Home Forums Leesclub 181: Lift Lift, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van de plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?

Algemeen

1. Vond je Lift een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

snoopi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Zoals ookal in mijne vorige review schreef, kwam ik eerst een beetje moeizaam in het verhaal. Er waren eerst verschillende personages die je moest leren kennen en waar je dan later een verbintenis kon tussen ontdekken.
    Ik vind het typisch voor linwood Barclay om zo doordacht te werk te gaan. Zijn boeken zijn altijd een sterk staaltje vernuft. Ze zijn altijd super spannend en het verhaal grijpt me altijd aan.
    Mijn advies naar hem toe….eerder een smeekbede 🙂 ….blijf aub nog zo vele boeken schrijven en blijf trouw aan jouw stijl!

sanhan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 171

Het plot: Het verhaal zat goed in elkaar. Ik had al snel een vermoeden van de dader en dat bleek juist te zijn. Verder bleef het wel verrassend tot het einde.

Algemeen: Ik kwam er moeilijk in, het begon spannend met het eerste liftincident, maar dan kabbelde het verhaal maar rond de burgemeester en zijn gevolg en Barbara en haar dochter. Pas halverwege werd het interessanter en spannender. Tegen het einde aan werd het dan pas echt spannend.

Ik hou wel van de schrijfstijl van Linwood, maar dit boek kon me toch net iets minder boeien dan de anderen.

Margje V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

Het verhaal kwam goed op gang, maar op de helft bleef het voor mij een beetje hangen. Mijn aandacht verslapte een beetje. Het was wel een makkelijk te begrijpen verhaal, aan het einde kwam alles goed te samen. Het was een goed verhaal en het begin was voor mij lekker spannend.

Het is een geloofwaardig boek. Ik vond het wel leuk om erachter te komen wie de dader was.
    Het boek deed me toch een beetje stiekem aan ‘de lift’ denken. De Nederlandse versie 😉

Ik heb echt geen advies voor deze schrijver. Dat zou ook te zot zijn. Dit is een schrijver die al zolang meedoet, die kan ik niets leren. Gewoon lekker doorgaan met schrijvern.

jajansen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

De plot: Het verhaal zat goed in elkaar. Hoewel ik aan het eind al wel een vermoeden had zaten er toch verrassende elementen in.

In het begin van het boek moest je even de personen leren kennen. Wie is wie en wat is hun rol. Ondanks dat bleef het boek mij boeien. Dit mede door de prettige schrijfstijl.Filmisch is wat mij betreft het eerste woord wat bij mij opkomt. Dit tevens door de beeldende beschrijvingen van een aantal personen. Ik krijg dan gelijk een beeld door.

Wat ik leuk vind in dit boek is met name de soms wat droge humor.
    Advies aan de schrijver, hou dit er vooral in.

penningf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 58

De plot

De plot zit op zich wel aardig in elkaar. Er komen wel ineens hele onverwachte plotwendingen om de hoek kijken die enigszins ver gezocht zijn. Een voorbeeld hiervan is dat Arla nu ineens te horen krijgt dat ze de dochter van de burgemeester is en daardoor nu dus gevoelens zou hebben voor haar broer.
    Ondanks dit aspect komen alle verhaallijnen uiteindelijk wel bij elkaar. Het komt echter toch iets teveel over als een plot waar van te voren erg goed over nagedacht is en dat niet heel erg soepel tot stand komt. Vanuit dit aspect bekeken heeft de schrijfstijl van dit boek juist erg weinig weg van een “Harlan Coben boek”, waarbij de plot voor mij wel altijd erg soepel verloopt en ook een goed gevoel achterlaat.

Algemeen

Ik heb “Lift” wel in 4 dagen uitgelezen, maar toch hield ik er een gematigd tevreden gevoel aan over. Het leest wel vlot, maar het komt allemaal een beetje te bedacht over.
    DE schrijfstijl is vlot en helder, maar ik vond dit boek toch wat minder in geloofwaardigheid dan de vorige boeken die ik gelezen heb van Linwood Barclay.
    Indien de auteur mij zou vragen om zijn boeken te typeren dan zou ik zeggen dat ze zeker boeiend en geloofwaardig zijn, dat de plots in zijn boeken vaak verrassend en leuk bedacht zijn, maar dat “Lift” hier wel een beetje een uitzondering op is.

