Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 40: Schijngestalten Schijngestalten, Tijdens het lezen

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 149

Ben vandaag begonnen, zo’n 50 bladzijden gelezen. Maar vind het moeilijk om “er in” te komen.
    Komt misschien ook, omdat er nogal wat komma’s missen. Dat kan verwarrend zijn. Morgen verder en hopelijk komend weekend een heel stuk verder.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 241

Bedankt.
    Ik heb veelvuldig met het woordenboek in de hand gezeten ivm Vlaamse woorden.

Geen probleem, vind het ook fijn als het omgekeerd zou zijn .
    Vond je het boek te Vlaams? Gewoon uit interesse.

Ik vond het wel degelijk een Vlaams boek maar niet te Vlaams. Ik vind het wel heerlijk die Vlaamse uitdrukkingen. ( Brengt me terug naar de tijd dat ik in Brussel woonde, heb hierdoor over het algemeen niet veel moeite mee en de meeste uitdrukkingen begrijp ik).

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 241

Tijdens het lezen van de proloog die eigenlijk best lang was werd ik zo mee in mee genomen dat ik helemaal verat dat het een proloog was, besefte het weer aan het einde ervan.
    Het heeft wat mij betreft het leven van Enzo zeer goed neer gezet en tevens worden er ook een aantal andere personages uiteen gezet .

In grote lijnen heb ik een heel goed beeld gekregen van het eventuele verhaal… Nu nog bezien of dit nu klopt met mijn verwachtingslijn.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 107

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Nog niet echt. Maar ik heb het boek nog niet uit.
    Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Tot dusverre ontwikkelt het verhaal zoals ik verwacht. Het is inderdaad wel een beetje moeilijk om in het verhaal te komen. Maar ik zet wel even door.
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Het zijn de Belgische dingen die ik tegenkom, maar dat is niet fout uitsluitend wat anders.

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

Het begin was een beetje moeilijk om erin te komen, het verhaal komt nogal traag tot ontwikkeling. Eens wat verder in het boek wordt het duidelijk en interessant.

Enkele citaten die me opvielen:
    Op p33. En plots ging hem een lichtje op dat allengs stralender werd dan de Spaanse ochtendzon.

P38 “Ships that pass in the night, and speak to each other in passing.”

Tamara

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

@Stefanie Nee, ik vond het boek niet te Vlaams, alleen anders. Ik heb eigenlijk nooit boeken van Vlaamse auteurs gelezen en kom nu dus woorden tegen die ik niet ken. Best leuk!

Is dit je eerste boek van een Vlaamse auteur ja? Opvallend… er is veel verschil in taalgebruik tussen de Vlaamse auteurs, het ene boek vergt voor de Nederlanders al wat meer aanpassing dan het andere merk ik.

Evy De Brabander
    Bijdrager

Ben vandaag begonnen, zo’n 50 bladzijden gelezen. Maar vind het moeilijk om “er in” te komen.
    Komt misschien ook, omdat er nogal wat komma’s missen. Dat kan verwarrend zijn. Morgen verder en hopelijk komend weekend een heel stuk verder.

Ik had dat ook heel erg, dat ik het begin lastig vond om in te komen!!! De schrijfstijl is erg…verheven denk ik dat het woord moet zijn. Het gaf mij in ieder geval een beetje het gevoel dat ik dom was ;).

Evy De Brabander
    Bijdrager

Citaten : Er zitten in dit boek veel opvallende zinsconstructies, die niet overeenkomen met een ‘normale spreektaal’ voor mijn gevoel.
    Iets weten waarvan een ander niet weet dat je het weet, gaf je een troef in handen die je best niet te vroeg in het spel moest bovenhalen. -> hele droge uiteenzetting als het gaat over bedrog in een relatie…
    p27 : He loved old things…. hilarisch!

