Home Forums Leesclub 181: Lift Lift, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Vragen ThrillZone leesclub Lift            

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van #2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Linwood Barclay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene?

snoopi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

De lift is een fantastisch boek. Eens over de helft begint het wel spannend te worden al de personages worden eerst”uitgewerkt” en dan begin je een duidelijk beeld te krijgen van de personages en hun connecties. Ik vind de opbouw in dit boek wel redelijk traag. Ik heb al andere boeken van hem gelezen en daar ging het net iets vlotter….maar hier zijn ook wel meer personages.
    Maar het past wel bij zijn schrijfstijl.
    Een favoriet personage heb ik niet, ik vond ze allemaal stuk voor stuk boeiend en goed uitgewerkt.
    Weer een topper van linwood barclay.
    Een eer om dit boek te mogen “proeflezen”

Margje V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

De karakters krijgen voor mij steeds meer hun eigen verhaal in het boek.

Ik vind Delgado wel een interessante persoon, maar Vallins wordt beter neergezet.

Het had van mij nog spannender gemogen.
    Soms ging het voor mij te langzaam.

Ik heb nav dit boek ‘Dicht bij huis’ en ‘Geen veilige plek’ gekocht.

Steph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 35

De hoofdkarakters maken een zekere evolutie door. Zonder in detail te treden, ontdek ik het volgende: De afstandelijke Barbara groeit dichter naar haar dochter toe. De paniekerige Jerry wordt moediger. Ook de burgemeester begint inzicht te krijgen in zijn gedrag.
    Mijn favoriete personage is Jerry. Ik vond hem meteen sympathiek. Zijn paniekaanvallen maken hem menselijk, het is niet omdat je politieagent bent dat je dan alles aan kan. Wat hij heeft meegemaakt is verschrikkelijk. Het is fijn om te zien dat hij niet opgeeft.
    Ik zou Valerie wat meer pit geven. Het is mij niet duidelijk of ze nu fan is van de burgemeester of niet. Ik zou ze een meer ‘bitchy’ karakter geven.

De schrijfstijl past zeker bij het verhaal: heel beschrijvend, filmisch, waardoor er zich werkelijk een film in je hoofd afspeelt tijdens het lezen. Lift was het tweede boek dat ik van hem las en zal zeker niet het laatste zijn, het is een plezier om zijn verhalen te lezen.

jajansen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

In het begin moet je de hoofdpersonen in het boek leren kennen en dat is een veelheid van personen. Je kan dan ook niet altijd over evolueren spreken, maar meer over het leren kennen. Barbera en haar dochter, maken zeker een ontwikkeling door. Van een verstoorde relatie komen zij uiteindelijk bij elkaar, mede door het vertellen van de waarheid. Barbera is tevens mijn favoriet, een eigenzinnige journaliste, die zo nodig het nieuws laat voor wat het is, maar gaat voor het redden van mensenlevens.
    Van Jerry zou ik wel iets meer willen weten, waar komen die paniekaanvallen vandaan? Wat is er eerder gebeurd. Hij gaat stug door en probeert angsten onder controle te krijgen.
    Was dit in een eerder deel ?

De schrijfstijl past bij het verhaal, is filmisch, mede door hier en daar de wat droge humor in de beschrijvingen. Je ziet het voor je.

Ik had al eerder een boek van hem gelezen, maar ga zeker op zoek naar meer titels. Ook benieuwd naar zijn jeugdboeken.

roodkapje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 255

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Barbara weet de band met haar dochter Arla te herstellen, doordat ze zich beseft dat ze in het verleden teveel verborgen voor haar heeft gehouden.De gebeurtenissen zorgen ervoor dat ze naar elkaar toegroeien. Bourque en Headley groeien ook en weten als de nood het hoogst is, waar hun prioriteiten liggen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Barbara wel, met haar ondernemendheid. Ze weet niet van opgeven en toont zich dapper op het moment dat het nodig is.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ze zijn goed zoals ze zijn.
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past goed bij het verhaal, dat zich in vijf dagen afspeelt.
    5. Kun je de schrijfstijl van specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Linwood Barclay heeft een filmische schrijfstijl. De droge humor past goed erin.

Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Ik ben zeker van plan om naar andere boeken van Linwood Barclay te gaan kijken en lezen.

penningf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 58

De karakters

Er wordt wel steeds meer informatie gegeven in het verhaal t.a.v. de karakters, maar ik vind toch dat er weinig werkelijke emotie in het verhaal naar voren komt en dat er wat dat betreft weinig diepgang in zit. In totaliteit is het wel een erg soepel en logisch verhaal wat je als lezer ondergaat.

