Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 132: Schaduwstrijder Schaduwstrijder, Tijdens het lezen

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 190

Het is weer een heerlijk spannend boek, wat ontzettend knap gedaan en nee de ontwikkelingen zijn verrassend en die clifhangers aan het einde van een verhaallijn zo van na 24 uur zou er niets meer overeind staan, maar daar hadden ze nu nog geen weet van… Dat hopt het vaak over naar een andere verhaallijn. Ben zo ongeveer op de helft, dus lekker om dit regenachtige weekend uit te lezen…

De citaten zoals hiervoor genoemd inderdaad zijn prachtig, heel beeldend en voegen echt wat toe aan het verhaal.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 114

De coordinaten aan het begin van het boek vind ik leuk. Uiteraard heb ik meteen gekeken waar het ligt. Je wordt op deze manier direct actief betrokken.
    Het is ook prettig dat boven de hoofdstukken staat vermeld waar het zich afspeelt. Zo kun je makkelijker schakelen tussen omgevingen en verhaallijnen.

De citaten maken het boek eigentijds en menselijk, gewone spreektaal. Ook is het beeldend weergegeven. Je ziet de dingen voor je. Het leest lekker makkelijk.

Het verhaal ontwikkeld zich zoals verwacht. Voor mij wil dat zeggen spannend en onvoorspelbaar. (Dat verwachtte ik ook van het boek). Het is dus steeds verrassend wat er gebeurd.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

P7 als een reusachtige broccoli.
    => Erg grappig, zo’n gekke vergelijking, onverwacht maar als je er over nadenkt wel juist
    P86 tarik had wellicht niet zelf de trekker overgehaald, maar wat hij had gedaan was eigenlijk net zo erg
    => een diepe waarheid

typo
    P16 Ze bedacht zich dat ze de plaats delict ruim zou moeten worden afgezet.

Het boek leest erg snel en voldoet perfekt aan mijn verwachtingen. Het is onverwacht weer brandend aktueel geworden door de ontwikkelingen in Syrië. De personages die ik al kende van het vorige verhaal maken uiteraard dat je bepaalde verwachtingen koestert die Pjotr Vreeswijk dan ook prompt inlost.
    Dan heb ik het niet over de plot, die blijft continu voor verrassingen zorgen, wat ik op zich dan ook weer verwachtte van dit boek.

maria
    Bijdrager
    Post count: 349

wel lekkere korte hoofdstukken maar ben op ongeveer een derde en nog niet erg spannend.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 78

Waarom de keuze voor ‘tarmac’ (o.a. p50) in plaats van het Nedetlands equivalent asfalt?

Het verhaal, eigenlijk: de verhaallijnen ontwikkelen zich zoals verwacht. Met minimale aanwijzingen word je in staat gesteld ontwikkelingen (deels) te voorzien.
    Al die korte hoofdstukken zorgen dag je als lezer veel moet schakelen, het duurt lang voordat het verhaal gaat lopen, dat vind ik jammer.

Ik ben geen storende typfouten of kromme zinnen tegegekomen, dus pluim voor schrijver en redacteur!

maria
    Bijdrager
    Post count: 349

Helaas miste ik spanning in het verhaal.Pas vanaf blz 198 wekt het gedeelte over zijn vlucht spanning op of hij het overleeft.
    Ik ben ook niet echt van het sciencefictionachtige en misschien speelt dat mee in de leeservaring. Het verhaal kan dan alle kanten op. Er kwamen ineens andere elementen vooral op het einde naar voren (maar geef anders wat weg)

Ik kwam wel mooie omschrijvingen tegen:
    Blz 6 : als een reusachtige broccoli, hier en daar onderbroken door een miezerig stroompje en zo ziet het er ook in het echt uit.
    Blz 54 en de dood zich als een sprinkhanenplaag over het land verspreidde
    Blz 71 en wreef zijn vlassige snorretje met zijn duim en wijsvinger plat
    Blz 94 de oranje gloed van het vuur projecteerde hun dansende schaduwen op het canvas van de manschappententen
    Herkenbaar is:
    Blz 83 meermaals had Villeger er gewandeld en had hij …herkenbaar wandelen om je gedachten te ordenen
    Blz 143 leuk dat ze inziet dat ze niet is zoals de anderen en op blz 360 dat ze erkent een flink aantal steken te hebben laten vallen, is menselijk en fair
    Blz 150 langzaam daalde gezelschap af de kleine ronde raampjes gaven vage contouren . dat lijkt mij zeer onprettig lopen, eng als je zo weinig ziet
    Blz 366 dat je je zo in iemand kan vergissen met wie je hebt samengewerkt en jouw leven heeft gered.

