Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 35: Schemerzone Schemerzone, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1447
    #7040 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

Het boek is goed opgebouwd, het plot is eentje dat ik allesinds niet had zien aankomen. Ik was ervan overtuigd te weten wie de dader was en toch op het einde wordt je compleet verrast.

Ik vond het een zeer boeiend boek, van in het begin had het mijn volle aandacht, was moeilijk om het boek weg te leggen.

Het is een zeer aangename schrijfstijl, makkelijk te begrijpen.

Ik kan Hilde haar boeken enkel typeren op basis van Schemerzone aangezien ik de andere boeken nog niet gelezen heb. Ik zou het boek intrigerend noemen, het wekt een bepaalde drang op zodat je automatisch mee op onderzoek gaat in het boek en om meer te weten te komen over narcolepsie.

Dit boek heeft iets unieks doordat het een niet dagdagelijks onderwerp heeft, de narcolepsie. Ik zou Hilde Vanderemeeren alleen maar de raad geven om zo verder te blijven schrijven. Ik ben benieuwd naar de andere boeken. Ik vind het alvast een top auteur.

Tamara

Naatje
    Bijdrager
    Post count: 7

Hoewel ik het einde niet zag aankomen, ben ik niet wild enthousiast over het plot. Er hadden wel wat meer lagen in mogen zitten, alles was veel te straight forward. Het einde voelde afgeraffeld en dat is zonde als het hele boek vanaf het begin allen maar naar het einde toewerkt zonder te sidetracken.

De eerste helft van het boek vond ik ronduit saai. Als het niet voor een leesclub was geweest had ik het boek waarschijnlijk weggelegd want ondanks dat het heel erg snel leest, kon ik helemaal niets met de naïviteit van de hoofdpersoon. De spanning komt te laat op gang en er wordt te veel aandacht verdeeld over kleine, onbelangrijke bijpersonages. Dit kan natuurlijk prima in een boek van 400-500 blz, maar in een dun boek met weinig ruimte voor ontwikkeling kun je mijns inziens beter een klein aantal personages gebruiken en die helemaal uitdiepen. Je hoeft nergens over na te denken bij dit boek. Doe je dat wel, dan werkt dat misschien zelfs wel in het nadeel van leeservaring (zoals bij mij geval lijkt te zijn).

Als ik dit boek zou moeten typeren, zou ik waarschijnlijk uitkomen bij termen als ‘voor de luie middag’ of ‘tussendoortje’.

Het boek hangt voor mij een beetje tussen een thriller en een chicklit in. Dat maakt het wel uniek. Thrillers kunnen best zwaar zijn om te lezen, omdat de spanning van het begin tot het einde aanwezig is (persoonlijk hou ik daarvan, maar ik snap dat smaken verschillen). Het hoofdpersonage had wat mij betreft prima in een chicklit van Sophie Kinsella kunnen zitten. Ze is veel te goed van vertrouwen en dat obsessieve met sterren is een heel vervelend trekje…

Het advies dat ik mee zou willen geven is: neem je tijd en ga echt de diepte in met je personages. Probeer niet alle focus op de hoofdpersoon te leggen, maar geef andere personages ook de tijd om verder te ontwikkelen in het boek (dus geef ze niet alleen maar een helpende taak, maar geef ze echt karakter/geschiedenis/ontplooiing).

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 23

De plot

1. Wat vind je van het plot?

Het plot vind ik echt wel goed. Ik had meerdere personages gezien als mogelijke dader, maar dit had ik niet zien aankomen.
    Een lichte bliksemschicht durf ik het toch wel noemen. Door de cliffhanger op het einde kan hierop mogelijks een vervolg komen. Ik ben alvast benieuwd.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Naar mijn bescheiden mening vind ik de structuur wel goed.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Nee, dit einde had ik niet verwacht. Het was echt verrassend voor mij en hierdoor zie je nogmaals haar schrijftalent.

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ja, voor mij was dit een boeiend verhaal en zat ik volledig in het verhaal.

5. Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Hilde Vandermeeren heeft volgens mij een zeer goede schrijfstijl, leest vlot, duidelijk en verstaanbaar. Wel heb ik stilgestaan bij de uitleg over “Narcorlepsie en Kataplexieaanval. Om een correct beeld te vormen ben ik het woord correlatie wel gaan opzoeken. Dit brengt het boek dan ook naar een hoger niveau.

6. Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Dit is een thriller in zijn volledige vorm, inhoud en stijl. Of dit nu typisch Vlaams is, durf ik niet zo te stellen. Deze thriller mag best naast buitenlandse thrillers worden geplaatst. Het boek is echt goed!!!

7. Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn?

Het boek is zeer doordacht en in deze wereld zou het best wel geloofwaardig kunnen zijn dus misschien mag het woord “hard” toch onder de noemer komen te staan.

Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Hilde Vandermeeren heeft haar eigen mooie schrijfstijl en deze is uniek op zich.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Blijf jezelf en behoud je eigenheid!!

Katrien

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

De spanning wordt langzaam opgebouwd. Door de ziekte van Kate is het extra spannend. Ze kan elk moment zo’n aanval krijgen en dat speelt telkens door je hoofd. Mede daardoor blijf je ook twijfelen of ze het zelf gedaan heeft of dat er toch iemand misbruik van gemaakt heeft. Hoewel je via de schuingedrukte gedeelte meer te weten komt over de dader, is het uiteindelijk toch een verrassing wie erachter zit.

Voor mij een boeiend verhaal, met veel aandacht gelezen. Door het taalgebruik een typisch Vlaamse thriller, maar voor mij (als Nederlandse) goed te volgen. De schrijfstijl van Hilde vind ik erg prettig. Niet te moeilijk en door de korte hoofdstukken lees je langer dan gepland. ach nog eentje kan wel…. Er is veel onderzoek gedaan denk ik, daardoor wel erg geloofwaardig. Ik had echt te doen met Kate, Narcolepsie/kataplexie en al die ellende…

Mijn goede raad: Ga zo door!!!

Francis
    Bijdrager
    Post count: 54

De plot

1. Ik vind het een goed plot, met wel een open eind uiteindelijk.
    2. De structuur is wel goed. Het is haar jacht op haar belager.
    3. Het is erg verassend, ik dacht te weten wie haar belager was, maar werd verrast door een ander persoon.

Algemeen

4. Ja, ik vond het een fijn verhaal. Ik was heel benieuwd wie haar dit aandeed, daardoor las het ook heel snel.
    5. Ze heeft een prettige schrijfstijl, die goed te begrijpen is en duidelijke uitleg over de narcolepsie.
    6. Qua schrijfstijl wel iets, er zaten van die typische Vlaamse uitdrukkingen in die wij nooit gebruiken.
    7. Geloofwaardig, door haar aandoening.

Dit boek

8. Het is wel een boek zoals zoveel thrillers, alleen de aandoening waar ze over schrijft daar hoor je nooit iets over en dat maakt het wel uniek.
    9. Vooral zo doorgaan, ik vond het een mooi boek.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 136

De plot

Wat vind je van het plot? Tijdens het lezen had ik enkele theorieën, maar toch werd ik verrast. Deze had ik echt niet zien aankomen, Knap gedaan!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik kon niet stoppen met lezen, werd er van in het begin ingezogen.
    Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Makkelijke leesbare, leuke schrijfstijl. De korte hoofdstukken maken ook dat je blijft lezen.
    Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Wat is typisch Vlaams? Als Vlaming vallen typische Vlaamse woorden mij niet op. Het feit dat het zich afspeelt in Engeland geeft mij alleszins niet het ‘typisch Vlaams’ gevoel, eerder internationaal.
    Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn?
    Zeker geloofwaardig, spannend, psychologisch, puzzel (als ik je zoekt spontaan mee naar de dader)

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is geen typisch dader – slachtoffer verhaal, het was toch wel origineel bedacht met een verrassend einde.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb Schemerzone graag gelezen, en ga de andere boeken zeker ook nog lezen want dit was het eerste boek dat ik van haar las. Dikke duim, doe zo verder Hilde.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 238

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vond de plot bijzonder, veel personages die de dader zouden kunnen zijn en een goed gevoel voor Kate/
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het ging allemaal wel wat snel, maar goed alles was ook wel gezegd.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Uiteindelijk zag ik wel een potentiële dader, in dit geval een vrouw en had het bij het rechte eind, maar dat komt omdat ik de laatste tijd wel meer thrillers lees waarin men als gepeste later wraak neemt….

