Home Forums Leesclub 143, Meisje zonder verleden Meisje zonder verleden, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1730
    #25612 |

Vragen ThrillZone leesclub Meisje zonder verleden                                   

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden  de eerdere en volgende boeken van  Michael Robotham  ook lezen?

LiesbethLeest
    Bijdrager
    Post count: 14

‘Een vlotte schijfstijl’ vind ik altijd heel truttig klinken, maar je zou die van Robotham wel zo kunnen typeren. Hij leest gemakkelijk, je blijft lezen. Zijn woordkeus en humor zijn authentiek, waardoor hij wel boven de gemiddelde schrijver uitstijgt.
    Aangezien het boek een thriller is, had hij van mij betreft meer spanning in zijn woorden mogen vervatten. De aanduiding van Karen Slaughter op de cover dat het boek griezelig is, kan ik absoluut niet onderschrijven.

Door de cover (titel, achterflaptekst en quotes) had ik verwacht erachter te komen wie de hoofdpersoon, Evie, het meisje zonder verleden is en hoe ze weet wanneer je liegt. Mijn vragen daarover worden maar beperkt beantwoord. Van evolutie is wat mij betreft nauwelijks sprake.
    Er is geen persoon die in het verhaal eruit springt, al gaat de meeste compassie uit naar Evie. De aandacht wordt gelijkmatig verdeeld over Cyrus, Evie en de betrokkenen bij de moord. Die wordt haast als op een parallelweg in het verhaal opgelost. Alsof Robotham dacht: “Oh ja, het is een thriller! Dan zal ik er nog maar een moordzaak in verwerken”. Al met al was ik teleurgesteld en zakt Michael Robotham op mijn ranking van favoriete schrijvers.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 242

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Evie stelt zich steeds meer open voor Cyrus, vertelt meer over haar verleden en wil Cyrus op haar manier graag helpen bij het moordonderzoek.
    Cyrus die moeite lijkt te hebben met relaties, hecht zich aan Evie en wil haar niet alleen vanuit zijn werk als psycholoog maar daarbuiten helpen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb een zwak voor Evie, wat er precies met haar gebeurd is, weet ik nog niet, maar in alles voel ik dat ze een kwetsbaar kind is die veel meegemaakt heeft.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Op dit moment zijn de personages passend in het verhaal, duidelijk is wel dat er nog vervolg boeken komen, waarin nog meer van de diverse personages duidelijk zal worden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De korte hoofdstukken, geschreven vanuit zowel Cyrus als Evie en met verschillende verhaallijnen, bouwen op een natuurlijke manier de spanning op. Boek leest makkelijk

Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Doordat het verhaal vanuit de diverse personages in “ik-vorm” geschreven is, kruip je als lezer als het ware in het personage en beleef je het verhaal. Zou je filmisch kunnen noemen.

Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen?
    Ik heb eerdere boeken van Michael Robotham al gelezen en ben heel benieuwd naar vervolg op dit boek.

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 31

De karakters
    Als ik aan de personages denk, denk in eerste instantie aan Evie en Cyrus. Wat betreft Evie heb ik de indruk dat zij al dermate is gevormd, aan het begin van het verhaal, dat er eigenlijk geen ontwikkeling eer in zit. Zij gaat – zonder sociaal oorzaak-gevolg inzicht- meerdere keren klakkeloos het avontuur aan. Natuurlijk zal ze soms Cyrus willen helpen, maar is zich niet bewust van war dat te weeg kan brengen. Dat blijft eigenlijk ook zo.
    Toch zie ik nog wel een lichtpuntje. Als Evie bij Cyrus woont, schuift ze de eerste nacht een ladekast voor de deur… later vertrouwt ze hem wel, en sluit zich niet meer zo op. Maar ze houdt geen rekening met zijn privacy, bekijkt de DVD’s van het verhoor die hij op zijn bureau heeft liggen
    Cyrus daarentegen is , zeker voor een psycholoog, in het begin wel wat naïef. Wie laat dergelijke belangrijke DVD’s nu open en bloot liggen!
    Hij meldt zich spontaan als pleegvader en beseft pas naderhand wat de implicaties daarvan zijn.
    “….Evie is onder mijn huid gekropen als een splinter die op onverwachte ogenblikken irriteert…”(115)
    Toch neemt hij de verantwoordelijkheid wel voor haar, laat haar bijv. als eerste ontsnappen. Als hij later geen pleegvader meer mag zijn, blijft hij wel een ‘vriend’ voor Evie, die om haar geeft en haar geregeld bezoekt. Ik vind in zijn karakter wel een ontwikkeling.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Cyrus. De manier waarop hij zijn intuïtie volgt en harde recherche feiten durft te weerleggen, dat heeft mijn sympathie. Hij durft in te gaan tegen de mening van de rest van het team, gelukkig is Jenny er wel gevoelig voor!

