Home Forums Leesclub 150: RIP RIP, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1730
    #26538 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    Kristel
    Bijdrager
    Post count: 70

Een echt citaat niet wel een pakkende kern van waarheid :
    “Zodra het begonnen is, is het zo goed als onmogelijk cyberpesten een halt toe te roepen. Het verspreidt zich als een lopend vuurtje. Als je op één plaats aan het blussen bent, flakkeren de vlammen elders weer op”
    Het verhaal ontwikkelt zich zich trager en minder spannend dan ik me had voorgesteld, maar nog steeds met een vlotte schrijfstijl.
    Heb nog geen spellingsfouten of dergelijke opgemerkt.
    Ik zit nu net over de helft en hoop het boek dit weekend uit te lezen.

AT
    Bijdrager
    Post count: 98

Opmerkelijke citaten ben ik nog niet tegen gekomen. De verhaallijn vind ik heel boeiend. Ik vind het heerlijk om in het boek te lezen omdat er steeds nieuwe ontwikkelingen en karakters geïntroduceerd worden. Daardoor moet je ook wel doorlezen om niet in de war te raken met al die IJslandse namen. Ik vind het heel knap hoe beklemmend en spannend sommige stukken zijn. Ik ben dan blij dat ik niet alleen thuis ben. Echt heel goed gedaan! Voorlopig is het verhaal misschien wel zoals ik het verwacht had, maar ik vind het heerlijk. De relaties tussen de verschillende karakters, het verhaal met heel veel mogelijke daders (nu nog voor mij althans), het wonen in een land waar het koud is.
    Voorlopig lees ik met heel veel plezier verder. En daar heb ik dit weekend gelukkig nog tijd voor!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 230

Een klein onduidelijk zinnetje: op blz. 14 bovenaan staat , in de toiletten, trap en kelder hangen geen bewakingscamera’s. Op 19 onderaan staat dan: op de beelden staat dat stella steeds duidelijker op vergeving vraagt. Maar dat gebeurde in het toilet…

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 119

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt. Ik ben niet echt iets tegen gekomen.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Já, het is spannend en je wilt alleen maar doorlezen. Wel komen er steeds meer ontwikkelingen bij en door alle namen moet je wel je hoofd erbij houden.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld. Niet echt iets tegen gekomen. 1x een alínea dubbel gedrukt.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 119

Een klein onduidelijk zinnetje: op blz. 14 bovenaan staat , in de toiletten, trap en kelder hangen geen bewakingscamera’s. Op 19 onderaan staat dan: op de beelden staat dat stella steeds duidelijker op vergeving vraagt. Maar dat gebeurde in het toilet…

Even reageren op “bijdrager Helderinge”
    De beelden waren op de mobile telefoon en niet op de bewakingscamera’s. dus het klopt wel.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 40

Het vorige boek, Vortex, was een afgerond geheel. De rode draad gaat in RIP gewoon door. Dit vind ik fijn aan een serie; dat het lijkt of de hoofdpersonages meteen doorgaan met het volgende boek. In Vortex werd de rode draad een beetje als een los einde laten hangen, maar in RIP kom je erachter dat er nog steeds problemen zijn tussen Erla en Huldar, maar dat de aanklacht van seksuele intimidatie is vervallen. Het verhaal ontwikkeld zich verder net zoals Vortex. Ik vind het in het begin nog wat lauw. Ik hoop dat het snel wat spannender wordt.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 79

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Nee, nog niks tegengekomen

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Meteen vanaf het begin spannend, je wilt door lezen. Het boek kun je bijna niet wegleggen.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 93

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt. Op pagina 199 bovenaan staat: “Toen ze weer begon te praten, besefte hij plotseling dat ze in tongen had gesproken”. Dat heb ik even opgezocht want ik was niet bekend met dit verschijnsel.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Ik ben inmiddels op pagina 203, bijna halverwege, het boek leest lekker weg, ik mis een beetje de vaart en de echte spanning maar ik lees graag verder, op zoek naar slachtoffer 1 en hoe verloopt de samenwerking verder tussen Erla en Huldar?

