15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1950
    #26892 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Lidewij Martens vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

marcel
    Bijdrager
    Post count: 74

plot

Wat vind je van het plot?

Ik vond het plot, te ver gezocht en het einde was eraangeplakt zo leek het. De vondst van de geheimen was leuk maar ik te ver doorgevoerd

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Chaotisch is het juiste woord denk ik

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik zag het niet aankomen omdat het te ver van het verhaal af lag
    Algemeen

Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik vond het geen boeiend verhaal, het las wel lekker weg. Ik denk dat het voor de beginnende lezer interessant is maar ik vond het een worsteling.

Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is anders, ik moest er erg aan wennen.

Stel….Lidewij Martens vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek is te ver doorgevoerd, met alweer de “ ruwe bolster blanke pit” vrouwelijke rechercheur.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het is zeker geen uniek boek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Maak het niet te ingewikkeld maar hierdoor is er teveel hetzelfde en verliest het vaart en geloofwaardigheid.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 346

Op zich vond ik het een beetje vergezocht, de moorden enzo waren goed uitgewerkt, maar het motief vond ik te ver gezocht.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

De spanning is goed opgebouwd net als de aanloop naar de ontknoping.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Nee het einde had ik niet zien aankomen.

Algemeen

Nee het verhaal had niet steeds mijn volle aandacht. Omdat ik niet direct zelf een motief vond.

Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het verhaal leest vlot, maar het motief en de dader waren ver gezocht, je had als lezer geen enkele clue wat het motief was, je had niet echt een spoor om te volgen.

Stel….Lidewij Martens vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Een thriller met een sterk vrouwelijk personage.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het motief en het feit dat je al lezer geen clue hebt maakt dit verhaal wel uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Maak het verhaal geloofwaardiger en laat broodkruimels achter voor de lezer zodat ze kunnen mee puzzelen, dit miste ik nu.

P. Holla
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot
    Wat vind je van het plot? Kwam ineens tevoorschijn waardoor ik mij er totaal niet in kon verplaatsen of aan gedacht had. Vond het te ver gezocht.

Het lijkt wel alsof er ineens een eind aan moest komen en dit de beste oplossing was. Klopt niet met de verhaallijn.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, want de hints begonnen pas aan het eind van het boek.
    Jammer, hierdoor wordt je als lezer niet aangezet om naar het plot toe te lezen.

Algemeen
    Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een saai verhaal. Ik hoopte al dat de vitrine kasten met ‘oude’ gevonden materialen erbij betrokken zou worden, echter dit was zeer summier. Het was lastig om geboeid te blijven.

Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Schrijfstijl paste prima bij het Amsterdamse gedachtengoed.

De personage van Flo werd teveel negatief benaderd, de moorden waren iets te onrealistisch waardoor het geheel ongeloofwaardig overkomt.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het boek is uniek in zijn onderwerp de Noord/Zuid lijn. Verder eigenlijk niet.

Blijf niet teveel in het verhaal hangen, verdiep de personages. Casey blijf lang in het luchtledige hangen.

Anita
    Bijdrager
    Post count: 70

De plot

De ontknoping deed voor mij het verhaal een beetje inzakken. In de spanne van een aantal bladzijden gebeurt plots vrij veel. Ik heb het einde zelfs moeten herlezen omdat ik dacht dat ik over bepaalde zaken had overgelezen en omdat ik me na het beëindigen van het boek afvroeg of ik nu alles wel goed had begrepen, hoe bepaalde zaken zo hadden kunnen lopen.

Ik vind dat er goed en gestructureerd naar het plot wordt toegewerkt. Doch, in de eindfase had ik moeite om te begrijpen hoe de personages in een bepaalde tijdspanne op die en die plaats waren geraakt en wie er een hand in had. Plots moest het blijkbaar allemaal heel vlug gaan.

