De schrijfstijl is vlot en begrijpelijk geschreven.
    Ik zou dit toch meer een literaire spannend roman noemen.
    Sommige stukken vond ik best aangrijpend geschreven, vooral de cursief geschreven stukken.

Het is naar mijn idee niet echt een uniek verhaal, ik zou me zo kunnen voorstellen dat een aantal onderwerpen daadwerkelijk gebeurd kunnen zijn en in romans worden deze wel vaker omschreven.

Ik heb niet echt een advies, mogelijk wat duidelijkere sprongen in de tijd met de personages, bijvoorbeeld door er de naam boven te zetten en wat minder uit het verleden wat niet echt meerwaarde heeft voor het verhaal op zich.
    Ik ben wel blij dat ik Schuldig heb mogen lezen, ik hoop dat het niet bij deze ene debuut gaat blijven.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 65

Ik zag het aankomen en vond het niet een verrassend plot.

Veel te veel verdachten waardoor het rommelig werd.

Ik zag het aankomen.

Ik vind het boek niet echt een thriller en daardoor had het niet steeds mijn volle aandacht

De schrijfstijl is gemakkelijk te lezen

verhalend.

Geen uniek boek.

het boek geen literaire thriller noemen als dat het niet is,dat schept verkeerde verwachtingen.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 65

De plot

Ik vond het plot wel goed in elkaar passen alleen het werd een beetje langdradig.

Duurde te lang

Nee ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

Nee ik vond het geen boeiend verhaal vond de schrijfstijl soms niet prettig waardoor ik niet had ik ga weer lekker verder lezen.

Zoals net hierboven geschreven vond ik haar schrijfstijl niet prettig om te lezen.

Zou ik zo niet weten.

Dit boek

Nee ik vond dit boek niet iets specifieks.

Nee ik zou dat niet zo weten.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 247

De plot
    Ik vind de ontknoping wel verrassend. Deze is belangrijk voor het verhaal, maar eigenlijk ben ik al lezende meer bezig met het leven van Rebecca, dan dat ik het nog belangrijk vind hoe het eigenlijk met Rita is gegaan.
    De opbouw van dit boek is wel bijzonder. Het geeft informatie over de periode van de oorlog met daarin een wel apart inkijkje, in die zin dat ik dat nog niet in aan ander boek ben tegengekomen. Origineel om het vanuit kinderogen bij een rijke boer te beschrijven. Daarnaast onderscheid ik een stukje geschiedenis bij de relatievorming van Rita. Dat wordt goed beschreven met oog voor details en soms een stukje stoffigheid. Daarna zijn er sprongen naar personages waarbij niet meteen helder is om wie het gaat. Ik snap alleen (nog) niet waarom bepaalde hoofdstukken cursief gedrukt zijn geschreven. Ik dacht eerst omdat het gedachten waren van personages, maar dat wordt niet consequent gedaan. Er spelen veel personen een rol. Dat is eerst verwarrend (duurt lang voordat er een lijn in komt) maar uiteindelijk wel passend omdat je per persoon een beeld vormt en je je af gaat vragen wat hun rol is bij de verdwijning van Rita. Het laatste hoofdstuk vind ik een beetje overbodig. Past niet bij de thriller, tenzij dat de stap naar een vervolg is. Daar zou wel een leuk thrillerelement in kunnen gaan zitten.

Algemeen
    Het boek had in het begin niet mijn volle aandacht. Het duurde relatief lang voordat ik er een verhaal in herkende. Dat herkennen en/of je verbinden met een personage helpt bij het lezen. Dat had ik op een gegeven moment wel meer, zeker omdat ik me wel in Rebecca kon verplaatsen.
    De schrijfstijl is beschrijvend en niet moeilijk. Daar herken ik haar eerdere opleiding en werk wel in (teksten als informatieoverdracht). Het boek roept verder niet zoveel bij me op, behalve iets van meeleven met Rebecca. Qua gebeurtenis had ik dat met Hein ook kunnen voelen, maar hij werd best afstandelijk beschreven. Bij andere personages denk ik dat ik eerder iets van irritatie voelde. Ik zou het dus als een beschrijvend boek typeren met veel verschillende elementen. Misschien wel teveel. Ik vond het ook geen thriller. Het ging nog wel om het wie en waarom, maar dat leek uiteindelijk meer bijzaak.

