Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 108: Maalstroom Maalstroom, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1408
    #20300 |

Vragen ThrillZone leesclub Maalstroom                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 81

karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ik vind Karin wat evalueren, omdat ze op een gegeven moment tegen John in durft te gaan.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Karin, omdat ze goed wordt neergezet. Ze is er van overtuigd dat Kayla nog leeft en niemand gelooft haar.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, niets.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Anja Maas heeft een prima schrijfstijl.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar? Heel in de verte heeft het iets weg van Loes den Hollander.
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Jazeker..

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Karin evolueert wel in het verhaal. Daar waar ze in het begin als hulpeloos en misschien “ik heb ze niet allemaal op een rijtje” overkomt. Maar neen, “ik ben niet gek”. Naar het einde toe gooit ze het over een andere boeg. Ze beslist met de medicatie te stoppen en ervoor te zorgen dat ze een heldere geest heeft. Ze wordt ook assertiever, wil zelf over haar eigen gezondheid beslissen

2.Heb je een favoriet personage? Zo ja, wie spreekt je het meeste aan en waarom?
    Ik heb niet meteen een favoriet personage. Alhoewel mijn sympathie het meeste uitgaat naar Karin. De rest vertrouw ik helemaal niet.

3.Zou je aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niets veranderen

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past? Zo ja of neen, waarom?
    Ik vond de schrijfstijl vlot, aangenaam. Geen ingewikkeld woordgebruik. Is voor mij oké. Ik hou van vlot lezende boeken.

5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van “Maalstroom” vergelijkbaar?
    Geen idee

6.Is het lezen van Maalstroom voor jou een aanleiding om eerdere ) en eventueel volgende boeken van deze auteurs ook te lezen?
    Ik zou zeker nog volgende boeken van Anja lezen.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 60

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Karin groeit wel gaande het verhaal. Waar ze eerst eigenlijk verandert in een zielig hopeloos hoopje mens begint ze er aan het eind van het verhaal anders over te denken. Ze is toch niet gek? Gooit de therapie en de pillen de deur uit en wordt langzaam aan weer een sterke vrouw die helder van geest wil zijn.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Echt een favoriet had ik niet, al was ik het meest begaan met Karin. Hoe kun je een vrouw zo gek laten worden? Is er dan niemand van vrienden en kennissen die opstaat en je gelooft? Van de overige personen wist ik niet zo goed wat ik moest denken. Waren ze te vertrouwen?
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de personages waren goed in het verhaal.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het las makkelijk, vlot en hield de spanning er goed in.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar?
    Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten!
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ik zou zeker nog wel wat van deze schrijfster willen lezen. Vond het lekker lezen en het smaakt wel naar meer!

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 54

karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Karin wordt mondiger en maakt komaf met John. Ze breekt een telefoongesprek met hem af.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Karin, omdat ze blijft geloven dat haar dochter left.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, niets.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Anja Maas heeft een vlotte schrijfstijl.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar? Ik heb niet meteen een idee.
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ik twijfel, het boek was iets te voorspelbaar voor mij.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 21

De karakters
    Ze evolueren wel een beetje. Ik kan niet zo goed aangeven hoe precies. De karakters zijn goed beschreven en je leert ze beter kennen hoe verder je leest. Sommige karakters komen wat ongeloofwaardig over, zoals Evert die in het begin er niet aan denkt om een camera in Kayla’s kamer te plaatsen om te kijken wat er gebeurd als er knuffels verdwijnen of als er spullen verschijnen. Zo was hij er gauw genoeg achter gekomen of Karin zich dit alles inbeeld of niet. Dit was namelijk mijn eerste gedachte om te doen. Het is voor het verhaal zoals het nu loopt echter niet te gebruiken. Dat snap ik ook wel.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet echt een favoriet personage. Ik vind de chemie tussen Karin en Evert wel leuk. Dit is ook goed beschreven. Ze gaan heel vertrouwelijk met elkaar om, maar zien van elkaar niet dat ze verliefd op elkaar zijn.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iet willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou Evert iets professioneler maken. Hij heeft bij de politie gewerkt en toch denkt hij meteen dat Karin alles in haar hoofd “verzint”. Terwijl je juist op zoek moet gaan om dit uit te sluiten en niet iets klakkeloos aannemen. Ik neem toch aan dat hij dit als rechercheur heeft geleerd. Hierdoor was zijn deel in het verhaal niet echt geloofwaardig.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het is spannend geschreven met een vlotte toets. Je hebt de neiging om maar door te lezen. Dit geeft ook vaart aan het verhaal. Ik vind de korte hoofdstukken erg prettig lezen.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar?
    Geen idee.
    6. Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerder en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja, ze heeft een vlotte, spannende en aangename schrijfstijl.

