Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 054: Onderuitgehaald Onderuitgehaald, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1961
    #10455 |

Vragen ThrillZone leesclub Onderuitgehaald

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    3. De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald?
    4. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar?
    AT
    Bijdrager
    Post count: 112

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Sigrid evolueert wel, de rest blijft wat vlak. Zo blijft Wieke het zwakkere zusje, ook nu ze volwassen is. Vader is ook niet echt doortastend en is dat ook nooit geweest. Alleen Sigrid krijg je echt wat beter te leren kennen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Om de hierboven staande reden is Sigrid favoriet. Ze is menselijk, heeft haar foute trekjes, is niet alleen maar goed. Interessant.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou de vader verder uitgewerkt willen zien. Hij is tenslotte verantwoordelijk voor wat er in zijn tweede huwelijk is gebeurd. Waarom hield hij zich zo afzijdig? Was hij verscheurd door verdriet door het verlies van zijn eerste vrouw, had hij een hele drukke baan, etc.?

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond de hoofdstukafwisselingen tussen de post uit de enveloppen en het echte verhaal, heel erg prettig lezen. Ik vond het ook een originele benadering. Allebei de verhalen ontwikkelen zich tegelijkertijd op deze manier. Mooie constructie.

Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van haar ook lezen?
    Waarschijnlijk zal ik er best eens eentje lezen. Vooral als ik net een zware roman heb gelezen. Ik kan me voorstellen dat het dan lekker kan zijn om even iets gemakkelijks te pakken.

De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald?
    Dat vind ik maar zeer marginaal het geval. Dan zou het de manier moeten zijn waarop een stiefmoeder met haar ‘kinderen’ omgaat, maar dat vind ik eigenlijk geen maatschappelijk thema.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar?
    Dat weet ik eigenlijk niet. De eenvoudige manier van schrijven gecombineerd met een leuke whodunnit, kan ik niet zo goed bedenken.

Biek
    Bijdrager
    Post count: 15

1. Evolueren de karakters? De zussen Sigrid en Wieke evolueren, dit komt vooral omdat het verhaal zich 7 jaar geleden en in het heden afspeelt. Zeven jaar geleden waren de zussen pubers die zich geen raad wisten met hun gevoelens en dat afreageerde op de mensen die het dichts bij hun stonden. Nu ze twintigers zijn kunnen ze zich veel beter inleven in de situatie van hun vader.
    2. Als ik een karakter moet kiezen ga ik toch voor Sigrid, zij is eerlijk en oprecht en vooral ondernemend, ondanks dat zij als puber wel eens achter het behang geplakt moest worden, maar daar was alle begrip voor.
    3. Ik wil eigenlijk bijna nooit iets aan de karakters veranderen, ze zijn bewust gemaakt zoals ze zijn om het verhaal het best tot zijn recht te laten komen. Wanneer ik een boek matig tot slacht vind komt dit eigenlijk altijd omdat de personages te weinig diepgang hebben.

4. Ik vind de schrijfstijl goed bij het verhaal passen, recht door zee en niet te ingewikkeld, er komen wat woorden voorbij die perfect de gedachten weergeven zoals: stiefwijf.
    Het boek nodigt uit tot snel doorlezen, ik houd ervan.
    5. lang gelden heb ik een keer een boek van Loes den Hollander gelezen, en ik ben vast van plan er nog meerdere op te gaan pakken. De schrijfstijl en onderwerpen die ze in haar verhalen verwerkt spreken me enorm aan.
    6. Ik herken zeker maatschappelijke onderwerpen die ze in haar verhaal verwerkt. Scheiding, rouwverwerking, aangaan en afstoten van relaties.
    7. Ik vind het lastig om schrijfsters met elkaar te vergelijken, ieder heeft zijn eigen ideeën en schrijfstijl.

Sylvia
    Bijdrager
    Post count: 37

Ik heb het gevoel dat alleen Sigrid evolueert. Ik zie haar namelijk duidelijk groeien in haar verwerking van het verleden. Wieke en haar vader blijven toch wat meer op de achtergrond.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Sigrid is overduidelijk mijn favoriet. Ik denk dat dat komt omdat haar karakter het meest uitgediept wordt. Wieke blijft het onzekere zusje en haar vader had iets meer diepgang mogen hebben van mij, het lijkt nu net of hij het allemaal wel prima vond. Maar misschien was dat ook wel de bedoeling dat de lezer dat zou denken.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik zou niets veranderen, want dan zou het een totaal ander verhaal gaan worden.

De auteurs

Ik hou wel van dubbele verhaallijnen, ik vond het alleen in het begin een beetje verwarrend lezen, maar dit kwam waarschijnlijk doordat ik de epub aan het lezen was. Het was niet altijd even duidelijk in welke verhaallijn ik aan het lezen was.

Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik ga beslist meer van haar lezen, de verhalen zijn spannend en het leest lekker weg.

De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald?
    Ik vind niet dat een maatschappelijk thema de boventoon voert in het verhaal. De ‘boze stiefmoeder’ is erg cliché.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar?
    Oef … dat zou ik eigenlijk niet weten. Misschien als ik wat meer boeken van haar heb gelezen dat ik dan pas gelijkenissen zie met een andere bekende auteur, maar op dit moment niet.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 155

Het karakter Sigrid evolueert het duidelijkste. Haar zus en vader blijven vlakker en zijn minder uitgediept.

Sigrid. Zij was een ‘lastige’ puber, wat begrijpelijk is. Sigrid wordt het meeste uitgediept en als lezer leer je haar het beste kennen.

Nee, alle personages passen in het verhaal zoals ze nu zijn neergezet.
    Ja de schrijfstijl is eenvoudig en toegankelijk en leest lekker snel.

Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    De meeste boeken van haar heb ik al gelezen en ook in de toekomst blijf ik dit doen.

De thema’s scheiden en nieuwe relaties, met alle toestanden hieromheen, komen in dit verhaal duidelijk naar voren.

Ik kan zo geen andere auteur bedenken die vergelijkbaar is met Loes den Hollander.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 135

De karakters

Omdat het verhaal zich in verschillende tijden afspeelt evolueren de karakters. Ze worden ouder. Echt veranderen doen ze niet echt. Wieke en de vader blijven een beetje hangen in hun struisvogelpolitiek. De dader blijft hangen in de wraakgevoelens. Alleen het personage van Sigrid maakt echt een ontwikkeling door. Zij wordt hier ook bijna toe gedwongen door de nachtmerries. Het manuscript is voor haar een goede opstap om af te rekenen met de demonen van het verleden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sigrid toch. Hoewel ik haar met name in het begin van het boek niet echt sympathiek vond. Naarmate het verhaal vordert leer je als lezer kennen waar haar minder sympathieke uitspattingen vandaan komen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Als een personage verandert, wijzigt het verhaal. Ieder is gevormd door het verleden en verwerkt het op zijn/haar manier.

De auteurs

Absoluut. Korte hoofdstukken. Goede spanningsboog. De herkenbare Loes den Hollander-stijl.
    Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ook absoluut. Alle vorige boeken heb ik al gelezen. Toekomstige boeken zal ik zeker ook lezen.
    De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald? Echt maatschappelijke thema’s vind ik niet de bovenliggende in de boeken van Loes den Hollander. Ook in dit boek herken ik niet echt een maatschappelijk thema of het zou dat van stiefouderschap moeten zijn (dat in dit boek wel weer als de evil stepmom wordt neergezet) of ongewilde kinderloosheid.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar? Bijvoorbeeld met de thrillers van Simone van der Vlught

Francis
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters

1. Ja,vooral Sigrid groeit enorm, na alle vernederingen van haar stiefmoeder is ze uitgegroeid tot een zelfstandige en doortastende vrouw. Fokke en Wieke blijven wat op de achtergrond.
    2. Sigrid, omdat ze haar zelfvertrouwen terug heeft gekregen en erg doortastend is.
    3. Fokke en Wieke hadden wel iets meer diepgang mogen hebben.

De auteurs

4. Ja, het zijn korte hoofdstukken waarin veel gebeurd. De apart genummerde hoofdstukken van het manuscript zorgen dat er geen verwarring in het boek onstaat. De spanning bouwt mooi op.
    5. Dit was het eerste boek dat ik van Loes den Hollander heb gelezen. Ik vond het een ontzettend goed boek. Ik ga zeker meer van haar lezen.
    6. Geestelijke mishandeling van de stiefmoeder naar Sigrid toe. Ze verteld leugens over haar, kleineert haar en sluit haar buiten. Haar zelfvertrouwen is door Freddy helemaal om zeep geholpen op jonge leeftijd.
    7. Iedereen heeft zijn eigen stijl, dat is lastig te vergelijken vind ik.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 214

Ja, ik heb wel het gevoel dat vooral Sigrid evolueert. Zij is vooral in het begin van het boek bezig met zichzelf. Later krijgt ze meer begrip voor de andere personages. Soms zelfs voor het stiefwijf.

Nee, ik heb niet echt een favoriete personage. Ik ergerde me zelfs af en toe aan Sigrid en Fokke.

Nee, ik vind niet dat je moet gaan sleutelen aan de personages die een auteur ‘maakt’. Ik zou alleen Fokke iets meer uitgewerkt willen zien.

Ja, de schrijfstijl klopt helemaal. Korte hoofdstukken waardoor de spanning oploopt.

Ja, ik heb tot nu toe alle boeken van haar gelezen. De boeken die nog komen zal ik ook zeker gaan lezen.

