Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 07: Schaduwkinderen Schaduwkinderen, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #1934 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Jules?
    2. En wat vind je van Jules’ broer?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Schaduwkinderen is het eerste deel van een trilogie. Is dit boek aanleiding voor je om volgende delen ook te gaan lezen?
    5. Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Lichtje antwoord toe.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. Stel…. Linda Jansma vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Linda zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ronald van Gemeren
    Bijdrager
    Post count: 7

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Nee, ik had geen verwachtingen. Tot mijn schande moet ik bekennen nog geen boeken van haar gelezen te hebben.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    het verhaal doet zeker aan mijn verwachtingen. De korte beschrijving op hebban maakte mij nieuwgierig.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Niks mis met de schrijfstijl. eenvoudig en duidelijk. To the point.
    Schaduwkinderen is het eerste deel van een trilogie. Is dit boek aanleiding voor je om volgende delen ook te gaan lezen?
    Jazeker!!!
    Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Lichtje antwoord toe.
    Ben ik zeker van plan. Dit boek smaakt naar meer.

De karakters

Wat vind je van Jules?
    Ik vind het een prettige persoonlijk, maar ze wel een erg groot verantwoordelijksgevoel. Alles, en ook haarzelf, moet wijken voor de goede zaak: het veroordelen van crimi’s.
    En wat vind je van Jules’ broer?
    Een geheimzinnig figuur. Vreemd dat hij geen enkel contact met Jules wil.
    Wat vind je van de overige karakters?
    Ik vind die van Harry wel leuk. Goedzak, tot over zijn oren verliefd. Gaat voor zijn werk soms net wat te ver. De karakters van de rechercheurs komen minder uit de verf.
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Die van Jules en van Harry zeker. Je komt steeds meer van ze te weten. Vooral ook door de flashbacks van Jules. Gaat wel langzaam, maar ja we hebben nog twee boeken van deze trilogie te gaan.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Jules als hoofdpersoon is wel een favoriet. De dame die uiteindelijk het verhaal wil vertellen ook wel.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Wellicht dat vooral één of twee politiemensen wat meer body hadden kunnen krijgen.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Jazeker.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nee, er wordt zeker niet iets te vroeg bekend gemaakt.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Zeer tevreden.
    Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Het verhaal is absoluut geloofwaardig. het komt zelfs al in deze dagen voor.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, het einde was voor mij een volledige verrassing. De cliff hanger bedoel ik dan richting het tweede boek.
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Voor de volle 100%.
    Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel prettig en onderhoudend boek. Niet erg moeilijk. Prettig vermaakboek.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Voldeed aan mijn verwachtingen.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Jazeker.
    Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, ik denk dat dit verhaal zich overal kan afspelen. Kinderen zonder familie zijn er tegenwoordig overal.
    Stel…. Linda Jansma vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Linda zijn?
    Zonde rmeer een geloofwaardig verhaal. Ook een waarschuwend boek, richting overheden.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is uniek, omdat het zo actueel is. Bovendien heeft Linda zich goed ingewerkt in de manier van werken van de opsporingsdiensten. Ook hun frustraties als het onderzoek dreigt vast te lopen.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Dat denk ik wel. Komt vooral al door de titel. Goed gevonden.
    Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Zie mijn antwoord hierboven. Uitstekende titel die gelijk bij je de vraag doet oprijsen/oprijzen? wat wordt hiermee bedoeld?
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Ik vind het goed gedaan. Bloederige details gaan te veel uit van sensatie, verwijderen je van het verhaal. De vrijpartij tussen Jules en Harry na de aanslag op haar en met verwondingen en pijn vond ik wel wat vreemd op dat moment.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja, vooral door de titel.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Wie ben ik om Linda een goede raad in deze te geven. Ik was wel verrast door de cliff hanger aan het einde. Ik dacht toen, hoe komt het verhaal nu verder, als de enige die weet wat er destijds was gebeurd vermoord blijkt te zijn. Maar ja, we hebben altijd nog de verdwenen moeder,

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 102

De karakters

Wat vind je van Jules?
    Jules is een interessant personage met een verleden waar je als lezer meer van wilt weten.

Remi blijft een beetje op de achtergrond. Wel is het duidelijk dat hij zijn zus beschermt.

Van de andere karakters wordt er voornamelijk van Harry iets meer verteld. Aandoenlijk dat hij nog steeds gevoelen heeft voor Jules.

Jazeker, vooral Jules. Door de flashbacks kom je iets meer aan de weet van Jules en haar verleden.

Dat is Jules. Met haar leef je erg mee en wil je, net als Jules, weten wat er twintig jaar geleden precies is voorgevallen.

Ja, zeker omdat dit het eerste boek van een trilogie is en Linda Jansma niet meteen alles wil prijsgeven. Zo blijf je nieuwsgierig.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee.

De auteur

Net als bij haar vorige boeken had ik de verwachting dat ook Schaduwkinderen weer een boek zou zijn met een actueel thema, verwoord op de typische Linda Jansma way.

Het verhaal is voldoet zeer zeker aan mijn verwachting; nog meer zelfs.

De schrijfstijl is zeer toegankelijk en je vliegt door het verhaal. Het past prima bij het verhaal.

Schaduwkinderen is het eerste deel van een trilogie. Is dit boek aanleiding voor je om volgende delen ook te gaan lezen?
    Zeker te weten!

Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Lichtje antwoord toe.
    Het is niet het eerste boek dat ik van haar lees; ik heb alle eerdere boeken ook gelezen.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Jazeker.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    De verwikkelingen zitten goed verstopt in het verhaal en Linda Jansma zet je soms op het verkeerde been. Het is altijd leuk om te proberen de gehele puzzel compleet te maken.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Beslist. Het verhaal wordt heel natuurlijk verteld ondanks dat het een beladen (actueel) onderwerp betreft.