Dit boek

Dit boek geeft mij wel een beetje het “dertien-in-een-dozijn gevoel. Op zich zijn de lift-ongelukken wel leuk bedacht, maar het totale verhaal was voor mij niet erg uniek.
    Als goede raad aan de auteur zou ik mee willen geven dat hij vooral zijn schrijfstijl uit zijn vorige boeken moet zien terug te vinden. Dan ga ik zeker die boeken ook weer lezen.

roodkapje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 255

De plot
    Het plot is zorgvuldig opgebouwd en heeft een lange aanloop nodig. De vele personages en de meerdere verhaallijnen zorgen ervoor dat het even duurt, voordat er verbanden gelegd kunnen worden. Op het einde komen de zorgvuldig opgebouwde verhaallijnen netjes bij elkaar. De auteur wist mij regelmatig op een dwaalspoor te brengen door de onverwachte plotwendingen
    Algemeen
    3. Vond je Lift? een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een boeiend verhaal, maar het had niet steeds mijn volledige aandacht. De cliffhangers die aan het einde van de hoofdstukken stonden, maakten dat ik door wilde lezen. Sommige dingen waren te ver gezocht voor mijn gevoel.

4. Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Linwood Barclay heeft een prettige, vlotte schrijfstijl, die doorspekt is met droge humor. Ik moest regelmatig glimlachen.
    5. Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Aangrijpend en tegelijk humoristisch. Realistisch zou ik het niet willen noemen. En geloofwaardig is het verhaal ook niet, daar ik mij niet voor kan stellen dat een persoon de liften kan saboteren op de beschreven manier.
    Dit boek
    6. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Liften die een eigen leven leiden heeft wel wat unieks. De manier waarop familierelaties in Lift aanbod komen is mooi gedaan en wel realistisch.
    7. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral zo door.

Steph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 35

De plot was goed uitgewerkt. Er waren verschillende personen die ik als verdachte begon te zien, fijn dat het er niet altijd vingerdik op ligt. Er wordt op een originele manier naar de plot toegewerkt: de hoofdstukken worden weergegeven als liftknoppen waarbij elke etage een nieuwe dag voorstelt. Er wordt letterlijk naar een hoogtepunt toegewerkt: de opening van Top Of The Park op donderdag, de allernieuwste en hoogste wolkenkrabber. Ik vond het ook fijn dat de liftongelukken allemaal anders waren, en dat er soms onschuldige liftritjes aan bod kwamen, hierdoor zat je als lezer op het puntje van je stoel.
    Het verhaal verloor geen moment mijn aandacht, wat bijzonder is, want normaal ben ik niet zo geïnteresseerd in politieke kwesties. De vlotte, prettige, beschrijvende schrijfstijl met de erin verweven humor droeg hier zeker aan bij. Ik typeer zijn boeken als realistisch: het zou zomaar in het echt kunnen gebeuren.

Ik vond het een uniek boek, ik las nog niet eerder een boek over dit thema. Zelfs de getraumatiseerde politieagent stoorde mij niet in dit verhaal, integendeel, hoewel dat soort personage toch ook al uitgemolken is ondertussen.
    De enige goede raad die ik kan geven aan Linwood Barclay is: stop alstublieft niet met schrijven.

MiriamBvdL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Het idee van de plot vind ik echt heel spannend, liften die zomaar ‘verongelukken’ in de stad die alleen maar uit wolkenkrabbers en de bijbehorende liften lijkt te bestaan… De opbouw vond ik fijn, ik werd meteen gepakt door de introductie van de personages en de gebeurtenissen die het verhaal op gang brachten. Toch vond ik de plot niet altijd even sterk. De opbouw vond ik goed, maar na die opbouw stortte het wat mij betreft in qua spanning en verhaal, het kabbelde maar een beetje voort en dat vond ik jammer. Pas tegen het einde wist Barclay mij weer te pakken en gekluisterd aan het boek te houden, al vond ik het wel jammer dat ineens heel snel alle puzzelstukjes op hun plek lagen.
    De schrijfstijl is heel prettig, realistisch, geen moeilijke woorden of ingewikkeld lange zinnen, het leest gewoon lekker. Het vleugje humor in het boek kon ik zeer waarderen.