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik was vanaf het begin geboeid en vond het spannend. Mede door de schrijfstijl was het prettig leesbaar. Concentratie is wel vereist door de vele personen, maar al met al heb ik een aantal fantastische leesdagen gehad, aangezien ik het boek in twee dagen heb gelezen. Schemerzone is niet typisch Vlaams, het is een thriller die zich afspreelt in Engeland. De boeken van Hilde Vandermeeren zijn goed doordachte en uitgewerkte thrillers.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Specifiek is de aandoening van Kate met alles er om heen en raad, die heb ik niet, alleen dat ik hoop dat er nog hele goede boeken blijven volgen.

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 9

De plot

Ik vind het een goed plot. Het verhaal wordt rustig opgebouwd naar de ontknoping. Ik had het einde zeker niet zien aankomen en het is ook een open einde dus dan vraag ik me af hoe het uiteindelijk is afgelopen. Had zeker niet verwacht dat die persoon de moordenaar ging zijn dus knap gedaan van Hilde ze heeft me weer eens weten te verrassen. Ik zat totaal mis in wie de moordenaar was naar mijn gevoel.
    Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal en het had zeker mijn volle aandacht ook omdat er toch spanning in zat doordat er telkens wel wat gebeurde. De schrijfstijl is heel prettig. Het is een boek dat heel snel leest. Je hebt al snel 100 pagina’s gelezen zonder het in de gaten te hebben. Ik vind het geen typische Vlaamse thriller want het speelt zich niet af in Vlaanderen en Hilde schrijft voor mij ook niet typisch Vlaams maar misschien merk ik dit ook wel niet als Vlaming en Belg. Als ik een noemer erop zou moeten plaatsen zou ik zeggen een psychologisch en geloofwaardig.

Dit boek

Ik vond het wel een uniek boek omdat ik nog nooit had gehoord van de aandoening en zou zeggen aan Hilde Vandermeeren doe zo voort! Ik lees de volgende boeken zeker weer.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 85

De plot
    Wat vind je van het plot?

Het plot is bijzonder goed uitgewerkt. Dacht ik het te weten wie de dader was, kom ik toch weer bedrogen uit en blijkt dat ik weer eens op het verkeerde been ben gezet. Knap gedaan Hilde!

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    In een aantal schuingedrukte passages kunnen we de acties en gedachte van de dader volgen. Dit zorgt voor extra spanning en meer dan voldoende vaart.

Nee zoals ik al heb aangegeven dat ik het allemaal wel te weten maar kwam toch weer bedrogen uit. Compleet op het verkeerde been!

Algemeen

Schemerzone is absoluut een boeiend verhaal met karaktervolle personages en een grote spanningsboog en hierdoor had het zeker mijn volle aandacht. Langzaamaan worden alle geheimen ontrafeld.

Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Bij mijn eerste kennismaking met Hilde, is de bijzonder prettige en vooral eenvoudige schrijfstijl van haar opgevallen, en dan met name de korte energieke hoofdstukken waardoor het verhaal voor mij lekker wegleest.

Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch Vlaamse Thriller zeg ik nee. Het verhaal speelt zich af in Engeland. Wel komen er een aantal typisch Vlaamse woorden of uitdrukkingen in het boek voor zoals bv ‘buitenwipper’ en ‘cardigans’.

Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn?
    Zeker als een geloofwaardige, interessante maar ook intrigerende psychologische thriller!

Dit boek

Voor mij valt dit boek in de categorie ‘UNIEK’. Worden interessante onderwerpen besproken zoals op de eerste plaats de auto-immuun ziekte Narcolepsie en het veelal besproken gevaar van het Social Media (misbruik en de gevolgen die dit kan hebben).