Ja, er komen verschillende thema’s in Onderuitgehaald naar voren. Echtscheiding, stiefouder, acceptatie

Dat is moeilijk te beantwoorden. Misschien Simone van der Vlugt of Suzanne Vermeer.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 346

De karakters

Sigrid evolueert duidelijk, de anderen veel minder.

Nee, ik heb niet een duidelijke favoriet. Alle personen hebben hun goede en minder goede kanten, iedereen heeft wel iets wat mij aanspreekt en ook dingen die me helemaal niet aanspreken.

Nee, de schrijfster heeft ze bewust neergezet zoals ze zijn. Als je dan wat gaat veranderen, zou het hele verhaal herschreven moeten worden.

De auteurs

Het is een toegankelijke schrijfstijl en dat is altijd prettig. De stijl tussen het “hoofdverhaal” en de hoofdstukken van Hansje zijn duidelijk verschillend. Knap om in één boek verschillende stijlen te hanteren.

Ik heb een aantal boeken van haar gelezen en zal er in de toekomst waarschijnlijk wel meer lezen.

Rouw(verwerking), relaties (waarbij dan vooral de slechte relatie tussen Sigrid en haar stiefmoeder naar voren komt), eerlijkheid/openheid naar anderen toe.

Ik zou niemand kunnen bedenken, elke schrijver/schrijfster heeft toch een eigen stijl.

dikkiedik
    Bijdrager
    Post count: 48

De karakters

Sigrid leren we steeds beter kennen. Zij is ook degene die echt iets onderneemt. De andere personages wachten lijdzaam af. Daarbij valt de rol van de vader mij het meeste op. Hij zit voortdurend in de slachtofferrol. Hij zegt zich schuldig te voelen met name naar Sigrid toe, maar doet daar verder nagenoeg niets mee.

mijn favoriete personage is Sigrid, een sterke vrouw die haar verleden probeert onder de ogen te zien en te verwerken. Zij reflecteert op haar acties, realiseert zich dat die niet altijd goed zijn. het streke van Sigrid vind ik ook dat ze weigert slachtoffer te zijn.

Nee, het zijn de personages van Loes den Hollander, het is haar boek. En dat is goed zoals het is!

De auteurs

De auteur heeft een prettige schrijfstijl, de hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk. Hansje is duidelijk een ander personage dan Sigrid. In die hoofdstukken wordt de schrijfstijl dan ook anders, beklemmender.

Het is een van mijn favoriete Nederlandse auteurs, dus JA

Voor mij is het hoofdthema de geestelijke mishandeling van Sigrid door haar stiefmoeder. Wat de auteur knap uitwerkt vind ik overigens ook dat het duidelijk wordt dat de stiefmoeder het ook niet makkelijk heeft gehad met Sigrid. Het was een wisselwerking, een botsing van karakters. Wat duidelijk is dat de volwassene van de twee dit nooit zo ver had moeten laten escaleren. door de machtsverhouding trekt het kind altijd aan het kortste eind. En wat voor impact dat het dan uiteindelijk op het kind heeft.

Simpel: met niemand! En daarom lees ik haar boeken.

Bianca.Blok
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters
    Sigrid is voor mij het karakter dat in het verhaal de grootste rol heeft, de overige karakters blijven wat vaag.

Dan moet ik toch voor Sigrid kiezen, dit omdat zij juist degene is die je leert kennen. Uiteindelijk blijkt zij ondanks haar dwarse houding het meest begaan met haar stiefmoeder…

Fokke en Wieke zouden wat meer uitgediept mogen worden, maar misschien is dit een bewuste keuze van de auteur.

De auteur

Ik vind deze manier van schrijven heel erg fijn bij een thriller, de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door wilt blijven lezen. Het zorgt er ook voor dat de spanningsboog hoog blijft.

Ik heb er nog niet zoveel van haar gelezen, maar heb wel bijna al haar boeken in de kast staan. Dus ik ga zeker meer van haar lezen, maar alles op z’n tijd.

Ik vind dit boek nou niet direct een maatschappelijk thema verwoorden, eerder thrillers deden dat wel.

