Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 092: Salami Salami, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #16939 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Salami  meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Rudy Soetewey  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 185

Na het lezen #2

De plot

Wat vind je van het plot? De zoektocht was al snel rond en niet echt spannend. De meerdere plotwisselingen gaven het verhaal nog iets spannends.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? In het begin is de zoektocht naar de Salami leuk, maar begint al snel te vervelen doordat er meerdere partijen jacht op maken en dit niet echt verder ontwikkeld is.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ergens had ik dit einde wel aan zien komen, daar Bart vastbesloten was om zijn opdracht tot een goed einde te brengen. Alleen de rol van Lara was op het einde niet geloofwaardig.
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal had niet steeds mijn volledige aandacht, doordat er op een gegeven moment teveel partijen bij betrokken waren en deze niet echt uitgewerkt waren.
    Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Rudy heeft een gemakkelijke en af en toe humoristische schrijfstijl.
    Vind je Salami meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Door de uitdrukkingen en plaatsen is het voor mij een Vlaamse thriller.
    Stel….Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Echt realistisch vond ik het boek niet. Teveel losse eindjes.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De Salami als onderwerp van een thriller waarin iets is verwerkt is op zich opmerkelijk.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? De karakters wat meer uitwerken en als je zoveel verschillende partijen erin verwerkt maak het dan ook wat spannender.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 268

Wat vind je van het plot?
    Absurd en komisch.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

De opbouw van het plot zit goed in elkaar enkel miste het wat spanning om er een echte thriller van te maken.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Het einde was wat voorspelbaar, dus ja ik had het zien aankomen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Heb het boek regelmatig opzij gelegd omdat ik me aandacht af en toe af daalde.
    Het is geen boek om in één trek uit te lezen.

Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het boek is zeker begrijpelijk geschreven maar zoals bovenvermelde. Moeilijk om het in één ruk uit te lezen.

Vind je Salami meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Ik vind het boek niet echt een thriller vond het meer een absurde komedie. Waar wel waarheid in schuilt.

Stel….Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Eens je verder nadenkt besef je wel dat er waarheden in het boek zitten ook al is het misschien absurd door de salami en heel komisch moest dit ooit werkelijkheid worden zou er inderdaad om gevochten worden.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Voor mij mag een thriller wat meer spanning bevatten en minder humor.

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot

Het most wat spanning en wordt snel onthuld.

Mag meer spanning hebben in de opbouw

Ja was te voorspellen

Algemeen

Ik kon er moeilijk inkomen en lastig te lezen

Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Begrijpelijk en prettig

Vind je Salami meer een Vlaamse thriller?
    Ja omdat het net iets anders geschreven is dan bij een NL auteur

Stel….Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is geloofwaardig

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Past in het rijtje normale thrillers thuis

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Spannendere opbouw toepassen zodat het plot niet gelijk bekend is qua oplossingem

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 213

De plot

tijdens het plot heb ik eigenlijk voor het eerst gedacht, Dit verhaal is toch eigenlijk wel goed. Tijdens het plot bespeurde ik ook iets van spanning. In de rest van het boek niet.

Het plot had voor mijn gevoel een andere schrijfstijl dan de rest van het boek. Hoe dat komt? geen idee maar van mij had het hele boek op deze manier geschreven mogen worden.
    Wel irriteerde ik me soms aan de herhalingen. Zo werd er op drie bladzijdes nagenoeg dezelfde zin gebruikt.

Ja het was wel voorspelbaar.

Algemeen
    Nee ook ik kon het boek niet in een keer uitlezen. Af en toe zat het voor mijn gevoel ook wat rommelig in elkaar waardoor ik even dacht, pfff morgen maar weer.

Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is eenvoudig opgezet maar wel rommelig. Kan ook komen omdat ik de Vlaamse taal niet 100 procent machtig ben. De vele herhalingen , gebeurtenissen rondom salami gaan op den duur vervelen.

Vind je Salami  meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Nee ik vind het ten eerste al niet echt een thriller en ook heb ik wel betere vlaamse thrillers gelezen.

Stel….Rudy Soetewey  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Geloofwaardig niet sowieso . Humoristisch schouwspel vol rariteiten misschien?

Dit boek

Ja uniek is het wel. Salami. Hoe verzin je het! Het is origineel en ingenieus bedacht. Op zijn tijd vol humor maar wel een beetje to much of it, zeg maar.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nee geen idee.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot

De plot zat op zich goed in elkaar en het einde was leuk.

Voor mijn gevoel was het af en toe veel herhaling tijdens de zoektocht naar de salami. Had voor mij bondiger gemogen en meer spanning erin.