Het is een geloofwaardig verhaal. Laatst stond in de krant een stuk over kinderen die ingezet worden bij terroristische aanslagen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?’
    Het einde had ik niet zien aankomen, het blies me van mijn stoel. Ik had dit zeker niet verwacht en vind het een super goede cliffhanger. Ben zo benieuwd naar de volgende twee delen.

Algemeen

Het verhaal had steeds mijn volle aandacht, het boek is niet weg te leggen. Je moet weten hoe het verder gaat.

Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Linda Jansma is toegankelijk en eenvoudig te volgen.

Ik ben zeer zeker tevreden. Linda Jansma heeft zichzelf overtroffen met dit boek.

Echt wel! (doe ik trouwens bij al haar boeken)

Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is een typisch Nederlandse thriller omdat het zich afspeelt in Nederland maar het zou zich ook in een ander land kunnen afspelen. Ook in andere landen worden kinderen ingezet bij aanslagen.

Stel…. Linda Jansma vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Linda zijn?
    Linda Jansma schrijft psychologische thrillers waarin een actueel thema een grote rol speelt op haar eigen Jansma manier. Dit wil zeggen: Eens je begint in het boek, is wegleggen geen optie.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is uniek omdat Linda Jansma op haar eigen wijze een beangstigend actueel thema behandelt en je zo laat stilstaan en nadenken over het onderwerp.

Ja beslist.

Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    De titel past perfect bij het verhaal, net als de cover.

Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Linda Jansma heeft het naar mijn mening prima verwoord, bloederige scènes zouden in dit geval niet veel toevoegen. Het wordt toch wel duidelijk gemaakt hoe de zaken er aan toe gaan.

Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Ja zeker.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nooit stoppen met schrijven!

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 46

De karakters
    Jules is een vastberaden vrouw wil echt overal vooraan staan om goed te zien hoe of wat er gebeurt.
    Jules haar broer heb ik nog geen duidelijk beeld van.
    Harry is nieuwsgierig maar dat is normaal voor een journalist en Vrooms kan soms wat heftig uit de hoek komen.
    Jules haar karakter word langzaam duidelijk eerst was ze steeds met haar werk bezig maar naarmate het verhaal verder gaat komen er ook gevoelens los.
    Jules spreekt mij aan omdat ik nieuwsgierig word hoe ze achter da waarheid komt.
    Ik vind de personen goed uitgewerkt vooral Jules en Harry
    Nee ik zou geen persoon veranderen.

De auteur
    Ik had geen verwachting van deze auteur.
    Ik had wat meer van Jules haar zoektocht naar haar verleden verwacht en het verhaal over de bomaanslagen had ik niet verwacht.
    De schrijfstijl past wel bij dit verhaal want ik kon mij een beeld bij het verhaal krijgen.
    Ik had houvast gelezen maar weet nog niet of ik de andere 2 delen ga lezen

De plot
    Ik vind wel dat het verhaal naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit.
    De verwikkelingen zitten goed verstopt in het verhaal.
    Ik ben tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het hoofdonderwerp.
    Ik vind het verhaal geloofwaardig.
    Nee ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen
    Ik had in het begin wel wat moeite om er in te komen maar naar het verhaal vorderde kon ik niet meer stoppen om te lezen.
    Ik vond de schrijfstijl goed te volgen geen moeite mee gehad.
    Ik had iets meer over Jules haar zoektocht verwacht.
    Ja ik raad dit aan ook omdat het bij mij in de buurt plaats vindt.
    Dat weet ik niet lees niet zo vaak Nederlandse thrillers.
    Een waarschuwend boek zo zou ik het typerend.

Dit boek
    Uniek vind ik dit boek omdat het echt iets van deze tijd is en ook omdat het nog altijd speelt.
    Nee zonder deze leesclub zou ik hem vast niet gelezen hebben.
    Ik vind schaduwkinderen een hele goede titel.
    Voor mij hoeft er niet te veel geweld in te zitten er zat genoeg naar mijn mening in.
    Ik zou denk ik niet nieuwsgierig worden als dit boek in de winkel zag liggen.
    Geen raad voor Linda Jansma ze doet het prima.

Nienke Pool
    Bijdrager
    Post count: 23

Wat vind je van Jules?
    Jules is een vrouw die ik herken. Ze zou zo een vriendin van me kunnen zijn. Ze is heel echt.
    Ik denk dat we hem in de volgende delen nog beter leren kennen.
    Mn Harry is herkenbaar. Een prototype van een journalist: altijd op zoek naar een verhaal en altijd op zoek naar het mooie in het leven.
    Niet zozeer de ontwikkeling van de karakters is interessant maar de gelaagdheid. Door steeds meer over haar achtergrond te weten te komen, wordt ze steeds echter. ze krijgt steeds meer kleur.
    Harry. Ik houd van dat soort mannen.
    Nee, dat niet maar als lezer vind ik dat niet storend omdat je het gevoel hebt dat er nog tijd genoeg is in deel 2 en drie.
    Nee, ik vind dat de auteur dat zelf heel goed zelf kan verzinnen.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ja. dat het een goed boek zou zijn.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, al is het absoluut niet mijn soort boek, ik ben echt blij dat ik het heb gelezen en de sfeer het mogen proeven. Het is zo levensecht, dat is heel knap.
    Ja, het is direct en de conversaties zijn niet gekunsteld maar juist heel realistisch. Dus spreektaal. Dat maakte de sfeer compleet.
    Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Lichtje antwoord toe. Ik ben bang van niet. Dat heeft er mee te maken dat ik al niet toe kom aan mijn eigen favoriete genres: YA en kinderboeken. Daar heb ik nog een lijst van ongeveer 50 boeken die ik graag wil lezen.