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik heb genoten van het verhaal en de personen die er in voor komen. Zo nu en dan hield ik mijn hart vast bij de acties van Evie, maar veranderen wil ik dat niet

De auteur
    4. 4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het verhaal is vlot geschreven, het leest prettig. Ik denk dat dat ook komt door de snelle afwisselingen van de hoofdstukken. Boven elk hoofdstuk staat de naam van degene vanuit wiens perspectief het wordt geschreven, het is voor mij dus overzichtelijk opgebouwd.
    Tegen het eind van het verhaal gaan de perspectiefwisselingen om-en-om! Dat bevordert de spanning, hoe gaat dit aflopen, je wilt doorlezen!

5 Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Voor mij is het een psychologische thriller. De spanning in het verhaal wordt o.a. behouden door de vlotte schrijfstijl en de soms zeer reële dialogen!

6 Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen?
    Dat ben ik wel van plan!!

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 92

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, zeker het karakter Evie. Zij evalueert van een in elkaar gedoken meisje, naar een jonge vrouw die voor zichzelf en Cyrus durft op te komen.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Cyrus en Evie zijn mijn favoriete personages omdat ze nog helemaal uitgewerkt kunnen worden. Ik begrijp door het nawoord, dat Evie ook in de volgende boeken weer voor zal komen. Wat is het geheim dat zij met zich meedraagt. Maar ook wat de tattoos van Cyrus te betekenen hebben.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, helemaal niets. Dat laat ik over aan de schrijver….

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, de auteur heeft een fijne schrijfstijl. Bij dit verhaal (wat af en toe best stevig in elkaar zit) hoort geen zware schrijfstijl.

2. Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Realistisch..

3. Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen? Ik heb, bijna, alles van Michael Robotham gelezen en zal zijn volgende boeken ook zeker gaan lezen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 101

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Aan het eind van het boek begint Evie wat van het wantrouwen in het gehele wereld een klein beetje los te laten. Dit drukt ze uit door bv. een omhelzing om ‘dank je’ wel te zeggen. Of een opluchting wanneer ze is gered.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Cyrus denk ik . Ondanks zijn jeugd doet hij het als volwassene goed. Hij is niet verbitterd en heeft empathie naar anderen toe.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    De personage Evie zou ik misschien wat meer een rol willen geven. Maar wellicht dat er een vervolg komt waarin ze meer naar voren komt?

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Persoonlijk vind ik thrillers en misdaadromans genres t.o.v. m.b.t. een aantal aspecten en de manier hoe een verhaal is uitgebracht verschillend zijn. Met name het spanningsgehalte. In een verhaal kan het zijn de geheimzinnigheid, psychopaten, de manier hoe de daden zijn beschreven, het paranormale etc. Een voorbeeld; in tv-programma Criminal Minds zou ik als een thrillerserie noemen en dan heb je natuurlijk de bekende CSI, Poiret, Midsummer Murders etc. deze reeks zou ik onder de noemer misdaadserie noemen.

Betreft het verhaal ‘meisje zonder verleden’ las het qua verhaal voor mijn gevoel als een misdaadroman. Aangaande gerbuik van woorden, zinsopbouw etc. was het aangenaam te lezen. De perspectieven wisselden duidelijk ( door de weergave van Cyrus of Engelengezicht) en vlot af.

5 Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Interessant

6 Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen?

Het verhaal had op ‘een kier gesloten deur’ einde. De zaak m.b.t Jodie is afgesloten. Aangaande de personage Evie is er duidelijk een mogelijkheid gecreëerd voor een vervolg. Vermoedelijk als er weer een boek van deze auteur uitkomt denk ik wel dat ik het zou willen lezen. Zeker als er blijkt dat het verleden van Evie een rol daarin speelt.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 50

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Zo wel Cyrus als Evie groeien in hun rol
    Evie stelt zich steeds meer open voor Cyrus, ze wordt minder star. Cyrus durft langzaam aan voor te stellen dat er iemand is die hij lief kan hebben, hij voelt zich minder eenzaam.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik neig naar Cyrus maar ook Evie is interessant.
    Ze zijn allebei gevormd door hun tragische verleden en gaan daar heel anders mee om.
    Cyrus trekt zich in zichzelf terug en heeft zijn gevoelens omgezet in de vele tatoeages. Evy heeft een muur om zich geen gebouwd van veel branie

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ze zijn goed zo.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal, eerst wat ingetogen maar langzaam aan steeds opener.
    De stijl van dit boek is anders dan zijn andere boeken.
    Dit is meer psychologisch terwijl de andere boeken echte thrillers zijn.

Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    In dit geval vooral meelevend.

Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden  de eerdere en volgende boeken van  Michael Robotham  ook lezen?
    Dit verhaal is duidelijk nog niet klaar. Ik heb nog wat onbeantwoorde vragen, dus ik ga zeker het vervolg nog lezen.
    Ik vind Robotham stijl erg fijn om te lezen dus ik ga de boeken die ik nog niet van hem gelezen heb zeker ook nog lezen.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 216

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Evie verandert en en gaat langzaam maar zeker Cyrus vertrouwen. Ze beseffen beide hoe eenzaam ze zijn. Cyrus beseft dat hij en Evie wel wat op elkaar lijken en kan zich in haar verplaatsen. Cyrus beseft dat hij nog veel moet leren en vraagt zich af of hij niet impulsief is geweest om pleegvader te worden. Hij gaat er vol voor.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Nee, geen favoriet personage.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vond de personages goed zoals ze zijn.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De vlotte gedetailleerde schrijfstijl past goed bij het verhaal.Dit komt ook door de wisselende perspectieven van Cyrus en Engelengezicht. De korte hoofdstukken maken ook dat je door wilt lezen.
    Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.De schrijfstijl is meeslepend. Je wilt weten hoe het verder gaat.
    Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen? Ja, ik krijg daar wel zin in.

Irene
    Bijdrager
    Post count: 4

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, van een gesloten begin worden ze steeds opener en sluiten meer bij elkaar aan.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik heb geen favoriete personage, naast Cyrus, Evie en Jodie vind ik persoonlijk ook Lenny (tot nu toe) mooi in het verhaal aanwezig.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Tot nu toe … nee, het past bij het verhaal, wie weet of ik er aan het eind nog steeds zo over denk.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het past goed bij het verhaal, leest lekker weg. Zo komen verschillende verhaallijnen van de karakters mooi bij elkaar.
    Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Ik zie het als een groot geheel. De kunst om de verhalen van de personages goed te laten overlopen is de kunst van het goed kunnen vertellen van je verhaal, dat is bij deze gelukt.
    Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen? Dat ben ik zeer zeker van plan.

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Voor mij evolueert Evie het meest. Van gesloten meisje dat iedereen uitsluit slaagt ze er toch in een plaatsje in haar hart te maken voor Cyrus, terwijl ze eigenlijk nooit iemand vertrouwd.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Evie en Cyrus zijn mijn favoriete personages. Evie omdat ze toch een mysterieus persoon is en Cyrus omdat ik zijn nuchtere kijk op een heleboel zaken apprecieer.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik zou niets aan de personages veranderen, enkel had Evie van mij meer aan bod mogen komen. Ik zit nog met een heleboel vragen over haar personage. Maar hier zal in de volgende boeken waarschijnlijk meer aandacht aan besteed worden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, ik vind het altijd leuker om kortere hoofdstukken te lezen. Dit maakt dat het verhaal vlot overkomt. Je kan goed volgen omdat er bovenaan elk hoofdstuk de naam van het personage staat van waaruit het verhaal is geschreven. Voor mij hadden er wel wat meer thrillerelementen in verwerkt mogen worden.

Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Voor dit boek zou ik de schrijfstijl vooral meelevend noemen, daar je (gedeeltelijk) in het verleden van de hoofdpersonages wordt meegenomen.

Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen? Jazeker. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het met Evie verder gaat en ik wil absoluut meer over haar te weten komen.

vick
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters

Naar mijn gevoel evolueren de karakters, het is duidelijk dat Evie hoopvoller wordt naargelang ze meer vertouwen krijgt in Cyrus. Ook Cyrus, die Evie een veilige thuis wil bieden, evolueert van een eerder koele naar een meer warme persoon.

Mijn favoriete personage is de advocate van Evie. Haar rol is eerder beperkt in het verhaal, maar met haar jonge onervarenheid en grote ambitie om toch al het mogelijke te doen om Evie bij te staan, wekt ze mijn sympathie op.

