Home Forums Leesclub 152: Ondergronds Ondergronds, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #26883 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik moest even wennen aan de schrijfstijl, maar ben inmiddels halverwege.Ik vind de schrijfstijl af en toe een beetje té (verdreven?). Het leest vlot, maar is tot nu toe nog niet echt spannend.

Een paar mooie zinnen:
    Het water dat blonk in de kaarsrechte sloten omlijstte de twee als een schilderij. Dit zie ik echt voor me!

Het gaf hem niet de anciénniteit waar hij misschien op hoopte. Ingewikkeld geschreven voor aanzien, is niet mijn stijl.

Hunter zat naast haar op de bijrijdersstoel met gespitste oren en zijn kop in de wind. Dit zag ik helemaal voor me!

Verder een woord waar ik nog nooit van had gehoord: hachelen.

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Post count: 6

Ik vind de schrijfstijl aan de ene kant heel prettig. Het leest lekker vlot! Aan de andere kant stoort het mij wel dat er veel Amsterdamse accenten in de gesproken taal worden benoemd. Het past wel bij het verhaal dat zich in Amsterdam afspeelt, maar het had van mij wel wat minder gemogen.

Het verhaal spreekt me wel aan, maar ik had iets meer spanning verwacht. Ik ben nu halverwege het boek en er is al veel gebeurt. Het verhaal lijkt op geen moment stil te vallen. Ik had nog graag meer gelezen van Flo haar privéleven. Misschien komt dit nog in de tweede helft van het boek.

Ik ga snel verder lezen 🙂

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 19

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Vind het juist zo mooi dat het over Amsterdam gaat maar dat de hoofdpersoon bij een weiland woont waar ze de hond lekker vrij kan laten. Verder hou ik er wel van dat de schrijfster soms wat amsterdams erin verwerkt
    Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Ja al is er elke keer weer een verrassing.
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Er is nog niet iets extreems geweest waar ik mij echt aan heb geïrriteerd.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

Vandaag begonnen en een 65 pagina’s ver.
    De schrijfstijl is wennen.
    Is het effectief Amsterdams dat gebruikt wordt? (als Vlaming niet zo makkelijk te herkennen ☺️)

Flo vindt ik een interessant personages. Benieuwd hoe we haar beter leren kennen.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 72

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Tot nu toe niet hele opmerkelijke of die me echt zijn opgevallen. Hier en daar wat Amsterdamse taal maar meer ook niet!

Eigenlijk had ik geen grote verwachtingen omdat ik nog nooit iets van deze schrijfster heb gelezen. Het enige wat ik misschien verwacht had is spanning, maar tot nu toe, ik heb halverwege, is het een vrij saai boek! Weinig spanning te bekennen. Anderzijds word ik wel heel nieuwsgierig wie nu uiteindelijk de dader is.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    Tot nu toe ben ik geen rare dingen tegen gekomen!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik heb Ondergronds inmiddels uit. Vanaf ongeveer de helft komt het verhaal in een stroomversnelling en wou ik het achter elkaar uitlezen.
    Wat ik opmerkelijk vind, is dat voor het personage Marianne steeds gewisseld wordt van naam en ook vaak Mary wordt genoemd. Ik vind het een beetje verwarrend.

AvSW
    Bijdrager
    Post count: 12

Het boek is geschreven in een vlotte schrijfstijl, met eenvoudige zinnen, waardoor je snel kan lezen.
    Bijgevolg heb ik ook nog geen enkele opvallende alinea opgemerkt om te markeren en eens te herlezen.
    Tot nu toe is het verhaal leuk om te volgen, maar nog niet echt spannend… Ik hoop dat hier snel verandering inkomt 🙂 .

marcel
    Bijdrager
    Post count: 59

Ik moest heel erg wennen aan de manier van schrijven, zeker de eerste paar hoofdstukken. Deze waren geschreven als scènes en voelden heel erg onnatuurlijk en “hak op tak” aan. Daarna werd het beter en de manier van schrijver ook anders leek het wel.

