Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#1 Leesclub 35: Schemerzone Schemerzone, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #7038 |

Vragen ThrillZone leesclub Schemerzone

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende?
    Naatje
    Bijdrager
    Post count: 7

Karakters:
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren. De bijfiguren blijven erg oppervlakkig (de collega’s zijn aan het eind van het boek bijvoorbeeld nog hetzelfde als aan het einde, daar komt geen diepgang in). Kate, de hoofdpersoon, ontwikkelt naar mijn idee ook niet heel erg. Ze lijkt snel te wennen aan haar leven als uitgestotene. Ze blijft erg goed van vertrouwen en neemt zowel van Nano als van Roy erg snel hulp aan. Bovendien lijken haar medicijnen helemaal niets te doen tegen haar narcolepsie en behalve dat ze er last van heeft ontwikkelt zich op dat vlak verder ook niets.
    Een favoriet personage is moeilijk, omdat er best veel personages in het boek zitten. Waarschijnlijk is Roy Kershaw mijn favoriete personage, omdat hij niet blijkt te zijn wat je in het begin verwacht. Hij is veel loyaler en een echte doorzetter in de zoektocht naar het drama dat zich in zijn gezin heeft afgespeeld. Hij laat zich niet meeslepen door Kate, blijft bij zijn eigen idealen en houdt het hoofd behoorlijk koel. Daar hou ik wel van, zo’n nuchtere houding.
    Als ik iets mocht veranderen dan zou ik Kate meer diepgang geven. Haar reacties op hetgeen haar overkomt zijn niet bepaald doordacht waardoor ze een beetje rondloopt als een kip zonder kop. Ze let niet op terwijl ze bedreigd wordt en het duurt me net iets te lang voor het kwartje valt dat ze naar de tekening van Sienna moet kijken, terwijl ze toch zelf had gevraagd om te tekenen wat er was gebeurd. Kates personage had wat mij betreft wat voorzichtiger mogen zijn.

De auteur:
    Het verhaal is simpel en dat is de schrijfstijl ook. Door de korte hoofdstukken ben je in sneltreinvaart door het boek heen. De dialogen zijn eveneens simpel (er worden geen gesprekken gevoerd over ingewikkelde zaken) en ook dat past goed bij het verhaal. Dit vind ik overigens wel jammer. Ik had graag wat meer dialogen met Nano gezien. Nano had gedoceerd aan een universiteit dus hij had waarschijnlijk veel meer kunnen doen dan met Kate meepraten en een interview geven aan een pulpmagazine. Het lijkt erop alsof de auteur heeft willen proberen om de lezer steeds een ander personage te laten verdenken van het plaatsen van de bewuste Tweet, maar doordat alles steeds zo afgekapt wordt kreeg ik daar de kans niet voor. Ik had daarom ook liever een andere dader gezien, denk ik… Iemand die wat meer in beeld was geweest zodat je meer het “HUH?”-geval had gekregen.
    Ik ben geen fan van de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren (zoals gezegd veel te oppervlakkig en simpel) dus dat is geen reden om nog een boek van haar op te pakken. Mocht ik echter een boek van haar tegenkomen waarvan het verhaal me aanspreekt en ik heb weer een keer een middagje niets te doen, dan is de kans groot dat ik het boek wel wil lezen.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 238

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Alleen Kate groeit in haar besef van haar narcolepsie. Aan de andere karakters wordt niet veel gesleuteld, en dat hoeft ook niet, zij horen bij het verhaal, maar spelen niet de hoofdrol.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Het zijn er twee, Kate die alle zeilen bijzet en het goede wil doen. En Natto, hij zou een rots in de branding kunnen zijn, maar door een aantal verschillende oorzaken gebeurt dat niet. Maar hij heeft mij vanaf het begin verbaasd
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik wil niets veranderen, ze zijn zo als ze zijn en dat is goed.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Hilde Vandermeeren heeft een prettig leesbare schrijfstijl, ze schrijft vloeiend en vlot. Daarbij weet ze goede sfeerimpressies te geven, een goede schrijfhand/gave dus. ‘Schemerzone’ is haar boek en zij heeft dit zo uitgewerkt en ik heb er van genoten (al is het onderwerp narcolepsie zwaar en andere zkane die er spelen), ze heeft alles goed uitgewerkt en samen gebracht.
    Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende? Ik had al twee boeken van haar gelezen, dit is haar vijfde en mijn derde, ik mag dus nog twee boeken lezen en ik wil heel graag haar volgende boek lezen en haar twee boeken die ik nog niet heb…. Ha.