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 59

heb je het gevoel dat de karakters evolueren.zo ja hoe?

Karin gaat zich steeds verder evolueren van een erg labiel persoon naar een standvastige vrouw die sterk in het leven staat

heb je een favoriete personage zo ja wie

nee ik heb geen favoriete personage in dit verhaal.

zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn ?

nee ze zijn allemaal goed neergezet

De auteur

vindt je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past,zo ja of nee ,waarom

vond het een fijne duidelijke schrijfstijl geen verwijzingen enz.

met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Maalstroom vergelijkbaar

dat is moeilijk te zeggen vindt ik

is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen

ja wil wel wat meer van Anja Maas lezen

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 132

De karakters
    1. Alleen Karin evolueert. In het begin van het boek is zij onzeker en labiel maar op een moment is het genoeg geweest en bijt zij zich vast in het ontmaskeren van haar kwelgeest.
    2. Mijn favoriete personage is Evert. Hij blijft Karin door dik en dun bijstaan, ondanks dat hij wel wat twijfels heeft over de geestelijke gezondheid van Karin. Hij heeft – naar mijn mening – een goed karakter.
    3. Ik zou niets aan de personages willen veranderen.

De auteur
    4. De vlotte schrijfstijl past zeker bij het soort verhaal. Karin maakt diverse gekmakende situaties mee welke er voor zorgen dat je telkens een hoofdstuk verder wilt lezen om na te gaan wie/wat de veroorzaker is. Verder is het een makkelijk leesbaar boek.
    5. De schrijfstijl (waarbij het tijdens het verhaal nog alle kanten op kan) gaan deed mij iets denken aan de schrijfwijze van Loes den Hollander.
    6. Een volgend boek zou ik wel willen lezen. Wel wil ik daarbij opmerken dat ik dit verhaal soms iets té vond. Het feit dat er meerdere karakters een obsessie hadden en er dus vele mogelijke daders waren, maakt het toch iets minder geloofwaardig.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 76

Karin evalueert zeker in dit verhaal. Er ging bij haar eigenlijk een knop om en van een warrige vrouw werd ze een vrouw die korte mette maakte met iedereen die haar dwars gezeten heeft.
    Karin en Evert zijn voor mij allebei favoriet. Karin blijft geloven dat haar kind nog leeft. Evert die er is voor Karin.
    Zodra je de personages verandert, is het verhaal niet hetzelfde meer.
    De schrijfstijl paste goed bij het verhaal. Het stoorde mij niet.
    Geen idee met welke auteur ik Anja Maas kan vergelijken.
    Als Anja Maas met een nieuw boek zou komen, zou ik het wel lezen. Ik wil weten of het verhaal mij dan aanspreekt.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 120

De karakters

Het karakter van Karin evolueert van onzeker naar standvastig en vastbesloten zich niets meer op te laten dringen.

Voor mij zijn Karin en Evert (als je wat verder in het boek bent) zeker favoriet. Ze zijn er voor elkaar. En ook Ruud heeft een zeer bepalende rol in het verhaal.

Ik zou aan niemand iets willen veranderen. Misschien zou ik een van de geobsedeerde personen weglaten. Het is voor mij net iets te veel.

De auteur

De schrijfstijl van Anja Maas is vlot en toegankelijk. Ik zou niet weten met wie ik haar kan vergelijken.
    Ik zou haar volgende boeken zeker gaan lezen. De eerdere niet, ik ben geen fan van verhalen. Maar als Onbegrensd uitkomt, dan ben ik zeker geïnteresseerd.

vick
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters
    De karakters evolueren niet, alleen Karin wordt in de loop van het verhaal een beetje weerbaarder, en gelukkig maar! Haar softe karakter, haar meegaandheid en het over zich heen laten lopen vond ik vreselijk. Meermaals heb ik het boek toegeroepen: laat je toch niet zo doen, weer jezelf ook eens!
    Een favoriet personage heb ik niet, omdat het merendeel van de personnages compleet gek zijn: iemand wil Karin doen geloven dat ze gek is, een ander stalk haar, weer een ander stalkt Kayla, Karin zelf is een zacht ei. Ik ergerde me aan iedereen. Pluim voor de auteur, de personnages waren zeker niet vlak en saai!
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Karin, laat je niet doen meisje, neem je leven in eigen handen en laat anderen niet zo met je sollen!