Verwachting : Ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Het begin was even doorzetten maar nu ik gewend ben aan de schrijfstijl leest het eigenlijk heel vlot en vind ik het een knap staaltje combinatie van politiek, geschiedenis en intrige.

Ik heb nog geen fouten opgemerkt.

Ik ben nu halverwege het boek. Morgen moet ik wel kunnen doorlezen tot het einde.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

Cees ik kreeg geen meldingen, kom er vandaag achter dat alle berichten over deze leesclub in de spam staan. Vandaar mijn Kate reactie op sommige punten.

maria
    Bijdrager
    Post count: 173

Proloog vond ik een beetje taai, maar nu leest het lekker door en het klopt behoorlijk actueel.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 119

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Zijn tong voelde aan als een droog herfstblad. Vond ik wel leuk gevonden
    Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht? Ja
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Spellingsfouten gebeuren en enkel mis ik beetje meer komma’s en punten. Zo maken de zinnen zich iets te lang

maria
    Bijdrager

Heb er ook last van dat alle reacties in de ongewenste email terrecht komen en ben er nog niet achter hoe ik dat kan voorkomen.
    Tot nu toe (bijna halverwege)nog niet erg spannend.

Evy De Brabander
    Bijdrager

Actueel is wel echt het kernwoord van dit boek!

