Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 69: Ondenkbaar Ondenkbaar, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 995
    #13260 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Bianca Nederlof prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Ondenkbaar  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Bianca Nederlof  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Ondenkbaar is de tweede ‘grote’ thriller van Bianca Nederlof, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van haar ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bianca Nederlof mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

justine
    Bijdrager
    Post count: 51

Na het lezen #2

De plot

Wat vind je van het plot?
    Vond het een goed verhaal, alleen vond ik het vreemd dat het niet over het leven na de aanslag ging maar meer over pesten
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur op zich was goed, de uitwerking ook, maar had wel een ander verhaal verwacht.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Jawel…
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het had zeker de volle aandacht, want het was zeker spannend
    Vind je de schrijfstijl van Bianca Nederlof prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel fijn, zeker weten.
    Vind je Ondenkbaar een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee hoor, het kan toch overal gebeuren.
    Stel….Bianca Nederlof vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek komt is voor mij een YA die heel geloofwaardig is maar ook wel hard.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is op zijn eigen manier uniek, zeker omdat er wordt gesuggereerd dat om het leven na een aanslag gaat.
    Ondenkbaar is de tweede ‘grote’ thriller van Bianca Nederlof, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van haar ook lezen?
    Als ik tijd heb wel.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bianca Nederlof mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    nee…ga gewoon zo door.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Jolfri
    Bijdrager
    Post count: 14

De plot
    In het begin verwacht je een verhaallijn over de gevolgen van de aanslag, maar dat is dus niet zo. Het plot is verder goed geschreven.

Verder is de verhaallijn goed geschreven, er zit een duidelijke lijn in het verhaal, met niet echt verrassende elementen.

Ja, het was vrij voorspelbaar.

Algemeen
    Ja, het was wel boeiend geschreven en ik had het boek in 2 dagen uit. Ik zat goed in het verhaal en wilde graag weten wat de afloop was.

Vind je de schrijfstijl van Bianca Nederlof prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is zeer prettig; het leest heel makkelijk weg.

Vind je Ondenkbaar een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Eigenlijk vond ik het niet spannend genoeg voor een goede thriller, maar wel een goed verhaal.

Stel….Bianca Nederlof vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Een geloofwaardig boek.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is geen uniek boek, maar wel een boek wat ik graag lees.

Ondenkbaar is de tweede ‘grote’ thriller van Bianca Nederlof, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van haar ook lezen?
    Die heb ik inmiddels al gelezen en ik vond het 1e boek spannender dan dit boek. Maar als ze weer een boek uitbrengt, denk ik wel dat ik het ga lezen. Ik koop het boek niet (doe ik toch zelden, vind ik te prijzig), maar wacht totdat hij bij de bieb verschijnt.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bianca Nederlof mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer spanning en de lezer op het verkeerde been brengen is ook altijd een leuk aspect, vind ik. Meer verrassende elementen (het moet wel geloofwaardig blijven natuurlijk).

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 149

De plot

Goed gevonden. Je wordt meteen op het verkeerde been gezet als het boek met de aanslagen begint en denkt dat het daarover verder zal gaan. Maar dat is alleen de link die de verschillende personen met elkaar verbindt.

Het verhaal zit goed in elkaar en bouwt duidelijk op naar de plot. De verschillende verhaallijnen grijpen steeds meer op elkaar in en alles valt op zijn plaats.

Ja, maar dat komt volgens mij omdat alle onderdelen goed in het verhaal verwerkt zijn.

Algemeen

Ja. Leuk en boeiend verhaal.

Prettige en boeiende schrijfstijl.

Nee, want ik zou niet weten wat een typisch Nederlandse thriller is.

Geloofwaardig en actueel. Psychologische thriller.

Dit boek

Niet echt uniek, maar wel heel goed uitgewerkt.

Ik heb “Ongrijpbaar” al op mijn te-lezen-lijstje staan!

Meer boeken schrijven in deze stijl.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 134

Na het lezen #2

De plot

Héél goed gevonden en uitgewerkt. Dacht meteen ik weet waar het over gaat, de aanslagen natuurlijk, maar werd meteen op het verkeerde been gezet. Het verhaal kreeg een heel andere wending.

