Home Forums Leesclub 130: Zwarte ziel Verslag leesclub Zwarte ziel van Angelique Haak

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #23317 |

Leesclub 130,  Zwarte ziel   –  Angelique Haak

Inleiding

Het verhaal:  Zwarte ziel

Een doodgewone zaterdag. Tot twee tieners een gruwelijke vondst in de Maas doen…
    Het team van rechercheur Jennifer Brugman wordt geconfronteerd met een lugubere moord en de vermissing van een kind. Ze zetten alles op alles om snel het vermiste kind terug te vinden en schakelen de hulp in van paragnoste Evie Smit.

Vanaf de eerste ontmoeting is Jennifer geïntrigeerd door de roodharige paragnoste met haar ijsblauwe ogen, maar ze is ook sceptisch. Kan Evie waarmaken wat zij belooft of loopt zij hen alleen maar voor de voeten? 

De schrijver:  Angelique Haak

Angelique Haak (Rotterdam, 1978) heeft al sinds haar jeugd een passie voor lezen en schrijven. In 2013 won zij een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende boek. Daarna begon het te kriebelen en besloot ze om een eigen thriller te schrijven.  Een nieuw begin  is haar thrillerdebuut. Een nieuw begin  werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2018. Met haar man en kinderen woont Angelique in Spijkenisse.

De lezers:

Lezer 1: maria, 58 jaar
    Ik heb eigenlijk niets met paragnosten en ben erg sceptisch op dat vlak, maar ga er dan misschien anders over denken. Een goede psycholoog voor de kinderen die een “vondst” doen is denk ik eerder op zijn plaats en  Zwarte ziel  verwijst denk ik naar de lugubere moordenaar…Overigens is de weerspiegeling van het meisje in het water waarin zij gevonden wordt leuk bedacht als cover.

Lezer 2: Kaatje, 58 jaar
    Dit boek lijkt me heel gaaf. Ik heb al eerder boeken van Angelique Haak gelezen en deze vielen erg in de smaak. Extra leuk dat de inschrijving sluit op mijn verjaardag. Zou dus een extra cadeautje zijn.

Lezer 3: MarianneIL, 66 jaar
    Voor mijn motivatie kan ik heel kort zijn: ik hou van de boeken van  Angelique Haak  en zij is een van de schrijvers waarvan ik regelmatig controleer of er al een nieuw boek is. En dat is er nu dus. Daarom doe ik graag mee.

Lezer 4: sunnie031, 53 jaar
    Ik heb de voorgaande boeken van haar ook gelezen en daar heb ik enorm van genoten. Benieuwd of Jennifer zich verder ontwikkeld en of Ricardo ook weer van de partij zal zijn. En dan de samenwerking van paragnoste Evie, het maakt me nieuwsgierig. Ik kijk dan ook echt uit naar deze en zou deze maar wat graag willen gaan lezen.

Lezer 5: sanhan, 46 jaar
    Na al enkele boeken van Angelique Haak gelezen te hebben (en ze heel goed te vinden) wil ik me graag inschrijven voor deze leesclub. Zeker omdat het met een paragnoste is, dat triggert me enorm.

Lezer 6: Bianca0602, 48 jaar
    Ik heb vanaf haar thrillerdebuut  Een nieuw begin  mogen meelezen met de ThrillZone leesclubs die zowel voor haar debuut als voor haar tweede boek  Uitgeschakeld  waren georganiseerd. In beide boeken speelt rechercheur Jennifer Brugman de hoofdrol. Beide boeken kregen van mij 5 sterren en ik ben zeer benieuwd of Angelique Haak haar niveau hoog kan houden met  Zwarte ziel.
    Ik ben ook nieuwsgierig wat of wie die “zwarte ziel” heeft en waarom.

Lezer 7: Alex Van Damme, 47 jaar
    Ik heb al veel gehoord over deze auteur maar nog niets gelezen; ik ken haar oppervlakkig van op Facebook en ik ben echt benieuwd hoe ze schrijft. Ze zette ook het zebrapad van Spijkenisse op de kaart!

Lezer 8: 1958Wilma, 61 jaar
    Heel graag doe ik aan deze leesclub mee, omdat ik met smart op dit derde deel met Jennifer Brugman wachtte. De eerste 2 boeken waren geweldig en ik hoop dat dit deel mij weer omver blaast.

Lezer 9: Wilma van Klompenburg, 39 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub mee doe omdat ik de andere 2 boeken van Angelique Haak ook heb gelezen. Ik ben benieuwd of deze ook zo goed als die 2 andere.

