Home Forums Leesclub 109: Moord in Zuid-Afrika Moord in Zuid-Afrika, Na het lezen #2

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1306
    #19952 |

Na het lezen #2

De plot

1. Vind je de verhaallijn logisch?
    2. Heb je bewondering voor de openhartigheid van Arine?
    3. Hoe kwam het einde van het verhaal op je over?

Algemeen

1. Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    4. Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 131

De plot

Vind je de verhaallijn logisch?
    Het hele verhaal komt een beetje chaotisch over. Arine verteld haar verhaal en plots komt er meer informatie over diegene waar zij over verteld vrij.
    Beetje bij beetje krijg je als lezer meer info over de personen, het land en de relaties onderling.

Heb je bewondering voor de openhartigheid van Arine?
    Jazeker. Ze vertelt niet alleen het verhaal over de moord maar is ook heel erg open over hun relatie, hun levens, hun karakters echt alles. Daarbij spaart ze niemand, niet Peet en zeker niet zichzelf.

Hoe kwam het einde van het verhaal op je over?
    Verrassend, in het één na laatste hoofdstuk zegt zij; ‘Spijt van ons avontuur in Zuid-Afrika heb ik niet. Als we het over mochten doen, zou ik zo weer die kant opgaan.’
    Het is bijzonder dat iemand dit zegt na alle ellende en het verlies die ze heeft moeten meemaken.

Algemeen

Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, het is een bijzonder verhaal. Ik wilde blijven lezen omdat ik het gevoel had dat Arine naast me zat en het verhaal persoonlijk aan mij vertelde. Dus het voelde niet als het lezen van een verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Hugo Verkley heeft het verhaal zeer goed geschreven. Zoals gezegd had ik het idee naar Arine te luisteren en dat vind ik heel goed gedaan van hem.

Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    Na een uitgebreid onderzoek een aantal jaren geleden en het zien van verschillende documentaires had ik al geen gezonde indruk van Zuid-Afrika. Mooi als vakantiebestemming maar zeker niet om er te wonen. Deze mening wordt gestut door dit boek.

Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog?
    Ja, we zijn er mee bezig geweest maar dat was al snel bekeken. Ik zou me er niet veilig voelen en dat werd verergert na het lezen en het zien van documentaires over de ‘witte’ bevolking.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee, dit is redelijk uniek. Ten eerste had ik (zoals eerder geschreven) het idee dat ik in gesprek was met Arine. Ten tweede is dit geen thriller maar waargebeurd en dat kan nooit een 13 in een dozijn boek zijn.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, Hugo heeft het verhaal van Arine levend gemaakt voor mij. Ik vind het heel moedig van Arine dat het geen mooi verhaal is geworden waarbij ‘niets dan goeds over de doden’ zeker niet overheerst.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 9

De plot

Aanvankelijk vond ik de verhaallijn niet logisch en had ik liever gezien dat het een chronologisch verhaal was in plaats van dat het het zo van de hak op de tak sprong. Maar gaandeweg wende ik eraan en door de motivatie van Hugo begreep ik waarom het zo is opgebouwd

Ik heb zeker bewondering voor haar openhartigheid en eerlijkheid. Ze maakt de dingen niet mooier of lelijker dan ze zijn. Ik kon hierdoor erg met haar meevoelen

Ik hoop dat Arine en de kinderen hun weg weer gaan vinden, ik heb erg met ze te doen,. Het lijkt me erg moeilijk om te kunnen aarden in Nederland, maar ergens anders opnieuw beginnen zonder Peet lijkt me ook niet makkelijk

Algemeen

Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja ik was van het begin tot het einde geboeid en wilde blijven lezen

Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl prettig. Het verhaal is goed verwoord, goed te volgen en boeiend geschreven. Ik vind het knap dat hij het verhaal van Arine zo heeft weten weer te geven dat de lezer zo kan meeleven

Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    Nee, wij waren in 2017 in Zuid-Afrika en het is een prachtig land wat diepe indruk heeft gemaakt op ons. Maar wij hebben daar ook Nederlanders gesproken die er een boerenbedrijf runnen en van hen gehoord hoe moeilijk dat is vanwege de regering en de plaasmoorden. Dus prachtig, maar ingewikkeld en gevaarlijk

Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog?
    Toen wij er waren bekroop mij wel het gevoel “hier zou ik willen wonen” vanwege de rust en de ruimte en de prachtige natuur, maar in mijn geval (zeldzame ziekte) is dat sowieso niet mogelijk. Daarnaast is het een ingewikkeld land en is het de vraag of het verstandig is om er te gaan wonen. Maar we gaan er zeker nog een keer heen!