Dit boek
    Dit boek springt er wat mij betreft niet bovenuit.
    Normaal gesproken ben ik niet zo van de adviezen, maar misschien zou het helpend zijn om selectiever te zijn met wat je wilt schrijven om zo tot wat meer verdieping te komen. Ik vind dit boek toch wat oppervlakkig en kan het boek niet zo goed typeren. Wat wil je neerzetten of overbrengen? Kies daar dan voor en diep dat uit. Zo had ik bijvoorbeeld iets meer verwacht rondom het armbandje. Daar gebeurt dan iets wat mooi terug had kunnen komen. Dat geldt ook voor de haat van mannen die Rita kreeg, die niet terug kwam in de opvoeding van zonen. Net alsof er veel lijntjes worden gestart maar niet worden afgemaakt.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 148

De plot
    Wat vind je van het plot? Het plot zat goed in elkaar en wat mij betreft waren er nog meerdere daders. Het laatste hoofdstuk snap ik niet. Voegt niets aan het verhaal toe. Is dit toegevoegd, omdat er een vervolg komt op dit boek?

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond de structuur goed. Er waren nog meerdere verdachten mogelijk dus daardoor bleef het nog wel spannend.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het niet zo verwacht.

Algemeen
    Vond je Schuldig een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het eerste deel erg langdradig en ik vroeg mij al af wanneer Rebecca te horen kreeg wanneer haar moeder was verdwenen. Niet alle hoofdstukken waren even boeiend. Wel leuk om te lezen hoe het er aan toe ging met Rebecca in Griekenland maar soms iets te langdradig.

Vind je de schrijfstijl van Liesbeth Dekker prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het begrijpelijk beschreven alleen het laatste hoofdstuk dus niet.

Stel….Liesbeth Dekker vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Realistisch en geloofwaardig kan ik het niet echt noemen, want ik denk niet dat dit in het echte leven gebeurt. Het is wel een aangrijpend verhaal maar dat merk je pas op het eind.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is wel een uniek verhaal, want ik heb dit nog nooit eerder gelezen maar ik zou het niet als literaire thriller willen wegzetten.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Liesbeth Dekker mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Als je thrillers schrijft moet het wel van het begin tot het eind spannend zijn wat ik nu miste. En ik zou graag willen weten wat het laatste hoofdstuk toevoegde aan het verhaal.

tanja
    Bijdrager
    Post count: 25

Tot het eind bleef het een verrassing wie de dader was maar spannend was het niet.
    Ik vond het boek eerlijk gezegd saai.
    De schrijfster schrijft realistisch,wel grappig maar heel uitgebreid.
    Het is wel heel makkelijk lezen.

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

Veel personages die in het plot zaten. Ik vond het niet zo zeer een thriller. Weinig spanning.

Aan het einde werden veel mogelijkheden aangeboden. Waardoor er veel mogelijk was. Maar ergens had ik het plot wel aan zien komen.

Algemeen

Door de vele personages en tijdsprongen kon ik moeilijk mijn aandacht er bij houden. Ook staat er op de achterflap dat het gaat over de verdwijning van der moeder. Maar die verdwijnt eigenlijk pas in de laatste 100 pagina’s. De eerste 250 gaan over de familie.

Ze schrijft wel goed maar de manier van verhaallijn is niet mijn ding.

Lastige. Ik denk een familie verhaal.

Dit boek

Het is een andere stijl boek. Ik vind het niet zo zeer een thriller. Er zit niet zoveel spanning in. De verdwijning van zeus had bijvoorbeeld heel anders beschreven kunnen worden. Nu was het heel oppervlakkig.

Ik zou heel benieuwd zijn als het volgende boek totaal anders is.
    Want er liggen zeker kwaliteiten. Maar ik vind ze in dit boek niet tot hun recht komen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.