Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 11: Ondergrond Ondergrond, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik heb zelf niet zoveel moeite met de afkortingen, als je goed leest kom je er wel uit. Veel afkortingen worden later in de tekst wel uitgelegd of kun je tussen de regels door wel verklaren.

Ik moet wel heel erg wennen aan het Vlaams dus het lezen wil nog niet zo erg vlotten helaas… wanneer moet het boek uit zijn?

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@Claudje,
    We hebben tijd tot 30 januari om alle onderdelen van deze leesclub te doorlopen.
    Dat wil zeggen dat dan de vragen beantwoord moeten zijn, de beoordeling geplaatste en tevens de recensie gemaakt en geplaatste.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 101

Ook bij mij is het lezen door de afgelopen drukke wintermaand wat er bij ingeschoten. Inmiddels ben ik halverwege het boek. Ik verwacht aan het eind van de week het uit te hebben gelezen. Ik vind het vaak ook best verwarrend. Dit heeft deels te maken door de vaak en onverwachtse verspringingen van de personages.Daarom komt bij mij ook regelmatig de gedachte ‘o dit is …bijvoorbeeld: Dina’ terwijl je dacht de situatie van een ander personage te lezen.

Ik ben niet bekend met de Vlaamse spreekwoorden, maar ergens in het verhaal (vergat gelijk de pagina te noteren en kon het niet meer terug vinden,maar misschien dat een lezer tijdens het lezen herkend en eventueel de pagina kan vermelden) stond volgens mij een klein type/drukfout. Een bekende spreekwoord is ‘door schade en schande’wordt men wijs. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit een Vlaams,Nederlands of een algemeen bekend gezegde is. In het boek stond ‘door scha en schande’. De letters d & e van het woord schande miste in de tekst.Tenminste als ik van de bekende gezegde uitga.

Morgen hoop ik wat pagina’s te kunnen lezen.
    Wordt vervolgd.

Marjon
    Bijdrager

@Thrillreader,
    Het boek is een hele kluif voor me, maar ik ben op blz 198 en ik vond daar de uitdrukking die je benoemde: “Geleerd met scha en schande”.
    Deze uitdrukking heb ik opgezocht en gezien dat het een gangbare uitdrukking is in het Vlaams Woordenboek.

angela93
    Bijdrager
    Post count: 6

Ik moest erg wennen aan de Vlaamse schrijfstijl en de andere zins- en woordkeuze, maar als je er een beetje in zit dan gaat het wel, alhoewel ik sommige woorden in het Nederlands niet ken. Verder vind ik dat het verhaal een vrij lange aanloop heeft en dat er veel bijzaken worden beschreven. Het duurt best wel even voordat er echt iets gebeurt en ik vind het soms lastig te volgen wat er nou precies in het verhaal gebeurt.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 284

Ik moest erg wennen aan de Vlaamse schrijfstijl en de andere zins- en woordkeuze, maar als je er een beetje in zit dan gaat het wel, alhoewel ik sommige woorden in het Nederlands niet ken. Verder vind ik dat het verhaal een vrij lange aanloop heeft en dat er veel bijzaken worden beschreven. Het duurt best wel even voordat er echt iets gebeurt en ik vind het soms lastig te volgen wat er nou precies in het verhaal gebeurt.

Ik wil wel vertalen als je iets niet begrijpt, ik ben een vlaamse 😉

Marjon
    Bijdrager

Het Vlaams is voor mij soms ook lastig, maar alle woorden zijn m.b.v. Google en het Vlaams Woordenboek heel goed te vertalen. Super handig.

@Angela,
    Ik ben het met je eens dat de aanloop lang is. Voor mijn gevoel wel de eerste helft van het boek. Daarna kwam ik er pas goed in.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 159

Ook ik vond sommige uitdrukkingen of zinsbouw anders dan wij hier in Nederland gewend zijn, maar daar had ik geen last van. Vind het wel grappig om dit ook eens te lezen :), heb namelijk ook Belgische collega’s en dan merk je ook dat we dingen verschillend zeggen, maar we begrijpen elkaar prima!

