Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 105: Prooi Prooi, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1375
    #19188 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Deon Meyer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Deon Meyer  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Deon Meyer  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

ovar
    Bijdrager
    Post count: 63

Wat vind je van het plot?
    Het plot is goed. Het was moeilijk te voorzien dat het zo zou aflopen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot zit goed in elkaar. Voor mij had het beter gekund wanneer de twee verhaallijnen wat eerder bij elkaar waren gekomen. Omdat ik de voorgaande boeken niet gelezen had wist ik niet dat Darret en Griessel iets met elkaar te maken hadden, dus de twee verhaallijnen naast elkaar begreep ik heel lang niet.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het eind niet zien aankomen. Na het interessante begin met de moord op Johnson bleef het onderzoek naar deze moord lange tijd uit beeld, mede doordat ondertussen het verhaal van de belevenissen van Darret werd verteld. De ontknoping was een aangename verrassing.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Op zich zijn het twee boeiende verhalen, maar voor een lezer die nog nooit een boek van Meyer gelezen heeft, begin je telkens opnieuw met de andere verhaallijn, terwijl de twee verhaallijnen niets met elkaar te maken lijken te hebben. Als je vooraf weet dat Darret en Griessel samenwerken, zie je dit waarschijnlijk anders.

Vind je de schrijfstijl van Deon Meyer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is goed en vlot leesbaar. Er zijn geen moeilijke zinsconstructies. De dialogen zijn wat klinisch en de schrijfstijl wat afstandelijk, zodat je niet direct in het verhaal wordt getrokken.

Stel…. Deon Meyer vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Spannend

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is anders dan anders door het opvoeren van Griessel en Cupido enerzijds en Darret anderzijds. Ergens heeft het verhaal iets weg van de eerste Frederick Forsyth-verhalen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Deon Meyer mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Niet cryptisch refereren aan eerdere boeken, maar in die gevallen meer uitleg geven.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 232

Het plot zit goed in elkaar.

Het mocht hier en daar iets minder gedetailleerd zijn. Want daardoor viel de spanningsboog dikwijls weg.

Had een ander einde in me hoofd.
    Vond dat het einde dat vlug afgehandeld was.

Algemeen

Door dat sommige stukjes zo gedetailleerd waren verloor dit boek me aandacht wel. Hou meestal wel van gedetailleerde verhalen, maar hier deed het geen goed aan het verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Deon Meyer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Vond dat je uiterst geconcentreerd moest lezen.
    Om volledig mee te zijn.

Stel….Deon Meyer vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Ik vind het wel een geloofwaardig verhaal, die zeker realistisch is.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het boek is realistisch. Het is volgens mij vooral geschreven ook met een knipoog naar de corruptie in Zuid-Afrika.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Deon Meyer mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Iets minder gedetailleerd in het midden schrijven zodat het einde uitgebreider kan.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 104

De plot
    Wat vind je van het plot? Het is een goed uitgewerkt plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het duurde vrij lang voordat er vaart in kwam, maar daarna wilde ik alleen maar doorlezen om te begrijpen hoe de 2 verhaallijnen echt bij elkaar kwamen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee helemaal niet, het had toch ineens een heel andere wending.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Op sommige punten was het iets te uitgebreid en aan het einde had het nog iets langer gemogen. Maar ik heb dit boek zeker het 2de gedeelte met al mijn aandacht gelezen.

Vind je de schrijfstijl van Deon Meyer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee fijne schrijfstijl, door de korte hoofdstukken leest het makkelijk weg. Leuk ook dat Zuid Afrikaans er doorheen. (mengeling van talen)

Stel….Deon Meyer vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Een geloofwaardig spannend boek en een vleugje romantiek.

Dit boek
    Ik vind na het lezen van 2 boeken van Deon Meijer dat ik wel kan zeggen dat het een uniek boek is, misschien niet direcht het verhaal en de achtergrond van de personen, maar wel in het schrijven zelf. Nogmaals……de humor, het gebruik van de talen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Deon Meyer mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral zo door!

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 27

Een heel goed plot,het zit goed in elkaar!

Goed opgebouwd qua spanning en ik had dit einde niet zo verwacht

Nee ik had dit einde niet zien aankomen.

Algemeen

Boeiend verhaal en steeds mijn volle aandacht,maar ik hou erg van Deon Meyer zijn stijl en boeken,dus ik had niets anders verwacht

Zijn schrijfstijl vind ik prettig om te lezen.

Realistisch

Dit boek

Het boek is rspecifiek vanwege de personen en waar het zich afspeelt en de eigen schrijfstijl

Ga zo door,ik hoop nog vele delen te kunnen lezen!

yv87
    Bijdrager
    Post count: 115

De plot
    Er zijn voldoende zijwegen genomen om de interesse van de lezer te behouden, maar toch kwam het hoofdonderwerp steeds weer naar boven. Zat prima in elkaar!

