15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Vragen ThrillZone leesclub Beoordeling

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    4. Kun je hoofdpersonage Benny Griessel karaktiseren?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyervergelijkbaar?
    3. Is het lezen van Prooi  voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

ovar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 104

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik vind dit moeilijk te beoordelen. In dit boek vind ik dat er geen ontwikkeling in de karakters zit. Het is echter mogelijk dat de ontwikkeling van de karakters in de loop van de serie is waar te nemen. Probleem is dat ik de vorige boeken niet heb gelezen, dus weet ik dit niet.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Daniel Darret spreekt mij het meest aan. Het is een bedachtzaam, rustig persoon, die slim en oplettend is en bereid is anderen te helpen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Beslist niets veranderen. Het zit zo goed in elkaar dat bij verandering afbreuk aan het verhaal zou worden gedaan.

Kun je hoofdpersonage Benny Griessel karakteriseren?
    Griessel is een veertiger, een rechercheur die nogal van drank houdt. Hij schuwt geweld niet. Ergens is zijn carrière blijven steken.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is goed past bij het verhaal. Wel vind ik de dialogen wat klinisch en leest het verhaal wat afstandelijker dan de boeken van andere bekende schrijvers als Connelly of Coben.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyer vergelijkbaar?
    Dat is moeilijk te zeggen. Ik vind dat Meyer een eigen schrijfstijl heeft; misschien lijkt het het meest op de schrijfstijl van Steve Berry.

Is het lezen van Prooi voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Zeker in het begin van het boek had ik het idee dat ik informatie miste die in vorige boeken aan de orde is gekomen. Daardoor was het moeilijk om in het verhaal te komen. Vooral over Daniel Darret leek een heleboel bekend te zijn, die mij als nieuwe lezer ontging. Ik zal eerst voorgaande delen willen lezen om goed in de verhalen van Deon Meyer te komen. Het antwoord is dus een voorzichtig ja.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

Ik vind niet dat de karakters echt een evolutie meemaken. Ze blijven op hetzelfde niveau gedurende het verhaal.

Het duo Griesel en Vaughn spreken mij het meeste aan. Omdat ze geloven in het goede, ook al worden ze onderdruk gezet ze blijven gaan, ze willen gerechtigheid.
    Vind ik leuk en mooi om te lezen, dat er tussen alle corruptie toch nog mensen zijn die het juist willen doen.

Ik zou niemand willen veranderen.

Kun je hoofdpersonage Benny Griessel karaktiseren?

Bennie is een ex-alcohol verslaafde, die pscyschische problemen heeft, maar dankzij de steun van zijn partner Vaughn en zijn grote liefde op het rechte pad blijft.
    Ze zorgen ervoor dat hij niet meer naar de fles grijpt, ook zijn muziek helpt hier bij. Hij wilt ook goed doen, hij wil de corrupitie aanpakken en steunt op zijn beurt zijn parnter dan weer om dit te bewijzen aan zijn stiefzoon.

De auteur

Had het boek spannender verwacht, met een duidelijker einde.
    We hebben gans het verhaal door heel gedetaileerd alles beschreven gekregen en dan in het laatste deel wordt er heel vlug afgewisseld tussen Daniel Barret en Vaughn en Griessel. Moest gans het boek geschreven zijn zoasl in het laatste hoofdstuk, had de schrijver er misschien bepaalde details kunnen uitlaten, maar het wel spannender kunnen maken.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyervergelijkbaar?

Met geen enkele.

Is het lezen van Prooi voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Hier twijfel ik, als alle boeken op deze manier geschreven zijn, denk ik niet dat ik door alle delen geraak. Ik vond het niet bepaald een boek die me op het puntje van mijn stoel liet zitten, dit kwam door de gedetailleerde schrijfstijl. Is het boek daarom slecht? Nee, zeker niet, maar het mocht spannender en bepaalde details mochten weggelaten worden, om meer diepgang in het einde steken. Want ik blijf met nog wat vragen achter.

yv87
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

De karakters
    Hoewel de karakters genoeg beleven, evolueren ze nauwelijks. De moralen van ze zijn aan het eind van het verhaal hetzelfde als op het begin van het verhaal. Het enige opvallende is dat Bennie op het eind van het boek verloofd is, maar opdat dat als laatste situatie gebeurd, is daar verder nog niets van te merken.