De plot

Het was me heel duidelijk. Ook de rode draad voor de trilogie. Goed gedaan omdat het in het dagelijks leven ook zo is dat je met meerdere onderwerpen tegelijk bezig bent.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ik lees dit soort verhalen altijd puzzelend. Het moet niet te voor de hand liggend zijn maar ook niet zo dat je het nooit had kunnen weten, want dan voel ik me een beetje bekocht. Hier was het verrassend en toch helder. Is dat een heldere omschrijving?
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? de keuze is aan de schrijver, daar vind ik niets van.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? ja, het is net alsof je een eindverslag leest van iets dat echt is.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Verrast!
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Als fantasylezer is dit best heel vreemd om te lezen. Ik moest er even inkomen maar vond het al wel meteen heel vakkundig. De sfeer groeit met de personages mee.
    Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel prettig en ik snap nu ook waarom ze zo gelauwerd is en waarom ik altijd zulke lovende dingen over haar lees.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben echt heel blij dat ik mee mocht doen met deze leesclub!
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ik doe niet anders. Het komt vaak voorbij op mijn tijdlijn en in groepen op Facebook waar ik graag vertoef. Dus dan zet ik er zeker bij dat het een aanrader is. Ik deel het ook etc.
    Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja door de setting en het justitiële stysteem.
    Dit boek is een realistische politiethriller

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dat de hp mijn vriendin had kunnen zijn.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Nee
    Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik denk dat een andere titel niet snel zoveel nieuwsgierigheid had opgewekt, dus ik vind het een hele goede titel
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? ik vind het prima zoals het is.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken. Ja en nee. Ik vind de titel en de omslag erg mooi, maar het is geen YA of fantasy dus ik zou het niet snel gekocht hebben.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Vooral doorgaan!! Nee, ze is zo bekend en goed gewaardeerd en dat komt door dat ze heel authentiek schrijft. Dat moet ze bewaren en zich niets van kritieken aantrekken als die er zijn (ik heb nog geen negatieve recensie gelezen moet ik zeggen) omdat als ze iets verandert dat zou betekenen dat ze inboet aan haar stijl en die is veel te geliefd. En terecht!

Het wordt niet gevraagd maar ik geef het 4 sterren.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 61

De karakters
    1. Wat vind je van Jules? Wat een sterke vrouw! Onafhankelijk, eigenwijs, ze heeft een klein hartje, leeft voor haar werk en laat niet het achterste van haar tong zien.
    2. En wat vind je van Jules’ broer? Daar krijg ik nog niet zoveel hoogte van, ik denk dat dit meer in deel 2 Uitverkoren wordt uitgewerkt.
    3. Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters zijn voldoende uitgewerkt, je ziet ze goed voor je.
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. De karakters ontwikkelen zich heel goed, binnen het politieteam leer je echt de mensen kennen, ze staan voor elkaar in en het spanningsveld tussen Jules en Harry is zowel zakelijk als privé goed voelbaar en heerlijk om te lezen.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Harry is mijn favoriete personage, hij zit Jules dicht op de huid maar staat tegelijkertijd ook voor haar klaar in moeilijke momenten. Ik ben heel benieuwd hoe het met hun samen verder gaat in deel 2 en deel 3.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Jazeker, het is bijna levensecht.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, helemaal niet, ik denk dat ze allemaal goed in hun rol passen.

De auteur
    1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? De boeken van Linda Jansma gaan bijna allemaal over een actueel onderwerp en zijn heerlijk leesbaar en super spannend dus de verwachting was hoog maar is meer dan waar gemaakt!
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Zeker wel, het kwam van de week met de aanslag in Berlijn wel heel dicht bij de werkelijkheid. Ik vond de privé problemen van Jules ook mooi verweven met haar werkzame leven in het boek.
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het is heel snel geschreven en past heel goed bij het verhaal.
    4. Schaduwkinderen is het eerste deel van een trilogie. Is dit boek aanleiding voor je om volgende delen ook te gaan lezen? Echt wel, ik kan niet wachten tot 10 mei 2017!
    5. Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Licht je antwoord toe. Het is zeker niet het eerste boek dat ik van Linda Jansma lees, ik heb nog vier eerdere boeken niet van haar gelezen. Houvast word mijn volgende boek en 10 mei 2017 staat al genoteerd om deel 2 Uitverkoren aan te schaffen!

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? De verhaallijn loopt zeker naar een ontknoping, helemaal mooi dat Harry hier eigenlijk voor zorgt.
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Je krijgt wel vermoedens op het moment dat Harry op zoek gaat naar zijn buurjongen maar dit zeker niet te vroeg en verweeft het verhaal naar een mooi en spannend einde.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja, het is heel mooi hoe de twee verhaallijnen van Jules verleden en haar gedrag op haar werk en contact met collega’s met elkaar verweven zijn.
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja, heel erg, het zet je aan het denken of het ook daadwerkelijk in het echt in Nederland gebeuren kan.
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een geweldig eind, daar wordt het wachten op deel 2 alleen maar meer op de proef gesteld.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, het boek laat je niet los en ik wilde heel graag doorlezen en het zo snel mogelijk uit hebben.
    2. Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het leest heel makkelijk, heel begrijpelijk en snel beschreven en totaal geen saaie gedeeltes.
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben heel tevreden, heel blij dat ik met deze leesclub mocht meedoen, dank daarvoor!
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Zeker, mijn exemplaar geef ik aan mijn moeder en die geeft ze in Spanje door aan diverse vriendinnen die als pensionado’s graag Nederlandse thrillers lezen.
    5. Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, dit verhaal zou zich in ieder Europees land kunnen afspelen. Doordat het in Nederland is, is het herkenbaar en snap je de wereld van politie en OM.
    6. Stel…. Linda Jansma vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Linda zijn? Actueel en super spannend!