Elke auteur heeft een eigen schrijfstijl, zo ook Loes. Ik dacht altijd dat het oubollige boeken waren, totdat ik “Dekmantel” las, sindsdien ben ik een groot fan van haar werk. Voor mij niet te vergelijken met een andere auteur.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 107

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, dat vind ik niet. Misschien dat Sigrid wat meer uitgewerkt wordt, maar de rest blijft wat oppervlakkig.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nee. Niet echt, hoewel ik vind dat Sigrid het allemaal prima aanpakt. Mitzy vind ik een lieve, warme vrouw…
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou Wieke wat meer diepgang geven. Zij heeft tenslotte, hoewel in geringe mate, hetzelfde meegemaakt als Sigrid.
    De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja. De korte hoofdstukken en daardoor de onderhuidse spanning passen prima bij dit verhaal.
    5. Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van haar ook lezen?
    Ik heb, bijna, alles van Loes gelezen. Er staan er nog 3 op mijn verlanglijst. Ik was, ben en blijf fan.
    6. De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald?
    Ja, dat herken ik zeker. In mijn omgeving heb ik meegemaakt dat samengestelde gezinnen heel erg goed gingen, maar ook heel verkeerd. Gelukkig zijn er geen doden gevallen haha…
    7. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar?
    Ik vind geen enkele auteur vergelijkbaar met Loes den Hollander. Iedere auteur heeft zijn/haar eigen schrijfstijl en dat vind ik juist prettig.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 99

De karakters

Vader en Wieke blijven voor mijn gevoel oppervlakkig, het verhaal draait om Sigrid. Pas op het laatst vind ik dat Sigrid evolueert, daarvoor blijft ze te veel hangen in de slachtofferrol. Niet dat dit vreemd is want ze heeft niet echt een fijne jeugd gehad.
    In het hele boek vind ik niet één favoriet. De kwade genius vind ik zeker een welkome afwisseling.
    Fokke vind ik een slappe man. Hij lijkt bedwelmd door zijn nieuwe relatie en neemt geen enkele moeite om de waarheid te toetsen. Hij doet daarbij zijn dochters duidelijk te kort.
    De auteurs

De hoofdstukken zijn kort gehouden en wisselen in tijd. Hierdoor bouwt Loes den Hollander een mooie spanningsboog op.
    Als afwisseling bij het zwaardere leeswerk zal ik zeker een boek van haar uit de boekenkast halen.
    Er komen wat thema’s in voor, homoseksualiteit, samengesteld gezin, de dood maar deze thema’s staan niet nadrukkelijk op de voorgrond.
    Daar kan ik niet echt antwoord op geven, ieder heeft zo zijn eigen stijl.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 132

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Vooral bij Wieke had ik dat gevoel, ze is de jongste ze gaat ruzie uit de weg maar als de nood aan de man is zwijgt ze en dat is achteraf maar goed ook.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Sigrid is mijn favoriet een sterke vrouw gevoelig en heel menselijk
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Fokke zou ik meer willen dat het een vader is en dat zou ik graag veranderen, ik vond Sigrid heel zielig dat haar moeder was overleden maar dat ze omdat haar vader hertrouwde ook het gevoel had dat ze geen vader meer had.

De auteurs
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind het juist uniek, een boek in een boek. Dat vond ik heerlijk om te lezen en door de tijdlijnen kon Loes ook goed met de spanning spelen. Heerlijk om te lezen.
    5.Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ja en ik hoop dat ze minder lief blijft schrijven dat voegt echt wel wat toe aan het verhaal
    6.De auteur staat bekend om de maatschappelijke thema’s als onderwerp in haar verhalen. Herken je dat ook in Onderuitgehaald?Ja zeker vrouwen die heel graag een kind willen(en daar alles voor over hebben) maar ook meerdere huwelijken.
    7.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Loes den Hollander vergelijkbaar? Marella Boersma denk ik maar toch pakken zij het heel anders aan maar ze schrijven wel over maatschappelijke problemen en maken daar een spannend verhaal van.

Hilde van den Bosch
    Bijdrager
    Post count: 24

De karakters

Sigrid is duidelijk de persoon waar het om draait en ze is behoorlijk getekend in haar jeugd door het verlies van haar moeder en haar “nieuwe” rol in het gezin. De personages Fokke, Wieke, Engel en Mitzy zijn wat oppervlakkiger beschreven. En wat nu precies de achtergronden van Freddy waren is me ook niet geheel duidelijk.
    Hier moet ik wel Sigrid op antwoorden. Terugkijkend naar mijn eigen jeugd herkende ik ook wel dingen. Mijn vader is op een soortgelijke wijze op jonge leeftijd plots overleden. Engel lijkt me wel een “lekker ding”.
    Nee, veranderen niet. Deze personages passen in het gehele verhaal.

De auteurs

Ja! Dit is de typische fijne schrijfstijl van Loes. Heerlijk die korte hoofdstukken..
    Loes den Hollander schreef al tientallen boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ja, ik ga zeker alle verhalen die hierna nog komen van haar lezen. Alle verhalen hiervoor heb ik al met veel plezier gelezen.
    Wat is het maatschappelijk thema in dit verhaal? Bi-seksualiteit? Of stiefmoeders? Of beide?
    Loes heeft helemaal haar eigen schrijfstijl en ik zou deze dan ook uit duizenden herkennen. Qua genre durf ik wel te zeggen dat Linda Jansma enigzins vergelijkbaar is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.