Home Forums Leesclub 108: Maalstroom Maalstroom, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1333
    #20302 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Anja Maas  vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot zit goed in elkaar, wel enigszins voorspelbaar.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is goed. Er wordt geleidelijk naar de ontknoping toe gewerkt. Mogelijke daders blijven tot het laatste toe open; er kunnen nog wendingen komen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde wel enigszins aan zien komen. Er kunnen er maar een paar de dader zijn, die een motief hebben maar dat zou te veel voor de hand liggen en dan blijft er eigenlijk nog maar persoon over. Zijn motief is wel verrassend, daar had ik nog niet echt aan gedacht.

Algemeen

Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het boek had steeds mijn volle aandacht. De psychologie die erin verwerkt zit vond ik interessant.
    Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig. Korte zinnen, korte hoofdstukken en begrijpelijke taal. Het leest makkelijk en vlot weg.
    Stel….Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Hoe iemand psychisch in de knoop kan raken vind ik realistisch en geloofwaardig. Het komt erg geloofwaardig over wat betreft de gevoelens en ervaringen van Karin. De personages Richard en Ingrid hebben een eigenschap die naar mijn idee veel minder geloofwaardig is

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De spanning van het verhaal zit met name in de ontwikkeling die Karin doormaakt. Dit onderscheid dit boek van de meeste andere thrillers
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 48

Qua dader had ik het meteen bij het juiste einde. Die vond ik meteen heel verdacht.
    Bij het verhaal aangaande de vermiste dochter zat ik er totaal naast. Ik dacht eerst dat ze alles verzonnen had, dat er zelfs geen dochter was.

Algemeen

Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal leest zeer vlot. De zinnen zijn duidelijk.
    Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel prettig lezen.
    Stel….Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is spannend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is een spannend verhaal, maar geen echte nagelbijter of thriller waarvan ik geen oog dichtdoe.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf schrijven.

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 45

wat vind je van het plot

vond het wel verassend

hoe beschrijf en beoordeel je structuur van het plot

langzaam opbouwend en steeds een ander in het vizier die het zou kunnen zijn

had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen

vond het toch wel verassend

Algemeen

vond je maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je aandacht?

vond het een boeiend verhaal had het boek ook snel uit

vindt je de schrijfstijl van Anja Maas prettig moeilijk is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen ?

vindt het een fijne schrijfstijl en ontspannend lezen terwijl het best spannend was je ging vanzelf mee denken

stel Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren dus onder een noemer te plaatsen .?

hoe je een mens helemaal de vernieling in kan helpen vindt ik wel geloogwaardig
    denk psychologie

dit boek

vindt je dit boek zoals er zoveel zijn of heeft dit boek iets specifieks, zo ja wat maakt dit boek zo uniek?

de verandering van Karin vindt ik wel mooi beschreven

zou je tenslotte , als gedreven lezer nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven

hoop op nog meer boeken van haar te mogen lezen

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 59

De Plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Niet helemaal onverwachts. Zelf zag ik iedereen wel in staat, om een voor henzelf bepaalde reden, Kayla mee te nemen. Het motief waarom kwam wel onverwacht.
    Ik had wel al een vermoeden dat , hetgeen met de moeder gebeurde ook de schuld was van deze persoon. Nu is ook het motief daarvoor duidelijk.
    De auteur slaagt erin je als lezer bij de les te houden, want iedereen heeft wel trekjes waardoor je hem/haar verdacht kan vinden. Ook Karin kan je niet uitsluiten.
    Net als bij Evert “draaien mijn gedachten als kermispaarden in een carrousel”
    Maar het einde komt dan toch nog abrupt.
    In de loop van het boek niet, want zoals gezegd, had iedereen wel wat verdachte trekjes. De auteur slaagde er ook in ons in iedereen een verdachte te laten zien.
    Karin en Evert zag ik wel al enige tijd als koppel.
    Algemeen
    4. Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en het steeds je volle aandacht?
    Het boek had steeds mijn volle aandacht, heb het op zeer korte tijd uitgelezen. Af en toe eens weggelegd omdat het anders TE snel zou uit zijn. 
    5. Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is prettig, gemakkelijk te lezen.
    6. Stel….Anja Maas vraagt aan jou om hun boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij aan realistisch, geloofwaardig, aangrijpend etc. Wat zou je antwoord zijn?
    Houd je in de greep.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks? Zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Moeilijke vraag. Er zijn best wel wat boeken over verdwijningen, met verdachtmakingen van diverse personages. Ook het gegeven dat Karin “ze misschien wel ziet vliegen, dat ze zich alles verbeeld” is niet nieuw. Maar toch is dit een “nieuw” verhaal. Je blijft tot op het einde onzeker over de dader en zijn/haar motief.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden.
    Gewoon zo verder doen.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 108

