Home Forums Leesclub 152: Ondergronds Ondergronds, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #26889 |

Vragen ThrillZone leesclub Schuldig                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Lidewij Martens specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen?
    Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ik vind niet dat de karakters een evolutie meemaken.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Flo is mijn favoriet, omdat ze een sterke, koppige vrouw is.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Kai, zou ik willen veranderen, hem zijn ogen open doen, dat hij niet zo goed bezig e.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het is een filmische schrijfstijl. Waardoor het boek vlot leest, en past idd bij het verhaal.

Kun je de schrijfstijl van Lidewij Martens specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Filmisch geschreven. Je ziet de gebeurtenissen zo voor je.

Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen?

Ja ik ben wel benieuwd naar meer van deze schrijfster.

AvSW
    Bijdrager
    Post count: 12

Na het lezen #1

De karakters

Ik heb niet het idee dat er veel evolutie in de karakters zit. Er springt niemand uit die echt mijn sympathie heeft, de vele personages blijven vrij vlak. Soms moest ik zelfs even terugbladeren om te weten over wie het precies ging. Ik had verwacht dat het hoofdpersonage me het meest zou aanspreken, maar dat is niet het geval.
    Ik zou vooral aan het hoofdpersonage en haar kinderen wat meer ‘body’ willen geven, meer psychologische achtergrond zodat ze veel beter uitgetekend zijn. Ik mis ook humor. Bijgevolg is Hunter nog het meest aantrekkelijke personage ;-).

De auteur

Ik had verwacht dat de schrijfstijl zeer beeldend en meeslepend zou zijn, omdat de auteur ervaring heeft als scenarioschrijver. Dat viel me helaas erg tegen. Ze schrijft met zeer eenvoudige zinnen, weinig beeldend. Je leest het boek snel uit, maar er blijft weinig van hangen. Ik heb dan ook geen enkele opmerkelijke alinea genoteerd die ik wou herlezen.
    De plot heeft vooral een indruk van chaos en oppervlakkigheid nagelaten. Ik zou dit zeker geen thriller noemen.

Op de achterflap staan mooie recensies van haar eerste thriller Steigereiland.
    Vóór ik dit boek gelezen had, zou ik haar eerste thriller waarschijnlijk willen lezen, maar Ondergronds geeft me niet echt zin om meer boeken van deze auteur te lezen.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 221

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, in het geval van Flo toch wel. Het gaat niet hard, maar ze doet haar best om een compliment te accepteren en op haar manier dank je wel tegen bijv. Fiona te zeggen als die kleren voor haar meeneemt. Ze beseft dat ze niet altijd even vriendelijk doet en probeert er wat aan te doen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Flo toch wel. De manier waarop ze haar mannetjes staat. Ze laat zien hier ben ik door haar uitstraling met stetson en laarzen en durft er te zijn.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee het is goed zo

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De directe, vlotte schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het sfeertje van Amsterdam, het taalgebruik geven allemaal een toevoeging.
    Kun je de schrijfstijl van Lidewij Martens specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Filmisch
    Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen? Ik weet het echt nog niet.

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Post count: 6

De karakters

Ik heb niet het gevoel dat de karakter evolueren. Ik vind de karakters vrij stabiel blijven gedurende het verhaal.
    Aan het begin van het boek dacht ik dat Flo me wel erg aan zou spreken. Ik vind het altijd wel stoer; een vrouw die bij de recherche zit. Helaas kon Flo mijn aandacht niet echt te pakken krijgen. Misschien komt dit ook doordat het personage niet helemaal uitgediept is. Had ik meer van haar geweten, dan had ik me er misschien ook wat meer bij voor kunnen stellen.

De auteur

Ik vind dat het verhaal vlot is geschreven, maar het lukte me niet altijd om de aandacht erbij te houden. Dit kan liggen aan de schrijfstijl of de personages die me niet volledig aanspraken.
    De vlotte schrijfstijl vind ik wel bij het verhaal passen. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Naar mijn idee soms wat te snel. Als ik haar schrijfstijl zou moeten typere zou ik zeggen dat het echt een supervlot geschreven boek is.
    Na het lezen van dit boek, ben ik niet nieuwsgierig geworden naar haar thrillerdebuut. Maar wanneer ik de recensies op de achterflap lees, wordt ik er wel nieuwsgierig naar. Misschien dat ik hem er ooit nog eens bij pak.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 72

De karakters

Ik heb niet het idee dat de karakters evolueren. Kabbelt lekker door zoals ze in het begin van het verhaal ook waren.