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral zo door blijven schrijven. Kan alléén maar zeggen dat ik ervan geniet!

Heidi
    Bijdrager
    Post count: 10

De plot

Wat vind je van het plot? Tijdens het lezen dacht ik meerdere malen te weten hoe de vork in de steel zat, toch werd ik verrast. Dus de plot zit goed in elkaar.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De spanning wordt richting de plot goed opgebouwd, er wordt afgewisseld tussen de dader en het hoofdpersonage, iets wat voor extra spanning en vooral veel vaart in het verhaal zorgt

Nee, ik had al meerdere personage’s de schuld in de schoenen geschoven, maar het uiteindelijke einde had ik niet verwacht.

Algemeen

Ik vond het zeer zeker een boeiend verhaal, het thema wat in de thriller verworven zit vond ik ook echt boeiend, dus dat zorgde er ook voor dat ik tijdens het lezen m’n volle aandacht erbij had.

Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Hilde Vandermeeren heeft een erg prettige schrijfstijl, iets wat ervoor zorgt dat je het verhaal in word gezogen en dat het goed te volgen is.

Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, niet typisch Vlaams, hier en daar kom je eens een Vlaams woord tegen, maar daar ben ik al helemaal aan gewend en het stoort me ook absoluut niet.

Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn?
    Spannende, menselijke, psychologische, geloofwaardige, (ver)filmwaardige, thriller.

Ik vind dat Hilde Vandermeeren erg originele thrillers schrijft, bij dit boek gebruikt ze het thema narcolepsie, ik vind dit echt origineel en hou er ook erg van, zo onderscheidt het zich van andere thrillers.

Nou, een advies niet. Wel hoop ik dat ze nog lang thrillers blijft schrijven. Bedankt voor dit pareltje, ik heb er van genoten.
    Wie weet komen we elkaar dit jaar wel weer tegen op de boekenbeurs.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Verrassend! Deze dader is eigenlijk geen moment in mijn gedachten opgekomen, een mooie wending van de schrijfster!

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Best wel onverwachts, Kate dacht zelf ook een aantal collega’s of voorgestelde vrienden daarvan maar zeker niet aan Gloria.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, ik had deze dader zeker niet zien aankomen. En eind goed, al goVind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd ed, ook nog zwanger van Roy, klaar voor een toekomst samen!

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, door de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl leest het boek heel makkelijk weg. De ziekte die Kate heeft, narcolepsie, wordt goed uitgelegd zonder dat er teveel medische termen worden gebruikt.

5. Vind je de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is heel prettig, je vliegt het door het boek heen!

Vind je Schemerzone een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? ? Nee, helemaal niet, ook omdat het zich niet in Belgie afspeelt. De Belgische uitdrukkingen zijn totaal niet storend. Ik vind het altijd wel mooi als de titel in een boek wordt uitgelegd. Op bladzijde 218 wordt heel mooi verklaard: “Het moet vreselijk zijn om rond te dwalen in de schemerzone tussen waken en slapen en niet te weten wat echt is en wat niet. Door die narcolepsie heb je het gevoel dat je de controle verliest en voel je je bedreigd….

6. Stel….Hilde Vandermeeren vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Hilde zijn? Haar boeken zijn levensecht, je merkt dat de schrijfster vooraf onderzoek heeft gedaan om het ziektebeeld van Kate zo echt mogelijk te beschrijven.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is uniek omdat ze de hoofdpersoon een ziekte heeft waarvan ik nog nooit gehoord had en omdat ze hierbij de controle over haar lichaam verliest, zorgt dit voor extra spanning in het boek.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Hilde Vandermeeren mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik hoop dat je volgende thriller net zo spannend wordt!

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 115

De plot
    Ik vond de plot goed. Het verhaal word qua spanning langzaam opgebouwd, en de ontknoping is voor mij erg verrassend. En dat vind ik erg fijn bij een boek, ik vind het altijd jammer als het erg voorspelbaar is en dat was hier zeker niet het geval.
    Wat mij betreft was de opbouw van de spanning misschien wel iets te langzaam, het eerste stuk van het boek werd het verhaal echt opgebouwd maar kwam er nog weinig spanning te pas en dat vond ik wel jammer.
    Nee het einde had ik niet verwacht, had diverse scenario’s in mijn hoofd, maar niet deze.