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind dit boek uniek omdat het zo een actuel thema beschrijft, het zou ook echt gebeurd kunnen zijn.
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja, ik wil graag alle boeken van Linda Jansma gelezen hebben.
    3. Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Ik vind de titel heel goed passen bij het boek, de kinderen komen alleen aan in Nederland, het valt niet op als ze meegenomen worden.
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Eigenlijk precies goed, gewoon goed beschreven en zeker niet teveel gruwel. Vooral de laatste zin van het boek is geweldig!
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken Jazeker! Vooral doordat ik weet dat de schrijfster mooie, actuele thrillers schrijft en de kaft en beschrijving maakt mij ook nieuwsgierig.
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Laat je fans niet te lang wachten, we kijken echt enorm uit naar deel 2!

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 76

De karakters
    >Jules is een sterk vrouwelijk karakter, de hoofdpersoon, die alles graag zelf wilt doen en geen hulp aanvaard. Ook al is het gewenst. Zij heeft iets in het verleden, wat niet opgelost is.. omdat ze het zich niet meer kan herinneren.

>Jules broer komt niet veel aanbod, er is iets gebeurt, hij neemt de schuld op zich. Mogelijk verzwijgt hij iets.

>de overige karakters: Harry is wel een leuk karakter en helpt Jules al dan nit van de regen in de drup.

Jules als ook Harry blijven redelijk “zichzelf”: Jules is een harde tante, met een zwarte vlek in haar geheugen, gezien ze niet meet weet wat er gebeurt is. Om mogelijke slachtoffers te redden neemt ze toch een risico. Maar dit is voor het goede. Dit heeft Harry ook, op 2 vlakken. hij probeert zn buurjongen te redden en probeert Jules “te redden” door haar broer na te trekken, ed. Blijkt toch dat hij meer om haar geeft.

5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    >Gezien ik Jules een leuk karakter vind, kan ik goed meegaan met Harry. Hij zoekt alles uit, op alle mogelijke manieren…en toont ook betrokkenheid/ genegenheid voor de harde Jules.

>De karakters mogen meer uitgediept in het 2e boek..voor nu is het goed zo.

7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee.

De auteur
    >jawel, zeer vlot geschreven, met actie en spanning en aan het eind..als je denkt, als lezer, dat je er bent..dan komt er meer.

Meer dan, heeft mn verwachting overtroffen.

3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het past bij Linda Jansma, en bevalt mij goed.

4. Schaduwkinderen is het eerste deel van een trilogie. Is dit boek aanleiding voor je om volgende delen ook te gaan lezen?
    >Ja, ik kan niet wachten.

5. Als Schaduwkinderen het eerste boek is dat je van Linda Jansma leest, ga je dan haar vorige boeken ook nog lezen? Lichtje antwoord toe.
    >is niet haar eerste boek.

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    >(Plot is eigenlijk het “plan/ structuur , soms verwar ik het met “Plot/ clou)
    > ja, loopt prima, naar het einde.

2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    >al wordt er in het begin wel een richting aan gegeven, blijft het spannend, hoe het werkelijk zit.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    >ja, prima tevreden.

>zeer geloofwaardig, gezien er tijdens het lezen e.e.a. in de media gebeurde dat er erg veel op leek.

Cliffhanger had ik niet verwacht, maar Ik zag wel aankomen, dat niet alles bekend zou worden gezien het een 1e deel is.

———————————————————————————————————————-
    Aandacht:

>Ja, boeiend vanaf het 1e bladje. Ik heb genoten.

2. Vind je de schrijfstijl van Linda Jansma prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    >prettige schrijfstijl, heerlijk boek, goed kunnen volgen.

>Super tevreden

Ja, inmiddels al gedaan.

5. Vind je Schaduwkinderen een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    > ik heb 2 antwoorden!
    >ja, no-nonsense karakters, Jules is harde tante
    >nee, gezien de spanning en geloofwaardigheid, en soms hardheid.. zou het ook een Scandinavische thriller kunnen zijn.

6. Stel…. Linda Jansma vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan Linda zijn?
    >geloofwaardig, meeslepend en zeer realistische prachtige thriller.

—————————————————————————————————————–
    Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    >Dit boek heeft iets unieks, zoals alleen Jansa dit kan verwoorden.

>jazeker.

3. Vind je Schaduwkinderen als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    >passende titel.

4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    >precies goed gedoceerd

5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken.
    >, ja.
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Linda Jansma mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    > ga vooral door met schrijven.

Jetske
    Bijdrager
    Post count: 10

De karakters

Ik kreeg een beetje de neiging om Jules een schop onder de kont te geven. Haar broer komt vrij, ze heeft hem in jaren niet gezien en ze vergeet de dag door haar werk? Dat lijkt mij heel ongeloofwaardig. Jules komt wel uit de verf maar haar broer totaal niet. Die wordt hier en daar genoemd als zijnde de broer die haar niet wil zien maar dat is het dan ook wel. Van Jules krijg je de indruk van een beschadigd kind die daar als volwassene nog de hele wrange vruchten van plukt.

Harry Simones, journalist en ex van Jules, vind ik een leuk karakter in het boek. Hij is zeer eigenzinnig, doet precies dat waar hij zin in heeft wanneer hij denkt dat er een goed verhaal in zit, dit tot wanhoop van het team dat de onderzoeken doet. Toch houdt hij overduidelijk nog van Jules en blijft hij min of meer in haar leven ook al wijst zij hem telkens weer af. Dat zij nog altijd meer voor hem voelt is ook wel duidelijk wanneer hij zich weer eens in de nesten heeft gewerkt waardoor zijn leven in gevaar is.

Op zich komen de karakters voor het boek goed genoeg uit de verf, je moet ook niet te diep willen, dan wordt het een te lang en zwaar verhaal, het moet net genoeg zijn om de lijn er in te krijgen en te houden. Alleen de broer en de moeder hadden wel wat meer geïntroduceerd mogen worden. Die worden enkel hier en daar genoemd en ik heb het gevoel dat ze in de volgende delen een heel belangrijke rol kunnen gaan spelen. Een korte kennismaking was op z’n plaats geweest. Ik vraag mij af waarom dat niet is gedaan.

