15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #16435 |

Vragen ThrillZone leesclub Persona

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Soraya Vink vergelijkbaar?
    3. Soraya Vink isook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn?
    Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 347

karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ik vind toch dat Elvira een ontwikkeling meemaakt door het boek heen. Hoe ze in het verleden was probeert ze toch achter zich te laten.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Elvira spreekt me het meest aan, omdat ze alles doet voor haar familie een karaktereigenschap die me enorm aanpsreekt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee ik vind de personage goed zoals ze zijn.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

De schrijfstijl is mooi en het past perfect bij het verhaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Soraya Vink vergelijkbaar?

Met geen enkel, het is haar gelukt om een eigen stijl neer te zetten.

Soraya Vink isook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn?

Het is geen garantie dat ze daarom een goede auteur zou zijn.
    Maar het is haar wel gelukt om een spannend boek neertezetten. Echt goed gedaan. Het is ook geen standaard thriller die ze geschreven heeft.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 147

De karakters
    Er zijn wat subtiele veranderingen in het gedrag van Elvira op te merken. Ze probeert het verleden achter zich te laten, terwijl tegelijkertijd het verleden haar probeert in te halen. We krijgen veel te weten over haar verleden en we weten ook hoe ze nu in het leven staat. Maar een echte evoluatie heb ik niet meegekregen.

Omdat we het meeste over Elvira lezen, is dat al snel een favoriet personage geworden. Toch vind ik van Beek ook een ontzettend leuk personage. Het is een man die recht door zee is en waar je op kunt bouwen en vertrouwen. Hoop dat er in een eventueel vervolg meer over hem te lezen is en dat hij niet bezwijkt.

Ik hou er niet van om dingen in boeken te veranderen, omdat dat het hele verhaal anders zou maken. Als ik toch iets moest kiezen, zou ik graag zien dat Elvira zich iets meer in teamwork kan leggen in plaats van zoveel alleen te doen.

De auteur
    Ja. Het verhaal is interessant en heeft een diepere laag. De spanningsboog is netjes opgebouwd en werkt naar een mooi eind toe. Prima voor een thriller.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Soraya Vink vergelijkbaar?
    Ik durf het echt niet te zeggen. Ik zou zeggen dat ik haar boek behoorlijk uniek vind.

Soraya Vink is ook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn?
    Nee. Natuurlijk heeft ze ervaring met kritische blikken werpen op boeken en weet ze wat wel en niet aanspreekt. Maar lezen en schrijven zijn twee totaal andere dingen en het is niet zo dat als je uitblinkt in het ene, dat je dat ook meteen in het andere doet. Gelukkig kan ze wel schrijven :-D, heb genoten van Persona!

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 132

Ja, je merkt toch dat Elvira, ondanks dat ze op het rechte pad wil blijven, om haar broer te redden toch weer de criminele wereld induikt. Dit keer met wat meer aandacht voor de gevolgen.

We lezen natuurlijk het meest over Elvira en het spreekt me zeker aan hoe ze haar best doet om haar broer te redden. Toch kon Michael ook wel mijn sympathie krijgen, hij hield oprecht van haar.

Ik vond de reactie van Elvira op de dood van Michael wel erg koel, maar het is aan de schrijver om iets te veranderen en niet aan mij.

De auteur
    Jazeker, niet te moeilijk of ingewikkeld, fijne zinsopbouw en goed toegewerkt naar het plot.

Geen enkele, iedere schrijver heeft zijn eigen stijl.

Soraya Vink isook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn?
    Nee, maar het heeft natuurlijk wel een voordeel. Je weet daardoor wel wat in de smaak valt en wat niet.

Sonjavdh
    Bijdrager
    Post count: 43

Hoewel Elvira er alles aan doet om haar twee leefwerelden volledig gescheiden te houden, slaagt ze hier niet echt in, hoe zeer ze ook haar best doet.
    Er zijn subtiele veranderingen in haar karakter, zoals het langzaam groeidende vertrouwen dat ze krijgt in haar psychiater. Maar een echt grote verandering is niet merkbaar.

Uiteraard spreekt het hoofdpersonage het meest tot de verbeelding, want het is een pittige, kordate dame die tevens zeer alert is. Ze weet haar mannetje te staan, en is steeds volledig gefocust!

niet echt, al had ik wel liever iets meer gelezen over Elvira’s broer.

Ja, het past er goed bij. Aangenaam om te lezen, vlot, geen extreem moeilijk taalgebruik en ook de Spaanse woorden die er in voorkwamen werkten absoluut niet storend

Op dit moment van me er geen in. Het is een unieke schrijfstijl denk ik, maar dat is voor de meeste auteurs zo.

