15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1590
    #23045 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Erik Persoons  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hemzijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 55

1 Het plot zat goed in elkaar.
    2 Er was goed naar het plot toe gewerkt, er werd net niet teveel onthult.
    3 Ik had het toch in de verte wel vermoed.
    4 Ja het verhaal boeide me wel, al vond ik de aanpak van dokter Degyze zeer
    onwaarschijnlijk.
    5 De schrijfstijl was zeer vlot en aangenaam leesbaar.
    6 In grote lijnen is het een aangrijpend en geloofwaardig verhaal.
    7 Zelfdoding en persoonlijkheidsstoornissen komt zeker niet in veel boeken voor.
    8 Ik heb genoten van het boek en ben blij een nieuwe auteur te leren kennen, zijn
    vorige werken staan op mijn lijstje. Dus dat zegt genoeg denk ik.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 181

De plot

Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goed en geloofwaardig plot. Steeds een klein beetje prijsgeven om de spanning op te bouwen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    In het begin had ik het niet verwacht maar ongeveer halverwege het boek had ik de dader op het oog

Algemeen

Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal gaat redelijk traag in het begin waardoor ik niet steeds de volle aandacht had maar er werd steeds genoeg blootgegeven om toch verder te willen lezen.

Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Vlotte schrijfstijl. Soms wat woorden hier en daar die niet zo vaak gebruikt worden.

Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hemzijn?
    Volgens mij is het wel geloofwaardig ivm de psychische stoornissen, behalve dan dat ik vind dat Sofie haar boekje te buiten gaat.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is best wel een unieke situatie die zich voordoet. Een bepaalde gebeurtenis triggert de onderliggende psychische stoornis van de dader. Het verdere verhaal vind ik op zich niet zo uniek. Er zijn wel meer zulke thrillers. Maar dit hoeft niet als negatief gezien te worden.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen idee. Doe zo verder. 🙂

fantje
    Bijdrager
    Post count: 36

De plot

Wat vind je van het plot?
    Beetje zwak, mis de uitleg waarom Alex zo handelde. Wat was de trigger?

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Te vaag
    Nee, had meer info verwacht
    Algemeen

Helaas niet, soms moest ik doorbijten om te blijven lezen

Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Gewoon, al vindt ik dat er soms te veel dezelfde woorden terug komen en ook te veel gebruik is gemaakt van “moeilijke” minder gangbare woorden.

Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hemzijn?
    Dit boek is voor mij moeilijk om te typeren omdat ik zelf niet zo goed vond. Helaas iets te weinig realistisch en mis wat details.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Iets meer details vermelden. Ik mis vooral op het einde wat uitleg. Waarom deed Alex dit? Hoe zit het met Koen, de man en vader? …

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 202

De plot

Ik vind het plot goed in elkaar zitten. Goed opgebouwde spanning van begin
    tot het einde.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed opgebouwd en je toch even
    op het verkeerde been proberen te zetten. Niets teveel prijs geven.

Halverwege een ommekeer en dacht ik anders, maar tegen het eind ja toen zag ik
    het tóch wel aankomen wie de dader zou zijn.

Algemeen

Ja ik vond Nevelhel zéker een boeiend verhaal en heeft steeds mijn
    volle aandacht gehad.

Ik vind het begrijpelijk geschreven en een vlotte schrijfstijl. Hoefde niet teveel terug te bladeren
    om details te vinden.

Ja hoor ik vind het een zeer spannend boek. Ook heel apart dat het hele verhaal zich afspeelt beginnende
    met een geprobeerde zelfdoding.

Dit boek

Ja zoals ik hierboven al schreef, nog nooit een boek gelezen dat begint met een zelfmoordpoging. Het maakt het
    wél heel uniek vind ik.