Het is niet erg spann3nd maar wel redelijk onderhoudend. Verder begint het thema “ vrouwelijke rechercheur, mannelijke baas, ruwe bolster blanke pit” uitgemolken te worden.

Nog een vijfde te gaan en het lijkt erop dat de dader al bekend is maar misschien komt er nog een verrassende wending.

Vooralsnog ben ik niet dol enthousiast.

Anita
    Bijdrager
    Post count: 57

Ik kan de schrijfstijl van Lidewij Martens ten zeerste appreciëren.
    Meermaals zag ik al mooie passages voorbijkomen:
    p.32:
    “Toch klonken er nog vioolklanken, verloren, zoekende klanken, de weg kwijt. Ontdaan buitelden en klaagden ze.”

Ik kan me hier echt voorstellen hoe de violen moeten hebben geklonken. De klanken krijgen ook menselijke trekjes.

p. 37:
    “Ze zette het geluid van de TV uit. De stilte hoorde haar kans en greep die, achter de portretten van Boy en Grace uit, klom omhoog langs de tafelpoten, nestelde zich om haar oren.”

Dit is heel aanschouwelijk beschreven. Er zit ook een tegenstelling in, want stilte kan je normaal niet horen. Bovendien zit er beweging in dit beeld en zie je als het ware de stilte een weg banen naar Flo en komt ze van de muur terecht in de oren van Flo. Hiermee lijkt Martens te benadrukken dat de stilte die valt na het uitzetten van de TV bewust wordt opgemerkt en ervaren door Flo.

Ja, we krijgen een vrij goed beeld van deze vrouwelijke rechercheur, van haar werkomgeving en van dat bepaalde gedeelte van de stad Amsterdam. Alles in de juiste proporties, naar mijn mening.

Op dit vlak heb ik geen opmerkingen.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

Ik zit helemaal in het verhaal. Ben blij dat ik vanavond verder kan.
    Flo vindt ik een koppig dametje. I love it.
    Oké er bestaan er al veel maar hier kan ik nooit genoeg van krijgen.

Echt opmerkelijke zinnen nog niet tegen gekomen buiten het Amsterdams.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 105

Omdat ik nog niet zo ver in het boek ben, heb ik nog geen bijzondere citaten gelezen.

Je zeker. Het voelt vertrouwd en lees prettig.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal.
    Die heb ik niet echt opgemerkt.

P. Holla
    Bijdrager
    Post count: 21

Vind het wel leuk dat er veel Amsterdamse taal wordt gebruikt. Ik kom uit een dorp vlakbij Amsterdam dus voor mij niet storend, wel leuk.

Ik moest in het begin enorm wennen aan haar schrijfstijl, vond het zeker in het begin vrij saai, weinig verdieping in de persoon Flo. Er wordt wel verteld over Casey maar het hoe of wat er nu tussen Flo en hem gebeurd is, daar ben ik halverwege dit boek nog niet achter.
    Het stoort mij dat Marianne soms veramerikaans wordt in Mary; pas in het verhaal bemerk je dat het dezelfde personen zijn.
    hoop dat Flo nog meer uitgediept gaat worden.
    Het verhaal leest gaande weg het boek prettig, echt spannend kan ik het niet vinden.

Op bladzijde 55 2x achterelkaar het woord persconferentie en 2x daarachter belangrijk. Was mij niet geheel duidelijk waarom dit zo was.

Op naar de tweede helft. Ik ben benieuwd en nieuwsgierig hoe het in elkaar zit.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 157

Ik moet zeggen dat de schrijfstijl misschien opmerkelijk is, misschien omdat ik Belg ben. Ik heb er wel even moeten aan wennen. Het verhaal leest wel vlot.

Het mocht gerust wat spannender, vanaf het begin, voor mij.

Nog niets tegengekomen of misschien vond ik het niet te storend.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 82

De schrijfstijl van Lidewij Martens vind ik heel prettig om te lezen.

Een mooi citaat vind ik: “Alles wat liefde kan, durft liefde te doen”.

De verhaallijn mag van mij nog wel iets spannender maar dat komt waarschijnlijk wel als ik wat verder in het boek kom.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.