Nee. De dader was al even gekend, maar zijn motieven? Het motief ivm laatste slachtoffer lijkt mij veel te zwak, onbenullig eigenlijk. Waarom zou dit de dader motiveren tot wat hij doet? Ik dacht echt: is dit voor de dader nu zo’n groot issue? Maar misschien ben ik niet gevoelig genoeg.

Algemeen

Ik heb Ondergronds wel met plezier gelezen. Het lezen ging vlot en ik wou echt wel weten hoe het zou eindigen.

Ik vind de schrijfstijl van Lidewij Martens vlot. Ik vond het prettig dat ze haar stijl aanpaste aan het personage. Het Amsterdams vond ik wel charmant alsook dat er korte zinnen gebruikt werden waar het om Flo ging, alsof ze met die korte zinnen nog eens extra de aandacht wou vestigen op de kleine gestalte van het personage.

Ondergronds is realistisch geschreven (op het einde van het boek na). Het recherchewerk met vallen en opstaan is goed beschreven. Het is ook gestructureerd: als lezer ga je van metrostation naar metrostation. Ik ken Amsterdam niet, maar ik vond het wel leuk dat de plaatsen goed geduid werden.

Dit boek

Uniek zou ik deze thriller niet noemen, maar het boek heeft me wel een aantal uren aangenaam beziggehouden. Ik keek er toch telkens weer naar uit om verder te lezen. Het concept van hardwerkende vrouwelijke rechercheur in een harde mannenwereld is echter al lang niet meer nieuw.

Ik voel me als lezer nog steeds niet in de positie om een schrijver van advies te dienen.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 243

De plot

Wat vind je van het plot? Het verhaal werd leuk opgebouwd. De beschrijving van de sfeer in Amsterdam, kennismaking met Flo is goed gedaan. Langzaam maar zeker krijgt het verhaal inhoud en gaat leven.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Opbouw goed gedaan. De ontknoping ging een beetje in een sneltreinvaart en dat had behoorlijk invloed op de geloofwaardigheid.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit einde niet zo aan zien komen.
    Algemeen

Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het wel een leuk verhaalt en het had mijn volle aandacht. Ik was wel nieuwsgierig naar hoe het af zou lopen.
    Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Lidewij Martens heeft een prettig schrijfstijl, die uitnodigt om door te lezen.
    Dit boek vond ik vooral naar het einde toe niet helemaal realistisch.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Echt uniek, nee. De combinatie aanleg noord/zuidlijn en moorden vond ik leuk gedaan.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Iets minder naar het verleden van Flo haar ex verwijzen.En wat minder “Baantjer”stijl.

AvSW
    Bijdrager
    Post count: 12

Plot: De plot heeft vooral een indruk van chaos en oppervlakkigheid nagelaten.
    Ik zou dit zeker geen thriller noemen.

Schrijfstijl: Ik vond Ondergronds niet echt een boeiend verhaal. Er zijn te veel personages die te weinig uitgewerkt zijn.
    De auteur schrijft met zeer eenvoudige zinnen, weinig beeldend. Je leest het boek snel uit, maar er blijft weinig van hangen. Ik heb dan ook geen enkele opmerkelijke alinea genoteerd die ik wou herlezen.

Dit boek is chaotisch.

Dit is voor mij zeker geen uniek boek. Integendeel, het is weinig opvallend en er blijft niets van hangen.

Werk het hoofdpersonage beter uit, meer psychologische achtergrond. Gebruik meer humor (als je zo’n uitgesproken hoofdpersonage gebruikt, geef haar dan ook wat humor mee) en beperk het aantal personages dat de revue passeert.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 174

De plot

Het plot vind ik wat ver gezocht.

Het einde ging wat te rap voor mij. Misschien had dit wat beter af- of uitgewerkt moeten worden, dan ging het geloofwaardiger zijn.

Ik had dit niet verwacht en niet zien aankomen.

Algemeen

Het had niet altijd mijn volle aandacht.

Het verhaal was vlot te lezen, maar in het begin toch wat moeten wennen.

