Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 11: Ondergrond Verslag leesclub Ondergrond van Herman De Jonghe

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #2396 |

Leesclub 11, Ondergrond  – Herman De Jonghe

Inleiding

Het verhaal: Ondergrond

Ondergrond beweegt zich diep in de aarde en diep in de ziel van drie mensen, die zich met hand en tand verweren tegen meedogenloze ondergrondse krachten.

Een zware bomaanslag schokt Mechelen en haalt het leven van commissaris Charlotte Evenepoel en Europees ambtenaar Dina Louwerse overhoop. De terroristen hebben het gemunt op een Burundese familie die is ondergedoken in een Mechels kraakpand.

Langs alle kanten wordt het onderzoek gesaboteerd: blijkbaar genieten de daders bescherming. Dina meent te weten wie de schuldige is en informeert commissaris Evenepoel, zonder te beseffen hoeveel emoties ze oproept bij de politievrouw.

Intussen vraagt de geograaf Ivo Quagebuer zich af wat er precies in de grond steekt in de buurt van de Hitlerbunker in Brûly. Daar heeft hij meer belangstelling voor dan voor die wat opdringerige oud-leerling Fred De Hert, die na jaren dienst in Burundi weer contact zoekt met zijn vroegere leraar.

De schrijver: Herman De Jonghe

Herman De Jonghe (1941) groeide op in Antwerpen. Schrijven zat hem van jongs af in het bloed. Na het behalen van zijn masterdiploma fysica (1964) stapte hij in het onderwijs.

Vanaf 2003 begon hij aan de verwezenlijking van die andere levensdroom: het schrijven van fictie. Hij debuteerde met de wielerroman Koppenbergblues in 2008. Sindsdien verschenen er vijf boeken van zijn hand.

De lezers:

Lezer 1: nini_ingrid, 48 jaar
    Omdat ik het heel leuk vind om een verhaal te lezen die zich afspeelt in eigen land en doordat we hier ook te maken hebben met terroristen wil ik graag weten hoe deze auteur erover schrijft. Ik leer ook graag nieuwe schrijvers kennen want ik had nog nooit van hem gehoord.

Lezer 2: maryam, 57 jaar
    Belgische thrillers zijn niet mijn eerste keus als ik in de boekwinkel sta, maar het fragment intrigeert mij wel. Ik laat me graag verrassen.

Lezer 3: MissyP, 44 jaar
    Ondergrond van Herman De Jonghe lijkt mij super spannend! Over terroristen en natuurgeweld.

Lezer 4: Marjon, 54 jaar
    Graag zou ik me willen inschrijven voor de leesclub Ondergrond van Herman De Jonghe.
    Ik heb helemaal de smaak te pakken gekregen om aan Thrillzone leesclubs mee te doen. Erg leuk ook wanneer de auteur zelf ook “aanwezig” is. Deze auteur ken ik nog helemaal niet, maar de omschrijving van dit boek vind ik wel heel aansprekend. Ook heel actuele aspecten komen voor in dit verhaal. Volgens de recensies mogen de lezers een heel spannend en mooi gelaagd verhaal verwachten, dus ik heb er wel weer zin in. Daarbij komt dat ik de Belgische schrijvers heb ontdekt en die weten toch een heel aparte sfeer te creëren.
    De woorden “meedogenloos”, “saboteren” en “terroristen” geven me het idee dat het een mooie rauwe thriller zal zijn.

Lezer 5: Monique en Chris, 53 jaar
    Omdat ik de schrijver totaal niet ken en erg leuk vind om aan een leesclub mee te doen.