Ik vind Cupido echt geweldig. Zijn combinatie van Afrikaans, Engels en -in ons boek- Nederlands, brengt me helemaal in de sferen van het prachtige land.

Nee, absoluut niet. Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar meer!

Toch wel wat standaard: een ex-verslaafde die op het rechte pad zit, maar die bij het minste of geringste er toch vanaf kan vallen. Dit komen we helaas (te) vaak tegen en is niet meer erg origineel.

De auteur
    Ja. Ik had een spannende roman verwacht en dit is waargemaakt. De humor vlakt de de gewelddadige stukken af en zorgt voor een fijn leesbaar geheel. Er had voor mij persoonlijk wel iets meer spanning in gemogen, maar ik vond het zo ook prima.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyervergelijkbaar?
    Geen.

Ja, absoluut. Ik vond de sfeer tussen de twee Valken ontzettend goed neergezet en hierdoor ben ik erg nieuwsgierig naar wat de mannen in de voorgaande boeken hebben meegemaakt.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

De karakters

Ik kan niet echt zeggen dat de karakters evolueren in dit boek.
    Misschien had ik daarvoor eerdere boeken van Deon Meyer moeten lezen om daarachter te komen.
    Griessel en Vaugh. |Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en er is een goede wisselwerking tussen beiden.
    Ik zou aan niemand iets willen veranderen, het is goed zo.
    Een ex alcohol verslaafde die graag het goede wil doen, daarbij gesteund door zijn partner. Een ex alcohol verslaafde komen wen heel vaak tegen in thrillers, niet heel origineel, alhoewel hij goed is neergezet.

De auteur

De schrijfstijl vind ik goed, hoewel wel wat afstandelijk zo nu en dan. Meer over Afrika had ik leuk gevonden.
    De schrijfstijl kan ik zo een twee drie niet met een andere schrijver vergelijken.
    Ik ga zeker nog wel een keer een boek van Deon Meyer lezen.

AT
    Bijdrager
    Aantal berichten: 119

De karakters

De karakters evolueren niet echt; we zien wel wat over Cupido, Griessel en Daniel Darret, maar dat is toch minder belangrijk dan het complexe plot. Ik moet wel zeggen dat het in tegenstelling tot een aantal andere detectives/thrillers wel echte mensen van vlees en bloed zijn en dat hun emoties goed uitgewerkt zijn.

Ik vond het verhaal van Daniel het interessantst en ook zijn leven voor en na dit boek is het meest intrigerend.

Ik zou graag iets meer over de partners van Griessel en Cupido weten; dat had het verhaal voor mij nog completer gemaakt.

Benny Griessel is een seniore politieman met het hart op de goede plaats. Hij is echt politieman geworden om Zuid-Afrika, het land waarvan hij houdt, een beter land te maken. Waar hij professioneel onverschrokken is, is hij privé zachtaardig en onzeker.

De auteur

Ik vond Meyers schrijfstijl heel erg lekker lezen. Hij vertelt veel over het land waarin het verhaal zich afspeelt, schrijft makkelijk en het zijn lekker korte hoofdstukjes.

De schrijfstijl deed me enigszins denken aan Nicci French; ook snel, complex met relatief veel aandacht voor de hoofdpersonen.
    het lezen van Prooi is voor mij zeker aanleiding om meer van Deon Meyer te gaan lezen. Het leest heerlijk en ik vond het boek echt ontzettend spannend.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

De karakters
    Niet heel erg, de enige persoon die evolueert is Daniel, de andere blijven een beetje op hetzelfde niveau zitten.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Benny, omdat hij zo stoer en sterk is bij zijn functie maar zo lekker kwetsbaar in zijn prive leven.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee dat vind ik echt iets voor een schrijver.