Francis
    Bijdrager
    Post count: 54

De karakters

1. Kate, Nanno en Roy groeien naar mate het verhaal vordert, de collega’s blijven in hun figuranten rol. Kate probeert met haar narcolepsie een draai te geven aan het nieuwe leven dat ze hierdoor krijgt. En dan heeft iemand ook nog alle pijlen op haar gericht om haar leven te verwoesten. Ze probeert de waarheid boven tafel te krijgen, maar loopt als een naïef schaap steeds net iets achter de feiten aan. Nanno groeit als vriend die behulpzaam wil zijn. Hij heeft het als hobbit zelf namelijk ook zwaar te verduren gehad. En Roy de onbetrouwbare, blijkt toch een goed mens te zijn.
    2. Kate is eigenlijk wel favoriet, door haar onbezonnen acties komt ze soms echt dom over.
    3. Nanno had nog iets meer diepgang kunnen krijgen.

De auteurs

4. Het is in duidelijke taal geschreven, en haar aandoening wordt goed uitgewerkt. De korte hoofdstukken en het tempo zorgt ervoor dat het verhaal leest als een trein.
    5. Ik ga zeker nog wat van haar lezen, want het was de moeite waard.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters

Nanno, Roy en zeker Kate evolueren wel vind ik, de rest, de collega’s blijven een beetje op de achtergrond, maar dat is goed zo.

Nanno vind ik wel een toffe kerel. Met Kate heb ik vooral te doen, ze lijkt een beetje aan de naïeve kant.

Nee, behalve Nanno, die had misschien iets meer held mogen zijn.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Hilde schrijft prettig, zonder veel poespas en saaie stukken. het boek leest als een trein, ik wou altijd maar verder lezen. De nacrolepsie wordt goed uitgelegd zonder dat het een medisch tijdschrift lijkt.

Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende?
    Dit is mijn eerste kennismaking met de boeken van Hilde, ik was aangenaam verrast, ik ga zeker meer van haar lezen.

Heidi
    Bijdrager
    Post count: 10

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Kate evolueert in dit verhaal het meest, ze probeert zo goed en kwaad als kan met haar narcolepsie om te gaan, ook al vind ik dat ze zich wel snel vrede heeft met de situatie.

Kate vind ik het leukst, misschien komt dit ook wel omdat ik het met haar te doen heb. Het lijkt me verschrikkelijk om in zo’n situatie te zitten.

Ja, ik zou Kate wat meer pit willen geven.

De auteurs

Ja, de schrijfstijl van Hilde Vandermeeren is beeldend en lees lekker vlot weg. Hierdoor vlieg je door het boek.

Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende?
    Ik heb al meerdere boeken van Hilde Vandermeeren gelezen, en de volgende ga ik ook zeker weten lezen.

Tamara
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters worden goed voorgesteld, Sienna maakt een grote vooruitgang in het verhaal doordat ze dankzij Kate haar angsten kan overwinnen en haar in vertrouwen neemt door te vertellen wat er gebeurd is.

Roy Kershaw maakt anderzijds ook een vooruitgang door de gebeurtenissen rond zijn vrouw en kind uit te klaren en een plaats te kunnen geven.

Mijn favoriete personage in het boek is Nano, hij spreekt me het meest aan omdat hij ondanks zijn beperking positief in het leven staat. Door zijn vrienschap met Kate ontstaat er toch een hechte band tussen hen.

Ik zou geen personages veranderen.

De schrijfstijl van het boek leest vlot door, past zeker bij het verhaal.

Ik ga zeker de andere boeken van Hilde Vandermeeren ook lezen.