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het heeft wel iets specifieks omdat het een waargebeurd en persoonlijk verhaal is, wat rauw en zonder veel omhaal verteld wordt. Ook vind ik het fijn, en bijzonder, dat er aandacht is besteed aan de geschiedenis van Zuid-Afrika en uitleg wordt gegeven over de plaasmoorden

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor, het boek is prima zo

Juanita
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot
    De verhaallijn is niet chronologisch opgebouwd, er wordt gesprongen tussen de tijd voor Afrika, de tijd in Afrika en de dag van de moord. Dit heeft mij totaal niet gestoord, het zorgde er voor dat je het verhaal goed begreep en hoe de verschillende personen in elkaar zaten. Ook kreeg je zo een goed beeld van Zuid-Afrika.

Zeker!! Het vertellen wat hen overkomen is zal waarschijnlijk opnieuw voor heel veel emoties gezorgd hebben. Maar mss was dit wel nodig voor het verwerkingsproces?

Toen het ganse gezin op het vliegtuig naar huis zat (Arine en de kinderen in het ene vliegtuig, Peet in het andere) heb ik toch even moeten slikken. Wat begon als een mooie droom is geëindigd in een ware nachtmerrie.

Algemeen
    Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het boeiend, maar bij de beschrijving over de geschiedenis verslapte mijn aandacht wel eens.

Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl vond ik begrijpelijk, prettig en vlot. Geen probleem mee gehad.

Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    Ja, ik dacht dat Zuid-Afrika een mooi, beetje achtergesteld land was, waardoor buitenlanders met open armen ontvangen werden omdat ze mede zorgen voor het draaien van de economie, maar niet dus. Als je daar als blanke toekomt word je aanzien als vijand.

Daar gaan wonen zou ik nooit willen. Om naar daar op reis te gaan zal ik na het lezen van dit boek zeker 2x nadenken. Als iemand die ik ken naar Zuid-Afrika wil gaan zal ik hen toch dit verhaal vertellen of het boek laten lezen.

Dit boek
    Het is een aangrijpend waargebeurd verhaal, zoals ik er al een paar gelezen heb, maar het boek mogen lezen in deze leesclub samen met Arine en Hugo maakt dat ik het verhaal precies als dichter en nog aangrijpender heb ervaren.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Arine en haar kinderen wil ik nog heel veel sterkte en heel veel geluk in hun verdere leven wensen.
    En aan Hugo, chapeau om dit verhaal zo mooi neer te pennen!! Dit zal ook wel niet zonder emotie geweest zijn. Door dit boek ben ik nog meer benieuwd naar je andere boeken.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 38

Vond je de verhaallijn logisch?
    Het was even wennen maar al snel zat ik vol in het verhaal en had ik nergens meer last van.

Zeker.Het zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn geweest om alles weer opnieuw te beleven.

Ik heb wel een traantje gelaten op het moment dat het gezin in twee vliegtuigen moest vertrekken en niet in een.

Vond je Moord in Zuid Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht.
    Ik vond het een boeiend en zwaar verhaal.Heb het boek in 1 dag uitgelezen.

Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl heel prettig,duidelijk en zonder opsmuk.Als je het boek in 1 dag uitleest wil dat toch wel iets zeggen.

Is het lezen van Moord in Zuid Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    Doordat mijn zoon een half jaar in Zuid Afrika gestudeerd heeft en wij daar ook naar toe zijn geweest wist ik wel hoe het leven daar grotendeels was en is.
    Het is wel zo dat veel Zuid Afrikanen tegenover toeristen vriendelijker zijn dan wanneer men daar als “witte persoon” gaat wonen of woont.
    Mijn mening is nog hetzelfde : een prachtig land om op vakantie te gaan maar niet om naar te emigreren.

Heb je zelf plannen ( gehad ) om in Zuid Afrika te gaan wonen?
    Neen

Vind je dit boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek is zo geschreven dat het lijkt of Arine tegenover je zit tijdens het vertellen van het verhaal.Dit komt men niet zo vaak tegen.