De auteur

De schrijfstijl vind ik heel goed bij het soort verhaal passen, het is niet over gedetailleerd, bevat geen onnodige details of informatie.

De schrijfstijl van Michael Robotham beschrijf ik het best als meeslepend.

Na het lezen van Meisje zonder verleden ga ik eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen.

tanja
    Bijdrager
    Post count: 22

De karakters van Evie en Cyrus veranderen het meest.
    Ik denk dat ze meer vertrouwen krijgen door de omgang met elkaar.
    Al was het einde anders dan ik verwachte.
    Evie is het meest veranderd en is mijn favoriet ze is langzaam Cyrus gaan vertrouwen.
    De stijl van de schrijver is meeslepend ,
    niet spannend maar geheimzinnig.
    Ik had gehoopt dat Cyrus en Evie nog dichter bij elkaar waren gekomen.
    Van deze schrijver wil ik graag meer lezen.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 142

De karakters
    Beide karakters van de hoofdpersonen evolueren. Evie het meest, maar ook Cyrus wordt beïnvloed door Evie. Beide vind ik sympathiek. Ook Lennie spreekt me wel aan. Heel interessant om te volgen hoe iedereen invloed op een ander heeft en hoe de gedachtegangen zijn van Evie en Cyrus.
    Veranderen doen we niks. Het is het verhaal van Michael Robotham.

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl van MR heerlijk lezen. Makkelijk te volgen, vlot, verduidelijkend door de verschillende perspectieven, goed te volgen spannend verhaal, vertellend. En ook bij dit verhaal past dat prima.
    Ik zal nog meer van MR lezen, zijn eerdere boeken en ik kan niet wachten op het volgende boek in de serie van Evie en Cyrus. Ik hoop dat we daar niet te lang op hoeven te wachten???

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 361

De karakters

Evie en Cyrus zijn de hoofdpersonages en zij maken niet een bijzondere groei door. Cyrus maakt van die twee de meeste groei door. Evie is een personage waar je vanaf het begin een duidelijk beeld bij heb. Ze wordt vanaf het begin goed beschreven. Toch had er wat mij betreft haar personage nog net iets dieper uitgewerkt kunnen worden.
    Ik heb voor beide een zwak en heb niet echt een favoriet.
    Cyrus zet zijn hart open voor Evie en dat siert hem enorm. Evie is een personage met een hele grote rugtas qua levensbagage en dat zal haar altijd blijven achtervolgen hoe goed ze ook haar best doet om zichzelf open te stellen en mensen te vertrouwen.

De auteur

De verhaal van het meisje zonder verleden is een vlot geschreven verhaal en door de afwisselingen van de personages in de ,niet al te lange,hoofdstukken maakt het dat je makkelijk en snel door blijft lezen. De afwisseling van de hoofstukken geschreven vanuit het perspectief van de desbetreffende personage zorgen ervoor dat je goed in hun kan verplaatsen.
    Michael Robotham hheft een zo eigen stijl die meeslepend is en hij weet de scenes prachtig te beschrijven of alsof je zelf een onderdeel van het verhaal bent.
    Ik heb de meeste boeken van Michael Robotham gelezen en ga zeker zijn andere boeken als die verschijnen zeker lezen. Ik ben een fan van zijn werk.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters
    De karakters ontwikkelen zich zeker. Ik vond vooral Evie en Cyrus erg boeiend. Met name Evie/Engelengezicht ontwikkeld zich. Door het contact met Cyrus krijgt zij weer wat vertrouwen in de mens en stelt ze zich meer open. Toch laat ze nog niets over haar verleden los.
    Evie/Engelengezicht, ze is mysterieus en dat maakt je als lezer heel nieuwsgierig. Wat heeft zij precies meegemaakt in het verleden? Aan het eind van het verhaal is dat nog steeds niet duidelijk. Kleine stukjes zijn onthuld, maar je blijft als lezer met vragen achter.
    Ik zou niets willen veranderen. Ik vond de personages erg boeiend.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De auteur heeft een vlotte en prettige schrijfstijl, wat goed past bij deze thriller. Het leest gemakkelijk en dat is bij een spannend verhaal erg fijn.
    5. Kun je de schrijfstijl van Michael Robotham specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend
    6. Ga je na het lezen van Meisje zonder verleden de eerdere en volgende boeken van Michael Robotham ook lezen?
    Zeker, deze thriller smaakt naar meer!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.