Home Forums Leesclub 137: Schaduw van de nacht Schaduw van de nacht, Beoordeling

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1632
    #24650 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

vero
    Bijdrager
    Post count: 7

spanning : 5 (voor mij, geen spanning genoeg om een thriller te zijn)
    plot : 5 ( mooi plot, maar kan nog beter gemaakt worden)
    leesplezier: 6 (heel vlot geschreven, waardoor het aangenaam leest)
    schrijfstijl: 8 (leuke aangename schrijfstijl, beetje humor af en toe ook)
    orginaliteit: 5 (niet echt origineel)
    psychologie: 7 (hoofdpersonage wordt wel goed uitgewerkt en het karakter is heel goed beschreven, de andere personages wat
    minder. maar de angsten en verlangens zijn mooi weer gegeven)

gemiddelde beoordeling : 6/10

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 60

Spanning 8
    Voor mij was er net de nodige spanning aanwezig omdat de gevoelens bijzonder mooi worden weergegeven
    Plot 7
    Had de echte dader niet zien aankomen, had het wel graag nog iets drastischer zien eindigen
    Leesplezier 8
    Ik ging er volledig in op
    Schrijfstijl 9
    Nog steeds die ontzettend vlotte beeldende schrijfstijl
    Orginaliteit 8
    Een geestesverschijning was voor mij vrij nieuw, en ga hier en daar op zoek naar dit soort genre. (Tips zijn welkom)
    Psychologie 9
    Je voelt echt hoe moeilijk Ava het heeft met haar verleden, dat langzaam wordt onthuld.
    Beoordeling: 8.1

Ruby
    Bijdrager
    Post count: 18

Spanning: 4 punten, omdat ik nooit op het puntje van mijn stoel zat.

Plot: 5 punten, omdat ik het van ver al zag aankomen en het te snel kwam. Op 20 pagina’s is heel het einde gemaakt.

Leesplezier: 7 punten, omdat het zo vlot weg las en je heel snel door het boek geraakt. Ik stoorde me echter wel aan de vele foutjes.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het heel mooi beschreven wordt en je dus de omgeving voor je ziet. De vlotheid vind ik ook altijd een pluspunt. Ik worstel met niet graag door een boek.

Originaliteit: 7 punten, omdat het een uniek boek is qua onderwerp (paranormale dingen gegoten in een verhaal rond een getraumatiseerde vrouw).

Psychologie: 7 punten, omdat het hoofdpersonage met redelijk wat zaken worstelt in haar privé leven en er ook in het stadje reeds veel voorgevallen is.

Gemiddelde beoordeling: 6,3 punten

ranata
    Bijdrager
    Post count: 40

Spanning: 6 punten, omdat het minder spannend was. Dan ik op voorhand had gedacht, maar na een tijdje werd het toch spannend dat ik wel door wilde lezen omdat ik wilde weten hoe het nu zat.

Plot: 6 punten, omdat ik het origineel vond, maar toch wel verrast was door het einde

Leesplezier: 8 punten, omdat het een boek is die heel prettig leest, ze neemt je mee in het verhaal

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ze een fijne schrijfstijl, leest vlot, je ziet het huis voor je en de omgeving, prachtig

Originaliteit: 7 punten, omdat ik nog nooit over zoiets heb gelezen, en de manier waarop ze het bedacht heeft best origineel was

Psychologie: 7 punten, omdat je uiteindelijk meeleeft met Ava en je wil weten hoe het nu zit met haar verleden en heden

Gemiddelde beoordeling: 7 punten

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 47

Spanning: 4 punten, omdat het nooit echt spannend werd, en ik lichtelijk teleurgesteld ben, omdat dat in andere boeken van Tess Gerritsen wel zo was.

Plot: 5 punten, omdat ik het al aan zag komen en het geen verrassend plot is.

Leesplezier: 7 punten,omdat het wel prettig leest.

Schrijfstijl: 8 punten, Vlot geschreven en ook op een manier dat je het voor je ziet.

Originaliteit: 7 punten, het verhaal is wel redelijk origineel vanwege de paranormale dingen

Psychologie: 7 punten, omdat je goed kunt aanvoelen hoe Ava worstelt met haar verleden

Gemiddelde beoordeling: 6,3 punten

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 43

Spanning: 3 punten, omdat ik het geen spannend boek vond. Het was nergens echt heel spannend.

Plot: 3 punten, omdat ik al snel doorhad wat er zou gaan gebeuren.

Leesplezier: 4 punten, omdat het voor mij te ongeloofwaardig en te vaag was. Het hele Stephen King meets 50 tinten grijs deed totaal niets voor mij.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat je in de stukken die goed waren duidelijk de schrijfstijl van Tess Gerritsen zag.

Originaliteit: 6 punten, omdat het op zich wel origineel bedacht was.

Psychologie: 6 punten, omdat dit gedeelte voor mij te ver achter bleef. Doordat ik mij ergerde aan de erotische scenes kon ik mij ook niet verheugen op de rest.

Gemiddelde beoordeling: 5 punten Meer kan ik er helaas niet van maken…

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 41

Spanning: 5 punten, omdat het niet echt een spannend boek was, er zat wel wat mysterie in maar echt heel spannend is het niet geweest.

Plot: 6 punten, omdat ik dat weer wel heel erg apart vond en het niet echt aan heb zien komen.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik altijd erg veel leesplezier heb, in het lezen van boeken van Tess Gerritsen.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de schrijfstijl van Tess Gerritsen boeken altijd erg prettig is.