Lezer 10: Lizzie, 31 jaar
    De eerste twee thrillers van Angelique vond ik super. Ik ben dan ook heel benieuwd naar haar derde boek.

Lezer 11: Sabrina, 33 jaar
    Benieuwd naar dit verhaal… De korte tekst laat nog niet veel los.

Lezer 12: foxlake, 66 jaar
    Graag wil ik weer meedoen met deze leesclub.
    Zowel  Een nieuw begin als Uitgeschakeld van Angelique Haak heb ik met erg veel plezier gelezen en ik ben dus ook zeer benieuwd naar dit boek.

Lezer 13: Anneliesedewaal, 48 jaar
    Ik zou het boek heel graag willen lezen, ben erg benieuwd naar het boek.

Lezer 14: SJMSchrijft, 35 jaar
    Eerder las ik van deze auteur  Een nieuw begin  en dit debuut had mij al enorm verrast. Daarnaast is recenseren mijn passie en een uit de hand aan het lopen hobby. Ik lees dan ook echt alles wat los en vast zit. Thrillers is een van mijn favoriete genres.

Lezer 15: marijke van der hoek, 70 jaar
    Graag geef ik me op voor de leesclub:  De zwarte ziel! Er zijn zoveel positieve reacties gekomen oa op Facebook .., dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar dit boek en deze vrouwelijke auteur!!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-dertigste boek dat door de leesclub is gelezen is  Zwarte ziel, geschreven door  Angelique Haak, uitgegeven en beschikbaar gesteld door  De Crime Compagnie.

Leesclub  Zwarte ziel  is de 130ste  leesclub zoals je hierboven al hebt kunnen lezen. Normaal schenken we daar niet zoveel aandacht aan maar wel als je Angelique Haak heet en je met je derde thriller ook weer de  HALL of FAME  weet binnen te dringen. Het lukt haar al met haar debuut Een nieuw begin (4), daarna volgde Uitgeschakeld (25) en nu dus met Zwarte ziel  (8). Duidelijk een dikke proficiat waard!

En ervaringsdeskundige  sunnie031  had er wel weer zin in: ‘Ik heb de voorgaande boeken van haar ook gelezen en daar heb ik enorm van genoten. Benieuwd of Jennifer zich verder ontwikkelt en of Ricardo ook weer van de partij zal zijn’. En dit gold ook voor  Bianca0602: ‘Ik heb vanaf haar thrillerdebuut  Een nieuw begin  mogen meelezen met de ThrillZone leesclubs die zowel voor haar debuut als voor haar tweede boek  Uitgeschakeld  waren georganiseerd. In beide boeken speelt rechercheur Jennifer Brugman de hoofdrol. Beide boeken kregen van mij 5 sterren en ik ben zeer benieuwd of Angelique Haak haar niveau hoog kan houden met Zwarte ziel’.  En Lizzie: ‘De eerste twee thrillers van Angelique vond ik super. Ik ben dan ook heel benieuwd naar haar derde boek’. En Wilma1958 en foxlake en SJMSchrijft en….

Wellicht zijn de beoordelingen dan ook wel weer voorspelbaar maar dat wordt nooit saai dus we gaan kijken….

‘De vertellersvorm is een hele goede keuze voor een thriller. Zo draait het misschien niet alleen om Jennifer, maar zo kan de lezer ook de gebeurtenissen van de overige betrokken personages proeven’, aldus  SJMSchrijft  in haar conclusie. Ook  Kaatje  liet een duidelijk positief verhaal achter: ‘De plot wordt netjes opgebouwd en alhoewel het voor mij niet echt als een verrassing kwam, is het een genot om te lezen. Zwarte ziel  is zeer zeker een boeiend verhaal, extra aangrijpend omdat het hier over kinderen gaat, en is moeilijk aan de kant te leggen’. Tenslotte vindt  Alex Van Damme  er nog een boodschap in die voor iedereen kan gelden: ‘Dit boek is een derde deel waardoor het karakter van Jennifer vastligt, dit is eigenlijk heel goed uitgewerkt; haar onzekerheden en twijfels zorgen er ook voor dat ze fouten maakt. Haar verleden maakt dat ze twijfelt aan haar nieuwe relatie. De andere karakters blijven zo wat op de vlakte. Mijn favoriete personage is Evie, de paragnost. Ze is een jonge vrouw, ook met de nodige twijfels aan zichzelf. De gesprekken die ze voert wanneer ze alleen is zijn vaak hilarisch en anderzijds ook confronterend. Willen we niet allemaal iemand waarmee we conversaties kunnen voeren die ons tegelijkertijd gelijk geeft en advies geeft?’