Ik vind Flo een heerlijke vrouw. Stoer maar ook oog voor haar privé. Een fijne vrouw om over te lezen. Ook Hunter vond ik een leuk personage in het verhaal, maar die heeft meer een bijrol.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee wat mij betreft is het prima zo!

De auteur

Ja, ik vind de schrijfstijl prima, makkelijk taalgebruik, vlot leesbaar.

Kun je de schrijfstijl van Lidewij Martens specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik zou het denk ik als filmisch typeren. De meeste scènes zie je zo voor je!

Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen?
    Ondergronds smaakt naar meer dus ik ben inderdaad wel benieuwd naar Steigereiland!

marcel
    Bijdrager
    Post count: 59

karakters

Ik heb niet het idee dat de karakters evolueren
    Fiona spreekt me het meest aan omdat haar karakter verrassende kanten heeft

Ik zou aan niemand iets willen veranderen
    De auteur

Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl, pas na een paar hoofdstukken zat ik in het verhaal, dus eigenlijk pas het niet want het pakte me niet meteen.
    Filmisch is wel een juiste omschrijving maar dan meer in de zin van scène naar scène en niet zozeer beeldend.

Ik denk het niet want ik vond het niet echt een thriller.

P. Holla
    Bijdrager
    Post count: 21

De karakters
    De karakters evolueren niet, blijven meer hangen in het nu.

Flo vind ik herkenbaar ook bij mijzelf, daarom kies ik voor. Echter Hunter verdient een dikke pluim zo mooi als hij steeds op commando’s wacht en aanwezig is in dit boek; super.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? nee. prima zo.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Zeker de Amsterdamse taal past er super bij. De schrijfstijl is vlot, eigenlijk zoals de Amsterdammers ook zijn.

lastig te zeggen. Ik vind het geen van beide. Het is niet beelden of filmisch geschreven, meer vlot en snel.

Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen? De achterflap zag er zeer uitnodigend uit. Echter is het boek mij ontzettende tegengevallen, met name de eerste hoofdstukken. Dat was voor mij saai. Ik zal steigereiland daarom niet gaan lezen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 105

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Eigenlijk heb ik niet het idee dat de karakters evolueren. Ik ben nu op blz. 225 en misschien dat het nog komt?
    2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Voor mij is dat Flo. Ik vind haar een gaaf wijf die maling aan alles heeft. Gewoon een eigen stijl heeft. Geweldig.
    3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Dat niet maar ik zou graag Brian een schop onder zijn achterste willen geven.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja zeker. Ik vind het een verhaal wat lekker voort kabbelt op een prettige wijze.
    5 Kun je de schrijfstijl van Lidewij Martens specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Realistisch en vlot.
    6 Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen?
    Ik heb genoten van Steigereiland omdat het in mijn regio afspeelt. Als Lidewij meer boeken uitbrengt, ga ik ze zeker lezen.

Anita
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters

De meeste personages evolueren nagenoeg niet. Flo, daarentegen, wordt in de loop van het verhaal niet alleen een completer personage, maar evolueert toch ook qua persoonlijkheid: ze lijkt menselijker te worden, oordeelt minder wit-zwart, staat zichzelf toe haar mening bij te stellen, haar handelen (ivm Casey, bv.) in vraag te stellen.

Met voorsprong Flo: een hart voor dieren, voor haar job, voor haar kinderen; ze houdt zich staande in een typische mannenwereld; ze is rechtdoorzee, moedig en loopt niet weg als de zaak te ingewikkeld lijkt, in tegenstelling tot haar chef Brian.