Zou je tenslotte nog als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven?Hoe zou je advies luiden?
    Voor Arine hoop ik dat ze toch nog een goed leven weer op kan bouwen met haar kinderen.
    Voor Hugo Verkley zou ik zeggen: blijf zo schrijven.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 104

1.Vind je de verhaallijn logisch?
    Het is juist goed gedaan, door steeds je te prikkelen, wil je ook door blijven lezen. Dus ja ik vond het een prima verhaallijn, met die tijdssprongen. Ik kan me ook indenken dat toen Arine het verhaal opnieuw “moest beleven” het fijn om even om te schakelen naar wat leuke dingen van Zuid Afrika.
    2.Heb je bewondering voor de openhartigheid van Arine?
    Ja absoluut, maar goed dat kan ook niet anders, anders kan je er geen boek over schrijven. Maar je moet er wel moed voor hebben.
    3.Hoe kwam het einde van het verhaal op je over?
    Vreselijk als je droom in een nachtmerrie veranderd. Afschuwelijk…., een boek schrijven zal geholpen hebben, maar samen met de kinderen zal het een moeilijke weg zijn en zullen de beelden ooit uit je hoofd verdwijnen?

Algemeen
    4.Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja het had steeds de volle aandacht.
    5.Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Goed te begrijpen schrijfstijl en met een vlotte pen geschreven. Ook omdat Arine het verteld aan Hugo, zo is het opgeschreven, dus als lezer ben je er erg bij betrokken.
    6.Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    7.Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog? Nee geen plannen. Wij zijn van NL naar Portugal verhuisd 17 jaar geleden, maar dat is toch van een ander kaliber.
    Wel ben ik er op vakantie geweest en ook dan krijg je genoeg problemen van het land mee, laat staan als je er woont…..

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee het is een uniek boek, omdat het Arine’s verhaal is!
    9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Voor Arine, sterkte met het verwerken en succes met je toekomst.
    Voor Hugo, ga zo door…….

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 240

De plot

Vind je de verhaallijn logisch? Nee ik vond het nogal verwarrend en ik moest me dikwijls nogal concentreren om bij te houden of het heden was of verleden tijd.
    Heb je bewondering voor de openhartigheid van Arine? Ja want dat moet toch niet gemakkelijk zijn en het wringt telkens de wonde open
    Hoe kwam het einde van het verhaal op je over? Ik vond het einde niet echt af, niet goed uitgewerkt en wat abrupt gedaan

Algemeen

Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja het boek had voortdurend mijn volle aandacht
    Vind je de schrijfstijl van Hugo Verkley prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel gemakkelijk te volgen
    Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening? Ja het geeft mij het gevoel dat ik er moet wegblijven, ik zal minder snel geneigd zijn om naar daar te gaan
    Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog? Nee ik heb er nooit plannen voor gehad en nu zeker niet

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij was het uniek omdat ik nog nooit zo een verhaal heb gelezen dat door de persoon zelf verteld is die het heeft meegemaakt.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik hoop dat Arinde haar droom nog kan waarmaken en raad voor Hugo Verkley zou zijn , als je nog met tijdverschillen werkt in een boek, om dit beter aan te geven

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 51

Nee niet logisch in het begin wel wennen aan de schrijfstijl.

Heb je bewondering voor de openhartigheid van Arine? Dat zeker omdat het toch heel emotioneel is als je dit weer moet mee maken. Open wonden.
    Hoe kwam het einde van het verhaal op je over? Een afschuwelijk verhaal wat je nooit en te nimmer zou willen mee willen maken.

Algemeen

Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht ;
    Ja het boek had voortdurend mijn volle aandacht omdat het zo bizar is wil je graag het einde weten.

Heel gemakkelijk te volgen een zeer simpele schrijfstijl.

Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening? Het buitenland trekt mij al helemaal niet en landen zoals Zuid-Afrika daar heb ik helemaal niets te zoeken.
    Nee en dat zal ook nooit gebeuren.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt het specifiek.
    Er zijn meer boeken over dit onderwerp. Maar elk verhaal is uniek geen een uit gezonderd.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Arine Leef en Geniet… Pluk de dag. Hugo Verkley geen commentaar ik ben lezer en geen schrijver .

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 85

Zeker, er wordt stelselmatig opgebouwd naar de moord waarvan je op voorhand weet dat die er zit aan te komen. Afgewisseld met de flashbacks krijg je een volledig overzicht van de hele tijdlijn die er aan voorafgaat. De marteling en moord is het “dieptepunt” van het boek. En dan komt het dilemma hoe het nu verder moet: 75% van het gezin is er nog, dus móet je het gebeurde verwerken en proberen her op te bouwen.