Hiermee is wel duidelijk geworden dat er nog veel meer waardevols over  Zwarte ziel  en de auteur staat geschreven, dus lees met ons mee….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Kaatje:
    Een mooie cover waarop een wegrennende vrouw te zien is. In het water een afspiegeling van haar: haar zwarte ziel? Verder de mysterieuze achtergrond en de titel in het zwarte stuk, geeft het geheel een duister tintje. De auteur Angelique Haak ‘ken’ ik al van haar eerdere twee boeken ( die overigens erg goed zijn).
    Mijn verwachting van Zwarte ziel  is dat het een spannende thriller zal zijn met een aantal verrassende wendingen en gebeurtenissen.

Citaat sanhan:
    Ik vind de cover mooi, mooie kleuren, de mist in het bos maakt het mysterieus, maar ook de vrouw die wegloopt is mysterieus, waar loopt ze van weg, of naartoe? Ik las de vorige boeken van Angelique ook en vond ze heel goed. Dit is een tot nu toe een reeks die nog lang mag doorgaan. Ik verwacht van deze dezelfde soort spanning. Ik ben ook benieuwd hoe het met Jennifer gaat.

Citaat 1958wilma:
    De cover, waar ik alleen de voorkant van zie vanwege de ePub, doet duister aan. De kleuren zijn onheilspellend, een beetje sober, donker, duister. Dat past goed bij de titel. Haar vorige 2 boeken met Jennifer in de hoofdrol hebben me aangename leesuren gegeven. Ik vind haar een fijne schrijfster. Ik verwacht opnieuw een spannend verhaal en Jennifer nog beter te leren kennen.

Citaat Alex Van Damme:
    Een vrouw staat op een been op een oever. Ze heeft lang haar en draagt een regenjas. Haar silhouet wordt weerspiegeld in het water. De achtergrond is wat ik noem groen-sepia. De bomen worden ook weerspiegeld. De woorden ‘Zwarte Ziel’ staan in het wit geschreven op de cover. Dit geeft de indruk dat het verhaal mysterieus zal zijn.
    Ik vraag me ook af of het meisje op een been staat of maar een been heeft.
    Ik ken de auteur niet als auteur, ik heb haar wel via sociale media wat leren kennen. Ze werd geboren in Rotterdam wat ik een prachtige stad vind. Ik ben benieuwd naar haar schrijfstijl. Ik verwacht een donker verhaal, met veel mystiek. Ik ben altijd benieuwd naar paragnosten en hun bijdrage aan een verhaal. De rechercheur is een vrouw, dus dat kan al niet misgaan.

Citaat foxlake:
    De cover is mysterieus, roept verwachtingen op.
    De twee andere boeken van Angelique heb ik verslonden dus de verwachting is nu weer hoog. Van het boek hoop en verwacht ik heel veel. Ook hoop ik dat het weer zo spannend is dat ik het moeilijk weg kan leggen.

Citaat SJMSchrijft:
    Ik kan alvast melden dat ik de voorkant heel mooi vind zo met de dame in spiegelbeeld. Over de achterflap kan ik (nog) niets zeggen, ik kom erop terug als ik het boek heb ontvangen.
    Ik heb van Angelique  Een nieuw begin  gelezen. Ik weet dat de auteur altijd vol wendingen (kan) zitten en ook niet haar hand voor forensische zaken omdraait. Benieuwd hoe dit zich zal ontplooien. In principe ga ik altijd zonder echte verwachtingen een boek in, want dat kan teleurstellingen opleveren. Natuurlijk verwacht ik wel dat als het om een thriller gaat, dat het dan tenminste spannend is en dat het verhaal de lezer vast kan blijven houden.

Citaat Anneliese de Waal:
    Ik vind de cover erg mooi, de kleur is ookmerg aantrekkelijk, dat je boek graag wil gaan lezen. Lijkt me een spannend boek om te lezen, ben heel erg benieuwd naar het boek.
    Begin nu met lezen. Ik verwacht een spannend verhaal, met een mooie ontknoping.

