Home Forums Leesclub 122: Retour Spitsbergen Retour Spitsbergen, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1451
    #22118 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Pepper Kay  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Christy
    Bijdrager
    Post count: 52

De plot

Omdat alle hoofdpersonen een dubbele agenda lijken te hebben zijn sommige wendingen verrassend. Met name het in elkaar weven van de wraak van Annet en de orgaanhandel met lugubere bijvangst is anders dan anders. Het einde is onverwacht en eigenlijk onbevredigend. Na de laatste bladzijde kan ik alleen nog maar denken “wie is Pjotr”

Algemeen

Ik vond Retour Spitsbergen een prettig leesbaar boek. Er een niet te ingewikkeld verhaal en leuke wendingen. Het is begrijpelijk geschreven en leest als een trein. Ik zou het boek als snel en filmisch typeren.

Dit boek

Zoals ik al eerder schreef vond ik de verschillende lijnen InBev verhaal anders dan anders. Het lezen alsof je een film kijkt ben ik wel al vaker gekomen zeker in it genre.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ja! Schrijf alsjeblieft een vervolg over Annet en Tanja en de zoektocht naar Pjotr.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot

Wat vind je van het plot?
    Spannend, goed opgebouwd en verrassend, helaas niet altijd even geloofwaardig.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goede opbouw, de schrijfster weet constant de aandacht van de lezer vast te houden

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Half. Dat Jeremy het zou overleven had ik wel verwacht, de wijze waarop was actiefilm waardig (hoewel ik het nog een keer zou moeten gaan lezen om het goed te snappen). Dan de epiloog, dat had ik niet zien aankomen en was een leuke toevoeging, maar net als Christy hierboven vroeg ik me ook af: Wie is Pjotr?

Algemeen

Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, het is goed geschreven met genoeg ontwikkelingen en vreemde gebeurtenissen om constant alert te blijven.

Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ideale stijl voor een thriller, niet te moeilijk, maar ook niet te eenvoudig. Veel twists en veel dingen die gebeuren. Goede omschrijvingen van de omgeving. Knap gedaan.

Stel….Pepper Kay vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is een actie thriller welke zich afspeelt op een bijzondere locatie, vlot geschreven met goede thema’s als orgaanroof, bizarre kunst maar ook vertrouwen en verraad. Het is niet 100% geloofwaardig, maar wel lekker spannend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het unieke van deze thriller zit in de locatie: Spitzbergen met ijsberen en daarna de zeiltocht.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou willen zeggen: Let op de geloofwaardigheid. Het deel met de gids bij wie de rugzak is gesaboteerd vond ik niet geloofwaardig. Die gids had dat (met zijn ervaring) moeten opmerken. Ook het feit dat hij in zijn eentje een ijsbeer te lijf gaat vond ik erg vergezocht.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 111

Wat vind je van het plot? Het is opzich wel goed opgebouwd maar naar mijn idee te snel naar het einde gewerkt. Ik vond het onvolledig en niet afgemaakt.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Te snel geschreven, niet af.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet verwacht.
    Algemeen

Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? IK heb het snel gelezen, zo was het ook geschreven, maar ik vond het soms ongeloofwaardig.

Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is zeker begrijpelijk en vlot geschreven, niet echt moeilijk.

Stel….Pepper Kay vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Moeilijk te zeggen, maar zoiets van filmisch geschreven of zoiets.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het onderwerk kunst (ook al is het naar mijn idee geen kunst) is wel uniek in een thriller.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Het plot zou wel uitgebreider kunnen.

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot
    Ik had wel snel door welke kant het verhaal op zou gaan. In iedere geval dan de orgaanhandel.
    Er zitten wel verrassende complotten in maar voor mij hadden sommige nog meer uitgewerkt kunnen worden.
    Het einde was heel verrassend had ik niet aanzien komen.

Algemeen.
    Het is een boek die je snel leest zo is hij ook geschreven.
    Schrijfstijl is goed.
    Het boek zou ik omschrijven als filmisch en niet altijd geloofwaardig.