De auteur

De schrijfstijl paste bij dit soort verhaal. Het had veel weg van het lezen van een dagboek, en dat was gepast in dit verhaal.
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Graag, omdat de schrijfster iets heeft gedaan voor mij wat heel weinig voorkomt: rond blz 50 moest ik mezelf bedwingen om niet de laatste bladzijden te gaan lezen. Ik zat zo vol spanning, wilde zo graag lezen dat Kayla in orde was. Ik lees graag en vaak dikke boeken van vele honderden pagina’s, en heb steeds het geduld rustig het einde af te wachten. Dat geduld had ik niet met dit boek!

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 158

De karakters

Karin evoueert van heel beïnvloedbaar – mede door de gebeurtenissen en de medicatie, naar iemand die zelf ook de dingen wil aanpakken.
    Evert evolueert in de zin dat hij eerst nog denkt dat Karin zich alles inbeeld, maar naarmate het verhaal vordert gaat hij haar meer geloven. Bovendien heeft hij ondanks alles, toch steeds alle ontwikkelingen bijgehouden.
    De andere personages hebben niet zo’n evolutie meegemaakt denk ik.

De meeste persongaes wekken mijn sympathie absoluut niet. Zowel Ingrid (die geobsedeerd is van het dochtertje van haar vriendin), John (wat een hatelijke man), Richard (stalker…), Kees (een psycholoog die nog nooit van beroepsgeheim gehoord heeft), Chris (een bemoeizuchtige verpleger)… Er is maar 1 persoange waar ik echt sympathie voor heb, dat is Evert. Ondaks dat hij Karin eerst ook niet gelooft – maar geef toe wie zou dat wel doen – blijft hij haar steunen en gaat hij toch op onderzoek uit.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Niks, alle personages maken het verhaal hoe het is.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Enorm vlotte schrijstijl.

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar?
    Geen idee

6. Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja, ik heb het boek heel graag gelezen. Als ze nog boeken in hetzelfde genre uitbrengt, zou ik het zeker lezen.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

De karakters

Karin evolueert zeker. Je ziet haar eerst langzaam afglijden maar ze houd het inzicht in de situatie en knokt dapper terug om er op eigen kracht (met wat hulp van Evert) bovenop te komen
    Karin is mijn favoriet. Ze is natuurlijk hoofdpersonage en ze roept wel medelijden op. Je hebt met de radeloze moeder te doen. Ze staat er vrijwel alleen voor.
    Ik zou het zo niet weten.

De auteur

De schrijfstijl is prettig. Het leest makkelijk en soepel weg. Deze schrijfstijl past bij het boek, een toch best zwaar onderwerp leest wel zo prettig als het soepel geschreven is.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar?
    Ik zou het zo niet weten. Iedere auteur is uniek en al lezende maak ik eigenlijk nooit een vergelijking met andere auteurs.
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ik vond het een boeiend boek. Al is het wel wat ongeloofwaardig dat er twee personen in de omgeving van Karin helemaal “bezeten zijn”van haar en haar kind. Ik sta zeker open voor meer werk van deze auteur.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 130

– Karin vooral, die transformeert van een klein gewond vogeltje naar een leeuwin die niet met zich laat sollen.

– Karin, omdat ze zo evolueert en Evert, die haar op zijn manier zo goed helpt

– Neen.

– Ik vond de schrijfstijl erg aangenaam, het las heel vlot en past bij het verhaal. Af en toe een grappige opmerking maken het luchtiger.

-Goh, dit is altijd zo moeilijk, als ik er echt een naam op moet plakken, Anje Feliers misschien.

– Ja, zeker wel!

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 109

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Karin evolueert wel, ze wil zelf stoppen met de medicatie en gaat tegen John in.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Eigenlijk Karin, want ieder ander personage was voor mij een verdachte… zelfs Evert… omdat hij soms steken liet vallen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets veranderen. Eerst dacht ik om iets te veranderen aan Evert, maar dan zou hij geen verdachte meer zijn…

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past zeker bij het verhaal.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Anja Maas vergelijkbaar? Ik weet niet met welke auteur ik moet vergelijken.
    Is het lezen van Maalstroom voor jou aanleiding om eerdere en eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Zeker.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.