Het einde had ik wel zien aankomen.

Algemeen

Af en toe had ik er even genoeg van vanwege de herhalingen tijdens de zoektocht en ging het boek even aan de kant.

Het is een eenvoudige schrijfstijl en makkelijk te lezen. Leuk om de Vlaamse woorden ertussendoor te lezen.

Salami zou ik niet onderbrengen in de categorie Thriller maar meer een humoristisch verhaal. Het maakt het Vlaams door het woordgebruik.

Humoristisch verhaal.

Dit boek

Het maakt het apart door het gebruik van een salami. Ik bedoel maar: hoe kom je erop?

Sommige stukken in Salami zijn wel erg toevallig en komen niet geloofwaardig over. Verder de benoeming van Thriller zou ik niet op de cover zetten.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

De plot

Het plot vond ik goed. Zit goed in elkaar. Het einde had ik wel zien aankomen.

Ik vond het een leuk verhaal. Leest makkelijk weg. Wel wat ongeloofwaardig. Leuke humor.
    De schrijfstijl is soepel. Goed te begrijpen. Sommige uitdrukkingen zijn typisch Vlaams dat maakt het een Vlaamse thriller.
    Dit boek typeer ik als een luchtige humoristische thriller.
    Dit boek

Dit boek heeft een origineel onderwerp en de humor maakt het een specifiek boek. Sommige stukken zijn ongeloofwaardig, hier zou in een volgend boek misschien wat meer aandacht aan gegeven kunnen worden.

Jacqueline
    Bijdrager
    Post count: 37

De plot
    Het plot is op zich wel goed maar mist zeker spanning om het een thriller te noemen.

Bepaalde situaties worden in een andere setting herhaald waarbij ik op een gegeven moment dacht van alweer, zucht. Om die reden vind ik sommige stukken in het boek saai.

Ja dit was enigszins te voorspellen.

Algemeen
    Zoals eerder vermeld vond ik sommige situaties saai. Bij die gedeeltes moest ik echt mijn aandacht erbij houden. Maar omdat ik nieuwsgierig ben en toch nog de hoop had dat ik wellicht nog verrast zou worden heb ik het boek op een dag uitgelezen.

Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Door schrijfstijl van Rudy is het verhaal op een makkelijke en prettig wijze leesbaar, ook de saaie gedeeltes.

Vind je Salami  meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Wat is een Vlaamse thriller? Ik heb te weinig vergelijkingsmateriaal om te moeten concluderen dat Salami een Vlaamse thriller is.

Stel….Rudy Soetewey  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Onrealistisch

Dit boek
    Ik vind dat dit een boek is waar er zoveel van zijn.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Hou sommige situaties beknopter, val niet teveel in herhaling, maak het spannender en hou de gebruikte humor erin!

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 61

Een fascinerend plot. Het zorgt ervoor dat je tot het einde doorleest om de ontknoping te weten.
    Het einde was een verrassing.

Algemeen
    Het verhaal was boeiend en grappig en had steeds mijn volle aandacht.
    Rudy schrijft vlot, verstaanbaar, zonder gêne en op zijn eigen unieke manier.
    Salami valt voor mij onder een typisch Vlaamse thriller omwille van het taalgebruik en de plaatsen.
    Rudy zijn boeken zijn sowieso geloofwaardig, soms wel voorspellend maar ook realistisch. Er moet maar eens een gek op het idee komen (of misschien is dit al wel het geval).

Dit boek
    Salami is een one of a kind verhaal denk ik. Tot hiertoe heb ik buiten de satirische thriller van Anne-Laure Van Neer nog geen ander komische thriller gelezen.
    Blijf je zelf, je bent goed in wat je doet en dat verschilt je van andere schrijvers.

maria
    Bijdrager
    Post count: 306

De plot

leuk bedacht, maar je zag het aankomen dat Bart het zou dwarsbomen.

werd wel naar toe gewerkt. Had wel vanaf het begin geen goed gevoel over Lara.

het uiteindelijke einde zag je aankomen
    Algemeen

had mijn aandacht

makkelijk leesbaar,luchtig soms denk je is het Vlaams of een foutje

Het verhaal is doorspekt met Vlaamse zinsconstructies zoals ook aangegeven in het stukje tijdens het lezen en de plaatsen maar het tot een Vlaams boek. Een thriller vond ik het niet.

Een humoristisch en kan een geloofwaardig boek zijn.

Dit boek

De constructie met de salami vond ik leuk bedacht

Gewoon doorgaan

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 130

De plot

Het plot zat wel aardig in elkaar, maar ik miste het onverwachtse.