Lezer 6: MoonKager, 42 jaar
    Aangezien ik een zwak heb voor de Vlaamse schrijvers en ik wel nieuwsgierig ben naar deze voor mij onbekende schrijver ik heb het boek in Antwerpen in mijn handen gehad. Het leek me sowieso wel een mooi boek uniek aangezien het over een vrouwelijke rechercheur gaat en daar ben ik wel fan van. Ik hoop mee te mogen doen, wil graag kennis maken met de schrijfstijl van Herman

Lezer 7: Thrillreader, 44 jaar
    In de eerste plaats is het leuk om aan een leesclub mee te doen. Een genre die ik graag lees. Afgelopen oktober heb ik Zim van René Rijckevorsel gelezen. Net zoals in Ondergrond zijn er in dit verhaal fictie en ware feiten met elkaar geweven. Een knap in elkaar gestoken verhaal is het resultaat. Ik ben dan ook benieuwd of Herman De Jonghe met dit boek ook een goed in elkaar gepuzzeld spannend thriller heeft kunnen maken. Met plezier wil ik middels deze leesclub 11 tijd besteden om daarachter te komen.

Lezer 8: maria burger, 55 jaar
    Terrorisme, sabotage is aan de orde van de dag, dus erover lezen is spannend en wat heeft de Hitler bunker er mee te maken?

Lezer 9: Angela93, 23 jaar
    Ten eerste ben ik nieuwsgierig naar deze schrijver aangezien ik nog nooit iets van hem gelezen heb. Ten tweede spreekt het verhaal mij aan. Ik vind het bijzonder dat actualiteit (terrorisme) in een boek is verwerkt en dat er allerlei complotten lijken te spelen. Het lijkt mij een verhaal met bijzonder veel wendingen en daarom denk ik dan ook dat het boek erg spannend is. Het lijkt er ook op dat er veel verschillende belangen meespelen en dat gaandeweg allerlei verhoudingen (uit het verleden) kenbaar worden. Het is in ieder geval een verhaal dat erg nieuwsgierig maakt.

Lezer 10: claudje744, 42 jaar
    Wat lijkt me dit een spannend boek. Het begeleidende stukje tekst boeide mij gelijk. Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het elfde boek dat door de leesclub is gelezen is Ondergrond, geschreven door Herman De Jonghe, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Kramat Uitgeverij.

De basis van dit verhaal is afgeleid van een waargebeurd incidant dat deels berust op feiten en waar de locatie van is verplaatst naar België, naar de plaats Mechelen.

Nini_ingrid heeft ingeschreven omdat: ‘ik het heel leuk vind om een verhaal te lezen die zich afspeelt in eigen land en doordat we hier ook te maken hebben met terroristen wil ik graag weten hoe deze auteur erover schrijft.’ Voor maryam geldt: ‘Belgische thrillers zijn niet mijn eerste keus als ik in de boekwinkel sta, maar het fragment intrigeert mij wel. Ik laat me graag verrassen.’ En voor MoonKager: ‘ik heb het boek in Antwerpen in mijn handen gehad. Het leek me sowieso wel een mooi boek uniek aangezien het over een vrouwelijke rechercheur gaat en daar ben ik wel fan van.’

‘De cover is apart, sinister, vlinder als boomwortelstructuur, verstrikt onder de grond, kan niet wegvliegen. De auteur ken ik niet. Ik verwacht een spannend verhaal en met die bomaanslag en terroristen eng actueel’, laat maria burger haar lezers weten.
    ‘Het moet wel even wennen’, roept Marjon, ‘Ik proef, al lezende, echt de Vlaamse tongval. Zinnen zitten in ons Nederlands soms nét even anders in elkaar, maar het stoort me in geen geval.’
    Ik heb een oom die zou dit heel goed kunnen waarderen dat weet ik zeker. Ik heb, ondanks lichte irritatie toch ook genoten van Ondergrond, is de conclusie van MoonKager. En MissyP vertelde ons: ‘normaliter leef ik met een hoofdpersoon mee, maar dat lukte mij met dit boek niet, helaas’.

Meningen zijn, zoals altijd ook hier weer verdeeld, al verder lezend in dit verslag komen we wel te weten hoe deze deelnemers Ondergrond hebben gevonden en uiteindelijk beoordeeld.
    Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat nini_ingrid:
    Ik vind de cover mooi maar waarom er een vlinder opstaat begrijp ik niet, hopelijk wordt dit duidelijk in het boek. Ik ken de auteur niet dus kan ik hem nog niet beoordelen.

