Home Forums Leesclub 150: RIP RIP, Na het lezen #2

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1730
    #26544 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je RIP een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Yrsa Sigurðardóttir vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yrsa Sigurðardóttir mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

yv87
    Bijdrager
    Post count: 140

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Helaas niet heel erg origineel. Zeker in vergelijking met haar voorgaande delen was dit deel uiteindelijk matig. En wat báál ik daarvan, want vind het echt een fijne auteur!

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vind het goed dat het thema pesten op deze manier wordt uitgelicht in het verhaal en dat verdient wat mij betreft een pluspunt. Helaas was het verder vrij sloom en nergens echt vernieuwend.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    In grote lijnen had ik het wel verwacht inderdaad, maar de details over het waarom waren gelukkig wel verrassend.

Algemeen
    Vond je RIP een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Over het algemeen vond ik het interessant. Iets na halverwege verslapte mijn aandacht wel eventjes, maar die kwam gelukkig wel weer terug.

Vind je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel fijn. Hoewel gruwelijke details in dit deel wat karig zijn, vind ik haar mix tussen de details en de rode lijn van de hoofdpersonen erg goed in balans en dat leest fijn weg.

Stel….Yrsa Sigurðardóttir vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Zeer geloofwaardig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Helaas is dit echt een middenmootje en nergens vernieuwend of verrassend. De trage lijn van onthullen kabbelt wat voort en dat hebben we natuurlijk al in veel meer boeken voorbij zien komen. Gelukkig is dit niet mijn eerste kennismaking met de auteur en hierdoor ga ik haar volgende boeken lezen. Maar als ik heel eerlijk ben: als RIP mijn kennismaking met de auteur was geweest, dan had ik waarschijnlijk geen interesse in de andere boeken van Sigurdardottir gehad.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yrsa Sigurðardóttir mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het niveau van de voorgaande boeken weer oppakken :-).

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 40

De plot

1. Er wordt goed naar de plot toegewerkt. Je wordt al een bepaalde richting ingestuurd, maar toch is het nog verrassend.
    2. Er zijn verschillende verhaallijnen in dit boek die op het laatst samenkomen.
    3. Ik had dit einde niet aan zien komen. Je werd natuurlijk wel in een bepaalde richting gestuurd, maar toch was dit wel verrassend.

Algemeen

4. Het is wel een boeiend verhaal met een beladen thema: pesten. Het had de meeste tijd wel mijn aandacht.
    5. Yrsa Sigurðardóttir schrijft heel prettig. Ze gebruikt geen moeilijke woorden. Het is begrijpelijk geschreven.
    6. Ik zou het een aangrijpend, maar ook spannend boek noemen. Het komt heel realistisch over.

Dit boek

7. Het is een boek met een actueel, heftig thema. Dat is zeker iets specifieks, dat maakt dit boek uniek.
    8. Ik zou haar vragen om deze serie weer wat meer te schrijven zoals DNA en te stoppen met de afstotende relatie tussen Haldur en Freyja, dit gaat een beetje vervelen.

AT
    Bijdrager
    Post count: 98

Ik vond het plot soms echt te complex. Heel erg jammer. Op die momenten kon ik soms mijn aandacht er niet goed bijhouden. Ik zou nu al bijna niet meer kunnen navertellen hoe het ook alweer precies zat (dat komt ook omdat ik inmiddels al weer in een nieuw boek bezig ben).
    De auteurs schrijfstijl is prima. Het leest lekker en eenvoudig; past goed bij een thriller.

Ik zou deze thriller kenmerken als realistisch. De beweegredenen van de dader zijn misschien wat vergezocht, maar de manier waarop de politie het onderzoek uitvoert en langzaam de puzzel ontrafelt, vind ik goed gedaan.

Het boek is voor mij niet eentje dat me lang zal bij blijven. Ik heb bijvoorbeeld ook nog niet aan mijn man en kinderen gezegd dat ze het echt moeten lezen. Daar is het niet opvallend genoeg voor.
    Mijn advies zou dan ook zijn, maak het plot minder complex en vertel ons meer over het leven in IJsland. Het is zo’n uniek land en dat kan zoveel bijdragen aan een boek. Zoals bij De Zilverweg van Stina Jackson waarbij je ervaart hoe het is in zo’n uitgestrekt noordelijk land te wonen of Koude Angst van Nordbo waar Groenland een grote rol speelt. Dat maakten die boeken echt meer bijzonder en interessant voor mij.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 169

De plot

Niet heel origineel , maar toch wel verrassend.
    Er wordt goed naar het einde toegewerkt , goed beschreven ook de verhaallijnen en toch is de plot verrassend.
    Niet helemaal , het einde vind ik toch verrassend.

Algemeen

Hoewel minder dan de vorige delen DNA en Vortex, vind ik het toch een goed verhaal wat ik met plezier gelezen heb. Het boek had mijn volle aandacht, ondanks de bekende trage schrijfstijl.
    Vind je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl vind ik gemakkelijk, beschrijvend en toch ook filmisch , waardoor ik niet heel goed hoefde na te denken.
    Stel….Yrsa Sigurðardóttir vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Geloofwaardig en bij tijden aangrijpend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het thema van het boek vind ik uniek en bijzonder. En het zet aan tot nadenken.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Yrsa Sigurðardóttir mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen advies, of het moet zijn dat ik hoop dat het volgende deel weer het niveau van haar eerdere boeken haalt. Hoewel RIP zeker geen slecht boek is en ik het met plezier gelezen heb!

