Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 109: Moord in Zuid-Afrika Moord in Zuid-Afrika, Tijdens het lezen

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 336

De schrijfstijl is vlot waardoor het makkelijk leest. De levensstijl die Arine en Peet leven wordt goed verwoord waardoor ik er wel een bepaald beeld bij kan vormen. Dat ze impulsief dingen doen en besluiten en er volop voor gaan geeft aan dat ze alles uit hun leven willen halen . Maar het heeft voor mij ook meteen zoiets van dat ze ook snel weer aan veranderingen toe zijn waardoor ik hun levenstijl als “onrustig” ervaar.

Hoewel het een heftige gebeurtenis is geweest en het een groot impact voor een gezin is weet Hugo Verkley dit helaas niet bij mij over te brengen. Ik zit het te lezen alsof Arine het op de automatische piloot verteld waardoor het bij mij weinig tot niets aan emotie teweeg brengt.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 336

Ik vind dat ook een prachtige quote “waren we maar zebra’s, dan leefden zwart en wit in harmonie met elkaar”.

Ik vind het een indrukwekkend verhaal tot nu toe. Ik bewonder de moed en de inspanningen en inventiviteit van Arine en Peet, maar verbaas me ook over hun levensstijl. Ik vind ze niet altijd even slim bezig. Meer hierover zal ik in mijn recensie schrijven.

Het verhaal ontwikkelt zich zoals ik had verwacht.
    Ik ben wat foutjes tegengekomen, maar vind deze niet noemenswaardig, ik heb me er niet aan gestoord.

Die quote van de zebra’s is me ook bij gebleven

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 62

De schrijfstijl is vlot waardoor het makkelijk leest. De levensstijl die Arine en Peet leven wordt goed verwoord waardoor ik er wel een bepaald beeld bij kan vormen. Dat ze impulsief dingen doen en besluiten en er volop voor gaan geeft aan dat ze alles uit hun leven willen halen . Maar het heeft voor mij ook meteen zoiets van dat ze ook snel weer aan veranderingen toe zijn waardoor ik hun levenstijl als “onrustig” ervaar.

Hoewel het een heftige gebeurtenis is geweest en het een groot impact voor een gezin is weet Hugo Verkley dit helaas niet bij mij over te brengen. Ik zit het te lezen alsof Arine het op de automatische piloot verteld waardoor het bij mij weinig tot niets aan emotie teweeg brengt.

Dat heb ik ook een beetje. Het is een heftige ervaring maar ik voel het niet met lezen.

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 62

In het begin werd ik gelijk in het verhaal getrokken door de beschrijving van een heftige gebeurtenis. Echter de vaart wordt voor mij uit het verhaal gehaald door de beschrijvingen tussendoor van het leven in Afrika.

maria
    Bijdrager
    Post count: 291

ik kreeg een opgejaagd, haastig gevoel tijdens het lezen en wellicht is dat ook wat Coenraad aangeeft, de onrust die ze hebben.
    Het verhaal wordt heel vlot en heel snel beschreven of ze haast heeft met vertellen.
    door de opmerkingen over de zebra’s is de cover waarschijnlijk toch een zebra en niet iets artistieks.
    En ook ik vond de beschrijving op blz 34 over het feit dat ze van zebra’s houdt omdat ze geen onderscheid tussen zwart en wit maken, maar beide kleuren even lief hebben, zoals ook zij in het leven sta een mooie opmerking gekoppeld aan blz 192, waren we maar zebra’s , dan leefden zwart en wit in harmonie met elkaar
    herkende ook de opmerking op blz 42 als je links kijkt zie je rechts niets en op blz 43 dolfijn als dol fijn en op blz 191 espresso, doen ze expres zo is leuk gevonden.
    Heftig vind ik de foto in het begin van zo’n jonge echtgenoot die op deze wijze om het leven is gekomen met achterlating van vrouw en kinderen en volgens Arina alleen het goede in de ander zag en ook dat haar dochter is misbruikt wat ze te laat ontdekten en de impact op zo’n meisje en de problemen met het geld zoals op blz 90 aangegeven,en op blz 95 dat het leven flink duurder was, het dak lekt, niet kan betalen maar dat er dan wel een werkster ook al is het voor 5 maanden zou ik dan nooit doen. blz 91 kan ik mij voorstellen dat je er wat van krijgt als iedereen dezelfde vragen stelt en ja als je iedere dag een broodje gezond eet dan wil je ook wel eens een broodje kroket(mag van mij wel vaker).
    de emmertjes water in huis op blz 95 herken ik ook
    blz 104 de bewustwording ik heb nooit haat en voor mij is iedereen gelijk,maar hoe langer ik in Zuid-Afrika woonde, hoe meer ik erachter kwam dat dit zeker in dit land niet geldt….en op blz 107, dat zichtbaar werd hoe weinig een mensenleven daar waard is en op wat voor mensonterende manier er met elkaar wordt omgegaan.. en op blz 107 een bonus verwachten ze dan elke keer en op blz 165 dat een politieagente in die situatie om spullen vraagt…. en op blz 192 is ze zelfs bang voor donkere mensen geworden
    blz 188 fijn dat ze even tot rust kan komen op de begraafplaats en begrijpelijk op blz 195 dat ze het waarom wilt weten, had je het kunnen voorkomen, wie zit erachter… maar blz 197 geen spijt van het avontuur?.Als een avontuur zo eindigt?ik denk dat het mooi kan zijn daar gewoond te hebben, maar niet voor niets staat op blz 200 dat ze niet terug wilt.

ik wil geen afbreuk doen aan de heftige beleving maar er vielen mij wel een paar kleine dingen op
    opvallend op blz 11 toen ik even naar binnen ging, pistool, nog vier mannen kwamen tevoorschijn en op blz 37 toen de mannen binnenkwamen? dan nog tijd om ring af te doen in wang doen..
    en op blz 36, denk ik dat je dacht dat je wangen onder het bloed zaten omdat je je eigen wangen niet ziet.
    blz 99 waarom een kluis in een gastenkamer ook al gebruik je die niet meer

blz 20 wat een verschil in reactie van de ouders op de zwangerschap
    blz 25: het licht was aan maar er was niemand thuis.Herken het gevoel, even geen contact.
    blz 27 Hij legde de zaag gewoon op de grond en liep naar binnen, terwijl er kinderen zijn.
    op blz 30 vind ik het woordgebruik van verzuipen niet zo menselijk overkomen als die mensen verdrinken en zo ook op blz 61 om iemand een vieze christelijke engnek te noemen
    waarom lukte het krijgen van een werkvergunning eerst niet en later wel makkelijker op blz 92.puur dor een werkgever?
    blz 162 waarom wordt hij in een ambulance weggebracht. hij is al overleden of is dat daar gebruikelijk.Waarom niet thuis gehouden?

blz 85 eten, praten en te kaarten i.p.v kaarten
    blz 127 het deed me denken i.p.v. deed met denken
    blz 135 lee…beschermt keek haar aan i.p.v. keek hij haar aan

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.