Tamara

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 85

De karakters

Kate, Roy en Nano zijn personages met diepgang, goed uitgewerkt waardoor ze levensecht zijn. Hoofdrolspeelster Kate probeert zo goed als kwaad om te gaan met haar ziekte Narcolepsie. Nanno probeert een vriendschap op te bouwen met Kate en ondanks dat hij (onterecht) verdacht wordt door haar groeit hij in zijn doorzettingsvermogen en blijft hij Kate steunen door er voor haar te zijn.
    Sienna zie je, in ieder geval bij Kate, ook veel opener en toegankelijker worden.
    Bij de andere personages zie ik weinig tot géén groei ontstaan.

Ja, KATE is toch wel mijn favoriete personage. Als géén ander weet ik hoe het is om te leven met een chronische ziekte en dat je, ondanks dat die ziekte niet 1-2-3 te zien zijn, je continu moet verdedigen. Je ziet Kate gewoon groeien en vechten tegen deze maatschappij waarbij ze ook nog eens van een aantal zaken beschuldigd wordt.

nee ik zou niets willen veranderen aan welk personage dan ook!

De auteurs

De bijzonder prettige schrijfstijl, met name korte energieke hoofdstukken waardoor het verhaal voor mij lekker wegleest, past zeker bij het verhaal omdat ze op deze manier de spanningsboog weet op te bouwen totdat het voor mij in ieder geval uiteindelijk tot een verrassend einde komt. Ik zag het in ieder geval niet aankomen

Hilde heb ik, na het lezen van ‘Schemerzone’, toegevoegd aan mijn lijstje met favoriete auteurs en het is dan ook vanzelfsprekend dat ik al haar 4 voorgaande boeken zeker nog zal gaan lezen. En haar volgende boek……… ik kijk er nu al met plezier en spanning naar uit!

Linda
    Bijdrager
    Post count: 78

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee, helaas de karakters blijven een beetje vlak, je leert Kate wel beter kennen qua achtergrond en karakter maar voor de rest blijven haar collega’s en “vrienden” die haar helpen erg vlak.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Kate zelf spreekt mij het meeste aan, een sterke maar ook eenzame vrouw. Haar ziekte wil ze eigenlijk niet met iemand delen en na haar ontslag op staande voet wordt ze volledig in de steek gelaten door haar opa en haar collega’s. Ook haar baas of de politie komen helemaal niet terug op ontwikkelingen in het onderzoek naar de tweet. Ze moet het helemaal alleen uitzoeken. Daarbij vertrouwt ze al snel types die niet echt haar vrienden zijn maar wel ze mee gaat op onderzoek en in haar privé leven opneemt.
    Haar aanvallen worden zeer goed beschreven, ze kan dus niets maar hoort wel alles om haar heen, erg beangstigend.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wel iets meer over haar vader willen weten, dat contact wordt al snel afgekapt als hij de roddelpers gelooft.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, de schrijfstijl past heel erg goed bij het verhaal, korte hoofdstukken en een mooie afwisseling tussen de zoektocht van Kate en de gedachten van Gloria, het verhaal krijgt vaart door de korte hoofdstukken, je wilt graag nog een hoofdstuk lezen en nog een!

Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende? Dat weet ik eigenlijk nog niet, het leest makkelijk weg maar deze thriller gaf helaas geen WAUW-gevoel.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 43

Het karakter van Kate evolueerde wel wat maar niet veel. In het begin erger ik me aan haar door haar slappe gedrag!
    Waarom neemt ze ineens een wildvreemde in vertrouwen?
    De andere karakters blijven allemaal wat op de vlakte
    Sienna wordt ook wat sterker.

Ik heb niet echt een favoriet.
    Als ik moest kiezen dan toch Sienna omdat die ervoor kiest om niet meer te zwijgen over wat er gebeurd is.

Ik zou Kate graag minder afhankelijk zien.
    Als haar medicijnen niet werken laat ze het er bij zitten in plaats van dat ze gaat regelen dat het aangepast gaat worden.

