Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 132: Schaduwstrijder Schaduwstrijder, Na het lezen #1

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 143

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De echte aktie vindt in een korte periode plaats, dus zo heel veel tijd is er niet om te kunnen evolueren.
    Susan en Joubert – die je door de vorige boeken al kent – komen op een dramatische manier (door verwondingen) tot een dieper inzicht in zichzelf. Safi draait volledig om van een goede collega en vriend (al zit daar van bij het begin al iets ongemakkelijks aan) tot de absolute vijand en verrader.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Joubert, iemand die ook na zijn pensioen en zware verwondingen gewoon doorgaat. Een taaie vechtjas die de leiding neemt wanneer het nodig is, met massa’s ervaring, geen haantje-de-voorste maar toch vol zelfvertrouwen zonder valse bescheidenheid.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Veranderen wil ik ze niet maar ik had wel graag meer geweten over de Peshmerga.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, de korte zinnen en hoofdstukken, het steeds wisselende pêrspectief, omgeving en de onverwachte plotwendingen passen perfect bij de aktie(thriller). Eigenlijk verwonderlijk dat de boeken nog niet verfilmd worden voor Netflix.

Kun je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Zoals hij zelf vertelt in het nawoord: een echte Hollywood aktiefilm.

Ga je na het lezen van Schaduwstrijder de eerdere en volgende boeken van Pjotr Vreeswijk ook lezen?
    De eerdere boeken heb ik al gelezen en die vond ik ook super. Ik kijk uit naar zijn volgende boek waarvan hij zelf zegt dat het iets compleet anders wordt.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

De karakters

In een actiethriller hoeven personages niet te evolueren, maar zowel Suzanne als Joubert krijgen als karakter extra aandacht. Ik vind Joubert wel een bijzonder type. Suzanne heeft de hoofdrol, maar steunt (letterlijk en figuurlijk) op Joubert. Die combinatie werkt.

De auteur

Het verhaal wordt snel en met korte, rake typeringen verteld. Er zit veel vaart in, wat past bij een actiethriller.
    Pjotr schrijft met veel vaart, kan met een paar woorden een duidelijk beeld scheppen.
    O ja hoor, de volgende (met Suzanne?) ga ik weer lezen.
    Dit is zijn derde boek en ik heb ze alledrie 😊

maria
    Bijdrager
    Post count: 384

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Suzanne wordt zich meer bewust van haar niet juist ingeschatte situatie (bv in het vliegtuig en wat betreft Safi), je leert meer over haar achtergrond en denken weten.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Primair Crash die doorzet ,rustig is en een stabiele factor . Daarnaast Suzanne omdat ze menselijk over komt en doorzettingsvermogen heeft en Gideon Joubert als senior die een zwak heeft voor Suzanne en doorgaat ondanks zijn leeftijd

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee dan wordt het verhaal anders. Zou alleen de zogenaamde spoilers aan het eind van sommige hoofdstukken weglaten.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Lekkere korte hoofdstukken, duidelijk geschreven

5. Kun je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Deels beeldend maar niet echt spannend dat je door wilt lezen en hij geeft soort spoilers weg aan het eind van een hoofdstuk waarschijnlijk om spanning op te bouwen maar dat werkt bij mij in dit geval averechts.

6. Ga je na het lezen van Schaduwstrijder de eerdere en volgende boeken van Pjotr Vreeswijk ook lezen?
    Ja mocht ik boeken tegen komen en zeker wat hij zelf aangeeft over zijn vierde boek een meer politieroman Dit was mijn eerste boek van hem en misschien mis ik wat achtergrond maar dat stoorde niet.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 170

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren? Ja Suzanne wordt steeds driester in haar zoektocht naar de waarheid.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tja Suzanne is de hoofdpersoon, maar de piloot Crash viel mij (en ook Suzanne ;)) speciaal op, door zijn houding en hoe hij de groep redt. Joubert is een harde actieheld, maar heeft een zwak voor Suzanne, ook hij is wel een beetje favoriet…
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, dat vind ik aan de auteur, niet aan de lezer.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Boek leest wel vlot. Afwisselende standpunten, veelal vanuit Suzanne, maar ook vanuit andere persponages.
    Het viel mij deze keer op dat er af en toe verwijzingen naar de toekomst in staan, wat ik mij van zijn vorige boeken niet kan herinneren. bv p 159 “Wat ze op dat moment niet konden weten, was dat deze plek en alles wat hier leefde over minder dan vierentwintig uur zou hebben opgehouden te bestaan.” en p 171 “Dat ze eigenlijk al te laat waren, wist op dat moment nog niemand. De kolonel, zijzelf of Bouchot; over niet al te lange tijd zou een van hen de prijs voor hun slordigheid betalen.” Zelf vind ik dit hier niet zo prettig/passend.
    Kun je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk specifiek beschrijven? Filmische actie, het doet mij erg denken aan Indiana Jones films
    Ga je na het lezen van Schaduwstrijder de eerdere en volgende boeken van Pjotr Vreeswijk ook lezen? Zijn vorige boeken heb ik al gelezen en ik blijf ook zeer benieuwd naar volgende boeken.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 81

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Gedurende het lezen kom je steeds meer te weten of de hoofdpersonages en leer je ze steeds beter kennen.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Suzanne is mijn favoriete karakter. Ze is aan de ene kant heel menselijk, maar aan de andere kant een held. Dit is iemand waarmee je je kunt en wilt identificeren.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik heb geen aanpassingen die ik zou willen doorvoeren, ik vind het juist leuk wat een auteur bedenkt voor zijn personages.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, de schrijfstijl is direct en vlot en dit past heel goed bij een actiethriller.
    5. Kun je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind de schrijfstijl meeslepend en filmisch, want je ziet voor je wat er gebeurd.
    6. Ga je na het lezen van Schaduwstrijder de eerdere en volgende boeken van Pjotr Vreeswijk ook lezen?
    Zeker, ik was nog niet bekend met deze auteur, maar dit boek smaakt naar meer!

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.