Zie het antwoord hierboven.

Het uiterste eind kwam niet uit de lucht vallen. Er werden genoeg toespelingen gemaakt om de lezer bewust te maken dat er een verloving aan zou komen. Dat de auteur her en der spanning erin probeerde te creeeren, hield mij echter niet voor de gek.
    Het eind van het moordonderzoek was echter een stuk verrassender! De vermoedens zijn wel langs gefladderd, maar nergens blijven hangen en hierdoor was het een leuke verrassing.

Algemeen
    Het verhaal was zeker boeiend, maar had toch niet constant mijn volledige aandacht. Vooral de stukken in Frankrijk waren soms te gedetailleerd en werden hierdoor wat saai. Maar overall heb ik genoten en het grootste gedeelte van het boek heb ik letterlijk verslonden.

Gemakkelijk, maar de Afrikaanse en Engelstalige woorden erin gaven het toch net even een twistje.

Dit boek
    is realistisch neergezet.

Enerzijds zitten er aardig wat chlichés in het boek, die voornamelijk bij de personages liggen. Denk aan een ex-alcoholverslaafde, een helpende hand en een chef die flink wat dingen door de vingers ziet. Toch maakt Meyer ze op hun manier uniek. De personages leven en hun persoonlijkheiden komen van de bladzijdes afgestormd. Ze zijn leuk en het is gemakkelijk je in te leven. Juist dat er eigenschappen van hun geboorteland bij hun ontwikkeling zijn meegenomen, is iets wat ze wel weer uniek maakt.

Vooral zo doorgaan.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling
    Komt er deze week aan.

justine
    Bijdrager
    Post count: 114

Dat zit heel goed in elkaar, bijzonder
    Heel bijzonder, en toch klopt het allemaal.
    Ja en nee, er waren wel wat aanwijzingen maar was toch verrast.
    Algemeen

Het was een boeiend verhaal, maar door de vele zijlijntjes soms wat ingewikkeld waardoor
    je aandacht verslapt
    Heel erg mooi…leest vlot weg
    Dit boek
    Geloofwaardig

Elk verhaal is uniek, maar vind de locatie, Zuid Afrika weer eens wat anders
    nope

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

penningf
    Bijdrager
    Post count: 40

De plot
    Ik vind dat het plot van dit boek goed in elkaar zit. Het corruptie aspect komt ook erg realistisch over. De verhaallijnen komen op een logische manier bij elkaar. Ik heb zeker niet het gevoel dat er geforceerd naar een manier gezocht is om de verhaallijnen bij elkaar te krijgen. De structuur van het plot zit dus logisch en goed in elkaar.

Ik had dit einde niet helemaal verwacht. Ik had eigenlijk verwacht dat Daniel Darret zou slagen in zijn missie, maar achteraf vind ik dit einde wel goed passen bij het verhaal.

Algemeen
    De korte regelmatig met humor geschreven hoofdstukken en de twee boeiende verhaallijnen met de verschillende karakters hebben er voor gezorgd dat ik dit boek moeilijk weg kon leggen.

Ik vind de schrijfstijl van Deon Meyer erg vlot en helder. Bij zijn boeken weet je dat je nooit teleurgesteld wordt en dat je ook eindigt met een verhaal dat goed geschreven is dat dat uiteindelijk ook altijd duidelijk is. Prettig dus. Ik denk dat het wel een voordeel is bij elk boek in het algemeen als je een boek in korte tijd uitleest, zodat je lekker in het verhaal zit.

Als ik de boeken van Deon Meyer zou moeten typeren dan zou dat zijn: Met humor geschreven boeiende realistische thrillers tegen een Zuid Afrikaanse achtergrond.

Dit boek
    Dit is weer een echte “Deon Meyer thriller”. Vooral de specifieke Zuid Afrikaanse woorden die hij in zijn thrillers gebruikt geven zijn boeken iets extra’s. Daarnaast kloppen zijn boeken gewoon. Als hij zo door gaat dan heeft Deon Meyer aan mij wel een fan.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 138

De plot

Goed gevonden en goed uitgewerkt door middel van de twee verhaallijnen
    De manier waarop de twee verhaallijnen samenkomen op het einde is heel goed gedaan
    Ik had het niet zien aankomen
    Algemeen

Ik moest er in het begin even inkomen, maar later had het verhaal mijn volle aandacht
    Plezierige, makkelijke schrijfstijl, het boek lees vlot weg
    Geloofwaardig en spannend
    Dit boek

Het feit dat het verhaal voor een deel in Zuid Afrika speelt maakt het bijzonder, al had er wat mij betreft meer Zuid Afrika in voor mogen komen. Boeiend land.
    Volgende boek meer Zuid Afrika, verder geen commentaar.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 51

De plot
    Zoals verwacht wordt alles aan het einde opgehelderd. Ik heb weer genoten van dit verhaal. Alle lijntjes komen samen in een redelijke happy ending.

