Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 103: Schaduwen Schaduwen, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1306
    #18942 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Yvonne Franssen  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 131

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot is schitterend opgebouwd. Het hele verhaal door zijn er twisten en veranderingen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is complex en telkens wanneer je denkt iets te weten komt er een twist en staat alles weer te wankelen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, het einde was voor mij compleet onverwachts.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Schaduwen is een superspannend, boeiend verhaal. Ik moest gewoon doorlezen en ik kon het bijna niet wegleggen.

Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is uitzonderlijk prettig. Ze weet haar lezers aan het boek te binden en vast te houden.

Stel….Yvonne Franssen  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 
    Schaduwen is geloofwaardig, aangrijpend, prachtig en sterk.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek is voor mij uniek. Ten eerste omdat ze begint met een dader, een vreselijke man die direct geen sympathie opwekt. Ten tweede geeft ze op geen enkel moment iets prijs van de geheimen voordat uiteindelijk alle verhaallijnen bij elkaar komen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik ben ervan overtuigd dat Yvonne Franssen geen advies van mij nodig heeft.
    Ze heeft een geweldig spannend en goed boek geschreven.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 233

De plot

Heel erg goed gevonden, spannend tot het einde. Ook de laatste bladzijden blijven spannend.

Het hele boek werkt naar het plot toe, met de nodige cliffhangers en twists. Elke keer een beetje meer informatie, die je vaak niet verwacht had. Veel hoofdstukken die een suggestie van verleden en vervolg in zich hebben en blijken net iets anders in elkaar te zitten. Fantastisch!

Nee, sommige dingen had ik wel verwacht, maar het laatste stuk kwam onverwacht.

Algemeen

Een boek dat je niet weg wil leggen en dat je steeds door wil blijven lezen. Zo vervelend dat je soms andere dingen moet doen. Om zodra het kan het boek weer te pakken. Dus: ja, heel boeiend!

Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel boeiend.Heerlijke korte hoofdstukken, veel afwisseling door de perspectiefwijzigingen.

Stel….Yvonne Franssen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Heel realistisch en eigentijds.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Er zullen waarschijnlijk wel meer boeken geschreven zijn met (delen van) dit thema, maar ik kan er zo geen bedenken. Vooral de puberzwangerschap maakt het boek uniek. En hoe daar in het gezin mee omgegaan is.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral doorgaan!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 154

De plot

Knap gedaan en nooit verwacht dat het zo zou eindigen

Knap opgebouwd, het kon alle kanten op gaan. Je wordtvals lezer steeds op het verkeerde been gezet.
    Aan het einde van het boek uiteindelijk grotendeels wel. Maar ook hier weer, aanvankelijk op het verkeerde been gezet.
    Algemeen

Ja, een boek om moeilijk weg te leggen

Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen.
    Een prettige schrijfstijl, korte hoofdstukken , vlot geschreven en het verhaal is mooi opgebouwd. Je wordt als lezer meegenomen.

Stel….Yvonne Franssen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Spannend en hedendaags, met herkenbare gevoelens
    Dit boek

Het knappe van dit boek vind ik dat het geschreven is vanuit verschillende hoofdpersonen, maar toch niet verwarrend is. Heel knap gedaan.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doorgaan met schrijven.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 39

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot is goed opgebouwd en zorgt ervoor dat je aandacht bij het verhaal blijft.
    Uitstekende spanningsopbouw, onverwacht einde.
    Ik had het einde niet zien aankomen.

Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal en het had steeds mijn volledige aandacht.

Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig en begrijpelijk geschreven.

Stel….Yvonne Franssen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Heel realistisch en ik vond het ook heel geloofwaardig.

Dit boek

Het is geschreven vanuit verschillende personages.

Doorgaan met schrijven en ik kijk uit naar het volgende boek.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 44

De plot
    Een prima plot, goed bedacht
    Het plot wordt heel langzaam ontrafeld, de opbouw is prima, het verhaal blijft daardoor boeien en als lezer wil je ook verder lezen, dat is een positief iets.
    Ik had tussen het lezen diverse vermoedens, waaronder ook een deel van het einde. Zo precies had ik het niet zien aankomen, maar wel een gedeelte. Dat is helemaal niet erg mede doordat het zp vlot geschreven is.

Algemeen
    Het was zeker een boeiend en snel lopend verhaal. Daardoor had het ook mijn volledige aandacht. Ik heb het in 1 ruk uitgelezen.
    het is een fijne schrijfstijl die veel mensen zal aanspreken. De auteur gebruikt makkelijk te begrijpen bewoordingen. Voor mij persoonlijk had het hier en daar iets complexer gemogen, maar dat is persoonlijke smaak.Het maakte wel dat je in in stuk kon doorlezen en niet terug hoefde te bladeren om het verhaal te begrijpen.
    Snel, geloofwaardig en spannend.

Dit boek
    Er zijn wel mer van dit soort verhalen. Maar de schrijfstijl maakt wel dat het voor een groot publiek een fijn verhaal is dat heerlijk wegleest.
    Hier en daar mag je wat mij betreft wat meer de psychologische diepte ingaan met de personages en complexer taalgebruik begrijpen, maar nogmaals, dat is echt persoonlijke smaak.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 80

De plot
    Goed, bijna tot het laatst was het niet echt duidelijk wie de dader was.
    Gedurende het hele boek bleef het onduidelijk wie de dader was. Soms dacht ik het te weten maar maar er werd steeds weer een draai aan gegeven
    Kort voor het einde wel maar ik heb lang gedacht dat de vader van Ellen degene was van de “andere letterdruk

Algemeen
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Het boek was moeilijk weg te leggen, als ik niet kon lezen hield het boek me toch bezig.

