Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 34: Over elk vergeten heen Over elk vergeten heen, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #6804 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vermoedde al een tijdje dat deze persoon er iets mee te maken had en ik was blij dat het ook zo bleek. Hoe het juist in elkaar zat, heeft de auteur op een mooie manier uit de doeken gedaan.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Voor mij is het op een mooie manier opgebouwd. De auteur houdt alles goed verborgen en laat de hoofdinspecteur alles onthullen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had vermoedens maar had geen idee hoe het allemaal in elkaar paste. Dus ik had wel een gedeelte zien aankomen maar de uitleg heeft me aangenaam verrast.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Absouut. Ik had het boek in twee dagen uit.

Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Alles is vlot en begrijpelijk omschreven zoals het hoort in een boek dat bestemd is voor het populaire genre en voor het grote publiek. Moest ik geconcentreerd lezen? Ja, dat wel, maar dat betekent niet dat het boek mij niet bekoorde. Het moest omdat de auteur er een ingewikkeld verhaal van maakte en dat is wat een misdaadroman nodig heeft : altijd nieuwe details die de lezer weer doen twijfelen. Super.

Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Een Vlaamse thriller is het door de omgeving waar het zich afspeelt maar je kan evengoed de namen van de straten en steden veranderen en je zit in een ander land. Typisch misschien door het taalgebruik, maar dat mag. Het is tenslotte een Vlaamse auteur en waarom zou dat niet mogen geweten zijn?

Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?
    Een goed geschreven, geloofwaardige misdaadroman die fictie koppelt aan non-fictie zonder belerend te zijn en dus op een leuke manier wat informatie meegeeft aan de lezer.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het unieke is de waargebeurde non-fictie feiten die verwerkt worden in het boek. Ook de mythes die hij verwerkt, zijn interessante aanvullingen.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou het boek geen thriller noemen, maar wel een politie- of misdaadroman.
    Een raad zou misschien deze zijn : voor mensen die alle boeken lazen, maakt het niet uit dat bepaalde aspecten uit vorige boeken overgenomen worden. Voor degenen die dit verhaal als eerste lezen, is het een beetje jammer dat er dingen werden prijsgegeven. Eventueel vager blijven over vorige gebeurtenissen?

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 210

Wat vind je van het plot? Toch niet echt een verrassing want ik zag het wel aankomen dat het zo zou eindigen
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het een beetje ingewikkeld en je moest goed je gedachten erbij houden, er werd voor mij teveel van de os op de ezel gesprongen en ik moest alles in mijn hoofd goed ordenen om te zien hoe alles in elkaar zat
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het zien aankomen
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was wel een boeiend verhaal, alleen was het jammer dat er zo van het ene op het andere gesprongen werd, dat maakte het soms moeilijk om te volgen
    Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? In het begin vond ik het aangenaam om te lezen maar later moest ik me goed concentreren om het verhaal te kunnen bijblijven
    Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?Ja Het speelt zich hier in België en er komen vlaamse uitdrukkingen in voor
    Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn? Spannend, verwarrend
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij is het een boek zoals er al zoveel zijn
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Niet zoveel verspringen van het ene feit naar het andere want het is soms moeilijk te volgen

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 164

De plot

Het boek heeft een erg goede opbouw en werkt naar de plot toe en kent vele wendingen. Daardoor blijft het spannend tot het einde. En komt de oplossing toch nog onverwacht.

Heel goed opgebouwd en pakkend.

Nee, de uiteindelijke ontknoping kwam voor mij toch nog onverwacht.

Algemeen

Heel boeiend, vond het jammer als ik het boek weg moest leggen om andere dingen te gaan doen.

Vind je de schrijfstijl van Jo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Jo Claes heft een heel boeiende en vlotte schrijfstijl. Ook had ik geen moeite met de Vlaamse woorden, omdat de betekenis duidelijk uit de rest van de tekst bleek.

Vind je Over elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik weet niet wat een typisch Vlaamse thriller is, dus dat weet ik niiet.