Neen, boeken goed kunnen recenseren wil überhaupt niet impliceren dat je ook een goed boek kan schrijven. Maar dat het mogelijk is, is hier wel bewezen. Het was een goed boek, zéker voor een debuut!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 181

De karakters
    Niet echt heel enorm. Wel dat Elvira nu wat meer nadenkt over de akties en de gevolgen die daarop zijn.

Heb je een favoriete personage?
    Mijn favoriet is toch wel Elvira zelf

Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Elvira is mijn favoriet, daar zij veel laat zien hoe ze was en hoe ze nu is en hoe zij steeds tot bepaalde daden komt.

Neen, hoewel, mogelijk iets meer omtrent haar broer?

De auteur
    De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Lekker kort, makkelijk leesbaar en opbouwend qua spanning

Naar mijn idee met niemand.

Nee dat hoeft niet, maar het kan wel meewerken. Je weet waar de lezers van houden en hoe je een boek in elkaar moet ‘zetten’ .

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 214

De karakters

Het karakter van Elvira evalueert niet heel veel. Wel merk je dat ze zich realiseert dat het soms wel nodig is om mensen te vertrouwen, zoals bijvoorbeeld de psychiater

Eigenlijk leer je het meeste over Elvira. Andere personen spelen een bijrol. Toch leer je Elvira niet echt kennen. Ze gaat ver om haar doel te bereiken, ook als het ten koste kan gaan van…

Ik zou graag iets meer over de achtergrond van Elvira willen weten.

De auteur

De schrijfstijl past bij het verhaal. Geeft ook steeds voldoende achtergrondinformatie om een natuurlijke manier. Wel vind ik dat het woord Joder wel erg veel gebruikt wordt. Is niet nodig m.i..

Nee is voor mij een eigen schrijfstijl.

Als recensent weet je wel waar je op moet letten bij hetvschrijven , maar dat wil niet zeggen dat je een goede schrijver zult zijn, een goed verhaal kan vertellen.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 232

De karakters

Enigszins wel bij Elvira. Ze doet haar best om het verleden achter zich
    te laten, maar veel evalueert het niet vind ik.

Voor mij is het Elvira. Niet alleen omdat ze de hoofdpersoon is waar het hele
    boek om draait, maar ik vind het een super tof mens. Erg kranig.

Nee alles is prima zoals het omschreven is. Zou alleen wél wat meer van haar
    broer hebben willen lezen. Elvira’s zoektocht is naar hem, vandaar dat ik best
    had willen weten wat voor een figuur hij is.

De auteur

Jaaa past prima bij het verhaal en vlot geschreven. Ook het leuke met die
    Spaanse zinnen erin. Heel afwisselend.

Voor mij met geen enkele. Heel uniek en een apart verhaal. Ik zou het in ieder geval
    niet weten.

Tja je weet waar je op moet letten, wat de lezers een mooi verhaal vinden, en denk dat je de spanningsopbouw
    goed weer kunt geven. Maar het hoeft beslist niet zo te zijn dat een recensent/redacteur óók een goede
    auteur is.

Lisette van Kasteren
    Bijdrager
    Post count: 25

Karakters
    Niet zozeer het gevoel dat de karakters evolueren, wel kom je natuurlijk gaandeweg steeds meer te weten over onder andere Elvira en de moordenaar. De flashbacks dragen hieraan bij.

Natuurlijk weet je het meeste over Elvira, omdat je in haar hoofd mag kruipen. Toch spreekt Van Beek mij ook erg aan. Erg beschermend naar Elvira toe, terwijl die zich niet erg benaderbaar opstelt. Ook vecht hij ondertussen zijn eigen strijd die hij verzacht met de nodige humor.

Er zijn geen personages die ik zou willen veranderen. Ze passen allemaal goed in het verhaal.

De auteur
    Helder geschreven met het nodige vakjargon uit de politie- en onderwereld. Past mooi bij het verhaal. Niet te Jip en Janneke, geen angst om termen te gebruiken op een manier waarop het begrijpelijk is voor iedereen.

De schrijfstijl is vergelijkbaar met die van Linda Jansma en Nicci French. Duidelijke heldere zinnen en her en der wat vakjargon, ze weet waar ze over praat. Ook qua verhaal doet het karakter van Elvira mij aan Frieda Klein denken uit de serie van Nicci French. Dit bedoel ik als compliment. Goed uitgedacht personage met karakteristieke trekjes.

Soraya Vink is ook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn?
    Ze weet hierdoor wel heel goed wat lezers aanspreekt. De spanning in het verhaal wordt goed opgebouwd. Na elk hoofdstuk wil je graag verder lezen. Ook maakt ze bijna geen fouten in spelling en zinsbouw.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 93

Neen, niet echt. Wel kom je meer en meer te weten over de verschillende personnages.

