Home Forums Leesclub 177: Rode nevel Rode nevel, Na het lezen #1

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub Rode nevel                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene?

ChantalH
    Bijdrager
    Aantal berichten: 68

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters in ieder verhaal evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters in het verhaal evolueerden. Ik kreeg niet echt hoogte van ze.

2. Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de vier verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet personage. Ik denk dat ik het meest mee kon leven met Ana Díaz. Het verhaal wordt veelal vanuit haar oogpunt geschreven. Zij wordt ook het best beschreven en krijgt wat meer diepgang.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou alle andere personages die van belang zijn wat meer diepgang geven. Ze zijn nu nog erg vlak.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik had wat moeite met de schrijfstijl. Ik kan dan ook niet echt zeggen of deze past bij dit soort boek.

5. Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Hij schrijft wel beeldend.

6. Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Ik kwam niet zo heel lekker in het verhaal in het begin. Later ging het wel, maar toch spreekt de schrijfstijl me op de een op andere manier niet aan. Ik kan er echter niet de vinger op leggen. Ik denk dus dat ik het bij dit boek laat.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Aantal berichten: 81

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters in ieder verhaal evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters blijven op de oppervlakte, veel diepgang is er niet.
    2. Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de vier verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Het is moeilijk om er een favoriet personage uit te pikken.
    Alle personages iets meer diepgang geven.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Rond pagina 225 zegt een personage verschillende keren ‘mevrouw de bemoeial’; Ik vind dit vrij kinderlijk en irritant taalgebruik.
    5. Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is bizar. Er zijn korte eenvoudige zinnen, de meeste dialogen zijn ook eenvoudig. In de laatste hoofdstukken wordt veel wetenschappelijks beschreven. De schrijfstijl over het algemeen is eenvoudig en vlot, opbouwend ook. .
    6. Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Jazeker, dit is een debuut met toch een aantal goede punten. Een tweede boek kan alleen maar beter zijn.

Sijbout
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

De karakters
    Ik heb niet het gevoel dat de karakters geëvolueerd zijn. Van het begin tot het eind heb ik ze een beetje als “wazig” ervaren.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet persoon kunnen vinden. Mogelijk vanwege het “wazige”.
    De personages zijn zoals de schrijver ze bedoeld heeft. Als het echter aan mij gelegen had, had ik ze wat duidelijker naar voren laten komen.

De auteur
    Ik heb moeite gehad om in het verhaal te komen. Een meer directere, meer heldere schrijfstijl zou wellicht kunnen helpen om gelijk dan wel eerder in het verhaal gezogen te worden.
    Ik vind geen van de schrijfstijlen van toepassing. Wat bij mij opkomt is een stijl van schrijven uit de jaren ’60. Toen kon men ook veel praten maar weinig zeggen. (Wat niet wil zeggen dat er geen duidelijke lijn in dit verhaal zit!)
    Ik weet het niet. Mocht ik in de bibliotheek tegen hem aanlopen zou ik het kunnen overwegen. Gelijk naar de boekwinkel rennen om een boek van hem te kopen, nee!

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    nee, krijg echt geen hoogte van ze.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    ik heb echt geen fav. vind geen enkel pers. echt leuk.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    er is in alle pers meer diepte nodig

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    heel veel moeite in het verhaal te komen weet echt niet of het past.
    Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    kan ik echt niet zeggen
    Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    nee ga zeker geen boek meer lezen.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, de karakters zijn allemaal (buiten Anna) vrij oppervlakkig. Meer diepgang had dit verhaal aansprekender gemaakt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik denk dan dat ik voor de student ga waarop Anna verliefd wordt. Deze is lief, heeft karakter, doorzettingsvermogen en weet wat hij wil. Hem had ik graag beter leren kennen. Anna haar bad sidekick vond ik ook wel vermakelijk, eerlijk en loyaal en Anna.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Allemaal levendiger maken.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik had niet echt problemen met de schrijfstijl, past wel bij verhaal maar had het helderder geweest had het boek misschien meer geraakt.
    Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Voor mij is het toch nog wel de vrij droge structuur van hoe je bvb een wetenschappelijke paper schrijft aangevuld met dialoog en actie.
    Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Dit is zijn debuut en ondanks de werkpunten vond ik dit een interessant debuut dus ik denk het wel.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

De karakters
    Nee, de meeste personages zijn erg vlak, en soms ook nog cliché zoals de wulpse Amalia, de huilende studentjes, en de nietsontziende zakenman, de domme schurken etc.
    Alleen hoofdpersoon Ana wordt uitgediept. Ze zit in een soort achtbaan en zij evolueert eigenlijk ook niet. Aan het eind lijkt ze dezelfde als aan het begin. Alleen de lezer evolueert omdat hij er ruimschoots laat achterkomt wat er met Ana aan de hand is.

