Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 40: Schijngestalten Schijngestalten, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1019
    #8065 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Boek reeds uitgelezen, maar ik wacht nog even op mijn meelezers.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 112

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Het kwam eruit, als een geut en nu temporiseerde hij even.. blz 54. Ik heb echt even op google gekeken wat deze 2 woorden betekenen.

Ja, het verhaal heeft zich wel ontwikkeld, zoals ik verwachte, toen ik begon met lezen. Ik heb Schijngestalten inmiddels uit.

3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Blz 66 schuifpanelen, die uitgaven op een breed terras Uitgaven moet uitzagen zijn!Verder af en toe wat ontbrekende leestekens.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Blz 66 schuifpanelen, die uitgaven op een breed terras Uitgaven moet uitzagen zijn!Verder af en toe wat ontbrekende leestekens.

Geen fout hoor, wel Vlaams!

uitgeven op (gaf uit op, heeft uitgegeven op)

uitzien op, toegang geven tot

standaardtaal in België
    VD2013 online: Belgisch-Nederlands (van ramen en deuren)
    DS2015 standaardtaal

de voordeur geeft uit op de straat

Die weg rechtdoor geeft uit op het marktplein.

roodkapje
    Bijdrager

Bedankt.
    Ik heb veelvuldig met het woordenboek in de hand gezeten ivm Vlaamse woorden.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Bedankt.
    Ik heb veelvuldig met het woordenboek in de hand gezeten ivm Vlaamse woorden.

Geen probleem, vind het ook fijn als het omgekeerd zou zijn 🙂 .
    Vond je het boek te Vlaams? Gewoon uit interesse.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik heb er geen opgeschreven, maar de Engelse zegswijzen vielen me wel op. Ook het spelen met taal/God en Allah/namen in de gesprekken zijn fijn.
    Veel kennis van zaken, zowel historisch als van nu en ook van organisaties / Godsdiensten!

Ja en nee. Het begin vond ik nogal verwarrend. Ik vond het geschreven alsof de auteur al alles wist van de personages en wij helaas (nog) niet. Het is pas door terug te gaan in de tijd dat alles klikt.
    Anders voldoet het aan mijn verwachtingen, want het stemt tot nadenken over de wereld zoals we hem vandaag kennen. Plotgewijs is het in een later stadium ook top! Meer in volgende topics.

Gebruik van leestekens laat de wensen over. In het begin ook fouten met namen die verwisseld worden en typo’s ook een paar.

roodkapje
    Bijdrager

@Stefanie Nee, ik vond het boek niet te Vlaams, alleen anders. Ik heb eigenlijk nooit boeken van Vlaamse auteurs gelezen en kom nu dus woorden tegen die ik niet ken. Best leuk!

roodkapje
    Bijdrager

Ik heb Schijngestalten uit en had er best een kluif aan!

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik ben pas net in het boek begonnen. Ik vond het wat traag op gang komen maar nu eenmaal op pagina 110 begint het verhaal wat vat op mij te krijgen.
    Wel helaas wat spelfouten tegen gekomen (kan ik deze nog ergens doorgeven zodat het met een herdruk voorkomen kan worden?). Zoals bijv. op pag. 79 ‘Liefje, in ben ingewijd tot.. In plaats van ‘Liefje, ik ben ingewijd tot..

Wat ik interessant aan het verhaal vind is dat er feitelijke gebeurtenissen uit de geschiedenis in voorkomen. Dit geeft het geheel een realistische dimensie. Zoals bijvoorbeeld de gebeurtenissen rondom 9/11 en wat de hoofdpersonages uit het boek toentertijd deden. Dit deed mij terug denken aan wat ikzelf toen op dat moment aan het doen was. Zo ook de moord op Pim Fortuyn etc.

Mijn verwachting, vooral door de cover, was een mega spannend verhaal maar tot nog toe vind ik het niet heel spannend of thrillerachtig. Wellicht volgt dit nog naarmate ik verder in het verhaal kom.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

@Stefanie Nee, ik vond het boek niet te Vlaams, alleen anders. Ik heb eigenlijk nooit boeken van Vlaamse auteurs gelezen en kom nu dus woorden tegen die ik niet ken. Best leuk!

Ja, heb ik ook bij NL auteurs, kan leerrijk zijn. Zo anders als buren!

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

Ik vond het wel grappig de typische Vlaamse woorden te lezen. Meestal kon ik aan de zin wel zien wat het betekende. Ik heb slechts één woord opgezoch, ik weet niet eens meer welk woord, zo belangrijk vond ik het niet. Ik geniet van andere namen voor dingen zoals: In de buurt van hun woonst. Het scheelt dat ik vaak boeken lees van Vlaamse auteurs, ik juich dat ook toe. Er zijn zoveel goede schrijvers onder onze zuiderburen.

Het verhaal ontwikkelt zich van wat moeizaam vol met introducties en historische feiten, dat overgaat in een spannend verhaal als Enzo Marsman ingelijfd wordt als spion.

De spanning zit erin dat hij steeds gevaarlijkere opdrachten krijgt, zoals integreren in een mogelijk IS groep.

Ik heb het boek al even uit, ik was verrast door het boek omdat het een actuele thriller is. Het boek gaat over dingen die zich nog steeds afspelen,

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 162

Ik heb hem ook uit, In het begin was het even lastig om erin te komen en had ik wat moeite het verhaal te vatten maar uiteindelijk vielen verhaal lijnen en inleidingen op zijn plaats en was het prima.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Ik heb hem ook uit, In het begin was het even lastig om erin te komen en had ik wat moeite het verhaal te vatten maar uiteindelijk vielen verhaal lijnen en inleidingen op zijn plaats en was het prima.

Het begin was idd nogal verwarrend, vond ik ook …

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Deze vond ik wel goed gevonden : ‘Zijn tong voelde aan als een droog herfstblad …’ en ‘Zijn moeder was een scheut van een fruittelersfamilie …’

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?

Nee, niet echt. Ik mistte spanning.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Veel spellingsfouten heb ik niet gevonden. Ik denk dat het ‘wanhoopgSgevoel’ moet zijn op pag 9 en er staat ‘zichR’ op pag 161.
    Ik denk dat er in de proloog een fout staat bij de naam van Omars vrouw? Of heeft ze een dubbele naam? Dat was mij dan niet duidelijk.
    Verder vind ik dat er veel komma’s ontbreken, wat het lezen niet altijd gemakkelijk maakt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.