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 49

De plot
    De plot van RIP is mooi opgebouwd. Al snel is duidelijk wat de reden van de moorden is en in welke hoek de dader gezocht moet worden. Het einde zag ik wel grotendeels aankomen, alleen na het lezen van het allerlaatste stukje vond ik het toch jammer dat het boek afgelopen was.

Algemeen
    Ik vond RIP zeker een boeiend verhaal, al raakte ik af en toe geïrriteerd door het gekissebis binnen het team van Huldar. De schrijfstijl vond ik heel prettig, het is, door de soms lastige namen wel prettig om wat langer door te lezen.
    Ik zou tegen de schrijfster zeggen dat het zeker een boek is van deze tijd. Het onderwerp online pesten is erg actueel en het is erg belangrijk dat hier aandacht aan wordt gegeven.

Dit boek
    Door het actuele thema vind ik het een uniek boek. Ook het gebruik van snapchat maakte het echt een boek wat past in deze tijd.
    Lastig om een goede schrijver advies te geven. Vooral doorgaan op je eigen manier! Wat ik een beetje mis in deze serie is de IJslandse omgeving. Dit is altijd een reden voor me om een Scandinavische thriller te lezen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 191

De plot

Als lezer wordt je meegenomen naar de plot. Deze was voor mij niet echt verrassend. Ik had wel verwacht dat dit er achter zou zitten. In dit geval ben ik dan benieuwd naar de uitwerking.

Algemeen

Het boek is wat traag, wordt nergens echt spAnnend.

Vind je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir prettig, moeilijk, is het begrijpelijkgeschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is prettig. Goed verdeel in hoofdstukken vanuit de verschillende personen. Wat lastig voor mij zijn de IJslandse namen.

Stel….Yrsa Sigurðardóttir vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’,
    ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch en geloofwaardig . Een typering vind ik ook wel Scandinavisch .

Dit boek

Uniek in dit boek vond ik het thema, een thriller met een maatschappelijk onderwerp.

Breng weer wat meer pit in de hoofdpersonen. Ik vond hem in dit boek erg afgevlakt.

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 70

Het plot was voor mij niet geheel een verrassing, had zoiets in die trent verwacht.
    Er is doorheen het verhaal langzaam naar het plot toegewerkt, met toch enkele twists in het plot.
    Zoals we gewoon zijn van haar een zeer aangename schrijfstijl, met de drang om verder te lezen.
    Gezien dit onderwerp vond ik het begrijpelijk, en ik zou me niet verwonderen hoeveel mensen er gepest worden en of ze ook op een extreme manier dit af reageren en wraak zoeken.
    Uniek was ze zeker met haar vorige boeken, met dit boek zeker niet, ik had gehoopt op wat meer gruwelijkere momenten.
    Wie ben ik om een schrijver goede raad te geven, enkel kan ik zeggen dat ik meer sensatie had verwacht en gruwelijkere momenten die me de adem benemen. Toch zal ik paraat staan voor haar volgende boek.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 230

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot is goed bedacht en uitgewerkt. Sommige wendingen zag je wel aankomen maar ook andere weer niet.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Voorspelbaar maar verassend tegelijk.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja sommige wendingen wel , zo was het bijvoorbeeld duidelijk dat de verpleegster er iets mee te maken had. Het was meteen al duidelijk dat ze iets verborg alleen hoe het precies zat wist je dan weer niet.

Algemeen

Vond je RIP een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja absoluut. Het had absoluut mijn aandacht. Het was in het begin even inkomen en vooral de moeilijke ijslandse namen leren onthouden maar daarna kon je het ook moeilijk meer wegleggen.

Ja altijd vind ik dit soort thrillers erg prettig te lezen. Ik had nog niks van deze auteur gelezen maar hij heeft niet teleur gesteld. Ik ga ook echt eens kijken naar de eerdere delen.

Typisch ijslandse spannende thriller.

Dit boek

het thema pesten is wel actueel en origineel . Althans ik heb nog niet vaak iets met dat thema in combinatie met moord gelezen op deze manier. Ook dat met de nummers van de slachtoffers is origineel.

Niet echt een raad, wel een opmerking: graag meer delen in deze reeks 🙂

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 119

De plot
    Je denkt dat je weet hoe het afloopt, maar er is altijd wel iets wat je over het hoofd hebt gezien, dat maakt een boek goed geschreven.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er wordt goed naar een einde geschreven en het is goed bedacht.
    Er is goed naar dit einde toe geschreven, ik had het alleen nog wel verder afgewerkt willen zien. Het was voor mij niet af…..
    Algemeen
    Já het was boeiend genoeg, soms even terug lezen met al die namen die er in voor kwamen.
    Het is een prettige leesstijl, die uitnodigd om door te lezen.
    Geloofwaardige thriller.
    Dit boek
    Het pesten maakt het wel iets unieks.
    Nee eigenlijk niet.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 79

De plot

Langzame opbouw naar een kern vol spanning.
    Nee, je denkt het steeds te weten maar dan verandert het beeld weer.

Algemeen

Ja, zeker
    Prettig leesbaar, niet moeilijk,
    Realistisch, actueel,

Dit boek

Nee, het is niet te vergelijken met andere boeken. De actualiteit is erin verwerkt, en veel details, dat is uniek.
    Nog meer schrijven..

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.