Home Forums Leesclub 178: Lockdown Lockdown, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van de plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?
    3. Zitten er plotwendingen in dit verhaal die je hebben verrast?

Algemeen

1. Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

kareltje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 277

De plot

Als het gaat om het vinden van de moordenaar en het achterhalen van de motieven is er wel een duidelijke verhaallijn te vinden. Het gaat weliswaar oppervlakkig en wat snel heen en weer, maar terugkijkend zit dat verhaal redelijk goed in elkaar. Het verhaal gaat chronologisch, bestrijkt in totaal nog geen 2 dagen (daar stond ik wel van te kijken, want er gebeurt wel erg veel in die tijd) en er zijn wisselingen van perspectief doordat je leest vanuit MacNeil, Amy en Pinkie. Die afwisseling verloopt niet vloeiend in het verhaal, maar is op zich wel goed als het om de opbouw verhaallijn gaat.
    Er zijn wel degelijk plotwendingen die het verhaal een andere wending geven. Sommige zijn voorspelbaar, anderen verrassend en een plotwending vond ik echt een tegenvaller, waarbij ik me afvroeg of die wel zo had gemoeten (nee, geen spoiler 😉).

Algemeen

Het boek had niet steeds mijn volle aandacht. Het is niet zozeer een moeilijk te begrijpen schrijfstijl, maar een wisselende schrijfstijl, die wel iets van mij als lezer vroeg. Ik denk dat het heen en weer schieten tussen scenes, maakte dat ik ook steeds moest schakelen, waardoor het geen vloeiend verhaal is waar ik in kon blijven hangen. Dat is jammer.
    Nu met COVID-19 in de wereld is het een geloofwaardige thriller geworden.

Dit boek

Ik trek tijdens de corona-periode niet naar boeken die gaan over een virus-dreiging. Wat ik origineel vond en waarom ik graag dit boek wilde lezen, is omdat de schrijver dit boek al veel eerder heeft geschreven. Ik was benieuwd hoe dat paste in de huidige realiteit. Ik denk dat het vooral uniek is dat dit boek nu uitgekomen is, omdat een pandemie, tijdens de COVID-19, meer past in het denken van nu. Verder vind ik dit boek niet uniek. Er zijn wel meer boeken waarin sprake is van een virusuitbraak en moordenaars met vergelijkbare motieven. Daar springt dit boek niet bovenuit.
    Mijn advies aan Peter May zou zijn; geef nooit een boek uit om makkelijk te scoren, zorg dat het boek af is, schrap waar nodig en breng wat meer verdieping aan, om te voorkomen dat het verhaal oppervlakkig aan doet.

Lizzie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 362

e plot

Wat vind je van de plot?

Het plot op zich is goed uitgewerkt.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?

Hoewel de gebeurtenissen elkaar goed opvolgden miste ik diepang in het verhaal en in de personages.

Zitten er plotwendingen in dit verhaal die je hebben verrast?

Nee er was niets die mij erg verraste.
    Algemeen

Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ik heb het boek met volledige aandacht gelezen, maar vond het geen hoogvlieger, ik miste spanning en diepgang. Ik bleef maar wachten tot ik verrast ging worden en dat gebeurde jammer genoeg niet.

Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het verhaal is begrijpelijk geschreven.

Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Door de situatie waar we ons nu in bevinden is dit boek zeer realistisch en geloofwaardig.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Dit boek is uniek, omdat het geschreven is in 2005 en het ergens een voorspelling van de toekomst was/is. De vogelgriep kun je niet helemaal vergelijken met COVID-19, maar het bevat veel gelijkenissen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Werk de verhaallijnen en personages dieper uit hierdoor zul je de lezer meer geraken.

marcel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

plot

Wat vind je van de plot?

Het plot is wel aardig al gaat het erg snel en er zitten verhaallijnen in waarvan de relevantie me nu nog steeds niet duidelijk is

Het is chaotisch geschreven en op het laatst wordt het echt ongeloofwaardig, het lijkt wel dat de hoeveelheid bloed die er vloeit een indicatie moet zijn voor de spanning. Dat is helaas niet gelukt.

Er zitten plotwendingen in waarvan de relevantie voor mij niet duidelijk is.
    Algemeen

Nee, zeker niet, dit was er denk ik de categorie doorworstelen.
    Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Schrijfstijl is chaotisch.

Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek heeft meer potentie in zich dan er uitgehaald is.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Zeker geen uniek boek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Neem meer tijd om het plot goed uitte denken en laat overbodige verhaallijnen weg.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Aantal berichten: 128

Het plot

1) Wat vind je van de plot:
    Ik vond het verrassend. Zoals het afliep had ik niet gedacht.
    Het is erg onrealistisch maar dat mag in zo’n verhaal.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot:
    Ik vond dat er te veel informatie werd gegeven over een route die werd gelopen.
    Dit vond ik best storend en drukte de spanning.

