Home Forums Leesclub 103: Schaduwen Schaduwen, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1245
    #18940 |

Vragen ThrillZone leesclub Schaduwen

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Yvonne Franssen vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van Schaduwen voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?

YvonneF
    Bijdrager
    Post count: 39

Spannend en interessant onderdeel! Ik ben erg benieuwd.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 119

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, elke karakter evolueert. Ellen komt langzamerhand tot de conclusie dat haar leven met Rogier gemakzuchtig is en dat ze recht heeft op meer, op echte liefde.
    Liesbeth veranderd in een vrouw die juist steeds onzekerder wordt. Raakt ze haar dochter kwijt of haar vriendin als haar geheim uitkomt? Ze maakt een ondoordachte fout en daarmee zet ze haar wereld op zijn kop.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    David spreekt mij het meeste aan. Ondanks zijn aanvankelijke haat tegen de vader van Ellen beseft hij terdege dat Ellen de liefde van zijn leven is. Hij denkt veel na over het verleden en het heden en wat de toekomst kan brengen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind de personages allemaal perfect beschreven en uitgewerkt. Zelfs Norbert is in al zijn gruwelijkheid uitstekend uitgewerkt, iemand om echt te minachten. Perfect gedaan.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Jazeker, juist door deze schrijfstijl was het moeilijk om het boek weg te leggen. Het zorgde ervoor dat het verhaal op elk moment zijn spanning behield en de lezer aan zich gekluisterd hield.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Yvonne Franssen vergelijkbaar?
    Ik heb geen idee, ik ben dit nog niet veel tegengekomen. Ik vind Yvonne Franssen een groot schrijfster.

Is het lezen van Schaduwen  voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Jazeker. Wanneer haar andere boeken maar half zo goed zijn als deze dan prijs ik me gelukkig om ze te kunnen lezen.

YvonneF
    Bijdrager

Wow Bianca, wat een mooi bericht! Véél fijner leesvoer bij mijn ontbijt dan de krant!

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 219

De karakters

Ja, nagenoeg elk personage maakt een verandering door. Ellen wordt steeds sterker, denkt na over wat ze wil en maakt goede keuzes. Liesbeth vecht voor haar gezin en schroomt niet daar alles voor over te hebben. David wordt een stabiele factor in het leven van Ellen.
    Daarnaast Norbert, die dezelfde eikel blijft die hij al was (dus hij evolueert niet).
    En als negatieve persoon Rogier, die alleen maar achteruit gaat.

Ik heb twee favoriete personen: Ellen en David. Ellen, omdat zij sterk genoeg is om alle problemen in de ogen te zien en te overwinnen, de juiste keuzes weet te maken. En David, omdat hij zijn verleden in de loop van het verhaal overdenk en er volwassen mee omgaat.

Nee, ze personages en hun karakters zijn prima neergezet.

De auteur

Zeker! Heerlijk die korte hoofdstukken en wisseling in perspectief. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en telkens weet je een beetje meer. En dan elke keer de “suggesties”, die je bij het verhaal houden.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Yvonne Franssen vergelijkbaar?
    Zou ik zo niet weten.

Is het lezen van Schaduwen voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?
    Even bij bol.com gekeken welke boeken er al zijn en gezien dat ik de thrillers al gelezen heb. Ik zal dus moeten wachten op een volgend boek (dat ik zeker ga lezen).

YvonneF
    Bijdrager

Dank je wel Marianne!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 109

Ik vind dat de vele karakters zich zeker wel evolueren. Ellen wordt steeds sterker en het is zo mooi om te lezen dat Liesbeth vecht voor haar gezin en haar liefdes. Hoe ver ga je daarin?
    Mijn favoriet is toch wel Ellen, zo mooi hoe zij zicht ontwikkeld en meer en meer voor haarzelf opkomt, maar toch ook rekening houd met anderen (zoals weten dat je dochter de dochter is van je vriendin)
    Ik zou zeker niets aan de personages willen veranderen, top gedaan.

De schrijfstijl is net als haar andere boeken prettig te lezen. Korte hoofdstukken die elkaar goed opvolgen en vlot te lezen zijn. Goed opbouwende spanning.
    Ik heb niet echt iemand die ik vergelijk met de schrijfstijl van de auteur.
    Ik had haar vorige boeken al gelezen en zal zeker ook de volgende boeken van haar willen lezen!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 146

Ja, de meeste karakters evolueren. Met name Ellen, die steeds sterker wordt, maar ook het verleden onder ogen durft te zien. David, die zelfs bereid is zijn liefde voor Ellen te riskeren, door in te gaan over het verleden.
    Liesbeth, die verkeerde beslissingen neemt, allemaal uit liefde voor het gezin.

