Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 122: Retour Spitsbergen Retour Spitsbergen, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1958
    #22115 |

Vragen ThrillZone leesclub Retour Spitsbergen                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van  Pepper Kay  ook lezen?

justine
    Bijdrager
    Post count: 190

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters groeien zeker, je ziet Jeremy dat Jeremy toch meer dingen op een rijtje gaat zetten en dat Annet een stapje terug neemt
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik vond die Kirill wel een mooi persoon
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee niks veranderen, het past nu mooi bij elkaar
    De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, zeker weten, door het actuele onderwerp past het bij nu, net als de schrijfstijl. Snel en zeker
    Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    actueel onderwerp, wat in een spannend jasje is gegoten
    Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van Pepper Kay ook lezen?
    Geen idee, de thrillers mss wel, de fantasy niet

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 54

De karakters

Nee eigenlijk niet. Jeremy blijft ter goeder trouw en een tikje naief. Hij voelt en denkt vanalles maar handelt er niet naar. Er komen veel nieuwe presonages bij. Het is enkel Rachel die verandert, wat ook hoort bij haar rol. De andere figuren zijn toch bijpersonages waar je geen hoogte van krijgt.

Geen enkele, ze waren behoorlijk iritant met allen hun eigen agenda’s

Ik was erg verbaasd over de gids die met he ging wandelen. Die was erg goed van vertrouwen en ook nogal stom. Voor een ervaren gids deed hij onlogische dingen en had moeten ontdekken dat zijn rugzak een probleem was en gesaboteerd was.

De auteur

Ja past goed, snel en goede omschrijvingen van omgevingen, vaag of doelen van personages

Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Ik denk dat filmisch wel passend is, het is een soort actiefilm

Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van Pepper Kay ook lezen?

Misschien, wanneer ze op mijn pad komen. Maar het zijn geen thrillers, dus zou het dan zijn uit nieuwsgierigheid wat ze nog meer heeft geschreven.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 127

De karakters
    Tuurlijk kom je steeds meer te weten over de personen, naar mate je verder in het boek komt, maar in z’n geheel bleef het erg oppervlakkig.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee echt, maar als ik moet kiezen Kirill

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee dat is iets van de schrijfster.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is plezirig en het leest
    makkelijk weg. Ik weet alleen niet bij welk soort verhaal het past, want ik vond dit niet echt een thriller.

Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Nee, sorry

Nee, sorry.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 34

Nee, ik vind dat de karakters weinig tot geen ontwikkeling doormaken. Maar dat hoeft voor het verhaal ook niet perse. Al zou het misschien wel spannender geweest zijn als Jeremy minder naïef was. Hij had zeker bij die rouwkaart toch veel meer vraagtekens moeten hebben.

Ik vind Rachel wel interessant. Zij heeft haar eigen missie en moet als undercover agent alle zeilen bijzetten om in haar rol te blijven . Zeker als eerst Anwar en later Jeremy vermist raken

Jeremy mag wel wat doortastender zijn.

Ja dat vind ik prima passen. Het leest vlot en gaat niet te traag of te snel

Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    To the pointer, ze wijdt niet onnodig uit. Er zit een logische opbouw in. Ik vind het ook wel filmisch, ik zag het in ieder geval zo voor me en ik vind het ook een verhaal wat te verfilmen valt

Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van  Pepper Kay  ook lezen?
    Dat weet ik nog niet. In ieder geval niet de fantasy

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 51

karakters

Je ziet wel dat Jeremy in het verhaal wel door krijgt dat dingen niet kloppen. Maar is verder afwachtend en ook wel naïf
    Ik heb geen favoriete personage. Je hebt al snel in de gaten dat iedereen een dubbele agenda heeft.
    Ik zou Kiril in het verhaal meer terug laten komen niet alleen aan het begin en aan het eind.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vond de verhaallijn wel oppervlakkig. Voor mij had bepaalde punten wel verder uitgediept mogen worden.
    Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Filmisch
    Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van  Pepper Kay  ook lezen?
    Weet ik nog niet in iedere geval niet haar fantasy boeken. Mogelijk wel als ze nog een thriller schrijft

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters

Nee, ik heb niet het idee dat de karakters groeien, je leert ze meer kennen maar ze veranderen niet echt. Annet blijft haar egoïstische zelf en ook Jeremy krijgt geen zelfvertrouwen. Hij weet dat er iets mis is, maar doet er niets mee.
    Nee, de enige sympathieke persoon was Kirill alleen las je daar alleen over in het eerste en laatste hoofdstuk.
    Jeremy kon wel wat meer zelfvertrouwen gebruiken en Annet kwam wel heel erg gestoord over.
    De auteur