De plot

Het motief vond ik goed gevonden en origineel. Wie uiteindelijk de dader was, vond ik enigszins voorspelbaar.
    De plot is goed opgebouwd, de spanning blijft gehandhaafd en steeds wordt er een stukje onthuld.
    Wat betreft de dader wel, maar niet wat betreft het motief.

Algemeen

Maalstroom is een boeiend verhaal, ik had geen moeite mijn aandacht erbij te houden.
    Heel begrijpelijk en steeds mijn volledige aandacht.
    Een spannend boek. Zoveel geobsedeerde mensen iets te overdreven.

Dit boek

Het motief maakt het boek voor mij uniek. De verdwijning van een kind komt wel vaker voor in boeken.
    Ga zeker door met schrijven. Ik ben erg benieuwd naar een volgend boek.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 69

Het plot vond ik wel voorspelbaar.
    In het verhaal zijn er enkele potentiële verdachten en heb je nog geen idee wie de dader zou kunnen zijn.
    Langerzamerhand krijg je steeds meer het gevoel dat je weet wie het kan zijn.
    Omdat het verhaal vlot leest had het mijn aandacht.
    De schrijfstijl van Anja vond ik prettig en niet moeilijk om te begrijpen.
    Als ik het boek zou typeren denk ik aan “aangrijpend”. Geloofwaardig en realistisch niet echt. Dat komt omdat er na elk telefoontje de recherche gelijk in actie kwam. Zo werkt het in het echt niet.
    Ik vond het verhaal niet uniek.
    Anja blijf schrijven.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 129

De plot

– Een beetje voorspelbaar, maar het zat wel goed in elkaar
    – Er wordt mooi, stelselmatig meer en meer prijs gegeven om tot het plot te komen.
    – Deels wel, dat was voorspelbaar, maar andere delen weer niet. Ik vond het heel goed in elkaar steken.

Algemeen

Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    – Ja, het kon mijn aandacht constant vasthouden, werd nooit langdradig of saai.
    Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    – Prettige schrijfstijl, geen moeiijke woorden, af en toe een grappige opmerking gaf net dat tikkeltje extra punch.
    – geloofwaardig, vlot leesbaar, psychologisch spannend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    – Er zijn wel meer boeken met dit soort verhalen, maar niet zo heel veel, ik lees graag dit soort spanning in boeken.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    – Schrijf maar snel een volgend boek. Ik ben fan.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 124

De plot
    1. Het plot was niet geheel verrassend, wel zat het goed in elkaar.
    2. Langzaam wordt duidelijk wat er gebeurt is, lange tijd kon iedere personage nog de dader zijn, telkens dacht zou hij/zij dan toch de dader zijn?
    3. Het verrassende aan dit einde vond ik niet de dader maar het motief, dit had ik niet verwacht.
    Algemeen
    4. Het verhaal boeide mij zeker, doordat gedurende het gehele verhaal alle personages in aanmerking kwamen voor de rol van dader, had het steeds mijn volle aandacht.
    5. De schrijfstijl was makkelijk en vlot, ik heb niet terug hoeven bladeren.
    6. Het is zeker een aangrijpend boek maar realistisch vond ik het wat minder. Hiervoor waren er teveel mogelijke daders welke allemaal wel een obsessie hadden met de hoofdpersoon.
    Dit boek
    7. Nee, het is geen uniek boek. Dit soort verhaal heeft voor mij niet iets specifieks om het uniek te noemen.
    8. Een goede raad vind ik lastig.., wellicht iets minder mogelijke daders in een verhaal opnemen, om niet aan geloofwaardigheid in te leveren?