De auteur

De verwachting was heel hoog. Ik heb alles van Linda Jansma gelezen en dat doe je niet omdat je een auteur matigjes vindt. Zoals verwacht is er weer een zeer actueel thema verwerkt in het boek. Dit is zeer realistisch en levendig beschreven. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er zoiets gebeurd. De inzet van kansloze en gehersenspoelde kinderen, het klinkt hard en meedogenloos, iemand zonder hart, maar ik geloof vast dat er mensen zijn die iets gruwelijks als dat zonder schroom zouden uitvoeren.

Ik ga zeer zeker ook de volgende delen lezen, want het is gewoon een geweldig boek, en ik ben toch ook heel nieuwsgierig waarom Remi geen contact met Jules wil.

De plot

De uiteindelijke afloop van het boek was een verrassing. Je denkt het te weten op basis van alle gebeurtenissen maar dan blijkt het toch anders in elkaar te steken. Er gebeuren verschillende dingen om het verhaal spannend te houden en te zorgen dat je graag verder wilt lezen. Het is goed gedoseerd, niet teveel want dat zou het ongeloofwaardig maken, en niet te weinig want dat zou het saai maken.

Algemeen

Zoals een verwende lezeres van de boeken van Linda Jansma verwacht, had ook dit boek weer steeds mijn volle aandacht. Soms zo erg dat de rest om mij heen aan mij voorbijging. Dan doe je iets goed, want concentratie en aandacht ergens bij houden is niet mijn sterkste punt.. Hier komt automatisch uit voort dat de stijl mij prima ligt, dat ik tevreden ben en dat ik het boek zeker aan zal raden bij andere mensen.

Schaduwkinderen speelt zich af in Leeuwarden. Dat vind ik leuk, ik ben zelf een Friezin, en heb jarenlang gewerkt in Leeuwarden. Veel plekken waren dan ook bekend en herkenbaar. Of dat het een typische Nederlandse thriller maakt? Wie weet, ik vind dat altijd moeilijk beoordelen of iets typisch voor een bepaald land is.

De boeken van Linda Jansma zijn actueel en geloofwaardig juist doordat ze zo actueel zijn. Er wordt voor elk boek gedegen onderzoek naar het onderwerp gedaan. Wanneer het thema dit met zich meebrengt zijn haar boeken soms ook hard. Dat gaan zeker op voor Schaduwkinderen, want hoe hard is het wanneer “vergeten kinderen” worden opgeofferd voor het fanatisme van anderen. Schrijnend en hard en oh zo triest.

Dit boek
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken

Door het gebruik van actuele onderwerpen maak je een boek al uniek, zeker in thrillerland. In de meeste thrillers draait het om de misdaad. Zo ook in de thrillers van Linda Jansma, maar dan verweven in een actueel onderwerp en dat is waar de meeste auteurs geen gebruik van maken. Ik houd ervan. Door de beschrijving van de scenes kun je ook een andere kijk op de onderwerpen krijgen. Dat had voor mij niet anders gehoeven. Ik ben niet bang van gruwel, soms hoort het in een boek, maar niet in een boek dat al zo realistisch is. Gruwel hoort bij fictie, en natuurlijk is dit boek in principe ook fictie, maar door de actualiteit hoeven gruwelijke beschrijvingen voor mij er niet in.

Dit boek stond al op mijn verlanglijst toen de mogelijkheid van de leesclub langskwam. Wanneer de keuze niet op mij was gevallen zou ik zeker het boek gekocht hebben.

De titel is prima gekozen. Iets met “vergeten kinderen” of “offerkinderen” had ook gekund, maar schaduwkinderen past mooi.

Goede raad neem ik zelf zelden tot nooit aan, dus wie ben ik om dan een ander van goede raad te voorzien? Zeker omdat zij de auteur is en ik niet ;).

Brigitte
    Bijdrager
    Post count: 36

Wat vind je van Jules?
    interessant personage met een verleden waar je als lezer meer van wilt lezen

wordt niet zo veel over gezegd. blijft een beetje op de achtergrond

ja van Harry wordt er meer over verteld, hij heeft nog steeds gevoelens voor Jules

zeker van Jules en Harry steeds meer kom je van hen wat meer te weten

Ja met Jules leeft je helemaal mee, wil je ook weten wat er 20 jaar nou precies is gebeurd.

zeker steeds kom je meer te weten over de personages

neen

De auteur

dat ze goed kan schrijven weet ik wel en altijd wel actuele zaken

helemaal goed

prima schrijfstijl, je vliegt door het verhaal

Zeker weten

Ik heb al haar vorige boeken gelezen. ben een fan van haar

De plot

jazeker

soms wordt je op het verkeerde been gezet, maar dat blijft leuk en spannen

beslist, hedendaags onderwerp, steeds worden ter kinderen ingezet voor terroristische aanslagen

totaal onverwacht einde wel met een vette clifhanger!!!

Algemeen

je wilt steeds verder lezen, bleef mij zeker boeien

zeker heeft Linda een prettige schrijfstijl

zeer tevreden

zeker

Een typisch Nederlands boek omdat het zich ook afspeelt in Nederland.
    Het fijne van Linda is dat ze steeds boeken schrijft met een actueel thema en die ook een bepaalde boodschap overbrengt.

Dit boek

Zeker ik lees namelijk alles van Linda

prima titel niks meer aan doen

Linda probeert op haar manier te beschrijven hoe zij het beleeft! prima

als EEn Linda Jansma Fan lees ik dus zoals eerder gezegd alles

Blijf je ding doen en dat is schrijven!!!!!