Stel…. Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?
    Geloofwaardig en spannend tot de laatste bladzijde.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is wat mij betreft een van de betere thrillers die ik de laatste jaren gelezen heb. Ik ga dan ook zeker meer van Jo Claes lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou niet durven…. Jo Claes weet heel goed te schrijven en daar zou ik niets aan willen veranderen.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De plot
    Ik vond de verhaallijn echt goed. Je kreeg alles mondjesmaat aangereikt, niets kwam belerend over en er waren genoeg twists en cliffhangers aanwezig. Op een bepaald moment zat ik misschien al op de oplossing qua dader, maar ik had nooit geraden hoe het in elkaar zat. Echt goed opgebouwd dus!

Algemeen
    Het boek was vlug uitgelezen en dat komt in mijn ogen door de schrijfstijl van de auteur. Het is allemaal vlot en duidelijk omschreven. Je moet er natuurlijk wel genoeg aandacht aan besteden vanwege het plot, maar dat is typisch aan een goede misdaadroman. Het moet je aandacht vasthouden. Ik vind het dan ook goed geschreven en geloofwaardig. Het zou in mijn ogen misschien overal wat kunnen gebeuren, dus typisch Vlaams is het misschien niet. Enkel door het taalgebruik en de steden voelt het wel zo aan, maar daar heb ik geen problemen mee. Een Vlaamse auteur, die Vlaams blijft, juich ik toe.

Dit boek
    Ik weet niet of het boek zo uniek is in zijn genre. Wel weet ik dat de verhoudingen kloppen. Het is spannend, realistisch en tegelijk leer je ook iets bij, zonder dat het een leerboek is. Ik zou dus zeggen tegen Jo Claes : graag meer van dat! Een klein nadeel, als ik dan toch iets moet noemen, is het feit dat er dingen worden prijsgegeven uit eerdere boeken. Niet fijn als je deze nog niet las.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 107

Na het lezen #2

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vind het plot mooi maar tegelijkertijd ook wel iets ingewikkeld.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het verhaal wordt gaandeweg het boek stukje bij beetje ontrafeld. Door de ontzettend veel karakter was ik hier en daar het spoor wel eens bijster maar aan het eind viel toch alles op zijn plaats. Het plot werd wel mooi uitgebreid uitgewerkt.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Eerst had ik inderdaad andere verdachten op mijn lijstje staan. Gelukkig was het niet echt voorspelbaar. Maar tegen het laatst aan had ik Katalijne in de smiezen. Hoewel ik eigenlijk graag had gewild dat ze het niet zou zijn. Als je toch terugleest zou je haar al van het begin wel kunnen aanmerken dat juist zij de dader was. Heel goed bedacht!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het best een boeiend verhaal. Wel jammer voor de hoeveelheid karakters en ik vond er wat spanning missen.

Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl staat me absoluut aan. Begrijpelijk, korte hoofdstukken en niet hoogdravend taalgebruik.

Vind je Over elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Tja, ik heb nog nooit een Vlaamse thriller gelezen dus wat is typisch voor dat genre? Ik denk het wel omdat in ieder geval het verhaal wel in Vlamingen afspeelt. En natuurlijk om het grappige taalgebruik. Ik heb genoten van de mooie uitdrukkingen.

Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn? Deskundig, precies, goed uitgewerkt, mooi geschreven.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik denk uniek in de zin van zoveel enthousiasme in de beschrijvingen van geschiedenis en omgeving.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Jo, ik zou het als lezer leuk vinden om wat meer diepgang in je personages te lezen. Misschien een beetje romantiek en wat meer spanning en misschien wat minder andere personages. Maar verder vond ik het erg leuk om je boek te lezen. Je schrijft best boeiend en vlot. Ik ben van plan om nog een boek van je te lezen.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 110

Ik vond het goed, de opbouw zorgde ervoor dat je beetje bij beetje meer te weten kwam, wat maakt dat je als lezer steeds verder wilt lezen. Maar je moet er wel je hoofd bijhouden, het is soms wat ingewikkeld.

Goede opbouw en mooi gestructureerd.