Plot is goed opgebouwd en goede structuur.

Je had het wel een beetje aan zien komen, maar dat kwam door de
    verhaallijn die door het hele boek zó naar het einde toe liep.
    Maar het boek bleef tóch spannend tot het einde toe.

Algemeen

Jaaa zéker vind ik het een boeiend verhaal en had steeds mijn volle aandacht.

Ik vind Bianca een heerlijke schrijfstijl hebben. Begrijpend geschreven. Had een e-boek en normaal bij een papieren boek kun je teruglezen als het een beetje onbegrijpelijk wordt, maar was nu ook niet nodig. Het las als een trein.

Nee het is niet echt een Nederlandse thriller hoor. De situaties komen overal voor in onze westerse wereld, en kunnen overal gebeuren.

Geloofwaardig is het zéker. Ook wel hard soms, maar ook dát is gewoon de werkelijkheid.

Dit boek

De gebeurtenissen op zich zijn niet uniek, maar zo opgeschreven en er een boek van gemaakt vind ik wél uniek te noemen.

Ja ik vind het een schitterend boek en ben nu óók benieuwd geworden naar haar eerste boek.

Ja Bianca, begin snel aan het derde boek dat even spannend of nóg spannender gaat worden. We zijn in afwachting.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 103

– Goed uitgewerkt, toch wel verrassend.
    – Zeer goed, alles valt mooi op zijn plaats en toch blijft het verrassend.
    – Je denkt van wel, maar je hebt het helemaal mis.
    Algemeen

– Ja, de constante wisseling van perspectief maakt dat je wil blijven verder lezen.
    – Het is een aangename, vlotte schrijfstijl. Alleen het heen en weer gehop in de tijd was op de ereader wat lastig. Gewoon omdat het dan iets moeilijker is om even terug te bladeren. Maar dat is een klein detail.
    – Typisch Nederlands, nee, maar wel Europees, met die aanslagen, dat hebben ze pakweg in de USA veel minder.
    – Spannend, zit goed in elkaar, leest vlot.
    Dit boek

– Het is spannend, zoals er zoveel spannende boeken zijn, maar dit is toch net dat tikkeltje meer.
    – Dat ben ik zeker van plan, ze heeft alvast een fan bij.

– Nee, alleen, doe zo verder, goed bezig!

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 71

De plot

Ik had het niet op deze manier zien aankomen. Ik dacht dat de gevolgen van de aanslag beschreven zouden worden. Natuurlijk was dit wel de verbindende factor, maar het verhaal verliep heel anders, wel verrassend.

Het plot is goed opgebouwd, ook door de perspectieven vanuit de drie hoofdpersonen te beschrijven. Ook de drie tijdlijnen maakten dat het boek goed in elkaar zit.

Ik vond het einde verrassend, dit had ik niet aan zien komen.

Algemeen

Het boek was vlot leesbaar met verschillende cliffhangers waardoor het steeds mijn volle aandacht had.

De schrijfstijl is prettig, makkelijk en begrijpelijk. Vandaar dat ik het boek ook heel geschikt vind voor YA.

Het verhaal speelt in Amsterdam, vandaar Nederlands, maar met andere plaatsen zou het zomaar ergens anders kunnen spelen.

Een geloofwaardig realistisch boek met actuele thema’s.
    N
    Dit boek

Ik vind dit geen uniek boek. Er worden wel actuele thema’s in behandeld.

Ik ben wel van plan haar eerste thriller ook te lezen. Dit boek heeft me wel nieuwsgierig gemaakt.

Ga vooral zo door!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 162

De plot
    Wat vind je van het plot? Goed opgebouwd en verassend

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Toch nog wel verassende wendingen wat het geheel origineel maakt.

Nee ik had sowieso deze verhaallijn niet aan zien komen. Ik dacht dat het boek meer om het hoe en waarom van de aanslag zou zijn. maar het gaat toch anders.

Algemeen

Ja het had steeds mijn volle aandacht en ik las er dan ook zo doorheen. In een avond uit.