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 60

plot

Verrassend. Het heeft lang geduurd voordat ik doorhad hoe het zou aflopen!
    Prachtig opgebouwd, in het midden van het verhaal even iets te veel van hetzelfde. Maar deed niets af aan het verhaal!
    Op een gegeven ogenblik zie je het aankomen, maar dat duurde best lang. Tot die tijd bleef ik gissen hoe het verhaal zou aflopen.

Algemeen
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal, het had steeds mijn volle aandacht, zelfs zo dat ik het in één dag uitlas!
    Makkelijk geschreven, makkelijk taalgebruik, het leest erg vlot!
    Aangrijpend, want welke moeder zou dat niet vinden?

Dit boek
    Uniek is het denk ik niet, wel een fijn verhaal.
    Ga zo door met schrijven, dan lees ik meer van je!

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het plot wat tegenvallen. Misschien ietsje te makkelijk afgewerkt.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het verhaal is wordt prima opgewerkt naar het plot, waardoor, voor mij, diverse daders de revue passeerden.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja, hoewel ik diverse daders had, had ik deze dader goed geraden

Algemeen

Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vind het een fijn boek om te lezen. Het bleef boeiend.
    Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind Anja Maas een prima schrijfstijl hebben. Afwisselend korte en dan weer langere hoofdstukken. Geen “opzoekwoorden”. Het was prettig lezen.

Stel….Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Zeer realistisch en ook geloofwaardig.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Er zullen ongetwijfeld boeken zijn met een dergelijk onderwerp, maar iedere auteur is anders dus uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee, maar ik las dat volgende maand haar volgende boek (Onbegrensd) uitkomt en daar kijk ik naar uit.

Lijda
    Bijdrager
    Post count: 12

De plot

Het zal redelijk goed in elkaar.
    Enkele wendingen op het laatst alhoewel ik wel al vrij snel door had hoe het in elkaar moest zitten.
    Halverwege het boek zag ik het einde al aankomen. Maar bleef daarentegen wel geboeid doorlezen
    Algemeen

Na een wat stroef begin waar naar mijn idee duidelijk naar woorden was gezocht (eerste 5 bladzijden) ging het personage van Karin je wel boeien en wilde ik graag doorlezen.
    De schrijfstijl is heel toegankelijk en ik vond het een fijn boek om te lezen.
    Boeiend. Wel vond ik het een beetje ongeloofwaardig dat Karin door zoveel psychisch gestoorde mensen werd omgeven. m.u.v. Evert en Karin waren de mensen behoorlijk gestoord.

Dit boek

De vermissing van een kind of ontvoering door iemand uit de omgeving is niet echt uniek maar juist het “gek” maken van Karin door haar te laten denken dat ze niet in orde is door haar ex-man is wel een unieke invalshoek.

Ik had nog wel behoefte aan een epiloog. Daarin zou bijvoorbeeld de vervolging van haar ex-man en Richard in naar voren komen. Waarom heeft haar ex-man voor deze optie gekozen? Hij was al gescheiden en hij had het kind. Waarom dan zowel haar moeder als Karin nog willen vermoorden?

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 102

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot zit goed in elkaar.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het plot heeft een goede structuur. Er wordt geleidelijk aan naar de ontknoping toegewerkt. De verdachten blijven tot op het laatste.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Eerst dacht ik dat het 1 iemand was, maar omdat er zoveel verdachten waren tot op het laatste, dacht ik aan een samenwerking van de verdachten.