maria
    Bijdrager

Ik vond het lief dat hij het boek heeft opgedragen aan partner, kinderen, kleindochters en achterkleinzoon. De tijd die hij “kwijt “is aan het schrijven en bedenken is hij immers niet beschikbaar voor zijn familie.
    Zoals ik reeds aangegeven had is het een actueel boek ( IS,Molenbeek…) met zeer gevarieerd gebruik van woorden, goed geschreven en wetenswaardige informatie. Het proloog had wat grof taalgebruik. De hoofstukken zijn wel vrij lang. Een zeer goed beeld werd van Enzo geschetst over zijn twijfels, zijn relaties, zijn gevoel, zijn geheim.
    Waardering voor het gebruik van de wandeling van Santiago de Compostella (die nog op mijn verlanglijstje staat, het gebruik van de tekst van de Fabeltjeskrant (nostalgie), een mooi indrukwekkende militaire begraafplaats die ik zelf bezocht heb.
    Een hele leuke en toepasselijke zin vond ik op blz 130: troost je in het besef dat moeilijke vrouwen een man alleen maar sterker maken.
    Opvallende elementen waarbij sommige zeker aan de taal zelf liggen, zoals bv de tijdstippen 17u 00 i.p.v. bv. 17:00 uur geef ik aan voor een mogelijke herdruk.
    Blz 5:het feit dat je schijnbaar zo geleefd wordt door je telefoon dat je voor je gsm geluid onder de douche vandaan komt!
    Blz 6 de akte dient opgesteld te worden bij de notaris.
    Blz 7 wat je me laatst vertelde…… komt volgens mij niet meer terug wat dat geweest zou moeten zijn. Vond deze passage erg gekunsteld, kunstmatig overkomen.
    Blz 10: hij trok het laken over zich heen maar blz 5 staat dat hij het deken over zijn schouders trok.
    Overwacht telefoontje of onverwachte telefoontje.
    Blz 13 de gedachte was de moeder van het woord een niet bekende uitdrukking.
    wel ken ik de wens is de vader van de gedachte.
    Blz 21 zou een uitputttende voetreis door(heen) stoffige velden. ..
    Wat gezien (het ) de opzet wat aan de krappe kant .
    Blz 32 hij wilde haar omarmen
    Blz 40 de drukte aanmerkelijk was afgenomen
    Blz 43 trieste lot manmoedig onder ogen te zien
    Blz 51 ze oordeelde het aardig meegenomen als …..vind ik als zin niet heel lekker lopen.
    Blz 56 eens ik in Belgie ben. Dat eens kom je vaker tegen en is denk ik echt Vlaams. Even aan wennen.
    Ook haar op (de) het rooster hadden gelegd
    Blz 64 ook een buitenlands waarnemer aanwezig zal zijn.
    Blz 65 een ander tijdstip voor(op) te stellen
    Blz 67 afkorting IRS is volgens mij niet uitgelegd, net als KBC op blz 97 en DEA op blz 255.
    Blz 78 manoeuvre i.p.v. maneuvre
    Blz 84 er dient paal en perk gesteld te worden aan zijn uitlatingen
    Blz 117 de Amerikaanse en West Europese pers hadden inzage gekregen ….
    Aan (Dit) deze opzet werd niet getwijfeld,..
    Blz 121 Let op wat ik je zeg..zo ook op blz 166, zal wel Vlaams zijn
    Als we dienst weigeren steken? ze gewoon meteen een ander onderdeeltje
    Blz 128 ontving hen in een ruime salon
    Blz 156 binnen afzienbare tijd plannen we een beroep op je te doen. Loopt als zin niet erg lekker
    Blz 157 haalt het mobieltje waardoor hij bereikt kon worden uit elkaar en gooit de gedemonteerde onderdelen weg. Hoe zit het dan met zijn bereikbaarheid voor Hermans??
    Blz 161 Enzo boog (zichr) zich naar ( nemesis) Nemesis. ..nog twee (koffies) koffie
    Blz 163 de keuze van de werkplaats riep bij haar aanvankelijk tegenkanting op. Hij zou later inzien waarom. Hoezo? Niet uitgelegd later dan wat hij min of meer al wist.
    …gezicht van een foto, die hem destijds bezorgd was door …
    Blz 164 bleek dat het gilde de 19de eeuw
    Blz 167..een halt toeroepen dan moeten we infiltreren in hun organisatie
    Leuk : een klad parkieten
    Blz 168 niet zijn geloof in de Koran overtuigt maar Enzo zijn afkeer voor zowat alles. Het zal onze vijanden overtuigen van je bruikbaarheid.???? Je moet toch wel goed islamitisch overkomen lijkt mij om overtuigend over te komen en daarnaast kan dan je haat en walging een rol gaan spelen. Het is dus denk ik “Niet alleen jouw geloof in de Koran overtuigt ,maar.”.
    Blz 196 geloofsgenoten zaken werden verweten waarin…
    Blz 213 verstandig om mij wandelen te sturen zonder ..om mij erop uit te sturen?
    Blz 214 .. die met hoogdringendheid dienden opgelost te worden: een nieuw onderkomen
    Blz 217 muezzin moet toch zijn : mueddzin of moëddzin (afroeper van de uren)?
    Blz 219… gelegenheid om (poolshoogte) polshoogte te nemen van de omgeving
    Blz 220 Omars aanhef veroorzaakte moet volgens mij Oezmans aanhef veroorzaakte
    Blz 221 Iftar (met hoofdletter ) en op blz 188 iftar (met een kleine letter). Niet consequent.
    Blz 233 verwacht (je) dan (aan) een pizzabestelling
    pas (als) toen hij weer buiten stond
    blz 238 we (vergasten) vergassen je vandaag op een …
    blz 256 een welles-niettesspelletje kon ik (me) wel verwachten.
    Blz 282 zoveel moeite als er gedaan moet worden om de begraafplaats op te komen (ingangspoort, beveiliging )zo makkelijk is het schijnbaar om te vluchten over de omheining !!
    Blz 293 slaapt terwijl het niet koud is met zijn sokken aan!
    Blz 307-309. Nu Enzo zelf de plaats Maine aangeeft en zelf zijn naam onder het artikel zet en de titel van zijn krant zorgt ervoor dat hij gevonden gaat worden, dus dan weet je dit komt niet goed.
    Blz 309: Enzo had toch aan niemand vertelt dat hij een boek zou schrijven met onthullingen, dus hoe kan Hermans dat dan weten.?

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.