Ja, al begrijp ik goed dat dit geen zoeken naar publiciteit is maar een manier om het rauwe verlies te verwerken.

Positief en hoopgevend voor de toekomst.

Uiteraard was het boeiend en had het mijn volle aandacht, al moest ik het boek wel een paar keer wegleggen om alles te verwerken. Het feit dat het waargebeurd is, geeft het toch wel een andere dimensie.

Hugo Verkley heeft een erg prettig en vlot lezende schrijfstijl die duidelijk de gedachten en indrukken van Arine in haar spreektaal weergeeft. Niet altijd hoogstaande literatuur maar spontaan en recht uit het hart.

Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen?
    Nee, ik hoor tot de “Vrienden van Zuid-Afrika” en ben (kleine) sponsor van Orania. Dit boek bevestigt mijn mening maar verandert ze niet.
    Ik heb vroeger er vroeger van gedroomd om naar Zuid-Afrika te trekken, maar de plannen zijn ondertussen veranderd: ik emigreer over enkele jaren naar Suriname.

De uitgebreide beschrijving van de moord maakt het voor mij uniek, uiteraard omdat het waargebeurd is en ook omdat dit er nog steeds dagelijkse kost is, met medewerking van de corrupte en racistische Zuid-Afrikaanse regering (ANC).

Rest mij enkel nog om aan Arine heel veel sterkte bij de heropbouw van haar leven te wensen. Van Hugo hoop ik in de toekomst nog andere boeken te lezen.

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

De verhaallijn is logisch. Duidelijk wat voor de moord is en wat tijdens de moord.

Ik vindt het knap hoe ze zou openhartig is over hun tijd in Afrika.
    Met alle problemen die zich daar voor gedaan hebben.
    Einde is duidelijk. Had wel verwacht dat ze nu weer in Nederland is.

Algemeen

Vond je Moord in Zuid-Afrika een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het goed te lezen. Duidelijke hoofdstukken.
    Het is hel begrijpelijk geschreven
    Is het lezen van Moord in Zuid-Afrika voor jou aanleiding om je mening over Zuid-Afrika bij te stellen? Zo ja, wat was je mening en wat wordt je mening?
    Ik had al wel vaker over de overvallen gehoord in Zuid Afrika.
    Heb je zelf plannen (gehad) om in Zuid-Afrika te gaan wonen? Zo ja, overweeg je dan je plannen nog? Nee
    Dit boek

Het is absoluut een uniek boek omdat het waargebeurd is.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot
    In het begin moest ik even wennen aan de opbouw van het boek. Er worden tijdsprongen gemaakt die niet heel duidelijk staan aangegeven. Als je eenmaal in het verhaal zit zorgen de tijdsprongen niet meer voor chaos.
    Zeker, ik vind het verhaal heer eerlijk overkomen. De mooie momenten, maar ook de nare momenten in Zuid-Afrika worden gedeeld. Daarnaast is ze ook heel eerlijk over de karakters en het gedrag van de leden van hun gezin, ook als deze soms minder fraai zijn. Groot respect voor deze openhartigheid.
    Logisch en afsluitend. Ik hoop dat ze de draad in Nederland kunnen oppakken en ik hoop dat de daders toch ooit gepakt gaan worden. Hopelijk gaat er nog iets veranderen in Zuid-Afrika.

Algemeen
    Zeker boeiend om dit verhaal te lezen. Omdat het waargebeurd en zo eerlijk is bleef ik lezen.
    Ik vind de schrijfstijl prettig en begrijpelijk.
    Bij Zuid-Afrika denk je vaak aan de mooie natuur en het prachtige wildlife dat daar te bewonderen is. We vergeten vaak hoe het er verder aan toe gaat. Door dit verhaal krijg je toch door dat er nog een hoop moet veranderen in de Zuid-Afrikaanse maatschappij.
    Ik heb nooit overwogen daarheen te verhuizen en na dit verhaal zal ik dat ook niet snel doen. Mogelijk een vakantie.

Dit boek
    Het is een heel persoonlijk en eerlijk verhaal, waardoor dit boek zeer uniek is.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Arine Prins of Hugo Verkley mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het enige advies is misschien boven de hoofdstukken aan te geven wanneer het speelt, zodat de tijdsprongen beter te volgen zijn en je niet eerst een stukje hoeft te lezen om door te hebben waar je in het verhaal zit.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.