Niet helemaal logisch voor mij:
    Blz 8 de piloot kijkt over zijn schouder Mayflower zwijgend aan en dat doe je toch niet in zo’n panieksituatie
    Blz 281 50 kilo tillen doe je niet zomaar
    Blz 295 kon ieder moment afgaan maar er was toch een ontstekingsmechanisme voor nodig?
    Blz 355 moordenaar rap naderde maar die was lopend, rennend i.t.t hem
    Blz 114 hij deed onderzoek en wat hij had gedaan was eigenlijk net zo erg. Waarom blijkt niet echt uit de tekst.
    Blz 360 zie dat niet echt als contraspionage
    Blz 415 is heel onprofessioneel geweest hen zo achter te laten
    Blz 420 rechter been klapt dubbel, blz 425 pijnlijke scheut door onderbeen en 435 sprint ze omhoog naar de negende etage
    Blz 116 denk iets gemist dat mannen ons stonden op te wachten nadat ze uit de ronde kamer waren gekomen(ik dacht voordat ze naar binnen gingen)

Tekstueel:
    Blz 16 onderaan >>voldoende geweld meegemaakt had, eigenlijk was ze niet meer i.p.v. meegemaakt, eigenlijk ….
    Blz 20 ze bedacht zich dat ze de plaats delict ruim zou moeten afzetten i.p.v. zou moeten worden afgezet
    Blz 85 het donker voorkwam dat hij haar afkomst kon raden i.p.v. kaar afkomst
    Blz 129 de razende wielen en het geluid van de binnenstromende lucht van de airco maakten haar slaperig en namen haar mee naar de verhalen van als nietszeggende herinneringen aan haar voorbijtrokken. Die zin loopt niet. Achter wapen depot zou het woordje “die “moeten.
    Blz 339 ze zouden hem afslachten i.p.v. ze hem zouden

Veel afkortingen die niet uitgelegd worden:
    Blz 19 SEAL
    Blz 23 SPS
    Blz 25 ATLAS
    Blz 27 Hesco
    Blz 212 TCAS
    Blz 279 EMP
    Blz 280 TNT
    Blz 392 ANPR

Blz 237 soort iets prijsgeven maar kan de schrijver beter niet doen

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 159

Opmerkelijke citaten:
    Suzanne over zichzelf op p 15 “eigenlijk was ze niet meer dan een hacker, een computernerd die na haar periode bij verschillende Europese opsporingsdiensten door de CIA was gevraag om haar werkzaamheden bij hen voort te zetten.”
    En nu beleeft ze haar eigen avontuur!
    Op p51 kijkt Suzanne naar Joubert “De rook prikte hem in zijn oog en dat leverde Suzanne een beeld op dat ze iets vond weghebben van Charles Bronson in een van zijn rollen als cowboy. Een ruwe bolster.” vind ik een leuke vergelijking
    Op p 69 komt de titel letterlijk in het boek voor “Schaduwstrijders. Dat was wat hij had gezegd. Het waren de schaduwstrijders.”
    p 87 “Onmiddelijk zag Suzanne de parallel met het Derde Rijk en de Ahnenerbe. Zij waren ook op zoek naar de bron van hun bestaan en de verhherlijking van het Arische ras. “Brrrr
    p 129 “De kolonel schudde een sigaret uit zijn pakje en stak de peuk tussen zijn lippen. Vervolgens haalt hij zijn Zippo tevoorschijn en, zoals een ware actieheld betaamt, toverde op op onnavolgbare wijze een vlammetje uit de aansteker” lekkere humor 🙂

Of het verhaal zich ontwikkelt zoals verwacht? Nee, dit had ik allemaal niet kunnen bedenken…

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 78

Het boek is spannend en vol actie. De gebeurtenissen in Syrië zijn heftig, maar passen wel bij het verhaal en de omstandigheden. Er zit lekker tempo in het verhaal, hier en daar wat snel schakelen, maar dit zorgt voor actie en spanning.

het verhaal is niet helemaal als gedacht, maar zeker de moeite van het lezen waard.

Raywoman
    Bijdrager
    Post count: 18

Ik had deze eventjes gemist omdat ik de link niet had.
    1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt. Ik vond het opmerkelijk dat een aantal keer expliciet een cliffhangers werd aangegeven “ze weten niet dat hier straks niets meer is”, dat leidde mij een beetje af uit het verhaal, misschien wat te vaak of te nadrukkelijk.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Ja, de verhaallijn is goed opgebouwd door iedere keer te switchen van verhaallijn, precies op het juiste moment. En het verhaal gaat ook de kant op die ik verwacht.
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Ik ben geen spelfouten tegengekomen, en zinsbouw die niet liep ook niet. Als het me niet opvalt is het goed!
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Check

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.