Caro1966
    Bijdrager
    Post count: 24

De karakters

Wat vind je van Jules?
    Ik vind het een heerlijk mens ook al heb ik wel medelijden met haar. Er is haar al veel overkomen en ze vlucht weg in haar werk vind ik.
    Geen idee een mysterieus persoon en ik hoop dat we er nog achter komen wat er vroeger is gebeurd
    Ik heb genoten van alle karakters
    heb ik geen antwoord op eigenlijk
    Jules, ik heb altijd iets met de hoofdpersoon, kan me heerlijk in deze persoon inleven
    Dat vind ik moeilijk te beantwoorden want ik neem aan dat de personages in de volgende twee delen terug komen en dus nog verder worden uitgewerkt
    nee

De auteur

Ik had nog niets van Linda gelezen, dus ik stond blanco in dit boek
    voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ik ben meteen fan van Linda, wat een heerlijke schrijfstijl en het verhaal trof me diep
    Ja de schrijfstijl was heel prettig
    ja zeker weten ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Jules
    Al Linda haar boeken staan in mijn kast, maar ben er gewoon nog niet aan toe gekomen, door deze leesclub ben ik eindelijk begonnen in haar boeken, de volgende pak ik op zo snel het gaat.
    De plot

ja
    Op zich wist je al gauw hoe het zou lopen, maar dit vond ik niet erg, het bleef spannend tot het laatste moment en dan doel ik op de aanslagen het plot omtrent de broer van Jules was verrassend en kan nog alle kanten op gaan
    Ja dat vind ik heerlijk, 1 verhaal is klaar het andere weeft door in de volgende delen, ik hou van zulke series
    Wat denk je, dit is zo uptodate dit weet ik zeker gebeurd zeker.
    het echte einde niet, vind het zo jammer voor Jules ik hoop dat haar vragen worden beantwoord
    Algemeen

Ik kon het niet weg leggen en heb zelfs mijn sportochtend ervoor af gezegd
    Linda schrijft zo dat je wil blijven lezen, zeker niet te moeilijk zodat je soms terug moet bladeren, gewoon top boek.
    uiterst tevreden
    heb ik zeker al gedaan
    nee dit kan overal gebeuren en aanslagen gebeuren ook overal toch
    beetje moeilijk maar ik zou ht onder de noemer realistische thriller zetten
    Dit boek

boeken met aanslagen komen veel voor, maar hoe de kinderen gebruikt werden is weer iets nieuws dit heb ik nog niet ergens anders gelezen
    Dat was zeker mijn bedoeling, maar dan had ik het gekocht en op de plant gezet denk ik
    titels geven is super moeilijk, ik vind het een pracht titel en wordt in het boek ook goed uitgelegd
    Nee genoeg hoor, nog meer rond vliegende lichammsdelen hoeft voor mij niet, genoeg zo.
    De cover vond ik prachtig, zou het zeker oppakken, maar ook omdat het een Linda Jansma is
    Ga zo door Linda, ik ben heeeeeel erg benieuwd naar de vervolgen

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 44

De karakters:
    1. Wat vind ik van Jules: Zij komt voor mij over als een persoon die zich op haar werk stort om haar turbulente verleden wat uit haar gedachten te krijgen. Iemand die, ondanks wat ze meemaakte, stevig op haar benen staat.
    2. Wat vind ik van Jules haar broer: Ik heb er niet zo een goed beeld van omdat er niet zo heel veel over zijn persoonlijkheid aan bod komt. Ik denk dat, naarmate we in de volgende delen meer over de moord te weten komen, we ook een duidelijker beeld zullen krijgen van hem.
    3. Overige karakters: Harry Simones komt vaak aan bod, zijn personage werd heel goed uitgewerkt. Een stoere journalist met een week plekje voor Jules! Ook Ismael duikt nu en dan op in het boek, met hem heb ik heel veel medelijden. Als kind zoiets moeten meemaken, vreselijk…
    4. Ontwikkelen de karakters zich ? Doorheen het boek zie je vooral Harry ontwikkelen vind ik. Van stoere journalist naar beschermengel van zijn buurjongen en van Jules. Ook Ismael zie je ontwikkelen in die zin dat hij de indoctrinatie langzaam maar zeker van zich af gooit.
    Ik denk dat we Jules meer zullen zien ontwikkelen in de volgende delen, als er een opheldering komt van de gebeurtenissen uit haar jeugd.
    5. Favoriete personage: ongetwijfeld Ismael!! Als kind zoiets moeten meemaken en dan sterk genoeg zijn om op het einde je ertegen te verzetten…respect!!
    6. Ik zou aan geen enkel personage iets willen veranderen.Mischien wat meer te weten komen over de broer van Jules, maar dat komt ongetwijfeld in de volgende delen van de serie.

De auteur:
    1. Verwachtingen bij de auteur: Ik had nog nooit iets van Linda Jansma gelezen maar had haar naam al heel vaak zien verschijnen. Ik was heel benieuwd naar haar schrijfstijl.
    2. Voldoet dit verhaal aan de verwachtingen: Zeker en vast!! Van in het begin werd ik meegezogen in het verhaal, een verhaal dat jammergenoeg zo actueel is. Het verhaal confronteert je met de harde realiteit.
    3. Past de schrijfstijl bij het verhaal? Absoluut! Vlot geschreven; een goede afwisseling tussen het verhaal rond de aanslagen en het verhaal rond het ptivéleven van Jules. Dit maakt het boek boeiend.
    4. Zal ik de volgende delen lezen? Ja hoor, zeker en vast!! Ik heb al eens opgezocht wanneer het volgende deel verschijnt! Door het einde van het eerste deel ben ik razend benieuwd hoe het verder zal evolueren! Dus laat maar komen dat vervolg!