3)Zitten er plotwendingen in dit verhaal die je hebben verrast:
    Ja zeker wel. Het einde wat anders afliep.

Algemeen

4) Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht:
    In het begin stoorde ik aan de Engelse medische termen.
    Het zegt mij niets en ik had het wel fijn gevonden als het in het Nederlands was. Het is tenslotte een vertaling in het Nederlands.

5) Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen:
    Na zo’n 100 blz. kon ik me beter concentreren.

6) Stel, Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen.
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn:
    Aangrijpend, dan denk ik aan wat Jack meemaakte.

Dit boek

7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek:
    Dat dit boek is geschreven voordat er uberhaupt sprake was van covid19.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden:
    Zoek een andere vertaler. Ik vond de vele Engelse woorden storend.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

Wat vind je van de plot?
    Het plot is op zich niet slecht , alleen veel te rommelig en verspringend
    Wat mij betreft te ongeloofwaardig.

Ook de plotwendingen vond ik te rommelig.

Algemeen

Af en toe las ik met plezier en dan weer met de nodige tegenzin.+

Chaotisch en rommelig, wel beeldend zo nu en dan.
    Ongeloofwaardig

Dit boek

Dat het onderwerp lock down is maakt het boek, zeker in deze tijd, toch wel uniek.
    Graag een wat minder chaotisch verhaal met meer diepgang in de personages.

StephanieS
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

De plot

Wat vind je van de plot?
    Er zit wel een verhaallijn in. En het werkt ook naar het einde toe. Het is niet het einde wat ik verwacht had.

Het was mij iets te chaotisch.

Er zaten zeker plotwendingen in. Sommige verrassend.

Algemeen

Ik had echt moeite om mijn aandacht er bij te houden. Ik had mij er erg op verheugd maar het was niet wat ik verwachtte.

Het js begrijpelijk geschreven maar ook oppervlakkig. Waardoor het niet mijn schrijfstijl is.

Door de situatie waar wij nu inzitten is het realistischer dan ooit..

Dit boek

Het onderwerp is nog redelijk uniek. Maar ik denk dat er nog meer zullen volgen.

Ik ben iemand die meer diepgang zoekt in de karakters. Dat miste ik nu heel erg.

Suzanna Esther
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

Het plot van Lockdown lijkt het meest op dat van een detective, waarin de rol van de personages verwarrend is. Aan het eind volgt er een ontknoping van verwarringen, maar dat kwam in dit verhaal niet goed uit de ‘pen’. Een plot is het geraamte voor een verhaal. Ik vond de drijfveren van het hoofdpersonage niet overtuigend, de overige personages worden wispelturig en niet volledig uitgewerkt. De structuur van het plot vond ik warrig.
    Er zitten pogingen tot plotwendingen in, maar die leidden niet tot een daadwerkelijke wending. Ik vind het verhaal net iets te omslachtig geschreven om volledig mijn aandacht vast te houden. Toch wilde ik doorlezen (in fases). Waar ik moeite mee had, is de verschillen in schrijfstijl (vertaling). Dat maakte het lezen ook weer boeiend. Sommige hoofdstukken lezen heel vloeiend, anderen moeizaam. Er wordt regelmatig te lang uitgeweid qua sfeer en setting, waardoor de voortgang van het verhaal stagneert. Het gebruik van zeer originele metaforen, vergelijkingen en beschrijvingen vind ik als schrijver wel erg leuk en verrassend. Het is dus lastig een oordeel te vormen over de schrijfstijl, maar ik kan me voorstellen dat de schrijfstijl van Peter May zelf (dus niet de vertaling van drie verschillende personen) mij wel bevalt. Het boek las meer als een heftige actiefilm, met veel aandacht voor effecten en gruwelijkheden. Weinig verdieping van de personages, veel aandacht voor setting en sfeer.
    Ik houd niet van oppervlakkige actiefilms, maar in geschreven vorm vond ik het een interessante ervaring. Het boek heeft zeer zeker een eigen stijl, het is geschreven als een scenario voor een film. De meeste actiefilms zijn niet geloofwaardig. De schrijfstijl is filmisch en niet realistisch.
    Ik kan hem geen advies geven, dan zou ik het oorspronkelijke (niet vertaalde werk) moeten lezen. Voor de uitgever: werk met één vertaler, waardoor de schrijfstijl consequent blijft. Ik begrijp dat het boek versneld op de markt is gebracht. Dat is een logische keuze geweest. Advies: tweede druk. Er staan veel fouten in en er kan flink geschrapt worden. Het zou de voortgang en de helderheid van het verhaal goed doen.

