Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 07: Schaduwkinderen Schaduwkinderen, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #1929 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (0 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij jet motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Eindoordeel: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

Ronald van Gemeren
    Bijdrager
    Post count: 7

Spanning: 10 punten, omdat ik het boek eigenlijk niet weg wilde leggen.

Plot: 10 punten, omdat hoogst actueel en daarom ook origineel.

Leesplezier: 10 punten, omdat lekker vlot geschreven en allemaal heel herkenbaar.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat zoals ik al zei lekker vlot en duidelijk geschreven.

Originaliteit: 10 punten, omdat omdat het hoogst actueel is en daarom ook origineel.

Psychologie: 8 punten, omdat zit er wat minder in. daarvoor zou je het verhaal weer wat oppervlakkig willen noemen. Maar het is wel een ACHT.

Eindoordeel: 9,3 punten

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 102

Spanning: 9 punten, omdat de spanning oploopt naarmate het verhaal vordert

Plot: 9,5 punten, omdat alles goed doordacht en beschreven is.

Leesplezier: 10 punten, omdat het boek niet weg te leggen is.

Schrijfstijl: 9,5 punten, omdat de schrijfstijl eenvoudig en zeer toegankelijk is.

Originaliteit: 10 punten, omdat er niet veel schrijvers zijn die dit onderwerp op durven pakken.

Psychologie: 9 punten, omdat Linda Jansma je een kijkje geeft in de hoofden van de hoofdpersonen maar (nog) niet alles prijsgeeft. (is begrijpelijk omdat er nog twee delen volgen)

Eindoordeel: 9,5 punten

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 46

Spanning 8 Werd geleidelijk steeds spannender.
    Plot 10 Erg onverwacht.
    Leesplezier 8 Leest vlot weg.
    Schrijfstijl 9 Duidelijk en vlot.
    Originaliteit 9 Origineel en actueel.
    Psychologie 8 iets minder
    Eindoordeel 9

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 76

Spanning:10 punten, omdat je op het puntje van je stoel zit van spanning, het is zeer realistisch geschreven, de spanning is bijna voelbaar
    Plot: 10 punten, omdat het in de 2e helft van het boek niet de vraag meer is “wie heeft de explosie veroorzaakt”, maar “wanneer worden ze gepakt en hoe zit het met de details”, heeft het een goed plot. Het 2e wat Jules bezig houd, blijft open.. is een cliffhanger..en wordt vervolgd.

Leesplezier: 10 punten, omdat het leest als een trein,
    Schrijfstijl: 10 punten, omdat het een prettige schrijfstijl is, waar ik erg van houd. Af en toe een gedachte in cursief. En 4 perspectieven. Heel bijzonder.

Originaliteit:10 punten, omdat het een levensecht en actueel thema is, tijdens het lezens gebeurt er eea ook in de media.. die zeer hangen of linken aan het verhaal. Heel bijzonder, kippenvel.

Psychologie: 10 punten, omdat ik het verhaal gewoon briljant vind, de karakters zijn goed neergezet, je leeft je in..ziet het bijna voor je, niet alles wordt prijsgegeven gezien er nog 2 delen volgen.

gemiddeld een 10, kan niet anders zeggen, dit boek houd je bezig, houd je in zijn greep..ook al ben je het even niet aan het lezen.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 61

Spanning: 10 punten, omdat je graag wil blijven doorlezen, het werd wel erg actueel met de aanslag in Berlijn en omdat het boek zich afspeelt in de dagen voor Kerst. Het zet je aan het denken, zou dit ook in het echt kunnen gebeuren?

Plot: 9 punten, omdat door de ontwikkelingen bij Harry, het team van Jules steeds dichter bij de daders komen.

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek heel makkelijk en vlot leest, de personages kwamen heel echt over.

Schrijfstijl: 10 punten, omdat het boek geheel in de verleden tijd is geschreven, leest het makkelijk weg, je kijkt als het ware over hun schouder mee.

Originaliteit: 10 punten, omdat het zeer actueel is en het prive leven en het zakelijke leven van Jules mooi met elkaar verweven zijn.