Citaat marijke van der hoek:
    De cover vind ik geheimzinnig, waarvoor rent deze vrouw weg? Is het haar zwarte ziel of ?? Zijn het 2 lagen in haar persoonlijkheid. Ze wordt weerspiegeld in het water… je ziet ook niet duidelijk wie ze is …. tot nu toe een thrillerwaardige cover..
    Of ik Angelique Haak ken? Nee, maar ze heeft zulke goede en lovende recensies, dat ik veel van haar verwacht. Van het boek verwacht ik veel spannende uren leesplezier en een onbedwingbare dwang tot: lezen, lezen, ik wil weten hoe het afloopt!!!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Lizzie:
    Dit zijn een paar zaken die ik tijdens het lezen genoteerd heb: Om deze moest ik enorm lachen: pag. 36: Ik ben geen Helen Grace die na alle ellende als een feniks uit de as herrijst en gewoon doorgaat alsof er nooit iets is gebeurd. (Persoonlijk meer fan van Jennifer of van Helen.
    Pag. 70: Ze ging nooit voor langere tijd van huis zonder een boek. Met haar vingers ging ze langs de ruggen van de kaften, zoveel titels die ze wegens tijdgebrek nog steeds niet gelezen had… (heel herkenbaar).
    Het woord kolenschoppen kende ik niet.

Citaat maria:
    Leest als een trein!

Citaat MarianneIL:
    Gisteren begonnen in dit boek. Ik had eerst Uitgeschakeld “even” gelezen.
    Ik ben nu ongeveer op een derde en ben blij dat ik de voorgaande twee boeken gelezen heb (Een nieuw begin twee jaar geleden al gelezen). Maakt toch een aantal dingen begrijpelijker dan wanneer je bepaalde achtergronden niet ken.
    Het boek leest als een trein (en daarin heb ik net dus een tijd gelezen). Nog geen opmerkelijke zaken die ik hier wil melden. Ik herkende het “nooit van huis zonder een boek”, en dan dus altijd een e-reader. Lekker licht.

Citaat Bianca0602:
    Ik ben niet echt opmerkelijke zinnen tegengekomen die ik wil vermelden. Nee, de verhaallijn verloopt heel anders ineens. Niet zoals te verwachten valt. Het blijft me vasthouden in het verhaal. Ik ben geen fouten tegengekomen volgens mij.
    Wel valt op dat alles in elkaar overloopt, er is geen echt onderscheid tussen de verschillende tijden/plaatsen maar dat zal zijn omdat ik een ePub op mijn telefoon lees. Ik neem aan dat dit in het boek wel is.

Citaat sunnie031:
    Ik was met vakantie toen het ePub binnen kwam, gelukkig maar, want hierdoor kon ik deze op mijn telefoon zetten. Ik heb weinig gelezen tijdens de vakantie, maar kon wel steeds tussendoor lezen.
    Met dat ik begon, wilde ik weer verder en verder gaan lezen. Het was zeer prettig te lezen dat Ricardo en Jennifer weer direct samen terugkwamen.
    Thuisgekomen direct het boek op de reader gezet en zodra het lukte ben ik verder gegaan met lezen en wow…. Ik moest en zou direct doorlezen om te weten hoe het verder ging verlopen.
    Evie had direct mijn belangstelling en ook zij onderging een verandering in positieve zin. Prachtig hoe alles in elkaar overliep.

Citaat Sabrina:
    Het is misschien geen opmerkelijk citaat, maar wel héél herkenbaar. “Ze ging nooit voor langere tijd van huis zonder een boek. Met haar vingers ging ze langs de ruggen van de kaften, zoveel titels die ze wegens tijdgebrek nog steeds niet gelezen had”. De verhaallijn liep niet zoals verwacht. Toen ik dacht dat het einde van de plot was, dan ging het verder. Leuk!

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Ik ben nu bijna halverwege het boek.
    Het is een boek dat past bij de schrijfstijl van Angelique Haak. Het is in dezelfde stijl geschreven als haar andere boeken. Ik heb de andere recensies ook gelezen maar bij mij staat op de bladzijde toch gewoon huis i.p.v. huiz.
    Ook herkenbaar om niet van huis te gaan zonder een boek als je een paar dagen weg gaat.
    Ik heb mij tot nu toe niet aan bepaalde citaten gestoord.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert.  Zwarte ziel  is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als  130ste  leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van  8,91  dat ruim voldoende is voor een mooie plaats plaats in de HALL of FAME, en natuurlijk ook is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor  Zwarte ziel  van  Angelique Haak  geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,82
    2. Plot: 8,93
    3. Leesplezier: 9,07
    4. Schrijfstijl: 9,00
    5. Originaliteit: 8,73
    6. Psychologie: 8,90

Gemiddelde puntenwaardering: 8,91

Wat vindt Angelique Haak van deze leesclub?