Politiek, hiërarchie, menselijk handelen. Orders versus idealen. Op alle vlakken woddt het verhaal langzaam ontspannen. Daar houd ik van. Niet van de hak op de tak springend, maar een rustige opbouw zodat alles op het speelbord staat en het spel kan beginnen.

Ik had alleen de acties van Thandi niet verwacht. Maar ze passen mooi in geheel als weer een nieuw puzzelstuk in het plaatje. En ik hoopte dat Daniel het zou overleven om verder te kunnen met zijn tafel en stoelen in de werkplaats van LeFèvre.

Algemeen

Ja, heel boeiend (zoals al zijn boeken) en het had zeker steeds mijn volle aandacht.

Hele fijne schrijfstijl. Zoals ik hierboven al aangeef, houd ik van verhalen die zich langzaam ontvouwen.

Stel… Deon Meyer vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistische detectiveroman. Een thriller is voor mij meer iets waar zoveel schokkends in gebeurt, dat je nagelbijtend verder leest. Deon Meyer schrijft boeken waarin ik mij graag verlies, omdat de wereld zo ver van mij afstaat, maar hij die wereld heel begrijpelijk voor me maakt.

Dit boek

Natuurlijk zijn er veel boeken met hoofdpersonen die moeite hebben met dingen en gekweld worden door hun demonen. En iedere schrijver brengt dat op een andere manier. Ik houd van deze stijl omdat ik me goed kan inleven in de personen en ze allemaal menselijk zijn. Geen platte slechteriken die alleen maar boosaardig zijn. En je wilt steeds weten hoe het verder gaat.

Ga vooral door met deze prachtige boeken. Laat ons meegenieten van jouw verhalen!

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot is goed opgebouwd en zit erg goed verstopt! Het duurde heel erg lang voordat ik zag hoe het verhaal zich zou ontwikkelen. Heerlijk om te zien hoe de verschillende verhaallijnen samenkomen..
    Het verhaal is heel boeiend. Fijn om te zien hoe de levens van Bennie en Cupido zich ontwikkelen. Bovendien erg mooi om een uitstapje naar Frankrijk te lezen. Mooi om een oude bekende weer tegen te komen. De schrijfstijl is als altijd heel prettig en past bij het verhaal. De woorden uit verschillende talen zijn toepasselijk. Het boek is spannend en erg goed opgebouwd!
    Dit boek is een echte Deon Meyer. Spannend maar uniek voor de lezer. Zorg vooral dat er nog veel Bennie Griessels komen!

marcel
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

Het plot was verrassend, aleen het echte einde vind ik jammer, het lijkt of hij moeite had er een einde aan te maken en toen dit maar een beetje afgeraffeld heeft

zie boven
    je zag dit einde wel een beetje aankomen maar er kwam toch nog een verrassende wending
    Algemeen

het is een boeiend verhaal wat makkelijk wegleest
    zie boven, het leest prettig, je moet wel opletten

makkelijk leesbare thriller die niet heel spannend is maar wel wel verrassende wqendingen in zitten
    Dit boek

het is geen uniek boek maar daarom niet minder leuk
    ga zo door.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 137