Citaat maryam:
    De cover vind ik mysterieus, donker. Doet denken aan Afrikaans landschap. Intrigeert me. Auteur ken ik niet, maar ik ben sinds kort helemaal fan van Nederlandse en Vlaamse thrillerauteurs. Als ik de omslag lees en met het nieuws van de afgelopen dagen in mijn achterhoofd (aanslag in Berlijn) lijkt het een heel actueel onderwerp.

Citaat angela93:
    Ik ben benieuwd naar de auteur en dan vooral omdat het een Belgische auteur is. Ik heb nog niet eerder iets van een Belgische auteur gelezen. Ik ben daardoor ook erg benieuwd naar de schrijfstijl en de woordkeuze. Het verhaal lijkt mij erg spannend en ik denk dat er veel laagjes en verdiepingen in het verhaal zitten. Het is bovendien ook een actueel onderwerp en ik ben benieuwd hoe de schrijver daarmee omgaat.

Citaat maria burger:
    De cover is apart, sinister, vlinder als boomwortelstructuur, verstrikt onder de grond, kan niet wegvliegen. De auteur ken ik niet. Ik verwacht een spannend verhaal en met die bomaanslag en terroristen eng actueel. Dina die tegen een bepaalde bureaucratie aanloopt?

Citaat Claudje744:
    De vlinder staat ook symbool voor de 3 stadia die de menselijke ziel doorloopt (leven, dood en wederopstanding). Een wegvliegende vlinder wordt over het algemeen beschouwd als een bevrijdend symbool. Op de achterkant van het boek staat ook “Ondergrond beweegt zich diep in de aarde en diep in de ziel van drie mensen….”
    Erg mooi bedacht de ondergrondse vlinder

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat moonkager:
    Vandaag begonnen, een heerlijke quote vloog me om mijn oren, dit is duidelijke taal, hoop dat het boek lekker weg leest.

Citaat Marjon:
    Ik proef, al lezende, echt de Vlaamse tongval. Zinnen zitten in ons Nederlands soms nét even anders in elkaar, maar het stoort me in geen geval. Het moet wel even wennen. Ik hoop dat ik van het verhaal kan genieten. We zijn in ieder geval nu wel gewaarschuwd dat we ons koppie erbij moeten houden.

Citaat Thrillreader:
    Ik ben niet bekend met de Vlaamse spreekwoorden, maar ergens in het verhaal (vergat gelijk de pagina te noteren en kon het niet meer terugvinden, maar misschien dat een lezer tijdens het lezen herkent en eventueel de pagina kan vermelden) stond volgens mij een klein type/drukfout. Een bekend spreekwoord is ‘door schade en schande’ wordt men wijs. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit een Vlaams, Nederlands of een algemeen bekend gezegde is. In het boek stond ‘door scha en schande’. De letters d & e van het woord schande miste in de tekst. Tenminste als ik van de bekende gezegde uitga.

Citaat MissyP:
    Ook ik vond sommige uitdrukkingen of zinsbouw anders dan wij hier in Nederland gewend zijn, maar daar had ik geen last van. Vind het wel grappig om dit ook eens te lezen, heb namelijk ook Belgische collega’s en dan merk je ook dat we dingen verschillend zeggen, maar we begrijpen elkaar prima! Wat mij meer opvalt is dat ik eigenlijk geen van de hoofdpersonen echt leuk of aardig vind, dat ik nieuw voor mij. Normaliter is er altijd wel iemand die je erg aanspreekt, maar dat heb ik nu niet.

Citaat claudje744:
    Ik heb vandaag het boek met veel plezier uitgelezen. Grappig detail, hoe meer ik gewend raakte aan het vlaams hoe meer het leek dat de taal op amsterdams ging lijken? of is dit mijn verbeelding hahaha Zal mijn vermoeidheid wel zijn waarschijnlijk. (saffie bijvoorbeeld) Ik ga het verhaal even laten bezinken en dan de vragen enz beantwoorden.
    Meneer De Jonghe bedankt dat ik uw boek mocht lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Ondergrond is uiteindelijk door 7 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 11e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 5,69. en een plaats in de leesclub HALL OF FAME

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Ondergrond van Herman De Jonghe geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 5,71
    2. Plot: 6,29
    3. Leesplezier: 5,14
    4. Schrijfstijl: 5,00
    5. Originaliteit: 6,43
    6. Psychologie: 5,57
    Gemiddelde puntenwaardering: 5,69

Wat vindt Herman De Jonghe van deze leesclub?