Alweer de derde keer in de leesclub van ThrillZone. Het gaat zeker nog niet wennen, want wat is (en blijft!) het spannend als je boek door een groep van vijftien mensen bekeken, gelezen en geanalyseerd wordt.

Allereerst wil ik kwijt dat ik het een leuke groep vond. Jullie hebben me behoorlijk wat vragen gesteld en er was een fijne interactie. Super dat er zoveel mensen waren die de eerdere boeken uit de serie ook gelezen hadden en sommigen van jullie zelfs al in eerdere leesclubs van die boeken zaten. Bedankt voor jullie tijd, feedback en enthousiasme!

Voor mij was het een uitdaging een paragnoste in het verhaal te verwerken. Het schrijven van deze stukken ging me makkelijk af omdat ik goed in de huid van Evie kon kruipen, maar daarna kwam toch de twijfel… Zouden mensen haar wel geloofwaardig vinden?

Het allermooiste compliment vanuit deze leesclub vind ik dus absoluut dat jullie Evie zo’n leuk personage vonden en dat het verhaal meerdere keren geloofwaardig, realistisch en aangrijpend genoemd is. Ontzettend blij mee!!!

ThrillZone/Cees, dank voor de deelname aan deze leesclub die met zoveel zorg en toewijding georganiseerd wordt. Het was weer een feestje om mee te doen!

Getekend:  Angelique Haak.

Een impressie van de antwoorden die  Angelique Haak  gaf op lezersvragen:

Lizzie vraagt:
    Dag Angelique. Wat zijn we weer aan het genieten van  Zwarte ziel.
    Mijn vraag aan jou, hoe kom je erbij om het paranormale in dit boek te betrekken?
    Geloof je hier zelf in? Groetjes.

Angelique Haak antwoordt:
    Hoi Lizzie, wat fijn dat je geniet van  Zwarte ziel, dat vind ik natuurlijk super!
    Over het paranormale: als er iemand op deze aardbol nuchter is, dan ben ik het wel. Ik kon me dus ook heerlijk uitleven in de scepsis van bepaalde personen in het boek, hahaha. Maar, aan de andere kant, soms gebeuren er dingen in het leven die simpelweg niet te verklaren zijn, en dat vind ik wel erg interessant. Dus ik kan niet zeggen dat ik er niet in geloof, maar iemand moet wel heel hard zijn best doen om me te overtuigen.
    Groetjes, Angelique

Alex Van Damme vraagt:
    Hey Angelique. Ik vond je boek goed. Ik had ook die vraag over het paranormale, maar het is wel een thema dat meer voorkomt in Nederland dan bij ons. Ik denk dat de Vlaming daar te argwanend in is.

Fijn dat je het boek goed vond, Alex. Ik had toch even wat schrik omdat ik las dat je andere verwachtingen had… Grappig dat je zegt dat het paranormale in Nederland meer voorkomt. Ik weet niet of je in boeken bedoelt, of bij de politie, maar over dat laatste kan ik je zeggen dat dat totaal niet het geval is. Ik was een poosje geleden bij een lezing van een forensisch rechercheur die tevens thrillerauteur is en zij vertelde mij dat politiemensen zeer sceptisch staan tegenover paragnosten. Jaren geleden was er in Nederland een programma op tv met paragnosten die de politie gingen bijstaan bij onopgeloste zaken, het zesde zintuig heette dat. Zij vertelde mij dat dat programma binnen het politie-apparaat grappend het zesde
    onzintuig genoemd werd. Dus dat zegt genoeg denk ik…
    Groetjes, Angelique

Kaatje vraagt:
    Hoi Angelique,
    Allereerst: wat heb je een heerlijke thriller geschreven.
    Mijn vraag is: je hebt de eerste versie van je manuscript ingeleverd bij de uitgeverij. Wat gebeurt er daarna? Word je bijvoorbeeld ‘geholpen’ om bijvoorbeeld je verhaal helemaal om te gooien, of andere personen op te voeren? Of iets op schrijfgebied? Benieuwd, groetjes Karin (Kaatje).

