Home Forums Leesclub 150: RIP RIP, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1781
    #26542 |

Vragen ThrillZone leesclub RIP                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van RIP de delen 1 rn 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen?
    Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 119

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Já dat doet het zeker. Je komt in het verhaal steeds meer over iedereen te weten. Ook over de personen van de vorige 2 delen Huldar en Freya.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Freya, omdat ze echt lijkt te vechten tegen haar verleden en groeit als persoon.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, dat is voor de schrijvers in het algemeen.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Já zeker wel, ookal duurt het verhaal voort, toch is het zo geschreven dat je door wilt blijven lezen, steed een beetje meer vrij geeft, zodat het erg spannend blijft.

Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. zeker filmisch, dar zou dit boek voor in aan merking komen!

Ga je na het lezen van RIP de delen 1 rn 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen? Já dat ben ik wel van plan.

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 70

1 De karakters evolueren. Zeker Freya toch allezins, ze probeert nog steeds haar problemen van het verleden te verwerken, en het lukt haar steeds beter.
    2 Freya natuurlijk, zij is ook het hoofdpersonage dat toch zodanig omschreven wordt dat je automatisch een band krijgt met haar.
    3 Neen, ik zou zeker aan geen enkel personage iets willen veranderen.
    4 Vlotte schrijfstijl zoals we gewoon zijn van deze auteur. Het verhaal wordt stap voor stap opgebouwd en vloeiend naar het plot toegewerkt.
    5 Zeker een filmische schrijfstijl.
    6 Heb deel 1 en 2 reeds gelezen, hoewel,ik deel 3 iets minder vond zal ik terug paraat staan om het vervolg te lezen.

carovu
    Bijdrager
    Post count: 12

Ik zit nog niet zover in het lezen van dit boek ik geraak moeilijk in het verhaal dus kan er nog niet veel over kwijt. Ga nog wat verder lezen vooraleer ik hier een oordeel geef

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 199

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jazeker, nu heb ik wel de eerste twee delen ook gelezen. Je leert de hoofdpersonen steeds beter kennen. Je merkt ook dat ze aan zichzelf werken
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dan toch Huldar, met name om zijn strijd met zijn woede en het feit dat
    hij zijn “verkeerde gedrag” ook erkent
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, al personen maken gezamenlijk het boek.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja , deze past bij het verhaal, c.q thriller. De misdaad en de speurtocht naar de dader.
    Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Vlotte schrijfstijl, opbouwend geschreven.
    Ga je na het lezen van RIP de delen 1 rn 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen?
    Ik heb deel 1 en 2 gelezen. Ik vond dit derde deel wat minder boeiend. Ook andere boeken van deze schrijfster gelezen. De een wat beter dan de ander.

AT
    Bijdrager
    Post count: 105

De karakters

De relatie tussen Huldar en Erla en Huldar en Freja ontwikkelen zich langzaam. Ik houd daar wel van; het doet de geloofwaardigheid veel goed.
    Huldar is voor mij het meest interessante personage; al weet ik maar heel weinig over hem. Daarom wil ik Vortex en DNA ook nog wel gaan lezen. Ik ben m.n. geïnteresseerd in de klacht die er is geweest over de relatie tussen hem en Erla; ik vind het jammer dat de schrijfster die niet even heeft uitgelegd. Dat zou dit boek sterker hebben gemaakt voor mij; ik had nu geen idee wat er zich tussen die twee heeft afgespeeld.
    Daarnaast vond ik het jammer dat we helemaal niets vanuit Erla’s perspectief gepresenteerd kregen. Waarom gedraagt ze zich zo bot, is ze blij met haar functie? We weten nu alleen hoe Huldar erover denkt, maar is dat ook hoe Erla het zelf ziet?

De auteur

Ik houd wel van deze schrijfstijl; vooral zakelijk over de casus met af en toe een klein uitstapje naar het privé leven van de hoofdrolspelers. Dat had voor mij in dit boek zelfs iets meer mogen zijn. Ik ga de andere twee boeken met Huldar en Freyja zeker nog lezen. Mijn nieuwsgierigheid naar die twee is groot geworden.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters

1. Ik heb niet echt het idee dat de karakters veel evolueren. Ze blijven een beetje steken en groeien niet meer.
    2. Freyja is mijn favoriete personage. Ze zit in een vervelende positie op haar werk en in haar privéleven. Hierdoor leef je met haar mee. Eigenlijk ziet ze Huldar wel zitten, maar dit wil ze niet toegeven omdat hij alleen maar ellende veroorzaakt. Dus blijft ze hem afwijzen.
    3. Ik zou in dit boek niet weer verdergaan met de afstoting tussen Freyja en Huldar. Het zou spannender zijn om hun wat meer tot elkaar te laten komen.