Ik zou geen enkel personage willen veranderen: het zou de verhoudingen en het verhaal kunnen beïnvloeden.
    Misschien dat Flo wat meer zou moeten slapen: op de flipperkast spelen tot 4 ‘s ochtends kan niet echt gezond zijn.

De auteur

De schrijfstijl van Lidewij Martens past uitstekend bij dit verhaal. Het is een crimi en Lidewij heeft de acties goed en op realistische wijze onder woorden gebracht.

Het boek leest als een feuilleton van een politieserie. Het is filmisch geschreven. Het vraagt geen enkele moeite om de woorden in beelden om te zetten.

Ik ben blij dat ik via deze heb mogen kennis maken met deze schrijfster en ga heel zeker haar eerste thriller lezen en daarna ook haar volgende boeken.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 158

De karakters

Voor mij evolueren de karakters niet of toch heel weinig.

Ik heb eigenlijk geen favoriet personage.

Misschien het hoofdpersonage wat meer “diepgang” geven.

De auteur

De schrijfstijl past wel bij het verhaal, het leest wel vlot.

Ik zou het als filmisch beschrijven.

Ik weet het niet… Gemengde gevoelens bij het boek.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 24

karakters

Vind niet echt dat ze evolueren, ze zijn lekker hunzelf.
    Uiteraard Flo, wat een topwijf is dat
    Nee lekker zo laten
    De auteur

Ja het is heerlijk geschreven, kon het moeilijk weg leggen.
    Intrigerend, je wil echt doorlezen en het raakte mij wel.
    Ondergronds is de tweede thriller van Lidewij Martens, Steigereiland is haar thrillerdebuut. Ga je na het lezen van Ondergronds haar debuut en volgende boeken ook lezen? Ja ckr dat ik dat ga doen.

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 93

Na het lezen #1
    De karakters

>Ja, ik vind Flo, die nog verdriet heeft om Casey, toch krachtig en gaat door om de dader te vinden. Boy die een eigenwijze puber is vol kattenkwaad, helpt zijn moeder met de puzzel. Een mooi detail aan het verhaal. Ongeacht drukte en pubergedrag helpen ze elkaar. Een mooie ontwikkeling.

>Ja, Flo is mijn favoriet. Lekker pittig en gedreven. Soms iets te.

>Het verhaal is natuurlijk prima zo, maar ik zou Brian iets meer aan de tand voelen, die zomaar verdwijnt met een korte tekst. Ik vond nog wat losse eindjes, die zou ik wel willen onderzoeken op antwoorden.

De auteur

>de schrijfstijl past bij de auteur en de personages. Het zou anders een sloom verhaal worden. En de snelheid moet erin blijven. Ook voor de geloofwaardigheid.

 In mijn recensie schreef ik: Ondergronds is een heerlijk spannende en meeslepende actiethriller.

>Haar debuut heb ik al gelezen. Natuurlijk houd ik deze auteur in de gaten. IK wil graag meer van haar lezen.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters
    1 Ik vond niet dat de karakters echt erg evolueren.Flo probeert wel om wat meer empathie op te brengen voor anderen mar dat is het dan ook.
    2 Als favoriet personage vind ik Desmond wel naar voren komen.Hij probeert om Flo ook te helpen bij o.a ondervragingen.
    3 Nee.

De auteur

4 De schrijfstijl past bij dit verhaal.Korte zinnen,makkelijk te lezen.
    5 Ik vind de schrijfstijl beeldend.
    6 Steigereiland heb inkook voor een leesclub gelezen maar na Ondergronds weet ik nog niet zeker of ik meer boeken zal gaan lezen van Lidewij Martens.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 63

De karakters

Ik vond niet dat de karakters evolueren. Alle personen veranderen in het boek niet heel erg.
    Flo, een pittige vrouw met een sterk karakter en eigen wil.
    Nee

De auteur

Ja, de schrijfstijl past bij het verhaal, hoewel het voor mij teveel voortkabbelde. Er had van mij iets meer pit in mogen zitten.
    Meeslepend
    Nee, ik vond het boek niet spannend genoeg. Dus heb niet het gevoel dat ik iets mis, wanneer ik geen boeken meer lees van deze schrijfster.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.