MIJN TERUGBLIK

Lang moest ik niet nadenken toen Cees me zijn leesclubproject voorstelde, daarvoor schrijf je tenslotte: om gelezen te worden door zoveel mogelijk mensen. Je hebt iets te vertellen, iets wat volgens jou verteld moet worden, iets waarvan je overtuigd bent dat het de moeite waard is. In Ondergrond ging het over het verbergen van emoties, van doelen, van gebeurtenissen, van misdaden, iets waarmee we allemaal in meer of mindere mate te maken hebben (post-truth).

Ik ben de deelnemers aan leesclub 11 in de eerste plaats dankbaar voor hun belangstelling.
    De reacties zijn interessant. Je moet ermee leven dat niet iedereen je werk goed vindt, dat is nu eenmaal de realiteit en die geldt zowel voor kleine als voor grote schrijvers. Ik heb er zeker uit geleerd.

Het is jammer dat de groep kleiner en minder actief is dan de meeste andere leesgroepen van Thrillzone. Is het omdat ik nog onbekend ben? Ligt het aan het onderwerp (Mechelen? Afrika)? Was er vooraf ongewild een negatieve perceptie? Ik kan er alleen maar naar gissen.

Ik geef toe dat Ondergrond afwijkt van het klassieke thrillerpatroon: geen vast speurdersduo, geen seriemoordenaar, drie verschillende oogpunten, weinig gruwel – ik probeerde de spanning vooral op te bouwen door voortschrijdend inzicht te geven in de motieven van de personages. Ook valt het niet te ontkennen dat ik in het Belgisch Nederlands heb geschreven. Het spijt me als ik om voorgaande redenen lezers heb ontgoocheld.

Uiteraard aanvaard ik het gevelde oordeel, de lezer heeft gelijk, ook de lezer die van het boek genoten heeft.

Getekend: Herman De Jonghe.

Een impressie van de antwoorden die Herman De Jonghe gaf op lezersvragen:

moonkager vraagt:
    Hier mijn vraag het begin van het boek begint u per karakter te vertellen dan gaat u halverwege over in dagen van de week waardoor je als lezer best even moet zoeken naar wie er aan het woord is. Om af te sluiten met weer per karakter te schrijven?
    Is dit bewust? Heeft u hier in gedachte een doel mee?

Herman De Jonghe antwoordt:
    Beste Moonkager,
    Ja, is mijn antwoord – het is bewust zo gekozen.
    In het eerste deel van het boek zijn de levens van Ivo, Dina en Charlie parallel – ze verlopen gelijktijdig maar raken elkaar (bijna) niet. Charlie onderzoekt de aanslag, Ivo is bezig met de Thièrache en Dina herstelt van de schok.
    In het tweede deel beginnen hun levens meer en meer met elkaar verstrengeld te raken. De actie van de drie hoofdpersonages wordt nu direct gestuurd door de belevenissen van de anderen. Charlie gaat Dina actief beschermen en jaagt achter Ivo; Ivo moet Dina redden van haar ex en sleurt Charlie onbewust mee naar de Thièrache; Dina botst op de afstandelijkheid van Ivo maar redt toch zijn leven.
    In de epiloog gaat ieder weer zijn eigen weg, heel letterlijk.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Herman De Jonghe, klik hier

Citaat maryam:
    Toen ik het fragment las, was mijn verwachting dat het vooral zou gaan over de aanslag en het onderzoek daarnaar. Meer politieonderzoek. En als tweede verhaallijn onderzoek naar de bunker in Bruly. Het onderwerp (bomaanslag) vond ik boeiend, omdat ik niet goed bekend ben met Vlaamse woorden en uitdrukkingen moest ik juist mijn aandacht er goed bij houden. Dit lukte ook prima. Ik vind dat als je van lezen houdt, je alle boeken tenminste een kans moet geven. Verhaal is boeiend, maar schrijfstijl en vooral de Vlaamse woorden en uitdrukkingen maakten het mij lastig om door te kunnen lezen. Ik werd hierdoor afgeleid van het verhaal.
    Beoordeling: 6,67