Vind je de schrijfstijl van Bianca Nederlof prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl was prettig en vlot en ik vond dat bij dit boek ook iets beter dan bij haar eerste boek.

Vind je Ondenkbaar  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja absoluut , mede natuurlijk door de scene waarin het zich afspeelt. amsterdam, dordrecht etc.

Stel….Bianca Nederlof  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Vlot spannend en verassend boek

Dit boek

Door het actuele thema had ik direct al zoiets van dit is uniek. Toen ook nog bleek dat het verhaal meer om de nasleep van de slachtoffers na de aanslag ging , dacht ik …nee dit heb ik nog niet eerder gelezen.

De vorige heb ik dus ook voor een leesclub gelezen en vond ik af en toe wat oppervlakkig en minder spannend. Deze vond ik echt veel beter. Ik ben wel benieuwd naar een volgende.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bianca Nederlof mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Lekker doorgaan met schrijven.

DennisScheerman
    Bijdrager
    Post count: 16

De plot

Het plot is onverwachts maar wel sterk. Ik had van te voren verwacht dat het meer over de aanslag zelf zou gaan, ondanks dat het wel een belangrijke draad in het verhaal is stond het meer op de achtergrond dan ik had verwacht. Het uiteindelijke plot heeft me verrast en ook genoeg gegeven om over na te denken.

Plot is goed opgebouwd, de eerste heft van het boek was veel ontdekken en leren over de characters en opzet van het plot. Het tweede deel was duidelijk wie wat deed en waarom waardoor ik me vol kon richten op de ontknoping.

Er was voor mij een duidelijke grens in het boek, daarvoor had ik nog geen flauw idee wie het was en waarom. Tenminste ik dacht het te weten maar toen kwam er een enorme plottwist. Nadat ik die grens gepasseerd had was het duidelijk en zag ik inderdaad het einde aankomen.

Algemeen

Voor mijn gevoel bestond het verhaal uit drie delen waar ik het eerste en laatste deel heel interessant vond en het tweede deel, het middenstuk, heel moeilijk vond om doorheen te komen. Nadat ik dat punt gepasseerd was heb ik het boek in 1 middag uitgelezen.

Ik vond het heel prettig lezen, ik kon het boek heerlijk ontspannen lezen zonder me al te veel in te spannen. perfect boek voor een zonnige middag.

Dat is voor mij niet te beoordelen dit is de eerste Nederlandse thriller die ik lees.

Aangrijpend en menselijk. Er zitten zoveel herkenbare elementen in waar ieder van ons mee te maken heeft. Ik vond sommige delen uit het boek daarom ook moeilijk te lezen (Kat bij dierenarts had ik tranen in m’n ogen)

Dit boek

Dit boek was voor mij een unieke ervaring, ik heb zowel in spanning gezeten als emotioneel geraakt op sommige momenten. Sommige scenes zijn zo enorm herkenbaar ipv van vele thrillers die vaak een ver van m’n bed show zijn.

Ik ga de voorgaande ook zeker lezen en hoop dat een volgende zich ook weer aandient bij de leesclub, ik blijf Bianca in ieder geval actief volgen.

Het is moeilijk om iemand een advies te geven als diegene een prestatie heeft neergezet die je bewondert, het enige dat ik kan zeggen is dat de ‘achterkant’ van het boek erg misleidend is voor wat het boek daadwerkelijk is. Persoonlijk had ik het fijn gevonden als de omschrijving van het boek iets minder hard op de aanslag had gezeten en iets meer op het daadwerkelijke onderwerp.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 223

De plot

Ik vond het vrij voorspelbaar allemaal.
    De opbouw van de hoofdstukken was wel goed en duidelijk aangegeven.
    En dat Ralf de stalker was, was dan een verrassend element.
    Maar wel vroeg al in het verhaal bekend waardoor het niet echt spannend meer werd.
    Ook het einde was niet echt verrassend te noemen.
    Algemeen

Het boek las wel lekker vlot en ook de schrijfstijl is goed en prettig.
    Echt spannend dat dan weer niet,
    Mede door de aanslag komt dit wel als een Nederlandse thriller over.
    Ik zou dit boek echter meer als een YA aanduiden.