Eerder ongeloofwaardig, wat ik wel jammer vind.

Dit boek

Ik vind het niet uniek.

Misschien meer de personages uitdiepen.

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Post count: 12

Plot
    Het verhaal vond ik origineel bedacht. Je verwacht dat er een dader is die de moorden pleegt. Doordat de auteur dit anders had bedacht, word je als lezer steeds op het verkeerde spoor gezet.
    Het plot heeft een duidelijke structuur. Dit was als lezer gemakkelijk om te volgen. De structuur is erg prettig.

Op het einde word je steeds op het verkeerde been gezet. Je denkt dat je snapt hoe het allemaal in elkaar zit en dan komt er een wending in het verhaal Wanneer je denkt het weer te begrijpen loopt het weer anders.

Algemeen
    Ik had af en toe moeite om mijn gedachten bij het verhaal te houden. Door de spanning die ontbrak, had het niet altijd mijn volledige aandacht.
    Het boek heeft een prettige schrijfstijl. Af en toe wordt er gebruik gemaakt van de typische Amsterdamse spreektaal. Soms lastig om te lezen, maar het past wel bij het verhaal.
    Ik vind dat de auteur beeldend kan schrijven, ik zag precies voor me hoe het verhaal ging.
    Als ik het boek zou moeten typeren, zou ik het verhaal ‘Origineel’ noemen.

Dit boek
    Dit boek hoort wat mij betreft bij mijn favoriete categorie ‘politiethrillers’. Hier zijn er al velen van geschreven. Boeken die ik met Ondergronds vergelijk zijn De Noordzeemoorden van Isa Maron, de Lois-serie van Simone van der Vlugt en de boeken/series van Karin Fossum en Eva Burgers.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 113

Het plot
    1 Wat vind je van het plot?
    Die vond ik erg verrassend en had ik niet helemaal aan zien komen. Wel van één persoon maar net even anders dan verwacht.
    2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot bouwt zich langzaam op en ineens gaat alles in een sneltreinvaart. Dat maakte het voor mij spannend.
    3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Zoals dit plot is geëindigd niet echt.

Algemeen
    4 Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het erg prettig om te lezen omdat het zo “gewoon” geschreven is. Geen vervelende moeilijke taal.
    5 Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zie mijn antwoord van vraag vier. Het komt in feite op hetzelfde neer.
    5 Stel, Lidewij Martens vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Eigenlijk spelen er wel realistische gedeeltes af maar niet door het hele verhaal. Er zit een aangrijpend gedeelte in.
    Van alles een beetje.

Dit boek
    6 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De rol van de vrouwen die in dit – en in haar vorige boek spelen. Stoer en eigengereid.
    7 Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Dat ik uitkijk naar haar volgende boek. Dus gewoon door gaan met deze stijl van schrijven.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot

Wat vind het plot,
    Verrassend maar dat heb ik liever dan zeer voorspellend
    Heerlijk, lekker spannend.
    Ik had het zeker niet zien aankomen en daarom maakt het een top boek.
    Algemeen

Ja kon het zeer moeilijk aan de kant leggen.
    Heerlijk te lezen, binnenkort op zoek naar haar vorige boek.
    Dit boek Is begrijpend, geloofwaardig. Het heeft realistische punten.

Heerlijk dat het een Nederlands boek is maar niet enorm voorspelbaar omdat het anders eindigt dan ik had verwacht.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf alsjeblieft zo doorschrijven want wil wel meer van zulke top-boeken lezen

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 100

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    De plot als zijnde structuur van het verhaal, vind ik erg goed.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verhaal komt stukje bij beetje op gang, in de zin van zoeken naar de dader. Dan komt er een twist, een onregelmatigheid aan de kant van de dader. Mooi gevonden.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde was bijzonder en apart. Ik had het niet zo zien aankomen, al puzzel je natuurlijk wel mee, met de opties wie het is en waarom.