Ik zou dit boek van Barclay als realistisch vermaak typeren. Hoewel je hoopt dat dit echt nooit zal gebeuren, is het wel zo neergezet dat het voor mij in ieder geval geloofwaardig over kwam. Ik heb van hem alleen dit en het vorige boek gelezen (daar was ik niet heel erg van onder de indruk), dus ik kan het nog eerdere werk niet heel goed beoordelen, maar daar heb ik hele goede dingen over gehoord. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het allemaal van dit niveau is, want heel bijzonder is het niet.

Hoewel er zeker punten zijn waardoor ik dit een fijn boek vond om te lezen (hoewel dat misschien niet blijkt uit hetgeen ik hierboven schrijf) vond ik dit niet een boek dat met kop en schouders boven anderen uitsteekt.
    Ik hoop dat het volgende boek van Barclay van een hoger niveau is.

Sas1974
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Eerder schreef ik, dat ik moeite had om in het verhaal te komen, en daar blijf ik bij. Er waren heel veel personages, waardoor je geconcentreerd moest lezen om goed te kunnen volgen.
    De 2 mannen die omkomen na de taxi-ontploffing, kwamen er dan ineens in voor, en lieten dan snel het leven.
    Ik heb het boek zeker niet tegen mijn zin gelezen. Maar echt een topboek vond ik het ook niet.
    Qua sterren zou ik 3,5 sterren geven, maar smaken verschillen enorm.
    Het is niet eenvoudig om een spannend boek te schrijven, maar dit zal me niet tegenhouden om van Linwood Barclay nog boeken te lezen, want er zijn zeker mooie verwoordingen in zijn boeken

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

De plot

Wat vind je van de plot?
    Ik vond het verhaal goed bedacht, maar ik had wel moeite met het lezen van het boek. Dit had te maken met de hoeveelheid personages en de trage opbouw van het boek. In het begin pakte ik het boek amper erbij. Hierdoor kwamen personages niet echt in mijn systeem en moest ik vaak in de tweede helft even terugkijken wie wie was.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot?
    Qua structuur had ik liever gezien dat er minder personages waren in het boek. Misschien hadden ze wat gestructureerder aangeboden kunnen worden.
    De structuur van de verschillende delen in het boek zijn helder. Leuk dat deze staan aangegeven met een liftknop.

Algemeen

Vond je Lift een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Nee, het had zeker niet steeds mijn volle aandacht. Zoals hierboven beschreven had ik moeite met het aantal personages en om ze echt eigen te maken. Het lezen verliep hierdoor moeizaam.

Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Als ik in het boek aan het lezen was, moest ik wel geconcentreerd lezen om de verschillende gebeurtenissen te plaatsen. Ik vond het ook elke keer weer lastig om in het boek te beginnen.

Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik zou het een verhaal typeren als een aangrijpend verhaal.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het heeft van beide wel wat. Aan de ene kant zijn er al zoveel boeken die op deze manier geschreven zijn. Dat het zo allemaal rondom de lift afspeelt, vind ik dan wel weer uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    De personages goed structureren en misschien iets minder.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Aantal berichten: 76

De plot

Wat vind je van de plot?
    Redelijk uniek

De opbouw naar het plot is goed gedaan.

Algemeen

Ik vond Lift niet echt boeiend. Ik kon het boek gemakkelijk aan de kant leggen. Ook vond ik het meer een roman dan een thriller.

Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Linwood Barclay is wel prettig. Ik vond het begrijpelijk geschreven.