Ik voelde me eigenlijk niet echt speciaal verbonden met een van de personen uit het verhaal. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met mijn vorige opmerking.

Persoonlijk had ik het prettiger lezen gevonden als er wat meer emotionele diepgang in het boek had gezeten. Met name Barbara, Arla en Glover hadden dan mij als lezer meer kunnen boeien.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl van het verhaal wat te veel voorgekookt. Te soepel. Er hadden van mij wel wat meer hobbels in het verhaal mogen zitten. Vooral op emotioneel vlak vind ik het verhaal te oppervlakkig. Hier had dus meer uit gehaald kunnen worden om zodoende de lezer meer in het verhaal te trekken en meer verbondenheid te geven met de hoofdpersonen.

Ik vond in dit boek de schrijfstijl wat te oppervlakkig. De schrijfstijl voelde voor mij het meest aan als “filmisch”. Een boek voor de grote meute.

Ik heb ook eerder boeken gelezen van Linwood Barclay en die vond ik aanzienlijk beter geschreven. Die pakten mij meer en bij die boeken had ik ook meer betrokkenheid met de hoofdpersonen. “Lift” is wat dat betreft iets teleurstellender, maar dat zal mij niet tegenhouden om meer boeken van deze auteur te lezen. Ik heb “Geloof je ogen” en “Een tik op het raam” al klaar liggen om te gaan lezen.

Sas1974
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Door de mooie verwoording van sommige zinnen, begint de verbeelding te werken en kun je bepaalde dingen bijna letterlijk zien….”wenkbrauwen als gemuteerde rupsen”..
    Het zet je aan het denken dat bepaalde acties, reacties gerug geven, wat in het echte leven ook gebeurt…
    Onverwachte wending in het plot, wat het zeer spannend maakte naar het eind van het boek, dat ik de laatste 150 pagina’s nog uitgelezen had, aan één stuk.
    Had niet direct een verbondenheid met iemand van de personages. Wel eerder compassie met Delgado, die door eerdere voorvallen angstaanvallen had…
    Eerste boek van Linwood Barclay dat ik nu lees, verhaal kwam traag op gang, maar loopt dan als een trein naar het eind. Denk dat ik nog wel boeken van hem zal lezen….

MiriamBvdL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Gisterenavond las ik Lift uit. Toen ik begon met lezen, zat ik meteen lekker in het verhaal. Barclay wist echt mijn aandacht te grijpen en ik vloog door de eerste 150 pagina’s heen. Daarna zakte het voor mij wat in, om me richting het einde weer mee te sleuren. De laatste pagina’s gingen heel vlot.
    Jerry vond ik het leukste personage, hij werd heel menselijk neergezet, een rechercheur met een verlammende angst die hij wil overwinnen, een grote passie voor architectuur. Ook Barbara is interessant en bleek lang niet zo irritant te zijn als ik in eerste instantie dacht 😉 mooi ook hoe zij de band met haar dochter langzaam maar zeker weer weet te herstellen. Echte diepgang kregen de personages of het verhaal niet vond ik, dat had Lift zeker sterker gemaakt. Nu was het meer gericht op vermaak en meer niet. Richting het einde toe vond ik het wel allemaal wat te toevallig en dat is jammer. Desalniettemin heb ik zeker genoten van Lift en zal ik absoluut de boeken die ik nog van Barclay in de kast heb staan gaan lezen.

sanhan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 171

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    – Het is mooi om te zien hoe Barbara en haar dochter weer dichter bij elkaar komen.
    De oorsprong van Jerry zijn paniekaanvallen mocht wat eerder en beter beschreven worden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    – Niet echt, Jerry, Barbara, Glover zelfs Chris, ze hadden allemaal wel iets.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    – Nee, ze zijn goed uitgewerkt

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    – Ik vond het in vergelijking met andere boeken die ik van hem las nogal aan de trage kant, vooral de eerste helft. Ik had toch meer lift en minder burgemeester verwacht.
    Kun je de schrijfstijl van Linwood Barclay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    -filmisch, dat zeker
    Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    – Ik las al meerdere boeken van hem, wel al een hele tijd geleden, ik ga er zeker nog van lezen.

Bookaholic_nl
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

De karakters

Ik vind dat de karakters goed zijn neergezet. In de eerste helft worden de personen goed geïntroduceerd. Ik heb niet het idee dat de karakters evolueren.

Ik heb niet echt een favoriet. Ik vond de personages allemaal wel interessant.

Nee, ik vond het wel prima zo.

De auteur

Ik vond de schrijfstijl wel bij het boek passen. Ik vond het wat rouwer dan het andere boek dat ik van hem had gelezen.