Citaat MoonKager:
    Als je geen verwachting hebt kan de schrijver al gauw mee vallen, je staat er schoon tegenover en dat is voor de schrijver erg fijn. Geen vooroordeel, geen hoge lat waar hij of zij aan hoeft te voldoen gewoon open in een boek stappen en zien wat je ervaart. Boeiend was het zeker maar door de schrijfstijl was ik echt af en toe de weg kwijt. Jawel, ik ga dit boek wel aanraden. Ik heb een oom die zou dit heel goed kunnen waarderen dat weet ik zeker. Ik heb, ondanks lichte irritatie toch ook genoten van Ondergrond.
    Beoordeling: 6,17

Citaat nini_ingrid:
    Het was een boeiend verhaal maar ik kon mijn aandacht er niet bij houden omdat het van de os op de ezel ging. ik moest het telkens wegleggen om erover na te denken hoe het verhaal in elkaar zat. Ik had het verhaal anders verwacht en gemakkelijker te lezen. Misschien wel omdat er wat teveel informatie in zit, echt iets voor een onderwijzer maar dit maakt het saai en verwarrend.
    Beoordeling: 5,17

Citaat MissyP:
    Op zich vind ik het wel een boeiend verhaal over politieke verwikkelingen en terrorisme. Echter door de schrijfstijl en de eigengereidheid van Charlotte kon het niet steeds mijn volledige aandacht houden. Normaliter leef ik met een hoofdpersoon mee, maar dat lukte mij met dit boek niet, helaas. De schrijfstijl van Herman de Jonghe vind ik niet prettig te lezen. Ook de Vlaamse woorden/ uitdrukkingen/ zinsopbouw maakten het wel lastiger te lezen. Na het lezen van het boek voelde ik me niet tevreden.
    Beoordeling: 4,50

Citaat Thrillreader:
    Hoewel ik geen verwachtingen had, maar als je de achterflap lees vorm je toch een beetje een idee. Op basis daarvan voldeed het helaas niet. Het is uiteindelijk toch een vaag verhaal. Onsamenhangend. Het was voor mij een struggle om door te komen. Het was onsamenhangend. Niet spannend of boeiend. Ik weet niet of in zijn overige boeken het ook voorkomt of dat het alleen om dit verhaal gaat, maar het gebruik van veelvuldig discriminerende woorden was storend en voegde niets aan het verhaal toe. Daarnaast waren veel onnodige herhalingen.
    Beoordeling: 4,33

Citaat Marjon:
    Het was een hele kluif om dit boek te lezen, maar dat wil niet meteen zeggen dat het boek me niet aanspreekt. Het maakt een boek meestal juist interessant. De eerste helft van het boek was voor mij erg onduidelijk en ik kon maar slecht de vinger leggen op de plot. De wisseling van personage was niet altijd even duidelijk en het kwam meermaals voor dat bij mij het kwartje pas viel aan het einde van een hoofdstuk, waardoor ik veel passages opnieuw heb gelezen. De verwikkelingen zaten voldoende verstopt, maar voor mij ook onduidelijk.
    Beoordeling: 5,67

Citaat maria burger:
    Ja, ik vond het wel een boeiend verhaal, vooral nadat ik het letten op het Vlaams achter mij had gelaten had het voortdurend mijn aandacht. Ik vond het verhaal niet altijd geloofwaardig, bijvoorbeeld kleine George die zich weer zelfstandig in een huisje vlakbij zijn woning heeft verstopt. En een lijk maken en niemand die het ziet. Ondergrond was prima te lezen en met vele personages en verhaallijnen. Het had wel iets meer diepgang mogen hebben.
    Beoordeling: 7,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Monique en Chris
    Angela93
    claudje744

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Cees, het is weer een mooi en volledig verslag geworden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.