Dank je voor je compliment, Kaatje!! Blije auteur hier.
    Toen ik de eerste versie van  Zwarte ziel  had ingeleverd, was mijn uitgeefster direct heel enthousiast. Er is daarna nog een proeflezer geweest die hier en daar wat opmerkingen heeft gemaakt/ wat foutjes eruit gehaald heeft. In het redactieproces dat volgde zijn er nog wel wat passages gesneuveld die de redacteur te ‘langdradig’ vond, ouch (het aandeel van team Meijboom was oorspronkelijk uitgebreider). Maar de algehele verhaallijn is dus niet omgegooid of gewijzigd. Wel hadden we wat discussie over een laatste hoofdstuk dat dan wel/dan niet moest blijven. Uiteindelijk hebben we hier een compromis in gesloten.
    Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt. Groetjes, Angelique

Voor alle vragen aan en antwoorden van  Angelique Haak, klik hier

Citaat 1958wilma:
    Ja, de karakters evolueren wel, vooral Jennifer laat steeds meer van zichzelf zien, maar ook Evie laat al snel zien wie ze is. Evie is mijn favoriet. Ze doet niet geheimzinnig over haar gave en is eerlijk over zichzelf. Hoop dat Jennifer voldoende vertrouwen in zichzelf krijgt in hopelijk nog een volgend deel. Ja, het is rauw en eerlijk, met echte menselijke emoties. Mooie vloeiende zinnen die echt van deze tijd zijn.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Lizzie:
    Het plot zit goed in elkaar. Alle gebeurtenissen volgen elkaar goed op. Goede opbouw van het plot, alle gebeurtenissen volgen elkaar goed op, de spanningsboog zit goed. Goed gedaan. Nee, ik had het einde niet zien aankomen, ik was er zelf wat door aangedaan. Ben na het lezen nog een paar dagen bezig geweest met het boek.
    Wat een goed tekenen is. Ben ik akkoord met bepaalde beslissingen die op het eind gebeuren? Nee, maar dat hoeft ook niet. Het boek heeft zeker en vast constant mijn volledige aandacht gehad!!! Kon het niet wegleggen.
    Beoordeling: 9,67

Citaat SJMSchrijft:
    Er wordt steeds meer duidelijk over de personages terwijl het verhaal vordert. Er is een stijgende lijn, karakterschepping en persoonlijke groei van alle personages. Hands down Evie is mijn favoriet, omdat zij echt een bijzonder persoon is. Ze vraagt het zichzelf op een gegeven moment ook af waarom zij mensen op die manier kan lezen, waarom zij dit bijzondere zintuig heeft. Ze is eerlijk en wind er geen doekjes om als het om haar gave gaat.De tweeling zou ik veranderen, zeker weten. Haze en Silver verdienen een beter thuis, een liefdevol huis. Geen verrassing dat Haze zo getraumatiseerd is.
    De vertellersvorm is een hele goede keuze voor een thriller. Zo draait het misschien niet alleen om Jennifer, maar zo kan de lezer ook de gebeurtenissen van de overige betrokken personages proeven. Het had ook vanuit de ik- vorm gekund, maar dan zijn ze eigenlijk allemaal hoofdpersonage. Nu draait het uiteindelijk toch wel om Jennifer. Er is een goede balans tussen emotie en geloofwaardigheid.
    Beoordeling: 9,17

Citaat Kaatje:
    De plot wordt netjes opgebouwd en alhoewel het voor mij niet echt als een verrassing kwam, is het een genot om te lezen.  Zwarte ziel  is zeer zeker een boeiend verhaal, extra aangrijpend omdat het hier over kinderen gaat, en is moeilijk aan de kant te leggen. De toevoeging van de paragnost Evie Smit geeft een extra dimensie aan het verhaal.
    De schrijfstijl van  Angelique Haak  is no nonsens en to the point, geen moeilijke woorden en dus makkelijk te volgen. Een vloeiend geheel waardoor je het boek snel uitleest.
    Het boek zou ik typeren als een aangrijpende thriller. Het boek is niet echt uniek in de zin van een moord op een kindje en het politieonderzoek maar heeft iets extra’s door de toevoeging van Evie. Het speelt zich af in Rotterdam en dat is voor veel mensen herkenbaar.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Alex Van Damme:
    Dit boek is een derde deel waardoor het karakter van Jennifer vastligt, dit is eigenlijk heel goed uitgewerkt; haar onzekerheden en twijfels zorgen er ook voor dat ze fouten maakt. Haar verleden maakt dat ze twijfelt aan haar nieuwe relatie. De andere karakters blijven zo wat op de vlakte. Mijn favoriete personage is Evie, de paragnost. Ze is een jonge vrouw, ook met de nodige twijfels aan zichzelf. De gesprekken die ze voert wanneer ze alleen is zijn vaak hilarisch en anderzijds ook confronterend. Willen we niet allemaal iemand waarmee we conversaties kunnen voeren die ons tegelijkertijd gelijk geeft en advies geeft? Ricardo mag van mij wat meer naar de voorgrond treden. Het is een vlotte, vlugge thriller die zonder veel nonsens en uitweidingen geschreven is. Dit past wel bij dit verhaal. De schrijfstijl is inderdaad eerder staccato, plotwending na plotwendng.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Bianca0602:
    Het plot zit heel goed in elkaar. Het is tot het eind onduidelijk hoe het zal eindigen. Het plot verandert meerdere malen in het verhaal. Telkens had ik het idee dat ik wist hoe en wat om even later weer te twijfelen. Tot het einde toe heel goed uitgewerkt. Nee, dit einde had ik niet verwacht. Ja,  Zwarte ziel  is een heel goed verhaal dat telkens mijn aandacht wist vast te houden. Ik wilde het boek niet wegleggen. De schrijfstijl is heel prettig en er zijn geen lange, ongemakkelijk lezende zinnen. Geen moeilijke woorden en daardoor juist leest het boek snel.
    Beoordeling: 9,83