Kun je hoofdpersonage Benny Griessel karaktiseren? Eigenlijk wat ik al in een eerder antwoord zei……stoer en sterk met zijn werk en kwetsbaar in zijn prive leven.

De auteur
    Já, leuk die talen door elkaar, uitdrukkingen en hoe hij het land beschrijft, het hoort en bij het verhaal en bij deze schrijver.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyer vergelijkbaar? Ik zou echt geen andere schrijver weten om Deon mee te vergelijken.

Absoluut!

justine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 198

Ik kan dat nog niet beamen, het blijft allemaal wat rustig, mss dat Cupido wat groeit maar andere
    niet.
    Bennie Griessel… een gewone man zonder capsones
    Nee hoor
    Een no nonsens man… goed in zijn werk, lief op de bank
    De auteur

Ja de samen loop van Engels en Afrikaans maakt het heel leuk
    Geen enkele, dit is zo mooi apart
    Jazeker, ga echt op zoek naar de rest.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Erpi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

De karakters evolueren heel langzaam. Wat ik geweldig vind is dat Kapitein Mbali Kaleni, die altijd zeer strikt de regeltjes volgt, daar vanaf stapt en nu buiten de gevestigde ‘orde’ om , een onderzoek door Bennie en Cupido laat uitvoeren. Ik zou niets wijzigen aan de personen
    Bennie, is een politieman in hart en nieren. Met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Tevens is hij alcoholist. Hij probeert zijn baan uit te voeren zo goed als mogelijk Zijn vriendin, ook een alcoholist steunt hem waar mogelijk.
    De schrijfstijl is prachtig. Woorden uit verschillende talen worden door elkaar gebruikt ; Het Zuid-Afrikaanse landschap wordt heel mooi beschreven.
    Deon Meyer is niet vergelijkbaar met andere schrijvers! Ik he bijna al zijn boeken gelezen de ontbrekende gaat zeker snel volgen.

penningf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 58

De karakters
    Ik vind dat vooral Daniel Darret zich tijdens het verhaal evolueert. Van een persoon die zich vooral in de luwte wil bewegen, verandert hij in iemand die door omstandigheden keuzes maakt en hierdoor het veilige leventje achter zich laat. Aan het einde van het boek maakt hij toch weer een keuze voor 1 van deze 2 leefomstandigheden en deze keus is niet verrassend.

Mijn favoriete karakter blijft toch Bennie Griessel. Hij heeft een karakter dat met iedereen wel raakvlak zal hebben. Hij heeft gevoel voor humor, doorziet lastige situaties, is regelmatig onzeker op persoonlijk vlak (relaties en alcoholisme), is loyaal en doortastend als het aankomt op keuzes voor zijn werk.

Zoals de personages nu beschreven zijn kloppen ze voor mij in het verhaal. Niks meer aan veranderen dus.

De auteur
    De schrijfstijl van Deon Meyer is prettig. Hij neemt je langzaam mee naar een spannende ontknoping en zorgt er op deze wijze voor dat je continu verder wil in het verhaal om er achter te komen hoe het nu precies gaat eindigen. Het feit dat er twee verhaallijnen spelen is daarbij wel prettig, omdat beide verhaallijnen boeien en je wil weten hoe alles nou uiteindelijk bij elkaar gaat komen. De schrijfstijl past dus zeker bij het verhaal.

Er zijn wel meer auteurs die met meer dan 1 verhaallijn werken, maar ik ken er verder geen die dat doen met deze Zuid Afrikaanse ingredienten (apart woordgebruik). Mike Nicol schrijft ook wel over thrillers met Zuid Afrikaanse achtergrond en gebruiken, maar ik vind Deon Meyer een stuk duidelijker en prettiger lezen.