Algemeen

Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het boek had mijn volle aandacht.
    Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het een vlotte schrijfstijl.
    Stel….Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Realistisch en geloofwaardig, maar zeker ook aangrijpend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind het redelijk uniek, vooral door de keuze van het verhaal, maar ook door de vele verdachten.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 147

Mijn vorige bericht blijkbaar is blijkbaar niet doorgekomen.

De plot

Wat vind je van het plot? Zit goed in elkaar. De auteur slaagt erin om je op het verkeerde been te zetten maar uiteindelijk is er overal een verklaring voor.
    Verschillende personen worden verdacht. Er zijn enkele plotwendingen om op het eind een verdachte over te hebben die het werkelijk gedaan heeft.
    Hij was 1 van de mogelijke verdachten. Maar dit vind ik goed dat je als lezer kan nadenken. En dat er niet op het einde nog iemand wordt bij gehaald die het dan gedaan heeft. Dan had je dat als lezer natuurlijk nooit kunnen raden.

Algemeen

Ja, ik vond het best wel een spannend verhaal. Je denkt als lezer mee, wie het zou kunnen gedaan hebben.

Prettige en vlotte schrijfstijl. Boek was in no time uit.

Realistisch geschreven wel. Maar echt geloofwaardig niet want zowat iedereen in haar omgeving doet raar. Gelukkig toch één normale vriend.

Dit boek

Uniek is het niet echt. Maar wel graag gelezen. Het is wel origineel opgevat met de knuffels en de schoentjes enzo.
    Ik kan enkel als advies geven dat er ook meer ‘normale’ mensen in het verhaal mogen zitten. Maar niettemin las ik het wel graag en hoop ik meer te lezen in de toekomst.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 21

De plot

1. Wat vind je van de plot?
    Ik vond de plot een beetje voorspelbaar. Er werden wel meer verdachten opgevoerd, maar in mijn achterhoofd dacht ik steeds dat haar ex-man hier iets mee te maken moest hebben. Het waarom was wel verrassend.
    Er is iets gebeurd en er worden verschillende verdachten aangedragen. Als lezer ga je uit deze verdachtengroep de dader zoeken. Toch was het te duidelijk dat het haar ex was.
    Ik had het einde wel aan zien komen, alleen het waarom was nog een verrassing.

Algemeen

4. Vond je Maalstroom een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het boeiend geschreven met korte hoofdstukken met iedere keer weer een andere gebeurtenis. Hierdoor wil je door blijven lezen en denk je “nog één hoofdstuk lezen.”
    5. Vind je de schrijfstijl van Anja Maas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ze heeft een hele makkelijke schrijfstijl. Ze schrijf vlot in begrijpelijke zinnen die niet te lang zijn.
    6. Stel…..Anja Maas vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “realistisch”, “geloofwaardig”, “aangrijpend” etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Ik vond het een aangrijpend boek, maar helaas niet echt geloofwaardig of realistisch. Er zaten toch wat ongeloofwaardigheden in die toch wel een beetje storend waren. Zo is het heel makkelijk om een camera te plaatsen in de slaapkamer van Kayla om te zien of het echt gebeurd of allemaal een hersenspinsel van Karin. Dit had natuurlijk een heel ander verhaal opgeleverd, maar ik vond dit toch wel storend.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind dit boek niet zo uniek. Het is niet echt een hele spannende thriller, wel een spannend psychologisch boek.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Anja Maas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Anja moet er voor oppassen dat een verhaal wel nog geloofwaardig blijft. Vooral als gedreven lezer stoor je je aan ongeloofwaardige stukken in een boek. Laat dus vooral het manuscript lezen door bevlogen en gedreven lezers, zodat zij dit soort stukken eruit kunnen halen. Ik zou zeggen zeker doorgaan met schrijven, je hebt een heerlijk leesbare schrijfstijl.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.