Voor mij kwam het einde niet echt als een verrassing. Ik had al het gevoel dat zij er bij betrokken was.

Ik vond het heel interessant. Soms werd het wat ingewikkeld met de geschiedkundige aspecten, maar dat maakte net dat ik er met al mijn aandacht bij zat.

Vind je de schrijfstijl van Jo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind zijn schrijfstijl heel aangenaam. Het boek leest erg vlot, en als Vlaming ben ik natuurlijk gewend aan het taalgebruik.

Vind je Over elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind dit zeker een typische Vlaamse misdaadthriller. Je kan het wat vergelijken met de boeken van Aspe, ik vind in beide dezelfde sfeer terug.

Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?
    Een geloofwaardige typisch Vlaamse misdaadthriller.

Ik vind het uniek voor wat betreft het gebruik van/verwijzing naar de Griekse Mythe.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Miss hier iets vager blijven voor wat betreft belangrijke zaken die in vorige boeken gebeurd zijn. Nu weet je reeds iets cruciaals van wat er in een vorig boek is voorgevallen naar ontknoping van een misdaad toe. En dat vind ik wel jammer, aangezien ik nog niet de volledige reeks heb gelezen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 168

De plot
    Wat vind je van het plot? Op zich enigsinds verassend , ik had van te voren niet kunnen bedenken dat de dochter van ermee te maken had.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De opbouw is niet heel plotseling en word goed onderbouwd en dat vind ik mooi en prettig.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had hem dus niet helemaal zien aankomen.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? De combinatie spanning en de beschrijving van de kunstwereld vond ik boeiend en interessant. Ik heb geen moment gedacht ik verveel me tijdens het verhaal.

Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl leest prettig alleen het verhaal moet je wel je hoofd bij houden.

Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja gezien waar het zich afspeelt wel ja, ook word er geschreven in de vlaamse taal maar verder echt typisch vlaams vind ik hem niet.

Stel….Jo Claes vraagt aan je om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn? Spanning met een hoop kunst en cultuur.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Toch wel weer de link met de kunstwereld en hoe dat beschreven word.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee niet echt een raad. Ik heb genoten van het boek.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 75

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Ondanks dat ik het niet had voorzien wie uiteindeljijk de dader(s) zijn had het voor mij geen effect van ‘verbazing’.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het plot moet duidelijkheid geven om het verhaal af te sluiten. De structuur van het plot vond ik ten op zichte van de rest van het verhaal wel duidelijk. Alle argumenten werden duidelijk uiteen gezet.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet betreft de illusie en Katelijne.
    Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Jammer genoeg niet. Zoals ik in onderdeel ‘na het lezen 1’ reeds had aangeven waren er te veel mogelijkheden tot het verklaren van motieven mbt de twee delicten. Of beter gezegd tijdens het lezen leken de verschillen in de verklaringen erg op elkaar. Meerdere malen werd het besproken waardoor ik geen overzicht op had. Het gaf me het gevoel dat het keer op keer werd herhaald. Door dit gegeven hield het mijn aandacht niet vast. Als het spannend was dan wekt het mijn nieuwsgierigheid naar het einde. Dit was niet het geval. Daardoor heb ik langer over het boek gedaan dan gebruikelijk.
    5. Vind je de schrijfstijl van Jo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?Het is begrijpelijk geschreven maar in mijn optie langdradig. Geen schommeling in de belevenis. Door de vele bedenkingen moest ik wel geconcentreerd lezen om ze te onderscheiden.
    6. Vind je Over elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?Betreft namen wel. Ik denk niet dat het een typisch Vlaamse thriller is. Het had ook Nederlands of Duits kunnen zijn. Ik denk dat het wel typisch Europees is.
    7. Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?Het is zeker niet hard. Het bevatte geen expliciete scènes. Ondaks dat het een aantal ware feiten bevat is het niet geloofwaardig. Wat mij betreft is dit niet noodzakelijk. Het is immers fictief.
    Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is heeft geen unieke elementen.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik ben natuurlijk geen ervaren auteur, maar voor mij als thrillerlezer wil je een boek in je hand hebben waarbij je nieuwsgierig bent. Zo boeiend het boek zo snel mogelijk uit te willen lezen, want je wilt weten hoe de vork in de steel zit. Een verhaal met interessante hoge en lage sprongen. Scènes mogen meer in details worden uitgewerkt. Met betrekking tot dit boek minder mogelijkheden van verklaringen of meer diversiteit,zodat men een goed overzicht houd.Op z’n minst 1 à 2 personages met interessante achtergronden.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 51