Er wordt regelmatig terug gekeken en het liep niet vlot door. Hierdoor kwam het voor mij saai over.

Ja, dit eind had ik wel verwacht.

Algemeen

Ik vond het niet echt een boeiend verhaal en ik moest moeite doen om mijn aandacht erbij te houden.
    De schrijfstijl was wel prettig en begrijpelijk.

Als het moet vanwege de Vlaamse opmerkingen, dan zou het Vlaams zijn ja, maar ik vond het verder niet typerend Vlaams.

Wat mij betreft erg onrealistisch

Dit boek

Een beetje zoals meerdere makkelijke voorspelbare boeken.

Probeer wat mij betreft niet echt een thriller te schrijven. De vorige boeken waren meer realistisch en net als deze wel vol humor.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 123

De plot

1.Wat vind je van het plot?
    Ik vond het plot niet zo spannend.

2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De zoektocht is misschien net te lang. Meerdere plotwissels in het verhaal. Ik miste de spanning van een thriller.

3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde wel zien aankomen.

Algemeen

4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal was niet altijd even boeiend, ik miste wat spanning.

5.Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind het een leuke, vlotte schrijfstijl. Soms wel het boek even moeten laten bezinken.

6.Vind je Salami meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Vooral door de “citaten” een Vlaams boek, misschien niet echt een thriller omwille van te weinig spanning.

7.Stel….Rudy Soetewey vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Niet echt realistisch. Te “komisch” voor een thriller.

Dit boek

8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het boek toch wel uniek, een “komische” “thriller”.

9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Rudy Soetewey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Enkele personages verder uitwerken.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 60

De plot

Het plot is onverwacht, maar je kan het niet echt een thriller noemen.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het zeer opbouwend en met spanning geschreven. Het boek leest heel vlot.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Er zat een onverwachte verhaallijn in, het boek heeft me aangenaam verrast.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Zeker! Ik heb een paar keer langer gelezen dan voorzien, ik zat helemaal in het verhaal en wou verder lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Rudy Soetewey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Zeer vlot en prettig.
    Vind je Salami meer een Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het is geen thriller, geen idee onder welke categorie het best past.
    Dit boek is origineel, humoristisch en leuk.

Ik wil meer lezen van deze auteur.

Sonjavdh
    Bijdrager
    Post count: 43

Het verliep allemaal wat te snel en te makkelijk. Er zou wat meer verdieping van het verhaal mogen zijn.

Het is niet spannend genoeg.ER komen te veel andere partijen bij (FBI, maffia…) wat het veel te ongeloofwaardig en nogal rommelg maakt.

Ik vond het nogal voorspelbaar naar het einde toe.

Neen, ik vond het wat over the top. En het was niet altijd spannend, waardoor mijn aandacht wel eens verslapte.

Makkelijke; vlotte schrijfstijl. Je hoeft er echt je aandacht niet bij te houden om door te lezen.

Vlaams zeker, een thriller niet echt.

Hilarisch, ongeloofwaardig

zeker uniek. ik heb nog nooit zo iets gelezen.

Bouw de spanning wat meer op. En houd het een beetje realistischer

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 341

De plot
    Het plot heeft een logische opbouw met af en toe een kleine toevoeging zodat het verhaal goed naar de ontknoping toewerkt.
    De structuur was duidelijk en de auteur wist vanaf het begin hoe het verloop van het verhaal moest zijn.
    Het is nu ik het boek uit heb wel een logisch eind maar ik heb me tijdens het lezen niet echt bezig gehouden over hoe het einde zou zijn.

Algemeen
    Het verhaal was voor mij intrigerend omdat ik wilde weten hoe dit verhaal met humor zich zou gaan ontwikkelen en hierdoor behield het wel mijn volledige aandacht mede ook doordat het makkelijk en met veel humor heeft is geschreven. Door het gebruik van Vlaamse uitdrukking is het wel degelijk Vlaams maar geen Vlaamse thriller. Wat mij betreft valt dit in de categorie Vlaamse comedie.
    Deels van het verhaal ,zeker in het begin,is wel geloofwaardig maar na-mate het verhaal van steeds meer toevalligheden aan elkaar hangt is het ongeloofwaardig maar wel zeer komisch.

Dit boek
    Het salami avontuur vond ik wel degelijks iets specifieks hebben. Ook de manier hoe het verhaal verloopt drukt een eigen stempel op het verhaal.
    Blijf gewoon je eigen schrijfwijze hanteren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.