De plot:
    1. Groeit de verhaallijn naar een ontknoping? Ik vind dat het verhaal heel goed in elkaar zit. Door de verschillende gebeurtenissen en door de verschillende verdachten bouwt de schrijfster de spanning op en word je als lezer meegezogen. De eigenlijke ontknoping maakte me sprakeloos…
    2. Zitten de verwikkelingen goed verstopt? Ja, dat vind ik wel. De schrijfster zette mij nu en dan op het verkeerde been, o.a. door de verschillende verdachten.
    3. Combinatie hoofdonderwerpen: het feit dat de schrijfster werkte met 2 grote verhaallijnen, nl de aanslagen en het privéleven van Jules maakte het lezen heel boeiend!
    4. Is het verhaal geloofwaardig? Jammergenoeg wel….
    5. Had ik het einde verwacht? De gebeurtenissen rond Jules en haar broer had ik totaal niet verwacht. Ook de houding van Ismael had ik niet verwacht maar vond ik lovenswaardig!

Algemeen:
    1. Vond ik dit een boeiend verhaal? Heel zeker!! Het verhaal heeft mij gegrepen van begin tot einde. Bij momenten had ik echt koude rillingen.
    2. Schrijfstijl? De schrijfstijl van Linda Jansma is echt mijn ding! Niet langdradig, to the point! Ze weet de spanning op te bouwen en vast te houden! Een boek dat heel vlot leest.
    3. Tevreden? Ja! Ik wist niet wat te verwachten, het boek is mij heel erg bevallen.
    4. Zal ik dit boek aanraden? Ja, het is een boek dat het verdient om aangeraden te worden! Razend actueel en heel goed geschreven.
    5. Is dit een typische Nederlandse thriller? Dit vind ik altijd heel moeilijk om te beantwoorden. Typisch Nederlands, ik denk het niet. Zou evengoed een Belgische of een Scandinavische trhiller zijn ( al heb je bij die laatste wel meer beschrijvingen)
    6. Hoe zou ik het boek typeren: als een razend actuele thriller met een verhaal dat je onder de huid kruipt!

Dit boek:
    1. Is dit boek uniek? Ja, dat vind ik wel. Ik heb zelden een boek gelezen dat zo actueel is, jammergenoeg…
    2. Zou ik dit boek ook gelezen hebben zonder de leesclub? Ik ben blij dat ik dit boek via de leesclub heb leren kennen want ik zou het waarschijnlijk anders niet hebben gelezen ( ten onrechte!!) Dus super dat ik via deze weg de schrijfster heb leren kennen!
    3. Past de titel? Absoluut!! Heel treffend, pijnlijk realistisch!!
    4. Beschrijvingen? Het verhaal werd heel realistisch beschreven en gaf mij nu en dan koude rillingen. Vb in de kerk: je kon de angst als het ware voelen. Meer expliciete beschrijvingen waren voor mij niet nodig, het verhaal op zich is al gruwelijk genoeg…
    5. Zou dit boek mij nieuwsgierig maken in de boekhandel? Het boek was mij in de Belgische boekhandel nog niet opgevallen. Soms is onbekend onbemind! Maar ik ben zeker dat dit bij het vervolg anders zal zijn!!
    6. Goede raad aan Linda Jansma? Eigenlijk niet! Of toch, doe zo verder, je hebt er een fan bij!!

Arda
    Bijdrager
    Post count: 37

Het boek is uit wat een geweldig boek even laten bezinken

Ant
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters:
    Ik vind Jules een eigenzinnig dame met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Je wordt nieuwsgierig gemaakt naar haar verleden.
    Ik vind de broer minder uit de verf komen. Hij heeft een geheimzinnige rol gekregen die nog niet echt uit de verf komt
    De overige karakters zijn nog niet heel ruim beschreven. Ik hoop dat dit in de overige 2 delen verder uitgewerkt wordt. Harry is een leuke karakter. Ben benieuwd naar het tweede deel.
    De karakters worden goed ontwikkeld met als pluspunt de flashbacks die beschreven worden.
    Jules is voor mij de favoriete personages. Dit mede omdat zij het meest uitgewerkt wordt in dit deel. Ik heb daarom ook nog geen personages die ik zou willen veranderen. Ik heb goede hoop dat dit gebeurd in de overige twee delen.

De Auteur:
    Ik had hoge verwachtingen van het boek omdat ik al meer heb gelezen van Linda. Al haar boeken vond ik goed behalve Judaskus.
    Het verhaal verdeed aan mijn verwachtingen om het actuele thema en de goede opbouw.
    Linda weet haar fijne schrijfstijl altijd goed aan te passen. Dit is wederom gelukt.
    Ik wil zeker de andere delen ook gaan lezen.

De plot:
    Ik vind dat Linda Schaduwkinderen goed heeft opgebouwd. Ze weet de lezer af en toe even op het verkeerde been te zetten. Het thema kan niet actueler en is helaas vaak aan de orde van de dag. Hierdoor is het verhaal vrij realistisch geschreven. Het einde had ik niet geheel zien aankomen. Ik had een ander plot verwacht.

Algemeen:
    Linda heeft mij met dit boek weer weten te pakken. Ik had even minder tijd om te lezen en ben opnieuw begonnen. Het boek is er wel 1 die je niet een tijdje moet laten liggen maar wel door moet lezen, vond ik. Haar pakkende en makkelijke schrijfstijl maakt dat je het boek lekker wegleest.
    Ik ben tevreden over haar schrijfstijl al had ik wel een paar keer dat ik dat ik dacht”dit klopt niet helemaal”. Dit zijn kleine details in het verhaal. Bijvoorbeeld dat er continue sneeuw ligt en opeens is het pad van zand.
    Schaduwkinderen zou ik zeker aanbevelen bij vrienden of familie. Linda behoort tot de typisch Nederlandse thrillerauteurs.
    Poeh, waar zou ik haar boeken onder scharen….. Ik denk toch geloofwaardig.