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Ik vind het einde nogal plots en de verklaring voor de ontknoping wordt uit de hoge hoed getoverd. Het doet mij een beetje geforceerd aan. Vooral omdat de rest langzaam en zorgvuldig wordt opgebouwd en veel al heel voorspelbaar is.Ook vind ik het einde een beetje ongeloofwaardig want eigenlijk hebben Bennie en Vaughn alleen de operatie van Zungu verhinderd maar hun bewijs is zo nihil dat ze zeker zullen worden ontslagen voor het vastketenen van de verraders van de natie. Het is zo vooral een symbolische actie die de goeierikken in het land misschien nog een beetje hoop geven als ze de krant lezen.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur bestaat uit twee verhaallijnen (die van Frankrijk en die van Afrika) waartussen gesprongen wordt. In het begin worden de personen geïntroduceerd en wordt heel snel gesprongen. Deze de stukjes zijn kort. Later worden het veel langere fragmenten waardoor je beter in het verhaal en het personage kan duiken. Dat is prettig. Tegen het einde nadert de ontknoping en komen de verhaallijnen volledig samen. Dit gaat gepaard met steeds meer perspectiefwisselingen die soms niet meer dan een pagina in beslag nemen. Hierdoor neemt de spanning toe en leidt het de lezer naar een climax.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Vanaf het moment dat ze de geheime computerplaats van Menzi vonden wist ik al wie de dader van de eerste moord in de trein was. Zijn mededader was me toen nog niet bekend. Ik had toen ook al door dat hij de opdrachtgever van Daniel moest zijn en dat als Daniel nog mail kreeg, dat van de foute partij zou zijn. De rest was voorspelbaar totdat er een raar ei gedropt werd: Daniël werd gebruikt om vicepresident in diskrediet te brengen. Hiervoor zijn geen eerdere aanwijzingen te vinden en die had ik zeker niet zien aankomen. Maar ik vond het ook niet wereldschokkend. Eigenlijk kwam het een beetje gezocht op me over.
    Wat ook heel voorspelbaar was, is dat Daniël de president niet vermoord. Want er staat ergens aangegeven dat hij terug naar Bordeaux zal gaan om verder te restaureren Dus ook dat wist ik al en daardoor vond ik het allemaal niet zo heel erg spannend meer.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal draaide vooral om de totale corruptie in Zuid-Afrika ( gebaseerd op de realiteit.) De vraag hoe ze daarmee om moesten gaan was eigenlijk het belangrijkst. Wat kunnen ze doen? Hoe kunnen ze zorgen dat ze niet meewerken aan dat systeem. Dat lijkt het belangrijkste in dit verhaal. De moord is daaraan ondergeschikt. En hoever gaan anderen om de corruptie te bestrijden? Dat zijn hele lastige vragen en die boeiden mij wel. Ook de humor van de diverse medewerkers amuseerde me. Het verhaal boeide me maar het was niet reuzenspannend. Nadeel was dat het zo voorspelbaar was.

5. Vind je de schrijfstijl van Deon Meyer prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is goed te volgen. Handig is ook het lijstje Afrikaanse uitdrukkingen aan het eind van het boek. Meestal zijn de Afrikaanse woorden wel uit de context op te merken. Wat wel concentratie vergde was de hoeveelheid verschillende volken en culturen die in Zuid-Afrika wonen. Maar dat was niet storend, het maakte het verhaal juist interessanter omdat de samenwerking tussen de agenten een soort smeltkroes van culturen opleverde.

6. Stel….Deon Meyer vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik zou het realistisch noemen. Misschien zou ik op de achterflap willen zetten dat dit een aanklacht tegen de wijdverbreide corruptie was.
    Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De verschillende culturen en volkeren, hun onderlinge samenwerking en de Afrikaanse woorden maken dit boek uniek. Het plot loopt over het algemeen als een geoliede machine en dat is ook heel opvallend

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Deon Meyer mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? De ontknoping had wat minder gezocht mogen aanvoelen.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 84

De plot

Het plot had ik niet zien aankomen ook niet verwacht.
    Vond het verrassend.

Algemeen

Opzich had de schrijfstijl (en is prettig om te lezen) zelf mijn volle aandacht, al had ik af en toe moeite met schakelen tussen de verhalen.
    Dus bij die schakelmomenten moest ik even beter nadenken.
    Denk realistisch omdat je erin zit en denk dat het ook wel zo kan gaan.

Dit boek

Ken nog steeds niet veel Afrikaanse schrijvers. Maar echt uniek is dit niet,
    Combinatie van Engels, Nederlandse en Afrikaanse woorden is wel leuk.
    Mijn advies is ga zo door!

Julia23
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

Verrassend, ik had dit niet aan zien komen. Anders dan ik had gedacht.
    Wel leuk.

Het plot komt pas in deel 5 echt uit de verf. Dan wordt het boek ook pas spannend. Ik bleef me afvragen wat die Johnson Johnson er nu mee te maken had. Alles valt dan samen.

Nee ik had dit niet verwacht.

Algemeen

Ik had moeite om echt in het verhaal te komen. Vooral het deel in Zuid-Afrika. Zoveel mensen en uiteindelijk wist je nog niks.
    Het verhaal van Daniel vond ik interessanter.
    Jammer dat het pas zo laat spannend werd.

Ik moest wel goed opletten met lezen, maar dat komt denk ik ook de de rare namen van de mensen de straten. Bij het stuk wat zich in Nederland afspeelde ging dat makkelijker. Verder vind ik wel dat hij mooi schrijft. Geen overdreven moeilijke woorden. En heb zelfs wat dingen bekeken op google zoals het courgettebrood (lijkt me wel lekker).

Klinkt een beetje raar maar ik vind het echt een verhalen verteller. Ja het boek is spannend op het eind maar een “echte” thriller vind ik het niet.

Dit boek

Het boek heeft een bepaalde sfeer omdat het in Zuid-Afrika speelt. Je voelt de cultuur. En de “dialect” woorden ertussen vind ik leuk. Ik zie er eigenlijk ook wel een tv-serie van komen. Lijkt me leuk.

Nee, ik heb geen idee. Andere cover misschien.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.