Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 35: Schemerzone Schemerzone, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #7032 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 136

Het verhaal begint goed, in het begin weinig spanning, maar die bouwt mooi gelijkmatig op.

Korte hoofdstukken, Geen ingewikkeld taalgebruik, ik ben fan. Constant het gevoel van ‘ik wil verder lezen’ en ‘Nog 1 hoofdstukje’ – wat er dan 2 of 3 werden.

De verschillende personages worden ook goed beschreven, dat je je ze goed kan voorstellen.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 54

Het verhaal begint rustig, over het werk en het verleden van Kate, en dat ze zich steeds niet goed voelt, de extreme vermoeidheid. Als bij haar de diagnose narcolepsie wordt vastgesteld neemt de spanning steeds meer toe.

Haar verschrikkelijke nachtmerries die levensecht lijken, in combinatie met haar narcolepsie maken het leven van Kate behoorlijk spannend, en dat van de lezer ook.

De hoofdstukken zijn kort waardoor het supersnel wegleest, je bent zo een heel stuk verder. De schrijfstijl is duidelijk, en af en toe ook grappig omdat het een Vlaamse schrijfster is zijn sommige uitdrukkingen anders.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 109

Ik vond het boek heerlijk weg lezen (heb ‘m inmiddels uit.. oeps) Enige wat mij opviel zo hier en daar was het apparte taalgebruik. Zoals bijvoorbeeld inhaakt, inplaats hing op of ophangen. Is dat Vlaams?

De opbouw van het verhaal vond ik ook prettig en er bleef vaart in het gehele verhaal. Narcolepsie en kataplexie aanvallen vind ik goed weergegeven en dragen absoluut bij aan de spanning. Ik ben namelijk bekend met deze aandoening.

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

377 pagina’s spanning, genieten!! Fijn dat bij het E-book de korte inhoud voorin staat. Ik ben ook al wat Vlaamse uitdrukkingen tegengekomen. Ik vind dat niet storend, door de overige tekst weet je wel wat er bedoelt wordt. Alleen kortwieken, dat is bij ons je haren kort knippen/scheren. Echt iets anders dan kort houden. 🙂 Op 29% inmiddels en de spanning begint toe te nemen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 85

Rustig begin, heerlijke en prettige schrijfstijl en lekkere korte hoofdstukken. Ook een interessant onderwerp het Narcolepsie. Had er nog nooit van gehoord en ben er mezelf ook wat in gaan verdiepen. Wel een heftig onderwerp, en vreselijk als je een Narcolepsie patiënt bent.

Het verhaal leest lekker weg, en er zit wat mij betreft wel een goede opbouw in. Heb het boek bijna uit (nog ongeveer 70 pagina’s) maar het boek gaat vanavond c.q. vannacht nog uitgelezen worden.

Opvallend, of juist niet gezien de auteur een Vlaamse is, zijn de Vlaamse woorden zoals bv Buitenwipper en Cardigans.

Echt een boek voor mij !

Naatje
    Bijdrager
    Post count: 7

Het e-book zojuist uitgelezen. Kleine 5 uurtjes alles bij elkaar, voelde even als een tussendoortje.

Net zoals mijn voorgangers moest ik af en toe even wennen aan een aantal Vlaamse woorden. De tekst lees snel weg en de korte hoofdstukken zijn fijn omdat je daarmee makkelijk even een pauze inlast. Met name in de eerste helft van het boek heb ik daar veel gebruik van gemaakt want ik kwam niet echt in het verhaal.
    Het valt op dat de hoofdpersoon beschreven wordt in de derde persoon enkelvoud, terwijl sommige hoofdstukken geschreven zijn in de eerste persoon enkelvoud. Bijzondere keuze, dat ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Het boek komt mij net iets te traag op gang. Pas na 40% van het boek begon ik het verhaal interessant te vinden, en ver over de helft werd het pas spannend. Bovendien heb ik me mateloos lopen irriteren aan de naïviteit van de hoofdpersoon (maar dat doe ik ook bij de gemiddelde film dus dat is niets nieuws).

De auteur heeft duidelijk voldoende research gedaan naar narcolepsie, dat vind ik positief. Als je zelf ooit in London bent geweest kun je de setting ook prima voorstellen, wat ook een pre is.
    Desondanks miste het boek voor mij wat snelheid en diepgang in de personages. Het einde voelde ook wat afgeraffeld. Ik vind het prettig als ik iets van mezelf herken in de hoofdpersoon, dat maakt het lezen leuker en het verhaal spannender. Helaas had ik dat met dit boek niet. Het was voor mij een luchtige thriller, zo eentje die je even snel weg leest als je niet veel tijd hebt en zeker niks ingewikkelds wilt lezen.