De auteurs

Het had van mij wel wat sterker gemogen.
    Er zaten wel wat licht spannende momenten bij maar echt pakkend wordt het pas aan het einde.
    De karakters blijven wat vlak.
    De schrijfstijl is wel lekker vlot. Het leest makkelijk weg.

Dat weet ik nog niet.
    Misschien wel als tussendoortje.
    Hoewel het verhaal naar mijn idee te oppervlakkig bleef las het wel vlot door.

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Kate evolueert niet echt en de erkenning en herkenning van haar ziekte verloopt wel zeer vlot. Haar collega’s worden niet uitgediept en blijven op de vlakte wat zeker geen minwaarde geeft. Enkel Nano en Roy zijn de mensen die het meest evolueren.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Eigenlijk heb ik niet echt een favoriete personage. Voor mij staan ze allemaal op hun eigen niveau volgens ze in het verhaal fungeren.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Voor mij mocht Kate iets snuggerder geweest zijn, maar misschien is haar naïviteit wel nodig om dit verhaal juist te laten verlopen.

De auteurs

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ik heb noch een opmerking noch bemerking of vraag naar anders. Hilde Vandermeeren haar schrijfstijl kan ik echt waarderen.

5. Schemerzone is de 5e thriller van Hilde Vandermeeren. Ga je de eerdere boeken van haar ook nog lezen? En de volgende?

Haar eerste thriller heb ik al gelezen en daarin was toen al duidelijk dat zij met haar boeken zou meegroeien en dat is nog beter dan ik dacht. Ik ga zeker de andere ook nog lezen en uiteraard ook haar volgende boeken.

Katrien

Knupke
    Bijdrager
    Post count: 11

Ik zie nu dat de vragen verandert zijn na het openen. Ik zal binnenkort mijn tekst aanpassen.

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 9

De karakters

Ja, ik heb het gevoel dat de karakters evolueren. Kate niet zozeer maar Nano en Roy wel. Je leert steeds meer over ze weten. Ik had niet echt een favoriet personage en zou ook niets aan de personages willen veranderen ze passen goed bij het verhaal

De auteurs

Ik vind de schrijfstijl zeker bij het verhaal passen. Heel fijn geschreven en het boek leest als een trein eens je een pagina hebt gelezen. De narcolepsie wordt heel goed uitgelegd zonder dat het een saaie medische tekst wordt. Ik heb de eerdere boeken van Hilde Vandermeeren al gelezen en ga zeker de volgende boeken ook lezen omdat ik haar schrijfstijl heel fijn vind.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 68

1. Vooral Nano evolueert. Van vluchtige buurman naar goede vriend, hoewel hij in het begin wel erg stiekem deed en zich schuldig leek op te stellen heb ik hem nooit verdacht. Kate is wat dat aangaat gelijkmatiger en ontwikkelt zich minder in mijn ogen. Ik vind Kate haar relatie met Roy erg impulsief en wonderbaarlijk als je bedenkt in wat voor situatie zij zich bevindt.

2.Nano is mijn favoriet. Ik hou nu eenmaal van mensen met een beetje extra.

3.Ik zou wat meer uitdieping van Kate haar collega’s willen zien. Dit stuk wordt vrij oppervlakkig gehouden. Ook bijzonder dat Kate haar ziekte zo lang geheim heeft weten te houden voor de meeste collega’s.

Cece
    Bijdrager
    Post count: 54

Karakter:

Ik had niet het gevoel dat de karakters evolueren. Het verhaal was al lastig te volgen. Heb niet echt een favoriete personage diner meteen voor mij uitsprong. Aan de personages zou ik niks willen veranderen, maar misschien wel wat in het verhaallijn wat beter past. Zoals ik al zei het verhaal is lastig te volgen.

Auteur:

De achterflap tekst had ik al zo mijn twijfels, maar besloot het toch te lezen, misschien dat het toch omdraaide. Ik merk dat de verhaallijnen van Hilde me niet aanspreekt, het ligt niet aan haar schrijfstyle, maar meer het verhaallijn zelf.
    Ik weet niet of ik nog een ander boek van haar zou willen lezen, misschien als het mij aantrekt wel. Maar met dit boek had ik dat niet zo.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.