Ook mis ik tot nu toe de beschrijving van de Ijslandse omgeving en gemeenschap, de thriller zou zich nu in ieder land met sneeuw kunnen afspelen. Ik heb de twee eerdere delen van de serie (nog) niet gelezen maar merk dat dit deel ook prima als standalone is te lezen.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 169

Geen spellingfouten tegengekomen tot nu toe.

Het boek leest fijn, net zoals de eerdere delen DNA en Vortex. Typische stijl van Sigurdardottir, meteen herkenbaar.
    Het verhaal ontwikkelt zich langzaam, maar dat vind ik geen probleem, dat was bij haar eerdere boeken ook zo.
    Ik houd daar wel van. Goed beschreven personages, waarvan de achtergrond uitgebreid aan bod komt.
    De problemen tussen Erla en Huldar bestaan nog steeds , ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 49

Ook mis ik tot nu toe de beschrijving van de IJslandse omgeving en gemeenschap, de thriller zou zich nu in ieder land met sneeuw kunnen afspelen. Ik heb de twee eerdere delen van de serie (nog) niet gelezen maar merk dat dit deel ook prima als standalone is te lezen

Dit is in de eerdere delen ook niet het geval en inderdaad de boeken zijn makkelijk apart van elkaar te lezen.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 49

Ben al lekker een eind op weg, ondertussen ben ik bij de tweede moord. Het begin van het verhaal vond ik eng en gewelddadig. Je wordt direct het verhaal ingezogen en tot nu toe vind ik het verhaal goed opgebouwd.

Wat ik erg vreemd vind is dat Huldar en Gudlaugur zo goed als genegeerd worden door Erla tijdens het onderzoek naar de moord. Als je de vorige boeken hebt gelezen weet je wel waarom ze een verstoorde verhouding hebben. Toch lijkt me dit geen normale gang van zaken en is het zeer onprofessioneel en kinderachtig.

Merk ook dat ik echt zin heb om weer verder te lezen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 191

Ik ben nog geen opmerkelijke citAten of fouten tegengekomen.
    Het verhaal ontwikkelt zoals ik verwacht van een thriller.
    Hoewel het een derde deel is, lijkt het goed afzonderlijk te lezen.
    Mooi onderwerp ook m.b.t het pesten, zoele vanuit de slachtoffers als de pesters.
    Leest heerlijk weg tot nu toe.
    Vind de houding van Erlavt.o.v Huldar en Gudlauger niet kloppen en zeker niet professioneel.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 140

Ik heb gister een beginnetje in het boek gemaakt, maar het bevalt weer zo goed dat ik halverwege het boek eindigde. Tijd dus om even een pauze in te lassen en deze vragen te beantwoorden.

VOoralsnog is me een ding opgevallen, maar dat heeft een persoonlijk tintje. Ik had met iemand altijd een discussie over “maakt niet uit”, hij zegt namelijk altijd “haalt niet uit”. In mijn gedachten klopt dat niet, maar dit boek haalde het in een hoofdstuk wel drie keer aan, haha. Er stond wel “haalt nietS uit”, wat dan weer wel klopt volgens mij. Heel stom dit hoor, maar moest er gewoon om lachen. Verder is me weinig opgevallen, alleen dat het weer als thuiskomen aanvoelt. Wat heb ik Freja en Huldar gemist, vind het erg leuke personages.

Qua ontwikkelingen ben ik nog niet zo ver, dus ik laat me nog lekker verrassen. RIP gaat in elk geval op de toon van de voorgaande boeken verder en dat vind ik fijn, gezien ik de vorige verslonden heb. Nu de storm buiten zo tekeer gaat, gok ik dat ik de ontknoping vandaag nog wel te lezen zal krijgen. Heb er zin in!

AT
    Bijdrager
    Post count: 98

Volgens mij staat er een foutje op pagina 142: Zeven andere verpleegkundigen en vijf assistent-verpleegkundigen hadden samen met haar avonddienst. Sta was dus helemaal in haar eentje…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.