Ik heb de meeste boeken van Deon Meyer wel gelezen en “Prooi” is zeker weer een boek dat de moeite waard is in de “Bennie Griessel” serie. Ik heb er veel plezier aan beleefd en ga zeker het volgende deel in deze serie ook lezen.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Aantal berichten: 86

Ze komen tot nieuwe inzichten. Bennie: dat hij zeker weet dat wil trouwen. Vaughn: dat hij zijn normen, waarden en principes ten koste van alles zal verdedigen. Daniel: dat hij zeker weet dat hij zijn oude leven vaarwel zegt en gaat voor het beetje geluk dat hij maken. Of dat evolueren is, durf ik niet te zeggen. Maar ze worden allen beïnvloed door de gebeurtenissen in dit verhaal.

Alle karakters hebben voor mij wel iets aansprekends. Goede kanten en minder goede, zoals ieder mens. Maar voor mij zeg ik dat Zuid-Afrika mij het meest aanspreekt. Zonder de prachtige beschrijvingen van het landschap en de infrastructuur zou het een heel ander verhaal zijn. Ik heb familie wonen in Port Elizabeth, maar ben er nog nooit geweest. Deze verhalen brengen mij een beetje dichterbij ze.

Nee, ik ben niet degene die ze heeft bedacht en tot leven gewekt. Er zullen mensen zijn die bepaalde karakters niet fijn vinden, maar het is niet aan mij om dat te willen. Voor mij zijn ze allen prima zoals ze uit de pen (of toetsenbord) van de schrijver zijn gekomen.

Een man van vlees en bloed die worstelt met zijn demonen uit het verleden. Soms gaat het goed, soms niet. Dat maakt hem menselijk. Zijn dwang om alles beter te maken, maar ook zijn angst om dingen daardoor te verliezen. Prachtig!

De auteur

Ik houd van de langzame opbouw van dit soort verhalen. Het hoeft niet heel snel over en weer te gaan. De schrijver neemt de tijd om alles voor ons uit te stallen en toch de spanning voor ons te bewaren. Pas op het einde is een tempoversnelling, omdat alle lijntjes samnkomen. Dat werkt voor mij perfect.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyer vergelijkbaar?
    Ik heb pas het boek Schaduw gelezen van Mirko Zilahy. Dat doet me hier wel een beetje aan denken. Langzame opbouw, prachtige beschrijvingen van de omgeving, een getroubleerde agent, een mysterie dat moet worden opgelost en meerdere verhaallijnen die aan het einde worden verweven. En de serie over David Hunter van Simon Beckett vond ik op dezelfde manier heel fijn om te lezen.

Jazeker! Ik heb al een aantal bzoeken van hem gelezen en het nodigt uit tot meer!

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Aantal berichten: 86

@Lizzie. Je schrijft het volgende:
    Hier twijfel ik, als alle boeken op deze manier geschreven zijn, denk ik niet dat ik door alle delen geraak. Ik vond het niet bepaald een boek die me op het puntje van mijn stoel liet zitten, dit kwam door de gedetailleerde schrijfstijl. Is het boek daarom slecht? Nee, zeker niet, maar het mocht spannender en bepaalde details mochten weggelaten worden, om meer diepgang in het einde steken. Want ik blijf met nog wat vragen achter.

Met welke vragen zit je nog? Daar ben ik benieuwd naar. 😃

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

marcel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

De karakters

Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren, misschien het duo Griessel Cupido in vergelijking met de de andere boeken echter deze heb ik niet gelezen dus daar kan ik geen oordeel over geven

Daniel spreekt met het meeste aan. een integere man die voor een lastig dilemma geplaatst wordt

ik zou niets veranderen

slimme man, ex alcoholverslaafde met eenminderwaardigheidscomplex

De auteur

ik vind de schrijfstijl interessant omdat je je afvraagt waar de verhaallijnen elkaar gaan kruisen, en het is knap hoe dit verweven wordt.

het lijkt een beetje op Ludlum

ik denk het wel.ik heb ooit eerder een boek van hem gelezen en dat vond ik helemaal niks, maar dit boek heeft me weer op zijn spoor gezet.