Dit boek.
    Vooral de locatie is speciaal.
    Ik miste een stuk diepgang verdere uitwerking van de plot.
    Mijn tip is dus voor Pepper kay werk sommige stukken in je boek nog verder uit.

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot
    Ik had wel snel door welke kant het verhaal op zou gaan. In iedere geval dan de orgaanhandel.
    Er zitten wel verrassende complotten in maar voor mij hadden sommige nog meer uitgewerkt kunnen worden.
    Het einde was heel verrassend had ik niet aanzien komen.

Algemeen.
    Het is een boek die je snel leest zo is hij ook geschreven.
    Schrijfstijl is goed.
    Het boek zou ik omschrijven als filmisch en niet altijd geloofwaardig.

Dit boek.
    Vooral de locatie is speciaal.
    Ik miste een stuk diepgang verdere uitwerking van de plot.
    Mijn tip is dus voor Pepper kay werk sommige stukken in je boek nog verder uit.

Cijfer 6,5

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot
    Het plot was spannend, alhoewel ik wel verwachtte dat Jeremy het ging overleven zaten er toch wel verrassingen in. Misschien iets te veel toevalligheden, maar voor mij deed dit geen afbreuk aan het leesplezier.

Pepper Kay heeft dit zodanig geschreven dat het spannend bleef en mijn aandacht geen beetje verslapte, ik bleef in het verhaal en leefde echt met Jeremy mee.

Deels wel, Jeremy dat overleeft zag ik wel aankomen, de rol van Rachel was een verrassing voor mij.

Algemeen
    Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, Pepper Kay wist mijn aandacht voortdurend vast te houden door telkens een nieuw spanningselement in te bouwen.
    Hier en daar misschien wat toevalligheden en ongeloofwaardigheden, maar dit hoort bij een thriller. Mij stoorde het in ieder geval niet.

Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl was gemakkelijk en prettig om te lezen, alsook de korte hoofdstukken zorgden dat het boek in sneltempo uit was.

Stel….Pepper Kay vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Spannend, vlot leesbaar met hier en daar lugubere details.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De kunstwerken vond ik wel origineel gevonden, al zou ik dergelijk werk nooit in mijn huis hangen 😉 .

Graag meer van dat!!

justine
    Bijdrager
    Post count: 129

e plot
    Het plot zat goed in elkaar, hoewel je al heel snel doorhebt waar het om gaat. En behoorlijk actueel
    Goed, en mooi uitgewerkt, ook al was het wat voorspelbaar
    Dat dan weer niet….maar er waren geen losse eindjes meer
    Algemeen
    Ja het was boeiend en onderhoudend
    Hele fijne schrijfstijl, snel wat past bij nu
    Realistisch, actueel en spannend
    Dit boek
    Dit was wel uniek, heb over dit onderwerp nog niet echt veel gelezen.
    Nee hoor geen goeie raad, gewoon zo door

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 171

De plot
    Hoewel je als lezer wel door had waar het naar toe ging was de plot en de weg ernaar toe toch onverwacht. Met name de Cliffhanger aan het einde. Niet verwacht.

Algemeen
    Het is een vlot geschreven en prettig boek om te lezen, vol vaart. Mede door de vele wendingen moest het je aandacht wel vasthouden. Een echte actie thriller.sosm wat ongeloofwaardig en gezocht

Het boek
    Zowel qua locatie als onderwerp en met name de uitwerking vond ik het wel origineel.
    Tip aan de schrijfster: wat mij betreft had het wel wat meer diepgang mogen hebben. Met name de hoofdpersonen hadden wat meer uitgewerkt mogen zijn.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot

Wat vind je van het plot?Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het was al heel snel duidelijk dat het om orgaanhandel ging, de kunsthandel was wel verrassend. Het einde was deels voorspelbaar en deels verrassend door de dubbelrol van rachel. Soms was het ongeloofwaardig zoals de ” ervaren” gids die niet door had dat er met zijn tas was gerotzooit en in zijn uppie een levensgevaarlijke ijsbeer te lijf gaat. Zelfs een onervaren iemand ziet van ver al dat dat nooit goed zal gaan.
    Algemeen

Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het las lekker vlot en had steeds mijn aandacht.

Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is vlot geschreven en las dus vrij makkelijk

Stel….Pepper Kay  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 
    Ik vond het een thriller light

Dit boek

Dat het over orgaanroof gaat maakt het wel uniek. zeker nu ons orgaan donatiesysteem gaat veranderen.
    De locatie is ook uniek. Of het klopt kan ik niet nagaan maar het ruige landschap maakt het verhaal wel spannender

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Diep de karakters wat meer uit, geef meer achtergrond informatie.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 17

Na het lezen #2

De plot

Ik vind het plot spannend, het is een realistisch thema, materiaal voor een film vanwege de orgaanhandel.

Ik vond het soms wat rommelig met veel personages, zeker toen er 3 mannen bij kwamen. De dubbelrol van Rachel en Annet vond ik goed bedacht en uitgewerkt. Ik zat toch ook in spanning of Jeremy het zou overleven. Ik vroeg me in het begin af wat Jeremy en Kirill zou samenbrengen en dat werd langzaam duidelijk

Het einde vond ik onverwacht. En het is niet af, naar mijn gevoel. Wie is Pjotr? En wat had Tanja er nou precies mee te maken?

Algemeen

Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja absoluut
    Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl prettig, geen moeilijke woorden en goed te volgen

Stel….Pepper Kay  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? 
    Realistisch met de orgaanhandel. Actueel thema

Dit boek

Ik vind dit een thriller zoals er zoveel zijn, maar door het thema orgaanhandel interessant

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik vond het gedeelte op het schip wat rommelig, met veel personages waardoor ik dat stuk wat lastiger vond om te volgen. En komt er nog een vervolg?

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot

Het plot vond ik behoorlijk tegenvallen, ik had dit al verwacht in hoofdstuk 2 alleen had gehoopt dat het toch nog wat origineler zou worden.
    Als de auteur het eerste hoofdstuk had weggelaten, en anders was begonnen had dit een heel goed verhaal kunnen worden met een plot wat je niet aan ziet komen. In dit geval kon je na het lezen van hoofdstuk 1 al weten waar het verhaal naar toe zou gaan.
    Zoals reeds aangegeven was dit een einde wat je kunt verwachten.
    Algemeen

Het verhaal was wel boeiend omdat de schrijfstijl heel prettig was.
    Ik vond het heel fijn lezen.
    Ik denk dat het wel een geloofwaardig verhaal is. Helaas zijn er mensen in de wereld die zichzelf en hun naasten belangrijker vinden dan hun medemens en dus over lijken gaan om te krijgen wat ze willen.
    Dit boek

Ik geloof niet dat dit boek erg uniek is. Ik kan zo geen voorbeeld geven van een boek wat net zo gaat, maar het onderwerp is wel bekend.
    Houd het wat mysterieus. Je kunt beter te weinig in het begin vertellen, dan teveel. Ik had na hoofdstuk 1 over Kiril al in de gaten waar het verhaal naar toe zou gaan.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 184

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Reeds in de proloog wordt duidelijk dat een van de thema’s orgaanhandel is, alleen dit wordt heel mooi verweven in het verhaal dat rustig opgebouwd wordt. Deels voorspelbaar en deels verrassend.De rol van de gids was niet erg realistisch.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Al vroeg in het verhaal weet je dat een van de thema’s orgaanhandel is. Het is af en toe een beetje rommelig.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet helemaal aan zien komen. Maar is Jeremy nu wel of niet dood? Mooi einde, dat een vervolg suggereert.
    Algemeen
    4. Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal boeide mij en ik was wel benieuwd hoe het zou eindigen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is prettig en leest lekker vlot.
    6. Stel….Pepper Kay vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Het verhaal is niet altijd geloofwaardig, het is deels aangrijpend.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dat het verhaal op Spitsbergen afspeelt is best wel uniek en de verweving van de problematiek van de opkomst van het toerisme.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral zo door,!