De plot

Algemeen

In het begin ging het lezen wat moeizamer, geschiedenis is niet een van mijn interesses maar naarmate ik verder kwam in het boek begon het mij meer te boeien. Hierdoor had het mijn volle aandacht.

Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is echt super begrijpelijk te lezen. Heel het stuk over geschiedenis etc. Alles is makkelijk te lezen en je hoeft er niet te veel.bij na te denken vind ik
    Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik heb er nog nooit een gelezen, behalve dat er wat vlaamse woorden in voor kwamen zou ik niet zeggen dat het persee uit vlaanderen zou komen.

Interresant, geloofwaardig, afwissellend

Dit boek

Het feit dat het verhaal zo samemhangt met geschiedenis maakt het uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Zo door blijven gaan, het is gelukt met dit boek om geschiedenis weer interresant te maken voor mij. Dan heb je echt een gave.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 51

De plot

Wat vind je van het plot? Spannend, duidelijke opbouw naar het hoogtepunt.

In het begin moeizaam maar daarna super spannend en ingewikkeld omdat zoveel punten samen komen. Maar interresant. Zet je an het denken.

Ja een beetje.. hele tijd in mijn achterhoofd gehad maae het werd steeds door redenen een andere moordenaar.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot
    Op een gegeven moment heb je wel door dat Katelijnede dader moet zijn, hoewel ik er in het begin helemaal niet mee bezig was.
    Ik vind het goed opgebouwd en uiteindelijk doordat iedereen weg viel, bleef er 1 dader over.
     In het begin had ik het zeker niet aan zien komen, maar op een gegeven moment kan het niet anders meer……………..
    Algemeen
    Já ik vond het een boeiend verhaal. Je moest met al die namen wel je aandacht erbij houden.
    Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Schrijfstijl prettig, wel op blijven letten qua historisch feiten en al die namen die dar bij kwamen.
    Vind jeOver elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch weet ik niet, want ik weet niet wat echt typisch is voor een Vlammse thriller, maar het woord gebruik, maar het duidelijk dat het een Vlaamse schrijver is.
    Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn?
    Interressant, geloofwaardig en een pageturner.

Dit boek
    Ik vind de historische achtergrond het boek wel een meerwaarde geven.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik weet niet of ik het echt een thriller vind, maar meer een misdaadroman. Mijn advies is………..ga zo door!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 115

De plot

Wat vind je van het plot? Het boek was goed opgebouwd, soms wat teveel van de hak op de tak met vele feitjes die wat afleiden en het ingewikkeld maken.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Uiteindelijk kwamen alle lijnen samen en dat maakt het een goed boek. Het was soms wat verwarrend maar wel erg spannend. Ter vergelijking de boeken van Dan Brown bevatten ook veel feitjes maar daar bouwt het zich op door 1 puzzeltje op te lossen en dan naar de volgende te gaan. Hier loopt het wat meer door elkaar.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had al langer idee wat of wie er achter zat maar waarom en hoe het verhaal in elkaar zat niet, dat maakte het verrassend.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik vond het een boeiend en spannend verhaal. Soms vond ik het wel wat verwarrend door de vele verschillende lijnen/feitjes.

Vind je de schrijfstijl vanJo Claes prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het leest prettig soms moet je wel even terugbladeren om te kijken hoe het ook al weer was.
    Vind je Over elk vergeten heen een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja het is een echte Vlaamse thriller door de locatie waar het speelt maar ook door de vele Vlaamse woorden die er in voor komen. Was echt genieten!
    Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jo zijn? Vlaamse raadsels in een spannend boek.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het uniek zit naar mijn mening in de stijl van schrijven van Jo Claes, combinatie van geschiedenis, raadsels, Vlaanderen. Zijn schrijfstijl maakt het boek uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanJo Claes mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Probeer wat gestructureerde te werken, wat structuur aan te brengen in de grote hoeveel feiten, wat logica. Maar vooral ga zo door!