Psychologie: 9 punten, omdat het boek met een cliffhanger eindigt en er nog veel open eindjes zijn, hoe gaat het verder met Jules, haar moeder, Harry en Jan Hoffman?

Eindoordeel: 9,5 punten

Brigitte
    Bijdrager
    Post count: 36

Spanning: 8 punten. Ik bleef lekker doorlezen, je wilt toch weten hoe het eindigt

Plot: 8 punten. Alles is goed doordacht en goed uitgezocht

Leesplezier: 8 punten.Erg prettig om haar boeken te lezen

Schrijfstijl: 8 punten. duidelijk en vlot geschreven

Originaliteit: 8 punten. niet origineel een andere schrijver zou dit ook kunnen schrijven, maar t’is wel gewaagt om te schijven

Psychologie: 8 punten. een clifhanger dus je wilt meer weten over Jules, haar broer. en Harry

Eindoordeel 8 punten

Jetske
    Bijdrager
    Post count: 10

Spanning: 9 punten, omdat het boek spannend begint en eindigt waarbij de boog vrijwel door het hele boek gespannen blijft

Plot: 8 punten, omdat de afloop onverwacht was, klein minpuntje is de broer van Jules die wat teveel op de achtergrond blijft

Leesplezier: 10 punten, omdat het gewoon een fantastisch boek is

Schrijfstijl: 9 punten, omdat deze stijl mij gewoon ligt. Niet te ingewikkeld, maar ook niet te simpel

Originaliteit: 9 punten, omdat probeer maar eens een spannend boek met zo’n lastig onderwerp te schrijven.

Psychologie: 8 punten, omdat het prima in het boek verwerkt is maar niet overal even sterk

Eindoordeel: 8,8

Nienke Pool
    Bijdrager
    Post count: 23

Spanning: Het is een heel spannend verhaal maar je weet dat rode draad verhaal nog niet zal worden opgelost en het voorliggende probleem wel. Toch blijft het verrassen en dat vond ik knap. 9 punten

Plot: ik vond het zo herkenbaar. Het leek zo af en toe alsof je een krant las en dat benauwde me heel erg. Dan moest ik het even wegleggen. Dan moest ik even tegen mezelf zeggen: het is fictie. 8 punten

Leesplezier: Voor mij was het zeer benauwend omdat het zo echt was. Heb je dan plezier? Ik was bij tijden echt bang in dit boek. Met name als ik het dicht sloeg en aan de gewone dingen van de dag moest beginnen. Ik ben heel erg blij dat ik dit boek heb gelezen omdat ik nu eindelijk weet hoe goed ze schrijft en waarom ze zo populair is. Of ik nog meer boeken van haar ga lezen dat weet ik niet. Dat zegt niets over het boek of over de schrijfstijl want die waren heel erg goed, maar ik lees gewoon liever een boek om in weg te dromen. Leesplezier: omdat het zoveel met me gedaan heeft: ook een 9.

Schrijfstijl: precies kloppend bij het verhaal vooral de dialogen 10 punten

Orginaliteit: Voor mij was het heel origineel omdat ik nog nooit zo’n echt boek had gelezen, maar aan de andere kant is het echt dus worstel ik met de gedachte: hoe origineel is het. Voor mij was dat van geen belang voor het plezier waarmee ik het heb gelezen. Ik vond het eerder gedurfd als origineel. En benauwend. Maar omdat ik zeer van het boek genoten heb en voor het eindoordeel een cijfer wel wenselijk is, geef ik met volle overtuiging een 9 voor dit onderdeel.

Psychologie: Ook hier heb ik moeite mee omdat het allemaal zo echt overkomt. Ik vond het heel sterk en bleef verrast. 9 punten

Eindoordeel: 9 punten. Ik vond het een goed boek. Echt een goed boek en ben echt blij dat ik iets van haar gelezen heb. Ik begrijp nu helemaal waarom ze selling is. Dik verdiend! Als het een sterren systeem zou zijn zou ik 4 sterren geven.