Het enige nadeel vond ik de intermezzo’s met de jongen en de moeder. Misschien dat dit komt omdat ik een ePub had i.p.v. de paperback maar in de tekst stonden elke keer weer E’ woorden en werden de zinnen volledig onbegrijpelijk. Enkele voorbeelden:
    ‘Hij is zo gemeen. Je zouÉ’
    ‘Als er iets niet af is,’zegt hij, en zijn stem begint over te slaan, ‘dan zou je wel eens, weet jeÉ’
    ‘Maar gisteravond, ‘zegt de jongen, ‘zei je nog dat je hartE’

Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik vind dit erg moeilijk om te beantwoorden aangezien zowel realistisch als geloofwaardig als aangrijpend niet echt betrekking hebben op dit boek. Ik vond het boek goed geschreven maar zoals ik al zei, als een roman.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vond dit boek wel behoorlijk uniek, ik geloof niet dat ik al eens eerder een boek heb gelezen dat er dus echt met liften werd geknoeid.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, ik ben geen auteur dus het is niet aan mij om goede raad aan een auteur als Linwood Barclay te geven.

bonkikong
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

De plot
    Wat vind je van de plot?
    Het plot was voor mij toch een opkikkertje daar er ineens toch vaart in het verhaal kwam. Op het einde kon ik het boek niet wegleggen, ik wilde weten hoe het af zou lopen. Doorheen het verhaal had ik dit wat minder en kon ik het boek goed aan de kant leggen.

Het plot is voor mij wel goed opgebouwd. Het maakt veel goed, ik was verrast door een aantal elementen.

Algemeen
    Ik vind Lift niet altijd even boeiend in die zin dat ik het boek niet weg kon leggen. Pas op het einde had ik zoiets van JAH!

Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is gemakkelijk, hier en daar wel veel karakters, maar ik heb altijd een klein spiekbriefje waar ik een aantal zaken op noteer zodat het goed te volgen is.

Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Gedeeltelijk geloofwaardig. Ik kan me wel voorstellen dat er sabotages aan liften gebeuren, maar niet op deze manier. Ik kan me ook levendig voorstellen dat de New Yorkers, die allemaal een lift moeten nemen het een beetje benauwd krijgen.

Dit boek
    Dit is het eerste boek dat ik lees over liftongelukken en sabotages. Het was wel eens fijn om een ander verhaal te lezen dan de klassieke moorden die je vaak tegenkomt.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik heb niet echt advies om dingen te veranderen, daar dit mijn eerste boek van hem is. Blijven schrijven zou ik zeggen.

Marjoleine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 44

De plot

Wat vind je van de plot? Netjes uitgewerkt.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plot? De plot is netjes uitgewerkt, maar heeft soms vreemde wendingen die er niet helemaal ingaan.

Algemeen

Vond je Lift een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee, het tempo lag voor mij te traag. Ik kon niet goed in het boek komen en had moeite het uit te lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Linwood Barclay prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De humor die verwerkt zit in de tekst is leuk, die geeft wat malsheid aan het verhaal. Barclay schrijft ook mooi beschrijvend, maar in een te traag tempo.
    Stel….Linwood Barclay vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Beangstigend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind het boek niet uniek.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Linwood Barclay mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik denk dat het boek waarschijnlijk goed bij de schrijver past. Het boek wat hij heeft afgeleverd is hoe hij het heeft willen schrijven. Daarom geef ik geen advies mee.

Sorayalatten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

De plot

Wat vind je van de plot?
    Het plot is zeker interessant en boeiend maar had voor mijn gevoel nog wel wat meer in gezeten dit kwam vooral doordat het verhaal soms wat traag ging

Goede structuur zonder teveel uitstapjes of ongeloofwaardige dingen

Algemeen

Ondanks de soms trage moment werd ik wel meegesleept in het verhaal en bleef ik mijn aandacht erbij houden
    Ik vond het boek makkelijk leesbaar
    Een meeslepend en levendig boek wat grotendeels geloofwaardig is.

Dit boek

Ik heb niet eerder een boek gelezen waarin liften gesaboteerd werden dus het boek was voor mij uniek

Altijd een moeilijke vraag maar ik denk dat ik zou aangeven dat ik liever de spanningsboog wat hoger zou zien waardoor het verhaal nog wat vlotter leest en je meer aan het boek gekluisterd zit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.