Ik zou zeggen Erik, laat ons verder genieten van je lekker vlotte schrijfstijl en ga verder met schrijven zodat wij weer van veel plezierige ontspannende door spanning opgebouwde uurtjes leesplezier kunnen genieten.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 165

Wat vind je van het plot? Spannend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Niet verwacht
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet verwacht
    Algemeen

Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja hoor
    Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Begrijpbaar geschreven
    Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hemzijn? Realistisch

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het onderwerp van mensen met een psychologisch probleem word weinig gehoord
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 47

De plot

Goed en geloofwaardig

langzaam opgebouwd,stukje voor stukje kom je meer te weten

nee,ik heb het einde niet zien aankomen

Op sommige momenten ontbrak de vaart in het boek, omdat de auteur wat beschrijvend wordt,maar het hield toch mijn aandacht wel vast

Prettige schrijfstijl,al worden er wel woorden en uitdrukkingen gebruikt in het boek die ik niet kende en volgens mij in het Nederlands niet gebruikt worden. Maar dat stoort verder niet.

aangrijpend,geloofwaardig

Het is niet een boek waar er zoveel van zijn,het is mede uniek door het onderwerp

geen idee,blijf maar mooie boeken schrijven

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 28

Het is een goed plot. Het is een goed opgebouwde spanning. Ongeveer in de helft had ik wel door wie de dader was maar het einde was toch verrassend.

Soms was ik er niet met 100% volle aandacht bij maar ik bleef toch geprikkeld genoeg om verder te willen lezen.
    Erik hanteert een leuke en ontspannende schrijfstijl.
    Ik zou dit boek typeren als levendig, spannend.

Er zijn wel meerdere thrillers geschreven over personen met een psychische stoornis, hoewel Nevelhel toch wel unieke gegevens bevat. Ook de cover vind ik er een beetje anders uitzien dat de boeken die ik tegenwoordig zie.
    Mijn tip voor Erik: Doe gewoon voort zoals je bezig bent. Je doet dit goed en ondertussen wacht ik geduldig op je volgende boek (voor volwassenen)

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 66

De plot

Er werd steeds een klein beetje prijsgeven om zo de spanning op te bouwen.

Te vaag, wat was de drijfreden van de dader.

De dader was vrij snel duidelijk.

Helaas niet, soms moest ik doorbijten om te blijven lezen

Gewoon, heel begrijpelijk geschreven.

Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is voor mij moeilijk om te typeren omdat ik zelf niet zo goed vond. Het past zeker niet bij realistisch en spannend.

Ik vond dit geen uniek boek. Blijf verder schrijven.

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 60

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Vond het langzaam op gang komen pas op het eind werd het spannend, wel een verrassend maar onbevredigend einde miste meer diepgang en ingaan het hoe en waarom, zeker omdat in het begin van het verhaal veel dialoog en uitleg van karakters was, dit miste ik aan het einde.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Aan de ene kant goed doordacht, aan de andere kant beneveld/onscherp past bij de titel.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Verrassend met losse eindjes hoewel al vrij snel duidelijk was wie de dader kon zijn.
    Algemeen
    4.Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Pas op het eind kwam er gang in en werd het spannend, de aandacht was lastig (zie 5)
    5.Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Voor mij persoonlijk heel erg moeilijk, de geschreven taal maakte dat ik vele woorden in zinnen in eerste instantie niet goed begreep, ook na meerdere malen de zinnen opnieuw en hardop te lezen. Dit vergde veel concentratie en vertraging, las niet erg prettig.
    6.Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Lastig, aan het einde spannend, wel een interessant item, waar de dader mee te dealen heeft (meer kan ik niet zeggen i.v.m. spoilers)
    Dit boek
    7.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Jazeker er komen onderwerpen in voor die niet (vaak) beschreven worden, dit maakt het wel anders.
    8.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Voor de Nederlandse markt is het misschien een goed idee om een goede eindredacteur te zoeken, deze kan dan exact aangeven waar ik als Nederlandse lezer het spoor een beetje kwijt raak in de Vlaamse woorden en zinnen.

Ingrid Winnelinckx
    Bijdrager
    Post count: 18

De plot

Wat vind je van het plot? De spanning werd goed opgevoerd en tot het einde aangehouden hoewel ik na een tijd wel doorhad wie het gedaan had
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed opgebouwd en de spanning werd aangehouden tot het einde
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja ik had wel al een tijdje door hoe het zou eindigen maar dat deed niets af aan het verhaal</strong

Algemeen

Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik vond het een boek dat vlot las en boeiend tot het einde
    Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel gemakkelijk en vlot te lezen
    Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Spannend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind het boek niet uniek
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden doe zo verder

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Het plot paste goed in het verhaal, de weg ernaar toe werd stukje bij beetje goed en al puzzelend opgebouwd. Ik zag het wel aankomen maar ik stoorde mij niet aan die voorspelbaarheid. Het gaat mij erom of ik van het gehele verhaal geniet en er leesplezier aan beleef.