Heidi
    Bijdrager
    Post count: 10

Het verhaal ontwikkeld zich zoals ik had verwacht, de spanning wordt goed opgebouwd en neemt toe naarmate het verhaal vordert.
    Doordat ik het thema over narcolepsie erg boeiend vind, bleef ik mijn aandacht er goed bijhouden.
    De schrijfstijl is heerlijk, de hoofdstukken niet te lang. Dit alles zorgt ervoor dat het geheel erg vlot weg leest, zeg maar gerust dat ik het boek verslonden heb 😉

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 238

Vanaf het begin boeit het boek, het verhaal van Kate die slaapaanvallen heeft en daar pas later achter komt. Maar ook het onbegrip dat ze vroeger kreeg, lui werd er gezegd. Het verhaal van haar buurman die haar laat schrikken vind ik erg goed. Door de korte hoofdstukken krijg je wel steeds nieuwe informatie en de cursief gedrukte kippenvel, al geeft alles met elkaar rillingen. Ik heb Schemerzone al uit, uitgelezen in een hele korte tijd, mede omdat ik wilde weten hoe of wat. En ja ik vind het plot ongelooflijk goed. De schrijfstijl van Hilde Vandermeeren vind ik prettig, gemakkelijk leesbaar en zo vloeiend, ongelooflijk. Ondanks alle superenge dingen die ze prima weet neer te zetten en koude rillingen veroorzaken, was ik zo geboeid, en ik droomde ‘s nachts erover. Dat was pas creapy. Vragen beantwoorden en recensie komen nog.

Maar wat kan een leven toch verziekt worden…..

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

Leest heel vlot, het verhaal neemt je volledig mee en de spanning wordt goed opgebouwd zodat je gewoon blijft verder lezen.
    De korte hoofdstukken vind ik aangenaam, het gaat vlot over van het ene personage naar het andere en de personages worden goed en duidelijk voorgesteld in het boek. Boeiend vind ik ook het onderwerp, de narcolepsie, had er nog nooit van gehoord. De ziekte heeft zoal iets duister.

Tamara

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

Gisteren moest ie gewoon uit. Ik heb bijna iedereen verdacht, maar dan komt het uiteindelijk toch als een verrassing. Heerlijk boek. Door de korte hoofdstukken lees je langer dan gepland. eentje kan nog wel….. De narcolepsie en kataplexie geven het zeker iets extra’s. Lijkt me een vreselijk iets zo’n kataplexie aanval. Ik heb wel met Kate te doen gehad. Ik vind de titel goed bij het verhaal passen.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 68

Het boek pakt niet meteen, niet zo heel spannend nog, maar het leest wel lekker weg. Het valt me ook op dat er nog niet zoveel Vlaamse uitdrukkingen in het verhaal voorkomen. Alles is tot nog toe prima te plaatsen. Snel weer verder lezen.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 78

Bijna uit, nog 50 bladzijden, het leest makkelijk en snel weg door de korte hoofdstukken. Wel opmerkelijk dat Kate zelf op onderzoek gaat en eigenlijk niets meer hoort van haar werkgever of de politie. Ze moet zich erg onzeker en eenzaam voelen door haar ziekte en ze wordt door haar opa en collega’s wel erg in de steek gelaten. Morgen uitlezen en de vragen beantwoorden van “na het lezen”!

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik ben aangekomen op pagina 100 en het verhaal ontwikkeld zich goed. De spanning wordt goed opgebouwd. Door mijn cvs doe ik er iets langer over dan ik zou willen.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 115

Ik ben nu op de helft van het boek. Het boek leest vlot en door de korte hoofdstukjes
    lees je er steeds nog eentje meer. Zo was het gister opeens kwart voor 12 en moest ik
    toch echt maar even gaan slapen. De spanning komt nu pas, lange opbouw, maar vind ik
    niet storend want het is toch een vermakelijk verhaal. De narcolepsie en de enge dromen
    vind ik een origineel en interessant iets.
    Vandaag verder lezen in het boek, heb het gevoel dat hij heel snel uit zal zijn!
    Heel benieuwd hoe het verhaal zich verder ontwikkeld.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.