Citaat marijke van der hoek:
    Jennifer komt in het begin niet op voor zichzelf naar Ricardo toe… zij wil ruimte voor zichzelf… op een gegeven ogenblijk zegt ze dat… dat vind ik wel ‘stoer’ In het begin is Jennifer ook wantrouwend naar Evie, wat moet ze er mee. Bovendien krijgt ze ook uitspraken over haar zelf van Evie, waar ze niet om heeft gevraagd! Gelukkig ontwikkelt ze zich positief, vertrouwt ze Evie, doet ze er wat mee!
    Evie vind ik ook een prachtig karakter. Wat sterk dat ze haar gave niet onder stoelen of banken steekt en er wat mee doet… Ze moet misschien alleen nog beter voor haar geaardheid uit durven komen. Maar ze is wel zo sterk dat ze Jennifer ongevraagd op het juiste spoor zet… Waarbij de gevolgen net helemaal voor haar rekening zijn!
    De thriller speelt zich in enkele dagen af, volgens de titels boven de delen. Het is een vlot geschreven roman, leest als een trein, gebeurtenissen volgen elkaar razend snel op… Soms moet je even alles voor jezelf weer op een rij zetten, want de wendingen komen onverwacht… je ziet ze niet aankomen.. Bij deze snelle manier van schrijven past m.i. ook die snelle plotwending, steeds opnieuw!
    Beoordeling: 9,00

Citaat Wilma van Klompenburg:
    Het plot is erg goed net zoals de andere boeken van Angelique. Plot is goed opgebouwd. Als je denkt dat het verhaal zo zal gaan komt er weer een andere wending in het verhaal.
    En leuk om aan het eind een terugblik te krijgen na de andere boeken. Het einde was toch heel anders dan verwacht door de verrassende wending in het verhaal
    Ja zeker, gisterochtend was ik nog halverwege het boek, maar gisteren verder in een ruk uitgelezen. Het is begrijpelijk geschreven en er zit duidelijk verhaallijn in.
    Beoordeling: 10,00

Citaat sunnie031:
    De karakters evolueren zeker gaandeweg het verhaal. Jennifer die steeds meer voor zichzelf opkomt en Evie die zichzelf aanpakt om te kunnen helpen bij deze case. Mijn voorkeur gaat toch uit naar Evie, daar zij zich enorm inzet voor de tweeling en ondertussen ook bezig is met Jennifer en gaandeweg lees je ook hoe zij heel met haarzelf en haar gave omgaat.
    Ik zou niet wat aan de personages willen veranderen. Hoewel het me zeer heeft gedaan hoe er met de tweeling om werd gegaan door de ouders. Vreselijk! De schrijfstijl past prima bij het verhaal, heerlijk vlot en makkelijk leesbaar. Ook zie je tijdens het lezen alles voor je, tot de gruwels toe.
    Ik zal zeker de boeken van haar blijven lezen, want ik ben gaan houden van Jennifer en Ricardo en ben toch benieuwd hoe zij samen verder gaan in Portugal.
    Beoordeling: 8,67

Citaat foxlake:
    Erg goed plot maar voor mij totaal onverwacht. De structuur van het plot is prima met een hele goede spanning erin. Het einde had ik totaal niet aan zien komen. Ja, ik kon het bijna niet wegleggen. Het heeft mij ook een paar uurtjes slaap gekost. Heel prettige schrijfstijl en begrijpelijk geschreven. Realistisch met regelmatig toch wel een traantje.
    Beoordeling: 8,58