De auteur

4. Het verhaal is weer vlot geschreven met redelijk korte hoofdstukken waardoor de vaart erin blijft zitten.
    5. Vlotte schrijfstijl met een goede opbouw naar de plot.
    6. Ik heb de delen 1 en 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir al lezen. Ik vond deel 1 DNA geweldig, deel 2 Vortex vond ik minder. Deel 3 RIP is weer wat beter dan Vortex, maar lang niet zo goed als DNA. Jammer! Ik hoop dat een volgend deel weer net zo goed is als DNA, dat hebben deze hoofdpersonen wel verdiend.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 140

De karakters
    Als je de voorgaande boeken erbij betrekt, zie je zeker wel vooruitgang. Zuiver uitgaande van R.I.P is er weinig ontwikkeling in de personages. Ik vind het lastig hier echt een mening over te vormen, omdat de reeks overduidelijk nog niet is afgelopen.

Huldar is mijn favoriet. Hoewel Freya er alles aan doet niet met hem samen te zijn, is de chemie tussen de twee ontzettend duidelijk aanwezig. En daar geniet ik zo van. Verder is Huldar een complex persoon waar nog lang niet genoeg over is geschreven. Zijn innerlijke strijd en kijk op bepaalde dingen vind ik erg interessant. Hij is eigenlijk het knuffelbeertje met de huid van een stekelvarken.

Ik vind Erla geen fijn personage, maar toch zou ik niets aan haar willen veranderen. Haar gedrag geeft een reden en zal vast nog in een vervolgboek uitgediept worden.

De auteur
    Tja, wat past precies bij een verhaal? De ene lezer heeft een thriller graag bomvol actie, terwijl de ander juist geniet van een slow burning suspence. Ik zit een beetje ertussenin en wat dat betreft doet Sigurdardottir het prima. De moorden zijn niet zo gruwelijk als in de voorgaande delen en het tempo ligt hierdoor ook meteen iets lager. De personages zijn weer fijn aanwezig en er wordt weer een tipje van de sluier opgelicht over hun persoonlijke levens. Dit zorgt ervoor dat je nieuwsgierig blijft naar meer. Ik althans :-).

Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Vredig en gedetailleerd.

Ga je na het lezen van RIP de delen 1 rn 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen?
    Die heb ik al lang en breed gelezen :-). Ik kijk wel uit naar het volgende deel. In het IJslands is het zesde deel alweer aangekondigd, dus dat belooft weer veel leesplezier. Ik hoop wel dat ze de reeks doorzetten in vertaling én dat zede lijn van deze covers aan zullen houden, want ik vind het heerlijk om ernaar te kijken. De soberheid heeft iets.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 175

De karakters

Ja, zeker, vooral over Freya komen we meer te weten, maar ook over Huldar.
    Dat is Huldar, geen gemakkelijk mens waar ik nog veel meer over zou willen weten. De chemie tussen Huldar en Freya is groot, erg aantrekkelijk voor het leesplezier.
    Nee, ik vind ze allemaal prima zoals ze zijn.

De auteur

De schrijfstijl is traag, met veel oog voor de personages en hun achtergrond. Echt een psychologische thriller, i.t.t. een actiethriller. Ik houd ervan en ben het gewend van de eerdere boeken van Sigurdardottir. Iets meer beschrijvingen van de natuur was leuk geweest, maar stoort me verder niet.
    Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato
    Beschrijvend en filmisch.o.i.d.
    Die delen heb ik al gelezen, met veel plezier, maar mocht er nog een deel uitkomen, dan sta ik vooraan in de rij!

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 50

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, ik heb niet het idee dat ze veel evolueren. Alleen Freya, ze durft haar vroegere pesters onder ogen te komen en het verleden kan ze nu afsluiten.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Geen van allen spreken me heel erg aan.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Huldar zou veel doortastender moeten worden. Hij laat zich schofferen door Erla maar ook tijdens de verhoren met Asta laat hij zich telkens weg sturen. Het lijkt me toch dat de politie de dienst uitmaakt.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Misschien had het iets vlotter gemogen, er worden wel heel veel details beschreven.
    Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven?
    Het verhaal is filmisch geschreven. Ik zag het allemaal voor me. Hier kan wel een mooie serie van gemaakt worden.
    5. Ga je na het lezen van RIP de delen 1 en 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen?
    Ik heb ze beide al gelezen. Mocht er een nieuw deel vertaald worden ga ik deze zeker weer lezen.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 95

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Vooral de karakters van het politieteam leer je steeds beter kennen, wat is er in het verleden gebeurd tussen Huldar en Erla en hoe Freya haar verleden niet prijs geeft tijdens haar onderzoek.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Huldar spreekt mij het meeste aan, hij zit in een lastige positie maar blijft oog houden op de persoonlijke gemoedstoestand van zijn collega’s.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, hoe de schrijfster ze heeft neergezet, zijn ze prima!