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 60

De plot

Wat vind je van het plot? Het einde van het boek kwam voor mij heel plotseling. Alles raakte in een stroomversnelling. Het leek wel een film. Of dat een goed iets is, weet ik nog steeds niet helemaal.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik heb nog steeds het gevoel dat ik dingen mis in het verhaal. Dat stukje over zijn ex-vrouw en zijn huidige vriendin voelde aan als uit de lucht gegrepen. Er werd nergens maar iets gesuggereerd hierover. Mij blijft bij dat ik het verhaal onaf vind. Het kwam op mij over dat het af moest in zoveel pagina’s. Dat kwam het verhaal niet ten goede.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Wel dat er iets onverwachts zou gebeuren, maar niet dat bijna iedereen het loodje legt.

Algemeen

Vond je Retour Spitsbergen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een leuk verhaal. Maar de karakters lagen zo ver bij mij vandaan dat ik het moeilijk vind er iets bekends in te herkennen. Dat maakte het lastig me op het verhaal te concentreren.

Vind je de schrijfstijl van Pepper Kay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ze heeft een prettige stijl. Geen hele lange zinnen, waarbij je de draad kwijt raakt van wat je leest. Geen moeilijke woorden. Het leest lekker snel.

Stel….Pepper Kay vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Dit boek is haar eerste thriller, dus is heel anders dan haar vorige boeken. Die heb ik niet gelezen. Een verhaal vertellen kan ze zeker. Ben wel benieuwd geworden naar haar sci-fi en fantasy boeken. Dus ik zou zeggen onder de noemer verhalenverteller. Mooie beschrijving van de omgeving, maar niet teveel uitgekauwd. Ze laat de lezer lang in spanning over waar we naar toe gaan. Voert steeds brokjes informatie (in mijn ogen iets te weinig) om de lezer bij het verhaal te betrekken.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond het niet een uniek boek. Dat is ook heel moeilijk. Er is al zoveel geschreven. Maar ik vond het een fijn boek om te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pepper Kay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik vond het einde erg abrupt. Dat had van mij langer en meer uitgewerkt mogen worden. Verder is lezen een heel persoonlijk iets. En schrijven nog veel meer. Het lijkt me toch moeilijk om jezelf zo bloot te geven. Dat je boek er daadwerkelijk is en dat mensen iets vinden van wat jij bedacht hebt. Dat vind ik mooi.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 64

plot

Het centrale thema was al snel duidelijk: orgaanhandel.
    Daarna gebeurde er vanalles en werd er op een rommelige manier (ic veel gebeurtenissen en personages) naar een bijna afgeraffeld slot gewerkt.
    Het verhaal was groter dan het aantal pagina’s wat gebruikt is.
    Over het geheel genomen: een goed plot, maar het had beter uitgewerk kunnen en moeten worden.
    Het einde was vrij voorspelbaar.

Algemeen

De eerste hoofdstukken, in Rusland, liepen lekker.
    Daarna verplaatste het verhaal zich naar Nederland en werd het wat lastiger met de vele gebeurtenisene en personages met dubbele agenda.
    Eenmaal op Spitsbergen werd het af en toe ongeloofwaardig, hoewel de impressies van de natuur wel fraai waren.
    Ik vond de schrijfstijl niet passen bij een thriller, misschien had ik daarom af en toe moeite mee.
    Moeilijk om het te typeren, maar het had jn ieder geval een hoog tempo.

Dit boek

Het boek heeft veel vaart, leest vlot weg, maar boeide over het geheel genomen maar matig.
    Het thema is interessant, maar er was teveel verhaal of eigenlijk, gegeven informatie, voor het aantal pagina’s. Probeer meer spanning te creëeren door tussen de regels door dingen te zeggen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.