BeJa
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

Nee niet echt,de karakters ontwikkelen zich niet erg in dit boek,er gebeurt genoeg in hun levens,maar je merkt er weinig van bij de karakters

Niet echt een favoriet maar ik vind Griessel en Vaugh wel een goed op elkaar ingespeeld team

Nee,het moet zo blijven als door de schrijver bedacht!

Een ex verslaafde die nu op het goede pad is,wel wat wankel

De schrijfstijl past prima bij het verhaal,alleen had het in dit boek wat meer over Afrika mogen gaan,dat heb ik gemist dit keer

Geen enkele

Ik heb alle vorige boeken al met veel plezier gelezen en in bezit en zal zeker een volgend boek ook weer gaan lezen

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jawel, al is het niet drastisch maar dat is vanzelfsprekend in een reeks. Bennie is bezig zijn angst te overwinnen om zijn vriendin ten huwelijk te kunnen vragen. En hij besluit de zekerheid van zijn baan los te laten en op te komen voor gerechtigheid. In de strijd tegen corruptie zet hij zijn baan op het spel, iets wat hij vroeger niet zou hebben gedaan. Het risico bestaat dat de ontwikkelingen zijn huwelijks verlangen in de weg komen te staan. Toch besluit hij er voor te gaan.
    Verder is hij een herstellend alcoholist die met behulp van een psycholoog langzaam bijleert.
    Vaughn lijkt zich niet of nauwelijks te ontwikkelen net als Daniel.
    De kolonel die heel gezagsgetrouw is besluit zich niets van de bevelen aan te trekken want ‘wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen’ en doet iets wat zij normaal achterwege zou laten.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee, ik heb eigenlijk nooit favoriete personages. Ik vind alle personages wel iets interessants hebben. Daniel wil een rustig leven opbouwen en helen van zijn gewelddadig verleden. Hij wil in plaats van vernietigen dingen helen en opknappen en dat vind ik een mooi streven.
    Bennie doet zijn best om zijn werk te doen ondanks de impact die het op hem heeft.In plaats van alcohol probeert hij andere manieren te vinden om er mee om te gaan. Ook dat vind ik een loofwaardig streven.
    En Vaughn wil een klein jongetje bewijzen dat er ook nog goede mensen bij de politie en overheid werken. Hij wil dat vooral voor zichzelf maar het is wel goed dat hij zo’n jong ventje nog hoop kan geven op een betere toekomst, dat er een ideaal is om voor te strijden.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee , ik vind het best

4. Kun je hoofdpersonage Benny Griessel karaktiseren?
    Herstellend alcoholist en begaafd kapitein met een talent voor het oplossen van moeilijke zaken. Bang om dingen fout te doen en bang om afgewezen te worden als hij Alexandra ten huwelijk zou vragen.

De auteur

5. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja. Ik vind de schrijfstijl passen bij het oplossen van de moordzaak want wanneer het daarover gaat is de taal en het tempo smeuïg en smakelijk. Maar eigenlijk is dit een halve politieke thriller en daar verwacht je veel details en uitleg en die is er ook ten dele. In die stukjes is het iets minder smeuïg. Toch is de schrijfstijl ook niet te vergelijken met die van politieke en spionagethrillers. Het is minder snel en minder ingewikkeld.

6. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Deon Meyervergelijkbaar? Ik moest meteen aan Agatha Christie denken. Het verhaal ontwikkeld zich langzaam en gedetailleerd met veel aandacht voor de personages. Het verhaal loopt soepeltjes en je krijgt er nog net geen knus gevoel van. Het is meer smeuïg en smakelijk.

7. Is het lezen van Prooi voor jou aanleiding om de eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ja, ik heb Dertien inmiddels in de kast staan en die gaat zeker aan de beurt komen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.