Caro1966
    Bijdrager
    Post count: 24

Spanning: 9 punten, omdat de spanning in het hele boek aanwezig bleef

Plot: 8 punten, omdat de ene verhaallijn al gauw bekend was en het verhaal van Jules haar broer niet

Leesplezier: 10 punten, omdat ik het maar met moeite soms kon weg leggen

Schrijfstijl: 10 punten, omdat heerlijk niet te moeilijk gewoon je zit erin

Originaliteit: 9 punten, omdat er nu kinderen worden gebruikt, niet dat ik dat leuk vind maar het is wel origineel

Psychologie: 9 punten, omdat beide verhalen psychologische ontwikkelingen hadden

Eindoordeel: 9.2 punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 44

Spanning: 10/10: een razend spannend boek dat me koude rillingen gaf.
    Plot:9/10: heel goede opbouw van het verhaal, goede afwisseling tussen de twee hoofdverhalen.
    Leesplezier:10/10. Ondanks de gruwel en het actuele karakter van het verhaal heb ik erg genoten van dit boek!
    Schrijfstijl:9/10. Vlotte schrijfstijl, to the point!
    Originaliteit: 10/10. Dit is het eerste boek dat ik rond dit thema lees, ontzettend actueel.
    Psychologie:8/10. Karakters zijn goed uitgewerkt, maar sommige komen iets te weinig aan bod naar mijn mening, bv. de broer van Jules. Ik hoop dat dit in het volgende deel van de reeks wel zo is.
    Eindtotaal: een welverdiende 9,3!

Ant
    Bijdrager
    Post count: 41

Spanning: 9 het boek wordt goed opgebouwd qua spanning gedurende het hele verhaal.
    Plot: 8,5 Het plot wordt goed opgebouwd ook naar het tweede boek toe. Hierdoor kijk ik uit naar deel 2.
    Leesplezier: 8 Het boek mist soms de plank met wat kleine details maar dat mag de schrijfstijl van Linda niet drukken.
    Schrijfstijl: 9 makkelijk leesbaar met korte hoofdstukken.
    Originaliteit:10.Helaas kan het niet realistischer zijn. Het is aan de orde van de dag.
    Psychologie: 7 Jules is goed uitgewerkt. Ik mis dit nog bij de andere personages.

Eindoordeel: een welverdiende 8.6 ( afgerond achter de komma 8.58)

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

Spanning: 10 punten, omdat de spanning vanaf de eerste blz. onder je huid kruipt en gedurende het hele boek aanwezig blijft
    Plot: 10 punten, omdat goede, opbouwende en realistische verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar komen in een sidderende ontknoping.
    Leesplezier: 10 punten, omdat ik vanaf de eerste bladzijde van het boek genoten heb. Moeilijk om het boek weg te leggen. Het verhaal hield me continu bezig.
    Schrijfstijl: 10 punten, omdat het ijzingwekkend realistisch is geschreven. kort, vlot en bondig zonder moeilijke woorden of zinnen, het boek leest als een trein.
    Originaliteit: 10 punten, omdat dit de eerste thriller is die ik heb gelezen met het actuele onderwerp terrorisme met kinderen.
    Psychologie: 9 punten, omdat er ruim voldoende diepgang aanwezig maar doordat het het eerste deel van een trilogie is mogen de personages zich nog verder ontwikkelen.

Eindoordeel: 9.8 punten

Arda
    Bijdrager
    Post count: 37

Spanning: .10. punten, omdat Het boek was moeilijk weg te legen
    Plot: .9. punten, omdat De spanning goed is opgebouwd
    Leesplezier: .10. punten, omdat Je word er gelijk ingetrokken
    Schrijfstijl: .10. punten, omdat ….Goed te lezen en in duidelijke taal
    Originaliteit: .10. punten, omdat ….Omdat het bijna orde van de dag is
    Psychologie: .9. punten, omdat ….Er genoeg diepgang in zit

Eindoordeel: 9.6 punten

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 29

spanning: 10 omdat het verhaal steeds spannender wordt.
    Plot: 9 heel actueel thema
    Leesplezier :9 je wordt direct meegesleurd in het verhaal
    Schrijfstaal: 9 heel vlot geschreven, gemakkelijk te lezen
    Originaliteit: 9 heel actueel thema
    psychologie: 8; Meerdere personages mogen dieper uitgewerkt worden, misschien gebeurd dat wel in de volgende delen

Eindoordeel:9

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.