Wat mij meer opvalt is dat ik eigenlijk geen van de hoofdpersonen echt leuk of aardig vind, dat ik nieuw voor mij. Normaliter is er altijd wel iemand die je erg aanspreekt, maar dat heb ik nu niet. Hebben anderen dat ook, vraag ik mij af?

Marjon
    Bijdrager

@MissyP,
    Nu ik ook het einde van het boek nader, laat ik ook alvast mijn gedachten gaan over hoe het boek me bevalt. Vanaf ongeveer blz 200 wordt het meer een verhaal en worden de zinnen meer samengesteld. Meer leesplezier voor mij.
    Wat de personages betreft kan ik met je meegaan dat er voor mij ook (nog) niet een favoriet bij zit.
    Het is echt een heel apart boek. Nog 40 blz te gaan,

Claudje744
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik vind de agente maar een aparte dame hoor, weet nog niet zo goed wat ik van haar moet vinden…. zoals ze omschreven word ziet ze er ook apart uit? Lange dame, beetje mannelijk uiterlijk?

Marjon
    Bijdrager

Ik heb het boek aan het begin van de week uitgelezen en ben toen weer van voren af aan begonnen. ;-)))
    Niet dat ik het boek weer in zijn geheel heb gelezen, maar ik heb er stukken uitgepakt. Ik merk dat ik nu pas duidelijkheid voor mezelf krijg hoe een en ander in elkaar steekt en ook heb ik nu meer zicht op het grote aantal personages wat de revue passeert. Sommige personages blijken toch een belangrijkere introductie te hebben dan ik in eerste instantie had bedacht en weer andere kan ik snel vergeten.
    Nu laat ik het even landen en ga me dan weiden aan de recensie, de vragen en beoordeling. Het komt eraan!!!!!!

maria
    Bijdrager
    Post count: 349

Het boek heb ik inmiddels met plezier uitgelezen. Jammer dat de schrijver er zich voor mij doen wat te gemakkelijk van Charlie afmaakt, een kruisverhoor had ik heel graag gelezen.
    Niet heel handig vind ik de namen Herbert en Fred de Hert met alle e”s

Ik kwam een paar puntjes tegen die voor mijn gevoel niet geheel kloppen:
    Op blz 17 de achteruitkijkspiegel is op de deur van het flatgebouw gericht. Voor haar ligt nummer 76(het huis van Custers en Dina) volgens blz 26 heeft Custers iemand uit het portaal gejaagd. Dit bleek Charlie te zijn. blz 18 in een ondiep portiek aan de overkant observeert zij. Blz 15 onderaan Ze gaat schuilen in een portiek van een flatgebouw zonder het nummer 76 uit het oog te verliezen. Dan rukt iemand achter haar de voordeur open (volgens blz 26 is dat Custers). Hoe kan het want nummer 76 is het huis van Custers en zij houdt juist 76 in het oog. Dit klopt volgens mij niet.

blz 118 Het was een ravage in het pand maar op blz 118 is het huis van Dina ingericht.Het is de dag van de begrafenis en dat is maximaal 7 dagen later en ondertussen had Dina in het ziekenhuis gelegen. Sari die haar eerst niet kon vinden , toen naar Sari een weekend. Erg krap als je dit leest. Blz 138 staat dat donderdag Stefanie wordt begraven. Het huis is al leeg onder haar!
    blz 141:de dag van de begrafenis,de familie kreeg de urn mee? (wet op de lijkbezorging duurt een paar maanden voor je de urn mee krijgt)
    blz 146 de politievrouw (Charlie) kwam zich voorstellen. George was al enkel uren bij haar.Daarvoor had Charlie in het verhaal op blz 117 al vertelt dat ze naar Dina was gegaan en het gevoel had dat er iemand was.op blz 131 na haar bezoek aan Dina ziet ze Dina en George en Noortje (die voor het eerst weer bij de Sacramentstraat komen.)
    blz 157 Vanavond wordt hij verwacht bij Klaas en Anja. Thuisgekomen probeert hij de avond zo normaal mogelijk door te brengen, kippenborst met aardappelen, niets op tv tot hij ging slapen hield smartphone in de hand, voor hij in bed kroop….de afspraak met Klaas is om zeven uur en dan gaat hij weer eten.? Tenzij het een beschrijving is van de dag ervoor.
    Blz 259 Herbert kent Fred? Dat was nog nergens kenbaar gemaakt in het boek volgens mij.
    Blz 262 Charlie gooit alles weg zonder iets te lezen, heel apart voor iemand van de politie. Zij komt sowieso als een beetje onprofessionele politievrouw over (wellicht verblind door de liefde)
    Blz 303. voor mij is niet duidelijk wat de omslag maakt bij Dina dat ze nu ineens zegt:misschien toch niet de DN. Komt voor mij een beetje uit de lucht vallen.