Dit boek

Echt uniek ondanks de actuele thema’s vond ik het niet.
    Gaan wel meer boeken over pesten, stalken, aanslagen e.d.
    Haar eerste debuutthriller las ik en dat vond ik een toppertje daardoor had ik meer van dit boek verwacht.
    Mijn advies zou zijn, graag weer een soort boek als Ongrijpbaar.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 142

Plot :
    Op zich is de plot wel goed.
    Maar ik had verwacht dat het in het boek meer over de aanslagen zou gaan en dat vind ik er nauwelijks in terug.
    Verder is de structuur op zich voor mij wat rommelig.
    En ja, ik had het einde wel zien aankomen.

Algemeen:
    Voor mij was er niet genoeg spanning om dit een thriller te noemen.
    Ik heb het boek dan ook vaak terzijde gelegd. Het had niet steeds mijn aandacht.
    De schrijfstijl was wel vlot. Alles was begrijpelijk geschreven.
    En het verhaal kon zich mits aanpassing van plaatsnamen overal ter wereld afspelen,dus geen typische Nederlandse thriller.
    Geloofwaardig op enkele kleine feiten na….
    Voor mij niet echt een thriller maar meer een Y.A.

Boek :
    Niet uniek zou ik zeggen want er zijn al meerdere boeken over pesten en wraak geschreven.
    Maar het zou gaan over “leven na de aanslag “.
    Ik geef Bianca ondanks dit boek voor mij ietwat tegenviel zeer zeker nog een kans.
    Dus…doorgaan Bianca !!!!!

PrinsesAstrid
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot
    1.Het plot is verrassend. Je verwacht dat er meer over de aanslag geschreven wordt, maar dit wordt kort verteld. Daarna volg je personen, waarvan de levens zijn beïnvloedt door de aanslag.

2.Structuur is lastig om in te komen, vanwege het switchen tussen tijd en personen. Verder in het boek als meer duidelijk is wie welke connecties heeft valt dit weg.

3.Dit einde had ik niet verwacht. Het is goed gevonden.

Algemeen
    4. In het begin vond ik het moeilijk om in het verhaal te komen. Pas ergens rond bladzijde 60 viel alles op zijn plaats en las het lekker weg.
    5. De schrijfstijl van Bianca vind ik prettig. Ze schrijft heel begrijpelijk en het boek heeft geen ellenlange zinnen. In het begin vroeg het boek wat meer concentratie om de personen en connecties tussen de personen te leren kennen. Ook vond ik de overgang in tijd wat lastig.

6. Ik vind het geen typisch Nederlandse thriller. In elk land met een gay-parade (of soortgelijk evenement) kan het verhaal zich afspelen.

7.Geloofwaardig en aangrijpend. het verhaal kan zich echt afspelen. Denk dat veel mensen zich zullen herkennen in het pestgedrag. Ook kan er een aanslag gepleegd worden in Amsterdam, tot nu toe heeft dit in Nl nog niet plaatsgevonden.

Dit boek
    8.Dit boek vond ik niet uniek, denk dat er meer boeken over pesten geschreven zijn. Vond het wel bijzonder hoe de levens uiteindelijk allemaal gelinkt zijn met de aanslag.

9.Ik heb me voor deze leesclub aangemeld, nadat ik de recensies van Ongrijpbaar had gelezen. Ongrijpbaar heb ik toegevoegd aan mijn nog te lezen lijstje.

10.Bianca, ga zo door! Ik had in het begin moeite om in het verhaal te komen, omdat het verhaal steeds versprong in de tijd en tussen de verschillende personen. Toen ik eenmaal goed in het verhaal zat heb ik het in een middag uitgelezen.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 104

De plot

Ik vond de plot goed en ook verrassend. Enerzijds wel jammer dat het niet zozeer over de aanslag ging, maar daardoor was het plot net verrassend. Verder zat het verhaal goed ineen.

De plot was goed opgebouwd. Qua structuur moest je er in het begin wat inkomen door de wisseling tussen de verschillende personages. Maar het zal wel goed in elkaar.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?</em
    Ik had dit einde helemaal niet verwacht, wat ik altijd een pluspunt vind.