Erg prettige schrijfstijl.Leest vlot.
    Realistisch en aangrijpend.

Dit boek
    Wel uniek, zoveel cliffhangers!!
    Ga vooral zo door. Ik heb inmiddels de genius gelezen ( Ook erg goed al vond ik schaduwen net iets beter) en binnenkort ga ik Talio lezen.
    Klopt het dat dit de boeken zijn die je tnt geschreven hebt?
    ik wacht natuurlijk ook op je volgende boek.

YvonneF
    Bijdrager

Dank je Agnes! Dan heb ik gelukkig wel iets bijgeleerd de afgelopen jaren. 😉
    Er is ook nog Mysterie aan de Maas, dat is een minithriller. En natuurlijk #omazegt, maar dat zijn versjes. 😊

Agnes te Molder
    Bijdrager

Kort voor het einde wel maar ik heb lang gedacht dat de vader van Ellen degene was van de “andere letterdruk

Dit was in het boek de genius, heb deze boeken ws iets te snel achter elkaar gelezen. (wel van allebei genoten!!)

Het moet zijn: ik had dit einde pas op het allerlaatst verwacht.

Agnes te Molder
    Bijdrager

Dank je Agnes! Dan heb ik gelukkig wel iets bijgeleerd de afgelopen jaren. 😉
    Er is ook nog Mysterie aan de Maas, dat is een minithriller. En natuurlijk #omazegt, maar dat zijn versjes. 😊

Maar uit mijn vergissing blijkt dus wel dat het andere boek ook veel indruk op me heeft gemaakt …..

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 99

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot is mooi opgebouwd.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Doorheen het boek telkens wat meer informatie gekregen, mooie spanningsopbouw.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, een onverwacht einde.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Een boeiend en spannend verhaal.
    Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind de schrijfstijl van haar prettig. Leuk om het boek te lezen.
    Stel….Yvonne Franssen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn? Realistisch.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik weet niet of het uniek is, maar het heeft zeker en vast iets specifieks.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Geen advies of misschien wel: doe zo verder!

maria
    Bijdrager
    Post count: 264

De plot

Werd leuk naar toe gewerkt. Telkens een “haakje, elementje” erbij. Je wilde graag doorlezen.

Goed opgebouwd, blz 116 gaf al een tipje van de sluier en op blz 198 wist je dat hij een zoon van haar was en 276 dat het Suze zou zijn, maar er werd eigenlijk nooit te veel informatie prijsgegeven zodat je door wilde lezen.

Op een gegeven moment wist je wel dat Liesbeth in de picture stond maar dat zij haar eigen Suze zou vermoorden had ik in het begin niet gedacht. Wel was duidelijk dat Rogier eraan zou gaan en dat hij haar zou vinden. Alleen vind ik het jammer dat ik niet weet hoe hij haar gevonden heeft.

Algemeen

Zeker weten

Heel prettig, makkelijk leesbaar boek en ook goede namen gekozen die makkelijk uit elkaar te houden zijn en vaak was de beschrijving precies goed , niet te uitgebreid maar gaf het wel een goed beeld van de situatie.

Stel….Yvonne Franssen vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is een thrillerachtig roman.Er zaten voor mij wat onrealistische trekken in zoals bv. het wonen in een bos door een rijke erfgename zonder s’nachts de deur op slot te doen. Realistisch weer het vechten van een moeder voor haar kind en gezin.

Veel personen met hun eigen kijk op de gebeurtenissen is voor mij uniek.

Gewoon door gaan met schrijven.
    Ik zou als de mogelijkheid daartoe bestaat het boek laten verfilmen “Het drama van de familie Groenenboom” Het is er perfect voor geschreven.

YvonneF
    Bijdrager

Oeh ja! Een verfilming! Dat zie ik ook wel zitten! 😉

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 213

De plot
    Vrij vroeg in het boek word er al langzaam naar het plot toe geschreven. Het is voor mij niet binnen een paar bladzijdes bekeken zeg maar. Toch vond ik de uiteindelijk ontknoping toch nog onverwachts.

langzame opbouw met verassende elementen.

Nee wel ongeveer dat het deze kant op zou gaan maar de uiteindelijk dader had ik niet geraden.

Algemeen
    Ja zeker wel , het was ook snel uit.
    Vind je de schrijfstijl van Yvonne Franssen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het verhaal las soepel en het was snel uit. Van mij hadden de hoofdtukken best wat langer mogen zijn. Voor mijn gevoel werd er snel gesprongen tussen het een en ander. Soms iets te snel. Ik had het gevoel dat het hoofdstuk soms nog niet helemaal af was voordat er overgegaan werd op het volgende. Hier en daar was dat ook bewust denk ik maar soms had er in het verhaal ook meer verdieping gemogen.

Stel….Yvonne Franssen  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Spannend en vlot leesbaar.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? ja er zijn wel meer thrillers met een verhaallijn als deze, al zijn de details uniek. Toch hadden meer uitgebreidere uitgeschreven hoofdstukken misschien meer verschil gemaakt.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yvonne Franssen  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

leuke goede thrillers alleen had hij best 100 bladzijdes langer mogen zijn, ( positief bedoeld , ik was nog lang niet uitgelezen 🙂 )

YvonneF
    Bijdrager

Dank je! 😊

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.