AT
    Bijdrager
    Aantal berichten: 119

De plot
    Het plot zit op zich goed in elkaar. Ik vind het gedurfd van een schrijver als hij ons al wat voorinformatie geeft; zoals in dit boek over Pinkie. Het feit dat de uiteindelijke dader in het verhaal verder geen rol van betekenis heeft vind ik dan wel weer jammer. Ik ben niet echt verrast, maar ik vond sommige stukken wel echt heel spannend.

Peter May schrijft gemakkelijk en filmisch. Hij wil overduidelijk zijn lezer meenemen, dit is bijvoorbeeld duidelijk als hij steeds beschrijft hoe er door Londen gereisd wordt. Ondanks het feit dat ik door dit boek niet echt geënthousiasmeerd ben om meer van hem te gaan lezen, is duidelijk dat hij goed kan schrijven. Mij bekroop het gevoel dat dit boek wat overhaast op de markt is moeten komen gezien de actualiteit van de pandemie. Wellicht had May beter gekund. Alhoewel sommige situaties sterk overeenkomen met onze huidige lockdown is dat uiteindelijk niet wat me van het boek zal bij blijven. Daarvoor was het toch teveel van een ondergeschikte rol.

Ondanks het pandemie-thema is dit een thriller zoals je er meer leest; al is dat op zich natuurlijk niet erg. Mijn advies zou zijn: lees het boek zelf nog eens goed door en bedenk wat er allemaal echt in moet. Het leek nu af en toe gewoon te veel wat dan vervolgens niet goed uitgewerkt werd.

Carla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Wat vind je van de plot?
    Vond ik wat tegenvallen en afgeraffeld.

Erg afgeraffeld
    Eigenlijk niet

Nee ik moest echt me er toe zetten om het uit te lezen

Leest snel maar als een film script
    S
    tel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is filmisch geschreven

Dit is een boek waar er heel veel van zijn
    Blijf bij de boeken die je voorheen schreef, die zijn beter.

Roos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

De plot

1) Wat vind je van de plot? leuk om te lezen, maar niet heel bijzonder.
    2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot? Redelijk eenvoudig, er gebeurt niet erg veel tegelijkertijd.
    3) Zitten er plotwendingen in dit verhaal die je hebben verrast?
    Niet zoals ik me nu, een week na het uitlezen van het boek, kan herinneren

Algemeen

4) Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Tijdens het lezen vond ik het boeiend, maar het valt me nu op dat het verhaal me niet echt is bijgebleven.
    5) Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het een makkelijke schrijfstijl, ik ging snel door het boek heen.
    6) Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ik vond het een vermakelijke, maar niet heel bijzonder verhaal.

Dit boek

7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het verhaal zelf is niet heel bijzonder, het thema daarentegen is in deze tijd heel toepasselijk.
    8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee, dat vind ik niet aan mij.

Severine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

De plot

Ik vind de plot wel goed in elkaar zitten, soms wat chaotisch, maar het einde is in ieder geval verrassend.

Eenvoudig, maar ook wat chaotisch.

Ja, het einde was toch wel anders dan ik had verwacht.

Algemeen

4. Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het zeker boeiend, maar soms was ik wel wat afgeleid doordat het soms wat verwarrend was.

5. Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl wel prettig, alleen de Engelse woorden maken het verhaal soms moeilijker om te lezen.

6. Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De verhaallijn is zeker uniek, aangezien we nu zelf een pandemie meemaken en reeds met een lock-down te maken hebben gehad.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijven schrijven!

peetje23
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

De plot.
    eerlijk gezegd wel boeiend maar niet al te verassend. het loopt natuurlijk wel iets anders dan je verwacht maar het was op een gegeven moment toch redelijk duidelijk hoe het in elkaar hoort te vallen.
    ik persoonlijk vond het een beetje verwarrend lopen, dus beetje chaotisch om maar zo te zeggen.
    Ja, het stukje waarin Amy met haar computer deskundige sprak, die had ik niet zien aankomen.

Algemeen.
    het verhaal werd naarmate het boek vorderde wel boeiender alleen het begin had niet echt mijn volle aandacht. het begin was wat mij betreft wat moeilijker om doorheen te komen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    de schrijfstijl is totaal niet moeilijk dus begrijpelijk alleen had ik in het begin wel mijn concentratie nodig om er bij te blijven en niet afgeleid te raken.
    6. Stel…Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’ , ‘geloofwaardig’ , ‘aangrijpend’ etc.etc. wat zou je antwoord aan hem zijn?
    mijn antwoord aan hem zou zijn dat ik eerst meer boeken van hem lezen wil voordat ik een definitief antwoord zou geven. Ik kan natuurlijk na het lezen van een boek die enigszins realistisch en geloofwaardig (tot op zekere hoogte natuurlijk) maar ook wel iets filmisch heeft, hem niet direct onder 1 noemer plaatsen na het lezen van 1 boek. dit zou niet correct zijn. Ik heb veel over deze schrijver gelezen en veel lovende woorden, dus ga ik niet na 1 boek al een echte mening vormen en de schrijver onder 1 noemer plaatsen zonder dat ik meer gelezen heb.