Algemeen
    Ik vond het een boeiend verhaal en het had constant mijn aandacht. Dat kwam door de vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken maar ook door het onderwerp. Ik vond de narcolepsie toch wel een origineel onderwerp.
    Ik vind de schrijfstijl heel prettig en vlot, het is heel begrijpelijk geschreven.
    Ik vind het geen typische Vlaamse thriller, het zou zich overal kunnen afspelen. Er zaten af en toe wat Vlaamse woorden in maar dat viel haast niet op.
    Ik zou het typeren als origineel, vanwege de narcolepsie.

Dit boek
    Ik lees heel veel boeken, vooral thrillers en dan is het wel vaak van hetzelfde, maar dat is niet gek als je zoveel boeken leest. Deze heeft dan weer een onderwerp waarover ik niet eerder had gelezen en dat maakt het dan wel weer uniek.
    Mijn advies zou zijn om vooral zo door te gaan met schrijven!

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 109

De plottwist wist mij zeker te verrassen. Ik had allerlei ideeën over hoe, wie, wat tijdens het lezen en toch zat ik er naast 🙂 Als ervaren lezer gebeurd mij dat niet heel vaak dus dat is een absoluut plus punt! Het plot kwam realistisch over en zeker niet vergezocht achteraf gezien. Het was duidelijk uit één gezet in het verhaal en kwam op mij niet van hak op de tak over. Zoals ik dus al zei kon ik de afloop van het verhaal niet geheel voorspellen.

Het verhaal had gehele tijd mijn aandacht en bleef mij boeien. Ik had het boek dan ook zeer vlot uit.
    De schrijfstijl van Hilde vond ik zeker prettig, ondanks hier en daar wat Vlaams woordgebruik las het in zijn geheel met vaart. Er werd een goede sfeer geschept passende bij personages, spanning en paranoia in het verhaal.
    Ik vind ‘Schemerzone’ niet een typische Vlaamse thriller. Ik heb eerder Vlaamse thrillers gelezen waarin meer Vlaams taalgebruik voorkomt en dat vond ik hierin echt enorm meevallen. Tevens draagt daar aan bij dat het verhaal zich afspeelt in Engeland.

Qua typering vind ik het ietwat lastig. Ik denk dan vooral aan de spannende paranoïde sfeer in het verhaal. Dus iets in de trant.. realistische paranoia?

Wat voor mij het boek uniek maakte was de respectvolle en realistische manier waarop Hilde gebruikt maakt van de chronische ziekte Narcolepsie. Hierin merkte ik aan alles dat ze voldoende research had gedaan naar deze aandoening.

De enige raad die ik Hilde mee wil geven is ga vooral door met schrijven en probeer altijd al je karakters in je verhaal wat diepgang te geven door middel van psychologie. Dit geeft extra dimensie aan het gehele verhaal.

Liefs,

Elsa.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 43

Ik zag het einde niet aankomen maar was er toch niet van onder de indruk.
    Dat komt vooral doordat het ik mij tijdens het lezen heel erg irriteerde aan de hoofdpersoon.
    Het verhaal komt zeer traag opgang en de personages zijn erg oppervlakkig.
    Ze hadden best wat meer diepgang mogen krijgen.
    Ik vind het geen thriller, het is meer een chicklit met een klein beetje spanning.
    De schrijfstijl is wel prettig, korte hoofdstukken.
    Of het typisch Vlaams is weet ik niet, er komen wat Vlaamse woorden in voor maar dat stoort niet.

Mijn raad aan Hilde Vandermeeren zou zijn dat ze haar personages wat meer diepgang geeft. Ik vind het nu allemaal erg oppervlakkig.
    Ik zal na het lezen van dit boek niet zo snel nog een boek van haar oppakken omdat dit verhaal heel traag opgang kwam en ook best lang gewoon saai was om te lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.