Originaliteit: 6 punten, omdat ik nog niet vaak boeken ben tegen gekomen waarin er zoveel interactie is met het bovennatuurlijke. (misschien een beetje vaag maar ik wil niets verklappen van het verhaal zelf)

Psychologie: 5 punten, omdat ik Ava toch wel elke keer vaag en met weinig zelfvertrouwen zag worstelen met haar schuldgevoelens en dat is aan het eind niet echt opgelost.

Gemiddelde beoordeling: 6 punten

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 51

Spanning: 7 punten, omdat het verhaal op zich geen thriller is, maar toch veel ‘relationele’ spanning bevat.
    Plot: 8 punten, omdat het slot weliswaar niet heel erg verrassend is, maar wel heel geloofwaardig.
    Leesplezier: 9 punten, omdat het verhaal heel plezierig leest en je voortdurend geboeid houdt.
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat het verhaal heel gemakkelijk leest in een fijne stijl.
    Originaliteit: 9 punten, omdat het verhaal een combinatie is van horror, mysterie en romantiek dat in de ik-persoon verteld wordt
    Psychologie: 9 punten, omdat het gedrag van met name de hoofdpersoon zo goed beschreven is.

Gemiddelde beoordeling: 8,5 punten

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 25

Spanning: 5 punten, omdat er te weinig spanning in zat om een goede thriller te zijn.
    Plot: 7 punten, omdat Het plot me wel verraste wat de redder betreft.
    Leesplezier: 6 punten, omdat er soms wel een verhaal was.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat ze goed en leesbaar schrijft
    Originaliteit: 5 punten, omdat ze heeft geprobeerd een goede mix van spanning en bovennatuurlijk te maken.
    Psychologie: 5 punten, omdat ik geen van de personen echt heb leren kennen.

Gemiddelde beoordeling: 6 punten

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 57

Spanning: 7. Het was spannend, maar niet zo spannend als ik van haar gewend ben.
    Plot: 6. Ik vind dit boek het minste dat ik van haar gelezen heb.
    Leesplezier: 7.Leuk om te lezen maar niet voor herhaling vatbaar.
    Schrijfstijl:7. Een vlotte schrijfster die nu wat in herhaling bleef vallen.
    Originaliteit:6. Ik veronderstel dat er wel meer zulke verhalen op de markt zijn.
    Psychologie: 8. Ondanks het feit dat ik dit een minder boek vind, vind ik wel dat de schrijfster haar personages goed uitwerkt.

Gemiddelde:6,8.

Jeanine1201
    Bijdrager
    Post count: 29

Spanning: 5 punten, omdat ik het niet echt spannend vond, het is een goed verhaal, maar echt spannend kon ik het niet noemen

Plot: 8 punten, omdat je tegen het einde merkt hoe de puzzelstukjes in elkaar vallen en ik verrast was door het einde.

Leesplezier: 6 punten, omdat ik het minder spannend vond dan verwacht.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat het verhaal weliswaar lekker wat leert, maar Tess Gerritsen veelvuldig in herhaling valt op het gebied van het beroep van Ava.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik het het bovennatuurlijke een aangename verrassing vond. Geen standaard spookverhaal.

Psychologie: 6 punten, omdat er niet erg diep op de problemen van de personages wordt ingegaan. Ze blijven vrij vlak.

Gemiddelde beoordeling: 39 punten

Delen door 6 (onderdelen).

Het eindoordeel is 6,5

MarjanD
    Bijdrager
    Post count: 11

Spanning: 5 punten, omdat er voor mij veel te weinig spanning in het verhaal zat om de verwachting van een thriller waar te maken.

Plot: 7 punten, omdat het verhaal bij vlagen al prima vooraf in te vullen was, maar er ook zeker stukken bij zaten die ik niet had zien aankomen. Juist onverwachte wendingen maken een boek voor mij interessant.

Leesplezier: 7 punten, omdat het boek vrij makkelijk weg te leggen was. Sommige boeken begin je in en kun je niet meer weg leggen, dat had ik bij dit boek niet. Het was soms zo ongeloofwaardig dat het wel even kon duren voor ik het boek weer pakte om verder te lezen.

Schrijfstijl: 10 punten, omdat het een erg plezierige schrijfstijl is. Het laat je echt zien in je hoofd waar de personages zijn, hoe de omgeving er uit ziet. Je kunt je echt in het verhaal wanen.

Originaliteit: 6 punten, omdat er wel elementen zijn die ik nog niet eerder tegen ben gekomen in boeken, maar ook heel veel wat een samenvoeging van verschillende verhalen lijkt.

Psychologie: 6 punten, omdat niet alle personages de verdieping in hun karakter krijgen die het verhaal nog completer zou maken.

Eindoordeel: 6,8/10

Ingrid Ranzijn
    Bijdrager
    Post count: 5

Spanning: 7 punten, ik vind het boek eigenlijk geen thriller, eerder een spannend roman. Er is spanning aanwezig, maar het is geen superspannend boek.

Plot: 8 punten, omdat de uiteindelijke dader voor mij toch wel als een verrassing kwam. Die zag ik pas laat in het boek aankomen.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik met veel plezier dit boek gelezen heb. Iedere keer als ik een momentje had, pakte ik het boek erbij.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het boek zeer prettig wegleest. Of een schrijfstijl je aanstaat is persoonlijk, maar ik kan de stijl van Tess zeer waarderen.

Originaliteit: 7 punten, omdat het geen standaardthema is. Een romance met een geest. Anderzijds is het niet op alle punten realistisch, als je zelf niet in dergelijke geesten geloofd.

Psychologie: 7 punten, omdat ik het verhaal rondom de gebeurtenis bij Oud & Nieuw en de tragische dood van de partner van haar zus Lisa wat mij betreft verder uitgediept had kunnen worden. Daarnaast ligt de focus heel erg op Ava. Andere karakters komen minder aan bod.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.