Algemeen
    4. Vond je Ondergronds een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    In begin vond ik sommige zinnen niet goed lopen. Maar naarmate het verhaal vorderde kon ik het boek niet meer wegleggen. Als een soort magneet bleef het bij mij in de buurt.

5. Vind je de schrijfstijl van Lidewij Martens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    In principe is het een vlotte en fijne schrijfstijl Sommige woorden begreep ik niet. -wat is schonkig? – wat is ancientiteit? –

6. Stel….Lidewij Martens vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek van Lidewij heeft opnieuw die heerlijke spannende vibe, met snelle pen geschreven ( het leest lekker vlot) , een geloofwaardige actiethriller.
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind Lidewij een geheel eigen stijl hebben. Met stoere dames, snelle actie, en mooie thema’s. Verdriet en groot gemis komen voorbij. Maar ook daadkracht. En natuurlijk geheimen. De dader zit de mensen op de hielen, haalt uit, ..je zit op puntje van je stoel te wachten wat er dan gebeurt. Echt mooi. Steigereiland, met die woonboot was ook erg spannend. Zeker aan het einde.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Lidewij Martens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf vooral schrijven en je zelf overtreffen. Dan blijf ik je fan! Gebruik geen rare woorden. En graag minder losse eindjes.. want dat is echt jammer.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot

Mooi, prima opbouw er naar toe!
    Ik vond de opbouw naar plot prima, totaal niet voorspelbaar zodat het eigenlijk tot het einde toe verrassend bleef.
    Dit had ik dus niet zien aankomen. Af en toe heb je het gevoel het te weten maar dat wordt ook meteen door iets wat er gebeurd weer van tafel geveegd.

Algemeen

Ik vond het een fijn verhaal, vlot lezenden tot het einde blijft het boeien. Niet voorspelbaar, een heerlijk verhaal. Wat ik een klein beetje mis is de echte spanning. Maar dat maakte het boek niet minder boeien.
    Lidewij heeft voor mij een hele fijne schrijfstijl, filmisch en makkelijk taalgebruik. Hierdoor leest het fijn en vlot.
    Geloofwaardig maar soms ook stukken aangrijpend!

Dit boek

Ik denk niet dat dit boek uniek is. Er zijn meer van dit soort boeken!
    Lekker zo doorgaan en kom maar gauw met een nieuw verhaal!

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 99

De plot

1 Ik vond het plot ongeloofwaardig.Het leek net of dit deel niet bij dit boek hoorde.
    2 Voor mij lijkt het alsof het plot vlug, vlug erbij verzonnen is.
    3 Nee, totaal niet.

Algemeen

4 Het is een aardig gegeven voor een verhaal maar het was voor mij niet zo boeiend dat ik het boek niet weg kon leggen.
    5 De schrijfstijl is makkelijk maar het zorgt er niet voor dat het zo spannend wordt dat ik door wil lezen en eventueel mijn nachtrust ervoor op wil offeren.
    6 Dit vind ik een lastige vraag.Ik kan er niet echt een bepaald stempel op drukken.

Dit boek

7 Voor mij is het boek er één van de zovelen.
    8 Mijn advies zou toch zijn: lekker doorgaan met schrijven.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 69

De plot

Ik vond het nogal voorspelbaar
    Het kwam op mij nogal rommelig over. Ik had het idee dat het boek een beetje is afgeraffeld
    Ik vond het voorspelbaar en had dit wel zien aankomen

Algemeen

Ik vond het wel een prettige schrijfstijl waardoor het bleef boeien. Het verhaal kabbelde voor mij wel iets te veel voort.
    Het was een prettige schrijfstijl en begrijpelijk geschreven.
    Niet realistisch.

Dit boek

Eerlijk gezegd vond ik het een boek zoals er zoveel zijn.
    Ik zou iets meer tijd en zorg besteden aan het plot van het boek. Dit leek voor mij alsof het was afgeraffeld.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.