Citaat MarianneIL
    Ja, ik vind de karakters wel evolueren, Jennifer leert zichzelf steeds beter kennen en komt voor zichzelf op. Dit geldt ook voor Evie (en ik hoop haar in een volgend boek beter te leren kennen. En ook Jochem, helemaal weggezakt in zelfmedelijden door de gebeurtenissen in het vorige deel, vindt zichzelf terug. Ja, Evie spreekt me het meeste aan. Als helderziende staat ze eigenlijk ver van me af, maar het is echt een toffe meid (en stoer op haar motor). Wat ik erg goed vind aan de boeken van Angelique is dat het hele verhaal zich binnen een paar dagen afspeelt.
    Beoordeling: 9,63

Citaat sanhan:
    Wat was me dat, het ene na het andere werd in een hoog tempo afgevuurd. Ik zag het in de verste verte niet aankomen. Vraag me nu wel af of er nog een vervolg kan komen of niet (hoop stiekem van wel) Het plot maakte wel alles goed van wat overbleef aan vragen uit vorige boeken. Fijn dat dat niet vergeten werd.
    Angelique heeft een fijne schrijfstijl en weet de aandacht de hele tijd vast te houden. Normaal zou ik het boek veel sneller hebben uitgelezen, maar ik heb het enorm druk gehad, toch bleef ik de hele tijd zin hebben om het boek te nemen en verder te lezen, enkele pagina’s per keer. Typerend is de spanning, die langzaam opgebouwd wordt, met hier een daar een vleugje humor. Ik ben fan!
    Beoordeling: 9,00

Citaat Sabrina:
    Ik vind dat vooral Jennifer meer van zichzelf laat zien. Maar ook Evie. Eigenlijk is Evie mijn favoriet, ze windt er geen doekjes om en is eerlijk. Ik zou niemand veranderen.
    De schrijfstijl past zeker bij het verhaal. Eerlijk. Mooie zinnen, leuk om te lezen! Beeldend en geloofwaardig. Zeker en vast ga ik de eerdere en volgedne boeken van  Angelique Haak  lezen!
    Beoordeling: 9,42

Citaat Anneliese de Waal:
    Een goed plot, ik vond het tot het eind van het boek spannend, het plot zat goed in elkaar. Ik vind het echt een goedew thriller tot het einde denk je het plot te weten, maar het is toch anders dan je verwacht, vond het plot er goed uitgewerkt. Je denkt tijdens het lezen verschillende plots, maar ik had het einde niet zien aankomen. Daarom vind ik het ook een erg goed boek, je moet tot het einde geboeid blijven.
    Zeker vond ik het een boeiend verhaal, ik heb het boek met heel veel plezier gelezen, ik had moeite om het weg te leggen. Echt een aanrader om te lezen. Het boek heeft steeds mijn volle aandacht vast kunnen houden.
    Beoordeling: 9,33

Citaat maria:
    Jennifer is minder naïef ten opzichte van haar oppasser geworden en neemt uiteindelijk de tips van Evie ter harte. Jochem komt uit zijn depressie. Evie is nog menselijker geworden vooral aan het eind met haar dilemma en open over zichzelf en snapt de scepsis ook. Ricardo die zo in het ongewisse wordt gelaten en zijn scepsis tegen Evie is mijn favoriet.
    Ik had wel graag meer geweten over de twee meisjes die de afschuwelijke ontdekking deden. Ja, makkelijke schrijfstijl, helder vooral vanuit de beleving van Jennifer geschreven. Je probeert wel achter de werkelijke dader te komen en telkens kom je weer een beetje verder. Beetje filmische schrijfstijl, wel meeslepend vooral de onmacht als de verhoren niet lukken en staccato geschreven.
    Beoordeling: 7,17

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 146

Weer een mooie samenvatting zo. Gefeliciteerd met je plaats in de leesclub Hall of Fame Angelique! Ik heb genoten van deze leesclub.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 299

Mooi verslag, Cees!

Angelique Haak
    Bijdrager
    Post count: 48

Weer een mooie samenvatting zo. Gefeliciteerd met je plaats in de leesclub Hall of Fame Angelique! Ik heb genoten van deze leesclub.

Ik vond het ook erg leuk, Sunnie031. En met een mooi eindresultaat, blij mee!

Groetjes,
    Angelique

marijke van der hoek
    Bijdrager
    Post count: 14

Hallo Cees
    Wat een mooi verslag heb je van deze hele leesclub reacties gemaakt. Wat een werk. Maar wel mooi om te lezen.Wie weet komen we elkaar nog eens in een leesclub tegen

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 143

Je hebt er weer veel werk van gemaakt Cees. Mooi verslag van een spannende thriller 👍

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.