Ellen, is mijn favoriete personage. Een sterke vrouw, die ondanks dat ze beschadigd is heel duidelijk haar eigen keuzes maakt en het verleden accepteert
    Nee, ik vind ieder passend in de rol die men heeft.
    De auteur

Ik vind de schrijfstijl, de ik vorm , vanuit verschillende personages uniek. Maar hij past perfect bij dit boek en maakt het verhaal.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Yvonne Franssen vergelijkbaar?
    Nee, ik ken geen gelijkecschrijfstijl
    Is het lezen van Schaduwen voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteurs ook te gaan lezen?
    Ja, ik ben benieuwd wat daar de schrijfstijl van is.

YvonneF
    Bijdrager

Wat een fijne reacties allemaal, heerlijk om te lezen!

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 34

Enkele karakters evolueren.Zeker Ellen,zij wordt steeds sterker.Liesbeth wordt steeds angstiger,is bang dat men er achter komt dat Suze geadopteerd is.Ook wil zij niet dat bekend wordt dat Marcel de tweelingbroer van Suze is.
    Zelfs Norbert lijkt af en toe qua karakter te evolueren,hij probeert toch regelmatig zijn donkere kant in toom te houden.

Als favoriete personage zie ik uiteindelijk toch David,hij is echt verliefd op Ellen en probeert ook echt zo goed mogelijk voor haar te zorgen ondanks dat Ellen dat in het begin nog niet wil zien.Is nog verblind door haar “liefde” voor Rogier.

Voor mij hoeft geen enkel personage te veranderen.

De schrijfstijl past goed bij dit verhaal.De ik vorm waarin het boek geschreven is zorgt ervoor dat het fijn leest.
    De schrijfstijl weet ik met niemand te vergelijken.
    Ik ga zeker meer boeken van Yvonne lezen.

YvonneF
    Bijdrager

Ik blijf maar glimlachen. 😊

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 44

De karakters

Ja zeker, ten eerste leer je steeds meer over ze waardoor ze vanzelf al meer gaan leven. Daarbij zie je uiteraard een enorm verschil tussen Ellen als jonge meid en Ellen als volwassen vrouw. Ik zie ook dat zij meegroeit met haar leven en gebeurtenissen die erin plaats vinden. Zoals hoe ze om gaat met het nieuws dat ze een tweeling heeft gekregen. En zo zie je dat bij alle karakters waardoor het geloofwaardig overkomt.

Toch Ellen omdat zij zich ondanks haar verleden, heeft ontwikkeld tot een zelfstandige en sterke vrouw.

Niet zozeer veranderen, maar ik had mer over Ellen haar jeugd na de vreselijke gebeurtenis willen lezen en meer over het verleden van haar dochter bij Liesbeth.

De auteur

Absoluut. Het is snel geschreven. Hiermee bedoel is dat de zinnen relatief kort zijn waardoor je door het verhaal heen vliegt. Dat is aan de ene kant enorm prettig omdat dit verhaal zich hier voor leent, je wilt verder lezen. Aan de andere kant…ik ging er wel heel snel doorheen 😉 De schrijftaal is makkelijk te lezen, zodat het voor een groot publiek goed toegankelijk is. Persoonlijk mag het soms iets meer complex, maar dat is mijn smaak. het wil niet zeggen dat dit niet goed is.

Ook al zijn de verhalen echt heel anders, ik moet wel denken aan Marelle Boersma.

Ik ben zeker nieuwsgierig naar een ander boek.

nathalieb
    Bijdrager

De karakters

Ellen wordt steeds sterker en denkt na over haar leven en de keuzes die ze heeft gemaakt. Liesbeth wordt steeds onzekerder door de keuze die ze heeft gemaakt om haar gezin te beschermen.

Ellen omdat ze steeds sterker wordt naarmate het verhaal vorderd waardoor je met haar meeleeft.

Ik zou niks willen veranderen aan de personages.

De auteur

Ik vind dat de schrijfstijl bij het verhaal past omdat het vlot geschreven is waardoor je door blijft lezen.

De schrijfstijl is niet met een andere auteur te vergelijken.

Het lezen van schaduwen is een aanleiding om de andere boeken van deze auteur te gaan lezen.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters

Ja, elk karakter evolueert. Ellen ziet in dat ze recht heeft op de echte liefde en wordt steeds sterker, maar Liesbeth is steeds onzekerder geworden.

Ik heb er eigenlijk 2, David en Ellen. David denkt veel na over zijn verleden, maar ook over de toekomst. En Ellen omdat ze zo evolueert en sterker geworden is.

Nee, de personages zijn goed uitgewerkt.

De auteur

De hoofdstukken en de schrijfstijl passen bij het verhaal. Je wil steeds verder lezen!

Ik weet niet met wie ze vergelijkbaar is, maar ik vind haar een goede schrijfster.

Ja.

YvonneF
    Bijdrager

😊😊

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.