Ik vond de schrijfstijl heel lekker vlot, en dat is ook eigenlijk de enige reden waarom dit boek het aantal sterren heeft gekregen dat ik het gegeven heb.
    Om eerlijk te zijn lees ik geen boeken om schrijfstijlen te beschrijven, ik zou het echt niet weten. Ik vond het lekker vlot. De hoofdstukken zijn kort en to the point, zonder ellenlange teksten om de omgeving of de karakters te beschrijven.
    Waarschijnlijk geen thrillers, maar ik heb nog wel de fantasy boeken van haar liggen en die ga ik zeer zeker nog lezen.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 213

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe
    Nee, de karakters evolueren niet veel. Het blijft allemaal erg oppervlakkig.
    Kirill, omdat hij ik noem het maar kiest voor het goede.
    Nee, ieder heeftvzijn eigen rol in het verhaal.
    De auteur

Ja schrijfstijl past bij het verhaal. Vlot en makkelijk leesbaar.
    De diverse gebeurtenissen hadden wat mij betreft meer uitgewerkt gemogen
    Filmisch , het is een opeenstapeling van scenes.
    Misschien wel, ik hou ook wel van SF en fantasy.

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 60

De karakters
    De enige die voor mij sterk evolueerde was Annet, zij evolueert van een persoon die ik in het begin nog vertrouwde naar een echt slecht mens. Zo vals!

Zoals de meeste is dat Kirill, maar ook voor Rachel heb ik wel sympathie. Kirill kwam niet veel aan bod, maar hij leek de enige die normaal dacht. Mijn sympathie voor Rachel is er omdat zij de hele reis undercover moest blijven en nietvuit haar rol mocht vallen.

Jeremy mocht iets sterker in zijn schoenen staan, maar als je teveel aan de personages gaat sleutelen zou het verhaal te fel veranderen. Het verhaal is goed zoals het is.

De auteur
    Ja, de schrijfstijl was zoals het in een spannend boek hoort te zijn, kort en krachtig. Geen te lange zinnen en duidelijke taal zonder moeilijke woorden. Ook de niet te lange hoofdstukken vind ik aangenaam om een boek vlot te lezen.

Ik vond de schrijfstijl vlot, gemakkelijk en redelijk filmisch,goed bij het verhaal passend, ik kon me zo Spitsbergen, de omgeving, de boten en zelfs de lugubere kunstwerken voorstellen. Zoals al eerder dor iemand anders gezegd was het net alsof je een goede actiefilm bekeek.

Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van Pepper Kay  ook lezen?
    Ja, een nieuwe thriller of de novelle waarover ze sprak wil ik graag lezen, maar niet de fantasy omdat dit niet mijn genre is

Christy
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

Sommige wel: Annet en Rachel. Het is lastig om de beoordelen aan welke kant ze staan. Annet blijkt gedreven door de trauma dat vind ik een interessante ontwikkeling.

Lastig. Kirrill denk ik, omdat hij door een wanhoopsdaad een einde wil maken aan de monsterlijke daden van zijn vader en vervolgens eigenlijk hetzelfde monster wordt.

Zeker niet. De personages zijn door de auteur zo bedacht dus moeten zo blijven.
    De auteur

Ja het is snel en dat vind ik wel een must bij een thriller.

Pepper Kay schrijft als een actiefilm, snel en no-nonsens.

Ik beneden scifi fan dus die niet. Maar ze schreef ook nog een novelle te willen schrijven en die zou ik wel willen lezen.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 243

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Jeremy laat zien dat hij uiteindelijk wel handelend kan op treden als het nodig is.Van Annet zie je langzaam maar zeker haar ware aard boven komen.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee, een echt favoriet personage heb ik niet.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past wel bij het verhaal. In het begin heb je al een idee, waar het verhaal heen gaat, maar het einde verrast je toch.
    5. Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Bondige schrijfstijl. Sommige scenes waan je je ter plekke.
    6. Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van Pepper Kay ook lezen? Dat weet ik nog niet.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Echt evolueren doen in ze in mijn beleving niet. Er worden steeds meer draadjes van het verhaal opgevoerd, zodat we langzaam naar de climax toewerken. Het verhaal eindigde nogal abrupt voor mij. Het voelde niet af.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik denk dat dat voor mij agente Rachel is. Haar undercover rol is erg overtuigend. Al had ik op een gegeven moment wel in de gaten wie ze moest zijn.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niks veranderen. Alleen misschien dat iedereen een verborgen agenda had. Dat vond ik soms wat te veel van het goede. Het leek wel of alleen Jeremy oprecht was (en Rachel in iets mindere mate).