Algemeen

Het verhaal was meeslepend, ik was steeds benieuwd hoe het verder ging.

Ik vind dat Bianca een prettige en vlotte schrijfstijl heeft. Aangenaam om te lezen.

Ik denk dat als je de plaatsnamen verandert, dit een thriller uit eender welk land zou kunnen zijn.

Aangrijpend en in grote lijnen geloofwaardig.

Dit boek

Het is wel uniek dat het boek niet over de aanslag op zich gaat, maar over de nasleep ervan bij de slachtoffers.

Ik ben zeker van plan haar eerste thriller te lezen. Deze schijnt ook erg goed te zijn.

Doe zo verder!

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot
    Het verhaal was niet helemaal wat ik er van verwacht had. Ik had verwacht meer te lezen
    over de aanslag en de gevolgen ervan. Nu was het gewoon een hulpmiddel om er een verhaal
    van te maken vond ik. In het verhaal word er afgewisseld door verschillende personen en
    het speelt zich op verschillende tijden af, dit maakt het ietwat warrig vind ik. Ook kom je
    hierdoor snel te weten hoe het verhaal in elkaar zit en dat haalt de hele spanning eruit, dit
    vond ik erg jammer.
    Ik had het einde dus ook wel verwacht en zat weinig verrassing meer in.

Algemeen
    Door de eenvoudige schrijfstijl leest het verhaal heel vlot en was ik ook zo door het boek heen.
    Wel had het te weinig spanning naar mijn inzien maar het was wel snel uit.
    De schrijfstijl is dus ook heel makkelijk en leest heel snel.
    Het is een thriller die zich overal wel zou kunnen afspelen en niet typisch Nederlands is.

Dit boek
    Ik vond het niet echt een uniek boek.
    Ik had het eerste boek van Bianca Nederlof niet gelezen en ga dat ook niet speciaal doen nu,
    mocht er in de toekomst weer een boek uitkomen en het boek lijkt me wel wat zal ik zeker
    nog wel weer een boek van haar lezen.
    Ik heb geen advies voor Bianca Nederlof, ga vooral zo door. Ik mistte in het boek wat spanning
    en vond het wat te simpel geschreven, maar een ander houd daar weer wel van. Smaken verschillen
    zeg ik dan maar! En het was zeker geen slecht boek!

Lilian
    Bijdrager
    Post count: 17

De plot

Het is niet het plot wat je in het begin verwacht. De aanslag, waar het verhaal mee begint, is alleen de verbindende factor tussen alle personages en heeft niets met het plot te maken. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Ik hoopte dat daar verder op ingegaan werd, nu is het een teaser die niet waargemaakt word. Het verhaal neemt een andere wending en veranderd van de aanslag naar een verhaal over pesten. Waardoor het einde verrassend is, ik had dit niet aan zien komen.

Algemeen

Het verhaal leest makkelijk weg, waardoor je snel door het boek vliegt en dus ook je aandacht vast houdt. De korte hoofdstukken verleiden je snel tot het lezen van nog een paar bladzijden. Het leest als een Young Adult, dus het vraagt niet veel concentratie. Het is begrijpend en prettig geschreven.
    De dag dat er een Nederlandse Karin Slaughter op staat, moet nog aanbreken. Nederlandse thrillers halen nog niet het niveau wat buitenlandse thrillers soms hebben. Ook deze thriller schaar ik onder de typische “Nederlandse thriller” makkelijk te lezen en niet al te moeilijk.
    Het is een aangrijpend verhaal met actuele thema’s en spanning.

Dit boek

Voor mij is dit boek speciaal, dit komt door mijn ontmoeting met Bianca afgelopen zomer. Altijd bijzonder om een boek te lezen van iemand die je ontmoet hebt en gezellig mee hebt zitten eten en kletsen. Haar debuut heb ik niet gelezen, maar de recensies zijn lovend, dus die wil ik nog wel eens lezen.
    Ga vooral door met schrijven en probeer niet te veel druk te voelen om weer een topper af te moeten leveren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.