‘Nevelhel’ vond ik zeker een boeiend verhaal dat ik in een flink tempo verslonden had. Het toffe eraan vond ik de originele voltrekking van begin tot eind en de drie, zo verschillende, hoofdpersonages.

De schrijfstijl van Erik vind ik fijn lezen en tot de verbeelding sprekend. En het Vlaamse taalgebruik is zijn schrijfstijl wel aanwezig maar verzorgt geen struikelmomenten tijdens het lezen.

De typering van dit boek valt voor mij vooral onder psychologische thriller, waarbij het vooral door de gedachtegangen van de personages en de dialogen spannend blijft en vaart behoudt. Een enkel woord daaraan hangend is voor mij onmogelijk haha!

De combinatie van de diverse personages, onderlinge verbintenissen en gebeurtenissen maakt het een origineel verhaal. Dit is niet zozeer uniek te noemen want dat is tegenwoordig haast onmogelijk in de thriller wereld, maar absoluut wel een goed uitgevoerde versie.

Ik heb geen advies voor zover ik weet, maar wel de wens om eerder een volgend thrillerboek van hem te lezen, ietwat minder tijd ertussen dan tussen ‘Kaakslag’ en ‘Nevelhel’ 😉

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 54

De plot
    Goed opgebouwd met een start van formaat waarna trage opbouw en stilletjes aan meer geheimen ontrafeld. Degelijke uitwerking vertrekkend vanuit origineel idee maar wat voorspelbaar.

Nevelhel is vlot leesbaar, spannend en fijn om te lezen.
    Het is duidelijk een psychologische thriller die je in één ruk uitleest.

Ik zou Erik Persoons zijn stijl typeren door pschychologisch onderbouwd en gedurfde thema’s. Aangrijpend vind ik Nevelhel niet, omdat het wat afstandelijk beschreven is. Je kan het dan het beste vergelijken met Kaakslag, waar ik echt geraakt was, nu was ik geboeid, wat niet wil zeggen dat dit geen goede thriller is, alleen was mijn ervaring anders. Dit vind ik net leuk, als auteurs verschillende wegen durven inslaan.

Mijn advies aan de auteur is: “Blijf verrassen en kiezen voor ongewone, prikkelende thema’s. Ook het begin van zijn boeken trekt de lezer zo mee het verhaal in wat ik knap vind. Misschien mag er iets meer verdieping in de karakters zijn, nu vond ik het soms wat weinig diepgravend en wou ik soms meer weten. Hij exploreert wel zijn karakters, maar de achtergrond en motieven kunnen nog beter en dan zijn zijn boeken echt top.

Julia23
    Bijdrager
    Post count: 39

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot? Ja wauw heel goed. Spannend tot de laatste bladzijde.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ja ik vond het heel goed, niet voorspelbaar. Heel spannend.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had het niet verwacht. Ik wist eigenlijk niet dat S P O I L E R. En het einde vond ik ook heel verrassend.

Algemeen

4. Vond je Nevelhel een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja zeker, helemaal, nogmaals, spannend tot de laatste bladzijde.
    5. Vind je de schrijfstijl van Erik Persoons prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het fijn om te lezen. Het Vlaams was voor mij een mooie bonus.
    6. Stel….Erik Persoons vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Meeslepend en spannend.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het uniek ja, omdat de hoofdpersonen allemaal aan zichzelf gaan twijfelen. Daardoor wordt het spannender omdat het niet duidelijk is wat nou waar is en wat niet.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Erik Persoons mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral zo door!

Cece
    Bijdrager
    Post count: 59

De plot

Het plot zat goed in elkaar.

Soms was de spanning even te zoeken maar deze zat er zeker weten in, soms was het verhaal wel iets te voorspelbaar, maar zeker goed in elkaar gezet.

Deels wel deels niet.

Algemeen

Je had je aandacht wel erbij nodig, sommige stukken werd het minder.

Je kan geen bladzijde omslaan om het verhaal te volgen.

Aangrijpend en een echte psychologische thriller.

Dit boek

Het verhaal maakt het uniek omdat de personages aan zichzelf gaan twijfelen, daardoor maakt het verhaal zich spannend.

Ga zo door !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.