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Dat vind ik altijd lastig te beoordelen. Het verhaal las snel, niet te veel moeilijke woorden (zouden voor mij geen probleem zijn). Mij maakt het vaak niet uit in wat voor stijl het geschreven is (korte hoofdstukken, wisselend perspectief of juist lange hoofdstukken en veel uitleg) Ik houd alleen niet van ellenlange beschrijvingen van de omgeving. Dat heeft Pepper hier heel goed gedaan. Duidelijk dat het om Spitsbergen gaat, dus koud is, maar niet alles over die bergtop en die bergtop.
    Kun je de schrijfstijl van Pepper Kay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Vooral het einde las als een filmscenario. Heel snel. Of dat het verhaal ten goede kwam, weet ik nog niet zo goed. Ik heb ook wel een boek gelezen dat ook net een filmscenario was, maar dat vond ik echt geen goed boek. Hier was dat zeker niet het geval. Maar of de stijl nu echt thriller-achtig is, weet ik niet. En dat doet er voor mij ook niet toe.
    Ga je na het lezen van Retour Spitsbergen de volgende boeken van Pepper Kay ook lezen? Dit is haar eerste thriller. Haar eerdere boeken zijn fantasy en scifi. Dat is mijn eerste liefde. Dus misschien ga ik die ook wel lezen.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 52

Jeremy en annet evolueren wel maar de karakters hadden naar mijn idee wel meer uitgediept mogen worden.

Ik heb geen favoriet
    Ik zou Jeremy wat mibder naïef maken want hij is erg goed gelovig

De auteur

De schrijfstijl is lekker vlot en makkelijk leesbaar en past goed in het verhaal
    Dat vind ik moeilijk.
    Eerder vlot, kort en bondig

Nee dat denk ik niet.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 84

De karakters

Op Jeremy na blijven de karakters vrij vlak. Hij maakt veel, vooral nare dingen, mee en probeert dat te verwerken. Toch leer je hem als persoon niet kennen.
    Hoewel hij maar kort in het verhaal voorkomt, lijkt Kirill mij een aardig persoon. Verder vond ik het vooral véél personages.

De auteur

Het boek is geschreven in een vlotte stijl, die wel bij de huidige tijdgeest past, maar naar mijn idee niet bij een thriller. Ik miste onderhuids opgebouwde spanning die ontstaat door juist dat wat er niet staat.
    Deze schrijfstijl past bij een spannende roman, van een thriller verwacht ik meer. Voor een roman blijven de personages te vlak, daardoor is het voor mij vlees noch vis.
    Dit boek haalt mij niet over meer van haar te lezen.

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.

De karakters evolueren, soms omdat gewoon duidelijk wordt hoe ze ipv goed slecht zijn en vaak door de zaken die ze meemaken bvb Jeremy, Annet en Rachel. Toch had ik graag wat meer uitdieping van de karakters gezien want nu blijven ze vaak wat oppervlakkig.
    Een favoriet had ik niet. Rachel is wel erg intrigerend omdat ze mysterieus is en het lang niet duidelijk is waarom ze is zoals ze is. Kiril is lief en Annet vond ik ook boeiend met haar stemmetje en rare persoonlijkheid.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, de karakters hebben allemaal hun bedoeling en passen in het verhaal. Ik las dat andere lezers Jeremy nogal naïef vinden maar ik denk dan dat hij inderdaad open staat voor veel en wat idealistisch is en het goede in de mens wil zien. Toch beseft hij stilaan dat er wel degelijk gevaar is voor zijn leven. Naïef nee zo zie ik het niet eerder gewoon niet aan denken en vergeten dan verdwijnt het misschien..
    De auteur

Ik vond de schrijfstijl prettig en aangenaam. Ik hield van de extra info ivm locatie of bvb doel ijsbreker en de voortdurende dreiging die subtiel aanwezig was.

Pepper Kay schrift alsof het boek zich voor je ogen afspeelt. Het verhaal zou zo verfilmd kunnen worden door de details en filmische beelden die de auteur gebruikt om zijn verhaal op te bouwen. De sfeer is ook goed weergegeven en het boek is boeiend.

Waarschijnlijk wel omdat deze thriller toch verrassend was en goed uitgedacht. Omdat ik ook graag fantasy lees en ontdek heb dat deze auteur het verhaal tot leven wekt met detail en sfeer ben ik ook nieuwsgierig naar deze boeken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.