Dit boek:
    Dit boek is uniek omdat het thema aan de orde van de dag is, helaas.
    Ik zou dit boek ook zonder deze leesclub gelezen hebben omdat ik haar laatste boek tegen vond vallen en ik goede hoop had dat dit boek het weer goed zou gaan maken.
    De titel past bij dit boek. Ook dit tekent Linda.
    Schaduwkinderen klopt voor mij. Hier hadden voor mij geen extra scènes aan toegevoegd hoeven worden.
    De cover is zodanig dat ik, als ik de auteur nog niet gekend had, het boek gepakt zou hebben in de winkel. Omdat ik de auteur al kende wilde ik bij voorbaat het boek al gaan lezen.
    Linda, mijn goede raad aan jou is; schrijf zo door. Dit is wat ik graag wil lezen van je. En de kleine details…. Ach, die neem ik er op de koop bij. Dat mag je schrijfniveau niet teniet doen.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

De karakters
    Jules Declerck werkt als Officier van Justitie bij het OM. Ze is sportief, zeer gedreven en heeft hart voor de zaak. Door gebeurtenissen in het verleden vind ze het moeilijk zichzelf kwetsbaar op te stellen en zich te binden en heeft mede daardoor een punt achter haar relatie met journalist Harry Simones gezet. Haar broer Remi zit een gevangenisstraf van 20 jaar uit, hij is veroordeeld voor de moord op hun vader. Tot nu toe heeft Remi al het contact met zijn zus afgehouden om haar te beschermen. De personages worden karaktervol en herkenbaar neergezet en ontwikkelen zich tijdens het verhaal. Remi blijft nog vaag maar dat is logisch omdat Jules eigenlijk ook vrijwel niets weet van haar broer. De jongen Ismail vond ik ook sterk neer gezet, ook al kwam hij niet zo veel aan bod wist hij toch mijn sympathie op te wekken. Alle personages zijn voldoende uitgewerkt met betrekking tot de rol die ze spelen in het verhaal en ik zou daarom ook niets willen veranderen.

De auteur
    Als grote fan van Linda Jansma had ik hoge verwachtingen bij het boek “Schaduwkinderen”. Ik heb al haar boeken met veel plezier gelezen en ook nu weer heeft Linda een “Meesterwerk” neergezet. Haar schrijfstijl, kort, vlot en bondig zonder moeilijke woorden of zinnen leest erg prettig en komt realistisch over. Je zit als lezer vanaf de eerste bladzijde in het verhaal en kunt niet stoppen voordat het boek uit is. Het is het eerste boek van een trilogie en ik ben ook zeker van plan de volgende delen te gaan lezen.

De plot
    Het boek bevat verschillende verhaallijnen die zich mooi naast elkaar ontwikkelen. Beetje bij beetje worden er ontwikkelingen vrijgegeven waardoor er een voortdurende spanning aanwezig is. Uiteindelijk komt alles bij elkaar in een sidderende ontknoping. De verhaallijn rondom Jules blijft nog voor een heel deel open en dat maakt dat je bijna niet kunt wachten op het volgende deel van “Cirkel van het kwaad” Het verhaal is zeer geloofwaardig beschreven, ook doordat ik het boek in december gelezen heb, in de zelfde periode als dat het verhaal zich afspeelt maakt het heel realistisch. De ontknoping in de kerk daar had ik op een gegeven moment wel een vermoeden van, maar de cliffhanger op het einde van het boek had ik niet zien aankomen.

Algemeen
    Het boek is boeiend en zeer realistisch geschreven. Vanaf het begin zat de spanning er goed in en het verhaal wist deze spanning goed vast te houden zodat het moeilijk was om het boek weg te leggen. Ook door de prettige schrijfstijl van Linda leest het boek vlot en kun je je geheel op het verhaal concentreren. Ik ben dik tevreden over het boek en zal het ook zeker aanbevelen aan leesvrienden, collega’s en familie. Ik denk dat het verhaal overal had kunnen plaatsvinden en het boek zou wat dat betreft ook best in het buitenland kunnen worden uitgebracht. Ik zou het boek willen typeren als een actueel realistische thriller.

Dit boek
    Dit is voor mij de eerste Nederlandse thriller met een actueel onderwerp, zoals terrorisme met gebruik van kinderen, die ik heb gelezen en dat maakt het voor mij uniek. Ik zou het boek sowieso gelezen hebben maar lezen samen met een leesclub maakt het extra leuk. De titel “Schaduwkinderen” past prima bij het onderwerp van het boek en zou ik niet willen veranderen. De scènes in het boek zijn goed, spannend en realistisch geschreven waardoor je helemaal in het verhaal wordt meegenomen. In de boekwinkel zou ik het boek zeker oppakken, maar dat geld voor elk boek van Linda Jansma! Ik zou dan ook tegen Linda zeggen, blijf doen waar je zo goed in bent en ik hoop nog vele spannende thrillers van jou hand te mogen lezen!

Arda
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters
    Wat vind je van Jules?
    Lijk mij een geweldige vrouw
    Een beetje mysterieus
    Die zijn niet zo goed uitgewerkt alleen Harry wel
    Goed moet alleen meer uitgewerkt worden
    Jules omdat ze zo meegaat is met iedereen
    Voor nu wel
    Nee

De auteur
    Een goed boek en dat is ook zo
    Ja lekker spannend
    Geen idee
    Zeker weten
    Ja ze kan geweldig schrijven

De plot
    Zeker weten
    Ze zitten goed verstopt tot het einde
    Ja en het is zeker geloofwaardig want je hoor het steeds meer van op tv
    Dit had ik niet zien aankomen

Algemeen
    Zeker weten en het had mijn volle aandacht
    De schrijfstijl is prettig en begrijpelijk te lezen
    Zeer te vrede
    Ja zeker weten
    Een het kan overal gebeuren
    Realistisch geloofwaardig en spannend

Dit boek
    Weet ik niet
    Ja
    Ja het zijn ook Schaduwkinderen
    Precies goed je kon de spanning voelen het verhaal is al gruwelijk genoeg
    Ja
    Gaat zo door je schrijf fantastisch

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.