Dit boek.
    7. vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek uniek?
    een boek zoals er zoveel zijn is toch het stukje van een getraumatiseerde detective. dat gebeurt vrij vaak in boeken.
    specifiek en uniek: het voorspellende stuk dat Peter May toch had over het virus, wat veel raakvlakken had op de huidige situatie waar wij nu in zitten.
    dus eigenlijk beiden. van beiden dus eigenlijk een stukje.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    ten eerste : wie ben ik om over een schrijver een oordeel te geven, maar alsnog: blijf schrijven, boeit niet wat een ander er van vind. Mensen zijn verschillen dus meningen ook. die blijven toch altijd goed en slecht.
    ten tweede: zet er eens een detective/rechercheur in die niet getraumatiseerd is, maar sterk en krachtig, dus verander het standaard type eens, bijvoorbeeld een super knappe vrouw, vrijgezel, maar met kracht of een man men een gezellig gezin, o.i.d. dat zou best wel eens een verademing kunnen zijn want vaak lees je in een boek een gescheiden, getraumatiseerde of drankverslaafde rechercheur etc.

biancam73
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

De plot

Verrassend einde, niet geheel verwacht

Het werd wat rommelig maar niet storend

3.Zitten er plotwendingen in dit verhaal die je hebben verrast?
    Nee, niet echt

Algemeen

1. Vond je Lockdown een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Sommige stukken waren boeiender dan andere. Soms moest ik me er toe zetten om door te lezen
    2. Vind je de schrijfstijl van Peter May prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Op zich een prettige schrijfstijl, soms wat verwarrend zoals eerder gezegd

3. Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Denk realistisch, dit boek in ieder geval, over zijn algemene schrijfstijl kan ik niet oordelen

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zijn de laatste tijd meer boeken over pandemieën uitgekomen, dus uniek is het niet

2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Peter May mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf vooral schrijven/ je gevoel volgen in boeken, misschien een idee om is een andere invalshoek te proberen voor hoofdpersonen, vaak zijn die toch wel beetje hetzelfde/ zelfde actergrond

Willemien
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

De plot
    Een plot is de kapstok waaraan het verhaal wordt opgehangen. Soms kreeg ik de indruk dat de schrijver niet helemaal duidelijk voor ogen had wat de meeste nadruk moest krijgen: de moord op een klein meisje of juist corona en alles wat daarmee samenhing. Het gevolg is dat geen van beide in voldoende mate is uitgewerkt. Sommige gebeurtenissen en personen lijken er met de haren bij gesleept om de kapstok toch iets gevuld te krijgen. Wellicht was het beter geweest iets minder elementen te gebruiken en die meer uit te werken in plaats van heel veel weinig uitgewerkte elementen.
    Zo wordt bijvoorbeeld niet duidelijk waarom Jack zo verbeten op zoek is naar de moordenaar en ook niet waarom hij zo’n haast heeft om die te vinden. Hij wekt immers niet de indruk te stoppen met zoeken na zijn vertrek bij de politie

Naar mijn mening zat er te weinig structuur in de plot. Het hele verhaal speelt zich af in minder dan 2 dagen en voltrekt zich in vliegende haast. De hoofdpersoon raast als een stuiterbal door Londen, geeft een beetje het idee van ‘grote stappen, gauw thuis’.

Nee, er zaten geen verrassende plotwendingen in.

Algemeen
    Het boek had niet steeds mijn volle aandacht. Ik heb het boek met enige regelmaat weggelegd met een gevoel dat ik door de chaotische en gehaaste schrijfstijl achter de feiten aan moest hollen en daardoor dingen te missen. De vertaling door verschillende personen maakte het voor mij niet samenhangende. Met name de eerste hoofdstukken waren moeilijk om door te komen.

De schrijfstijl is begrijpelijk.

6. Stel….Peter May vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn
    Ik kan alleen van dit boek iets zeggen. Ik vind dit boek oppervlakkig en chaotisch.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De reden dat ik dit boek graag wilde lezen is dat de schrijver dit boek heeft geschreven ver voordat er sprake was van een virusuitbraak. Ik was benieuwd hoe hij deze uitbraak in zijn verhaal zou verwerken en wat de gevolgen zouden zijn op het verhaal en de personages die in het verhaal voorkomen.
    Er zijn vaker boeken verschenen met virusuitbraken als onderwerp, in die zin is dit boek niet uniek te noemen.

Zorg voor meer diepgang in het verhaal en de karakters en, voor zover dat mogelijk is voor een schrijver, zorg dat het boek goed wordt vertaald.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.