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 62

Ik vind het plot goed bedacht. Je wordt telkens op het verkeerde been gezet als er weer nieuwe feiten opduiken die niet in het vorige plaatje passen. Uiteindelijk komt de oplossing toch nog als een verrassing.
    De structuur is goed onderbouwd: je komt telkens nieuwe feitjes te weten die geleidelijk een steeds duidelijker beeld geven. Er worden heel de tijd zijsporen betreden die soms totaal irrelevant zijn maar het gewoon ingewikkelder maken om de hoofdlijn te kunnen volgen.
    Het einde kwam voor mij toch nog totaal onverwacht – niet zozeer de dader want dat werd toch wel duidelijk – maar het hoe en waarom.

Ik vond het verhaal erg boeiend en het had steeds mijn volle aandacht – dat was ook wel nodig door de massa karakters, levenden en doden, mensen en standbeelden, die in het verhaal voorkomen.
    Claes heeft een zeer prettige schrijfstijl – gemakkelijk te begrijpen en brengt de dingen duidelijk in beeld. Om alle mogelijkheden die al dan niet serieus geopperd worden te blijven overzien is wel een grote concentratie vereist. De vele personages, vaak meerdere generaties van dezelfde familie, dus met gelijkaardige namen, maken het er ook niet makkelijker op.
    Maar het geleidelijke tempo van de ontwikkeling van het verhaal zorgt er automatisch voor dat je geconcentreerd blijft lezen.

Ik heb nog altijd geen idee wat een typisch Vlaamse thriller is. Jo Claes is een Vlaams schrijver en het verhaal speelt in Vlaanderen tegen een Vlaamse culturele achtergrond.

Stel….Jo Claes vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Een whodunit in de grote traditie van de detectives van Agatha Christie (schrijfstijl) en Dorothy L. Sayers (plot) in een hedendaagse Vlaamse context op een ware cultuurhistorische basis.

Ik vind het boek best uniek maar het is het eerste boek dat ik van Jo Claes heb gelezen. Als ik aan de andere uit de reeks begin is het misschien slechts 1 uit een reeks. Topklasse.

Ik zou Thomas Berg toch zijn romantische relatie gegund hebben. En de geschiedkundige feiten niet veranderen: Wat historisch correct is moet voor mij zo blijven, er zijn mogelijkheden genoeg om er dingen bij te fantaseren zonder de geschiedenis te willen veranderen. Dat is gewoon persoonlijke smaak en niet echt kritiek op een boek dat àf is.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 74

Na het lezen #2
    Nu kun je ook je waardering aan De plot
    Verrassend al zat ik toch wel een beetje in de goede richting.
    Lekker van de hak op de tak gezet, en door steeds stukjes informatie te krijgen toch wankel in je geloof van de dader te staan.uitdrukkingen die worden gebruikt toch echt een
    Ergens wel verwacht!
    Algemeen
    Een van de weinige die vanaf het begin tot het eind mijn volle aandacht had, en bleef boeiend tot het einde.
    Ik vind het een hele fijne schrijfwijze! Dat was ook 1 van de redenen waarom ik zo graag wilde meedoen met dit boek!
    Vind het ook erg jammer dat hij ook bijna niet in de Nederlandse boekhandel is!
    Kwa plek had ook in Nederland kunnen afspelen, maar kwa laagjes en verfijning, en vooral de uitdrukkingen die worden gebruikt een typisch Vlaamse thriller te noemen.
    Geloofwaardig, met als extra een vleugje geschiedenis!
    Dit boek
    Ik denk dat het bijzonder is omdat veilingen enzo niet geassimileerd worden met moord enzo.
    Ga zo door, laat ons genieten van die mooie stad Leuven en haar inwoners.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.