Niemand daar zijn ze te vlak voor en Ana zou ik meteen ontslaan als ik haar werkgever was

Als ik de schrijver was zou ik Ana niet bij de politie laten werken. Want daar zijn strenge psychische keuringen voor en daar zou Ana niet doorheen komen. Je moet er ook niet aan denken dat je haar collega bent. Ik vind de (persoonlijkheids) stoornis van Ana ook een te grote rol hebben in het verhaal. Alsof de clue is dat je er moet achterkomen waarom ze zo raar doet. Het is moeilijk je in haar in te leven voordat je weet wat haar scheelt. Daarvoor moet je op wachten tot na de helft van het boek. Tot die tijd komt volledig ongeloofwaardig over als politie agent. Toen ik snapte waar ze aan leed had ik nog altijd moeite met de geloofwaardigheid van haar aanblijven als politieinspecteur. Het lijkt alsof haar leidinggevende op de hoogte is van haar psychische problematiek. Dat is helemaal raar. Mocht hij dat niet zijn dan nog is de vraag waarom zij in dienst kan blijven.
    Ik zou haar dus privé detective laten zijn. Eentje die voorheen bij de politie zat maar wegens haar problematiek niet kon blijven.
    Ik zou ook eerder aanwijzingen geven over haar problematiek, dan kun je als lezer haar gedrag beter begrijpen en met haar meeleven. Nu kon ik dat niet. Ik vond haar maar een stomme muts tot ik snapte waarom ze zo deed. Het deed daardoor afbreuk aan de spanning.

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl niet consistent. Aan de ene kan hebben we de gesprekken op universiteitsniveau waarbij het taalgebruik eloquent is. Wanneer we het echter over het gewone gepeupel hebben, blijken zij zich soms van vrij kinderlijk taalgebruik te bedienen. Het verschil is te groot. Ook zijn de zinnen in bijvoorbeeld het begin van het boek erg lang met veel komma’s en puntkomma’s. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede. Het komt niet vloeiend over en je moet regelmatig herlezen. De zinnen kunnen korter en duidelijk zodat de vaart erin blijft. Een voorbeeld is de rare constructie over het aanbellen bij de moeder van het slachtoffer. De tussenzin in dit stuk roept verwarring op . Beter was geweest bijvoorbeeld ”alle bellen waren identiek behalve dat naast de bel die ze moesten hebben een klein plaatje was gekleefd. Dit soort consructies haalt de vaart uit het verhaal.
    Daarna zijn er weer hele stukken met kortere zinnen die beter te volgen zijn.
    Soms vloeien alinea’s logisch in elkaar over. Maar hoe verder het boek komt hoe minder dat het geval is. Er wordt van hot naar her gesprongen. Ik vroeg me steeds af of mijn e-reader een pagina had overgeslagen.

Lastig op te antwoorden. Bepaalde dingen worden gedetailleerd beschreven maar het is niet voldoende om het beeldend te noemen. Ik krijg wel wat mee van de architectuur maar ik voel niet in welke wereld Ana leeft. Zo is het er nooit heet of koud, merken we er niks van dat personages persoonlijk last hebben van de klimaatverandering ( behalve dat het vlees onbetaalbaar is geworden) . Het hele klimaat en omgeving blijft een te ver van mijn bed show. Ik kan me moeilijk in deze wereld in leven want hij leeft niet voldoende. Het blijft een wat academische benadering afgewisseld met wat niet altijd even geweldige dialogen.

6. Is Rode nevel voor jou aanleiding om volgende boeken van Dirk Speelman te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Op deze manier hoeft het niet. Ik vind het idee ( van de plot ) wel potentie hebben maar aan de uitwerking ervan moet nog een en ander gebeuren. Het zou best spannend hebben kunnen wezen maar niet op deze lineaire manier van schrijven. ( zie na het lezen 2)

Erpi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Naar mijn gevoel zit er weinig evolutie in de personages; ze blijven vrij oppervlakkig.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb geen favoriet personage ; allemaal te oppervlakkig
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Eigenlijk zou ik ze allemaal willen veranderen: meer inhoud/diepgang geven. maak het levendiger voor de lezer

Het is een lastige vraag. Ik had me iets heel anders voorgesteld; veel sprekender , interessanter.
    5.Kun je de schrijfstijl van Dirk Speelman specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Eigenlijk is de schrijfstijl best saai. Het verhaal komt niet tot leven voor mij, als lezer. Meestal kan ik me alles heel goed voorstellen
    Ik denk da tik het bij deze ene laat.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 406

De karakters
    Nee niet echt. Anna al helemaal niet

Valjra die gedreven door zijn werk het positieve ziet en doorgaat.

Anna en Rafael kwamen soms een beetje dommig over en dat vind ik zonde in een verhaal. Daarnaast geloof ik niet dat iemand met zo’n bipolaire stoornis door de keuring van de opleiding tot politie komt. Ik had ook een aantal vragen waarom Anna onbegrijpelijke acties doet die volgens mij niet logisch zijn maar stel die aan de schrijver.

De auteur
    Het liep niet altijd even vlot, misschien niet te veel uitweiden over iets wat toch niet zo relevant is

Het middelste gedeelte is meeslepend en deels beeldend het eerste een beetje traag. Misschien soms te technisch/ wetenschappelijk?

Ik wil zeker een nieuw boek proberen, want een schrijver ontwikkelt zich ook.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.