Neen, ik kan me niet vinden in een personnage.

Er hoeft niets veranderd te worden, ze hebben elk hun verhaallijn.

Zeer helder en duidelijk geschrveen. geen moeilijke woorden. Weinig schrijffouten.

Deze schrijfster heeft haar eigen schrijfstijl.

Ze weet hierdoor wel heel goed wat lezers aanspreekt. Maar het betekent niet dat een recensent/redacteur óók een goede
    schrijfster is.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 132

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Nee niet echt, Elvira wil Elvira zijn en daar hoort Eduardo bij maar doordat ze niet weet waar Eduardo is gaat ze op onderzoek want daar is ze goed in.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Elvira die bij de politie zit spreekt me het meest aan, heeft weinig nodig om te onderzoeken en zoekt de grenzen op(positief)
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik had Elvira niet undercover laten gaan, dat stuk onderwereld/bovenwereld vond ik verwarrend en erg hard voor mij voegde het niets toe aan het verhaal.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is goed, het leest makkelijk en Elvira is een prachtig mens.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Soraya Vink vergelijkbaar? Geen Drugs en Spanje heb ik nog nooit gelezen, het spelen van tijdlijnen wel maar dat vond ik erg verwarrend en het heeft ook best een tijd geduurd voordat ik het spannend vond worden.
    3.Soraya Vink isook recensent en Hebban redacteur. Lijkt je dat op voorhand een garantie dat Soraya ook een goed auteur zal zijn? Ze weet in ieder geval wat wij als lezers graag lezen, maar dat is geen garantie dat haar boek een succes word maar ik vind wel dat ze een goed debuut heeft geschreven en dat ze potentie heeft ik zou graag meer van Elvira willen lezen.

Jolfri
    Bijdrager
    Post count: 20

Nee, ik vind niet dat de karakters evolueren. Elvira misschien een beetje, maar kan niet zeggen hoe.

Elvira dan maar, want verder wordt er niet echt iemand anders uitgediept. Ze is stoer.

Nee hoor, het is goed zoals het is.

De auteur
    Ja, dat past zeker bijelkaar.
    Dat zou ik zo niet weten; ze heeft een eigen schrijfstijl.
    Nee, dat vind ik geen garantie. Het is totaal niet vergelijkbaar.

Leeuwin65
    Bijdrager
    Post count: 7

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

Nee niet echt.

De vermeende moordenaar. Word met echt gevoel neer gezet.

Nee

De auteur

Ja. De personage en verhaal lijn kloppen goed.

Geen idee lees nooit veel politie en politiek getinte thrillers eigenlijk.

Zou kunnen. Ze is dekker goed op weg. Het Spaans weg laten en geen poli tgiek er in meenemen

CarmenFerreira
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters

Je ziet haar ontwikkeling gaande het verhaal zich uitdiept.

De hoofdpersoon Elvira is een familiemens en gaat voor hen door het vuur.

Ik zou Elvira iets meer passend bij haar politierol willen zien. Ze gaat nu alle kanten op en normaliter komt iemand met haar functie daar echt niet mee weg. Meer realisme.

De auteur

De schrijfstijl past, maar zou iets spannender kunnen, daar ik het nu geen thriller maar een detective zou willen noemen.

Nee er is nu geen vergelijking met een andere Nederlandse auteur. Als ze het geheel wat spannender en realistischer maakt en nog meer verdieping anbrengt, dan stijgt ze boven het gemiddelde niveau uit!

Het is geen garantie, maar toch zou zij beter in kunnen schatten wat de lezer wel of niet zou willen lezen en daar op in kunnen spelen.

PrinsesAstrid
    Bijdrager
    Post count: 35

ik vond het bijzonder om te lezen hoe Elvira worstelt met haar verleden en hoe dit zich in het heden en de toekomst ontwikkeld.

Het boek vertelt het meest over Elvira, daarom leef je ook het meest met haar mee.

Nee, ik vond het prima.

De auteur
    De schrijfstijl is kort en bondig en dat vind ik goed bij het verhaal passen. Dat houdt de vaart er in.

Dat is moeilijk te zeggen iedere stijl is uniek. Als ik echt een vergelijk moet maken dan heeft het wel een link met Mariska Overman. In haar boeken is ook een vrouwelijke rechercheur van wie haar broer uit de pas loopt.

Dit is natuurlijk geen garantie voor een goed auteur. Een recensent van restaurants kan ook niet perse goed koken.
    Doordat Soraya veel boeken leest, kan ze deze wel gebruiken om inspiratie op te doen en weet ze wat haar aanspreekt. Hier kan ze voordeel mee hebben.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.