Kun je de schrijfstijl van Linwood Barclay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik zou het ook wel filmisch of beeldend noemen. Tijdens het lezen zag ik de beelden duidelijk voor me.

Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Nee, lift is dat zeker niet. Kijk niet weg vond ik wel echt een heel leuk boek die me aanspoorde om meer van hem te lezen.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Aantal berichten: 76

De karakters

De hoofdkarakters in het boek zijn goed weergegeven. Ze evolueren niet, dit is ook niet mogelijk aangezien dit boek wordt verteld over een periode van 4 dagen.

Ik vond Glover de zoon van de burgermeester erg sympathiek. Ik had het echt met hem te doen zoals hij iedere keer weer voor het blok werd gezet door zijn vader.

De alle karakters waren prima neergezet.

De auteur

Of de schrijfstijl past bij het soort verhaal kan ik niet zeggen. Ik denk niet dat het soort verhaal een eigen schrijfstijl heeft.

Ik denk in dit geval staccato. Het waren allemaal mooie korte hoofdstukken.

Ik heb al eerder boeken van Linwood Barclay gelezen waarvan Zonder een woord van mij 4 sterren heeft gekregen want dat boek vond ik erg goed en Dicht bij huis maar 1 ster omdat ik dat boek ongelooflijk saai vond, dus ik ben er nog niet helemaal uit.

bonkikong
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

De karakters
    Ik heb niet echt het gevoel dat de karakters sterk evolueren, maar het verhaal beslaat ook maar een paar dagen. Mocht het verhaal zich over enkele weken spreiden, dan vermoed ik wel dat er meer evolutie in de karakters verwerkt zou worden. Desalniettemin vind ik wel dat de karakters van de verschillende personages goed beschreven zijn.

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik geen favoriete personage heb. Als ik er toch eentje moet kiezen, dan ga ik voor Jerry Bourque, de rechercheur.

Nee, de personages zijn voor deze tijdspanne goed neergezet.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De momenten dat de liften “hun werk” deden vind ik wel goed beschreven. Deze momenten maken het boek af en toe wat spannend. Voor de rest leest het vlot weg, maar ik had niet het gevoel dat ik voor dit boek mijn slaap moest laten. Ik kon het wel gemakkelijk wegleggen.

Kun je de schrijfstijl van Linwood Barclay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. De schrijfstijl vind ik filmisch en met momenten erg beeldend. Ik kon me een goede voorstelling maken van de liftongelukken en andere momenten die de auteur beschreef.

Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Dit boek was niet teleurstellend voor me. Ik had wel graag meer diepgang in de personages gezien. Ik verplicht mezelf altijd om meer dan 1 boek te lezen van een auteur voordat ik hem/haar afschrijf. En Linwood Barclay is met dit boek zeker niet afgeschreven 😉

Marjoleine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 44

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? De karakters evolueren wel, maar dat komt meer doordat de karakters tijdens het verhaal wat verdiept worden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik vind het moeilijk een favoriet te kiezen, omdat ik niet echt een favoriet heb. Maar er moet een keuze gemaakt worden, dus dan kies ik voor de zoon van de burgemeester, Glover. Misschien is het ook een stukje medelijden, zijn gekunsteldheid komt soms aandoenlijk over.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Headley, de burgemeester is een personage wat me niet goed ligt.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het verhaal ontwikkelt voor mij wat te traag, zoals ik in een ander onderdeel ook al schreef. Past dat bij het verhaal? Niet helemaal.
    Kun je de schrijfstijl van Linwood Barclay specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. De schrijfstijl zou ik benoemen als beschrijvend en/of filmisch. En ook wel hunoristisch.
    Is Lift voor jou aanleiding om eerdere en volgende boeken van Linwood Barclay te gaan lezen of laat je het bij deze ene? Ik laat het bij dit ene boek.

Sorayalatten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

Ik vind dat je een goede ontwikkeling ziet bij de karakters en ze steeds meer hun eigen verhaal vertellen waardoor ze levendiger worden.

Ik vond alle karakters interessant maar mijn favoriet is Chris juist omdat je tot het einde zoveel mystiek houd en ik niet echt hoogte van hem kreeg tot het einde.

Ik zou geen van de karakters willen veranderen. Dan verander je namelijk het gehele boek en vond hem juist zo goed.

Ik vond het verhaal wat langzamer dan ik had verwacht maar het bleef me wel bezig houden. Dus het past niet helemaal bij het verhaal, had wat meer snelheid in gemogen.

Ik vind de schrijfstijl van Linwood beeldend, vlot en ook zeker meeslepend en ben daardoor zeker van plan nog eens een ander boek van hem te gaan lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.