Niet in de lijst met afkortingen en ook niet uitgelegd:
    Blz 158 de afkorting VRT??
    Blz 172 de afkorting MR??

Blz 161 Een mooie zin: de wind weeft regengordijnen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 101

@ Marjon,

Oké dan weet ik dat ook weer betreft de gezegde. Dan is er een minieme verschil in het schrijven van woord met wel de zelfde betekenis. Goed Vlaams is … ‘Geleerd met sca en schande’, Nederlands is dan ‘Door schade en schande wordt men wijs’ of ‘Geleerd door schade en schande’.

Bedankt Marjon.

Herman De Jonghe
    Bijdrager
    Post count: 4

@maria burger

Dank voor de bemerkingen. Je hebt ‘Ondergrond’ duidelijk met veel aandacht gelezen.
    Het boek eist wel wat van de lezer.
    VRT = Vlaamse Radio en Televisie, de overheidszender
    MR = Waalse Liberale Partij (Mouvement Reformateur)
    Over de ‘foutjes’ valt wel uitleg te geven, maar laat me het hier algemeen houden. Zeker bij beschrijvingen is het evenwicht niet altijd eenvoudig te vinden: geef je veel uitleg, dan is het gauw ‘uitleggerig’, laat je veel invullen door de lezer, dan is er kans op misverstanden.

Marjon
    Bijdrager

Aangezien ik nog geen enkele recensie op desbetreffende pagina heb zien staan, zet ik hier mijn recensie ook neer. Het zou jammer zijn wanneer recensies in cyberspace verdwijnen.

Ondergrond begint met een spannende en heftige proloog die de thrillerlezer nieuwsgierig maakt naar de rest van het verhaal. Een zware bom ontploft in een wijk in Mechelen en kost het leven van Stefanie Custers. Europees ambtenaar Dina Louwerse, die de onderbuurvrouw is, raakt hierdoor verwikkeld in een gewetensvol en emotioneel dilemma en informeert commissaris Charlotte Evenpoel. Ook zij wordt door dit incident meegesleept en heeft te maken met de nodige emoties en een belangrijke keuze in haar leven.

Al snel blijkt dat het onderzoek danig wordt gesaboteerd en passeren vele personages de revue, zoals voormalig docent Ivo Quagebeur en zijn opdringerige oud-leerling Fred de Hert, die een dubbele agenda lijkt te hebben te hebben.

In twee synchroon lopende verhaallijnen worden de verschillende onderzoeken verteld. Het Nationaal Geologisch Instituut, waar Ivo Quagebeur werkzaam is en het team van de Cel Vreemdelingen, waar commissaris Evenpoel werkzaam is. De draden lijken elkaar af en toe te raken, maar lopen in het boek voornamelijk naast elkaar. Dit maakt het mysterieus en af en toe komt er iets van spanning naar boven. Aan het, toch wel verrassende, einde van het boek komen de draden samen.

Het boek vereist zeker de eerste helft de nodige concentratie van de lezer. Niet altijd is het duidelijk welk personage de hoofdrol heeft en lijkt hierbij veel van de hak op de tak te springen. Het is voor de lezer ook moeilijk of affectie te voelen voor de personages, omdat de karakters wat vlak zijn gehouden, waardoor het lastig is om duidelijk te krijgen of een personage wel of niet te vertrouwen zal blijken te zijn. De schrijfstijl is staccato en dialogen lopen niet vloeiend.
    De laatste helft van het boek lijkt de schrijfstijl wat te veranderen en is het voor de lezer gemakkelijker om bij de les te blijven en wordt het plezieriger om het boek te lezen.

Het nawoord van de auteur is in dit boek zeer belangrijk en geeft de beweegredenen aan om dit te verweven in het verhaal.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.