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik had gehoopt op een snellere schrijfstijl, het lijkt net of er geen vaart in het boek zit.
    Kun je de schrijfstijl van Yrsa Sigurðardóttir specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Door de korte zinnen en de trage ontwikkeling van het verhaal lijkt het net of het verhaal extra lang is.
    Ga je na het lezen van RIP de delen 1 rn 2 met Huldar en Freya in de hoofdrol van Yrsa Sigurðardóttir ook lezen? Nee, dat denk ik niet, ik vind de schrijfstijl niet heel fijn, het lijkt net of er geen vaart in het boek zit.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 230

De karakters

Net zoals ik altijd antwoord zeg ik nu ook weer, karakters evalueren altijd. Naarmate het verhaal vordert leer je ze beter kennen. Ik heb nog nooit een boek meegemaakt waar karakters stil staan. Vooral huldar en Freyja, daar lees je natuurlijk het meeste van maar ook uiteindelijk de verpleegster en de vader van het meisje leer je goed kennen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Freyja , toch wel. Als gepest meisje een leven opgebouwd te hebben als welzijnswerkster. Ondanks onzekerheden is ze inmiddels een sterke jonge vrouw.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee eigenlijk niet.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja , en darom houd ik ook zo van ijslandse boeken. De rauwe manier van vertellen en het spannende daar tussen door.

Ja ik ben wel benieuwd naar deel 1 en 2 eigenlijk. Dit was het eerste wat ik van deze schrijver las. Maar het smaakt wel naar meer. Het doet me wel denken aan de typische scnadinavische/ijslandse thrillers van overige schrijvers.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 59

De Karakters
    Freya en Huldar evolueren toch wel. Ik zou wel graag nog meer over deze complexe personen willen weten. Uit RIP alleen iis het bij Huldar nog wat onduidelijk en bij Freya zie ik wel meer openheid en verwerking.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Niet echt favoriet. Freya omdat ze blijft werken aan zichzelf. Huldat omdat hij zo intrigerend lijkt. De daders omdat ik hun motieven wil doorgronden.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ze horen goed en slecht, in het verhaal.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja de spanning bouwt zich stilaan op.
    Filmisch ik kan voor mijn ogen zien wat zich afspeelt.
    Ja zeker en vast.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 80

Ja! Zeker. Je leert meer over Freya, zij uit zich meer en groeit. Ook de partner van Huldar, gaat van onhandig persoon die erg onzeker overkomt naar iemand met een eigen mening, die meer van zich laat horen.

Ja ik vind Huldar leuk. Zichzelf en je leest over zijn persoonlijke strijd.

Ik vind Erla soms wat irritant, zij verandert niet wat er ook gebeurt.

De auteur

Ja, gedetailleerd, veel details,
    Meeslepend, spannend
    Deze heb ik al gelezen, het is niet echt een handige serie om eerst deel 3 te lezen en daarna deel 1 en 2. Dan is de relatie tussen Huldar en Freya en Erla moeilijker te begrijpen.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 133

De karakters
    Dit is deel 3 in een serie met steeds dezelfde hoofdpersonages. Als je alle drie de boeken hebt gelezen leer je Huldar en Freyja wel steeds wat beter kennen. Als je alleen RIP hebt gelezen zie je dit niet echt denk ik omdat de ontwikkeling heel langzaam gaat.
    Huldar is mijn favoriete personage, omdat ik alle drie de boeken heb gelezen leer ik hem steeds beter kennen. Ik lees graag series, juist omdat dezelfde personages steeds weer terug keren. Ik vind Huldar een interessant personage en wil graag meer over hem weten.
    Ik zou niks aan een bepaald personage willen veranderen, ze zijn goed zoals ze zijn.

De auteur
    De schrijfstijl past wel bij het verhaal maar het gaat wel langzaam, er zit weinig vaart in het verhaal en de schrijfster schrijft erg gedetailleerd en uitgebreid. Hier moet je van houden. Af en toe mag er wel wat meer snelheid in van mij.
    De schrijfstijl is gedetaileerd en uitgebreid. En daardoor ook beeldend.
    De eerste 2 delen had ik al gelezen, ik lees graag Scaninavische trillers en vooral series!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.