Home Forums Leesclub 166: Zonder genade Verslag leesclub Zonder genade van Johan Andersen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #28656 |

Leesclub 166, Zonder genade – Johan Andersen

Inleiding

Het verhaal: Zonder genade

Op een ochtend in september worden Neli Panka, hoofdinspecteur bij de Amsterdamse recherche, en ex-commando Eugene Hamer bij een bizarre moord geroepen. Er zijn zes doden gevonden op een industrieterrein in Zaandam. Is het een afrekening in het criminele milieu? Een rituele moord?

Kort daarna ontploft er een autobom op de Dam. De aanslag wordt geclaimd door een groepering die zich De Discipelen van De Brandende Dageraad noemt. Hun doel: wraak nemen op Nederland.

Hamer en Panka gaan samen op jacht naar het brein achter de moorden en de aanslag: De Jakhals. Niemand weet wie hij is, maar hij wordt gezien als de gevaarlijkste terrorist van Europa. Zijn ware motieven zijn duister, maar zijn boodschap is duidelijk: pak me, voordat de volgende bom afgaat…

De schrijver: Johan Andersen

Johan Andersen is een Nederlandse uitgever en schrijver. Dodenstoel is zijn eerste thriller en had veel succes. Zonder genade is zijn tweede Hamer & Panka thriller. Andersen woont met zijn vrouw en kinderen in Zaandam.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 55 jaar
    Na de recensie gelezen te hebben over Dodenstoel, zijn thrillerdebuut, vroeg ik me af waarom ik die niet had gelezen. Zonder genade is dus een uitgelezen kans om deze auteur te leren kennen en tevens ook Panka en Hamer. Een verhaal met een groepering en een ex-commanndo dat roept bij mij altijd een bepaalde “harde” actie op en dat zou ik graag terugvinden in deze thriller.

Lezer 2: ChantalH, 51 jaar
    Ik ben wel weer eens toe aan een onvervalste actiethriller, na een non-fictie boek een een roman. Ik heb genoten van zijn vorige boek, Dodenstoel. Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de nieuwe zaak van Hamer en Panka.

Lezer 3: dikkiedik, 62 jaar
    Jaaa, ik wil wel eens weer meedoen met een leesclub bij ThrillZone. Ik lees veel en ook graag thrillers. Dodenstoel vond ik een goed boek dus nu ben ik nieuwsgierig naar het tweede boek van deze auteur.

Lezer 4: maria, 58 jaar
    Zonder genade…dus zonder genade ga je dood, ontploft er een bom dus coûte que coûte zal er wat gebeuren. Je kan dus weinig doen om hem tegen te houden dan te zorgen dat je hem vindt. Doodeng zo’n idioot. Geen scrupules. De naam Jakhals zegt al genoeg. . Wat een angst voor Hamer en Parka om te zorgen dat ze hem op tijd vinden. Het eerste boek van Johan Andersen was volgens de recensies succesvol dus verwacht je dat van deze door iemand die literatuurwetenschap heeft gestudeerd ook…Opvallend alleen de voorkant van het boek toont een man die omlaag kijkt en daardoor eerder berouw lijkt te tonen…

Lezer 5: Wilma, 57 jaar
    Dodenstoel was een heerlijk spannend puzzelboek en ik keek vanaf toen al uit naar een nieuw boek met Eugene Hamer. Wat wel grappig is in het boek Dodenstoel ging het om Jack the Ripper als ‘voorbeeld’ en hier om de jakhals als ‘voorbeeld’. Ik ben heel benieuwd hoe en of Johan Andersen zich verder ontwikkeld heeft en hoe spannend deze dus is.

Lezer 6: Jacobaan, 57 jaar
    Het verhaal van Zonder genade intrigeert me opnieuw. De moorden, aanslagen, het motief …… wie zit of zitten hierachter. Is het een terroristische aanslag of is het één of andere gek. Hamer en Panka gaan weer samen op jacht op hun eigenwijze manier. Ben erg benieuwd naar het verhaal. De cover is intrigerend en triggert me.

Lezer 7: roodkapje, 57 jaar
    Ik doe graag mee aan de leesclub Zonder genade. Ik heb Dodenstoel ook gelezen en heb daarvan genoten. Wel benieuwd hoe de tweede Hamer & Panka thriller is. Zou deze net zo spannend zijn? Wordt het een race tegen de klok voor Hamer & Panka? Zijn Hamer & Panka ‘gegroeid’ sinds Dodenstoel? En is het plot dit keer ook zo complex met veel karakters?

Lezer 8: Omaatjuh, 61 jaar
    Meedoen aan een leesclub stimuleert mij om meer te lezen. Bovendien lijkt dit boek mij heel spannend.

Lezer 9: Lizzie, 32 jaar
    Na het eerste boek gelezen te hebben met veel plezier, heel benieuwd naar het tweede boek van deze schrijver.

Lezer 10: Sabrina, 33 jaar
    Het ziet er een heel spannend boek uit. Heel mooie cover!

Lezer 11: foxlake, 67 jaar
    Ook voor deze leesclub schrijf ik mij graag in. Wederom voor mij een onbekende Nederlandse schrijver maar als deze schrijver net zo bevalt als Igor Znidarsic dan ben ik in de zevende hemel.

Lezer 12: marcel, 58 jaar
    De inhoud van het boek spreekt me aan en het is een voor mij onbekende schrijver dus ik doe graag mee.

Lezer 13: Renneke Bogerd, 58 jaar
    De dodenstoel van deze schrijver is een geweldig goed boek en het is een eer om zijn volgende boek mee te mogen bespreken te recenseren.

Lezer 14: Tineke Spraakman-Visscher, 62 jaar
    Hallo, ik zou graag deelnemen aan de leesclub Zonder genade. Interessant om een thriller te lezen die zich in eigen land afspeelt en daarbij ook nog eens deels in de woonplaats van de auteur.

Lezer 15: de_Stefs, 38 jaar
    Ik wil graag meedoen aan deze leesclub omdat het boek klinkt als een fijne actiethriller. Dat is mijn favoriete soort thriller. Daarnaast is dit het tweede boek in een serie over Hamer en Panka. Het eerste deel heb ik nog niet gelezen, maar ik ben wel op zoek naar een nieuwe serie waar ik alle boeken van kan gaan verslinden. Ik zou graag via deze leesclub ontdekken of deze serie mijn nieuwe verslaving wordt.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het honderd-zesenzestigste boek dat door de leesclub is gelezen is Zonder genade, geschreven door Johan Andersen, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij HarperCollins Holland.

In 2018 las de leesclub het debuut van Johan Andersen, De dodenstoel en de nasmaak die bleef hangen was positief bij de deelnemers. De redactie streeft natuurlijk naar tevreden deelnemers dus ging er geen urenlang overleg aan vooraf om te kunnen besluiten dat het volgende boek, Zonder genade, ook weer door de leesclub gelezen moest gaan worden.
    En zo geschiedde…

Voor coenraad was het al snel weer duidelijk: ‘Na de recensie gelezen te hebben over Dodenstoel, zijn thrillerdebuut, vroeg ik me af waarom ik die niet had gelezen. Zonder genade is dus een uitgelezen kans om deze auteur te leren kennen en tevens ook Panka en Hamer’. Al lezende kwamen we bij Wilma: Dodenstoel was een heerlijk spannend puzzelboek en ik keek vanaf toen al uit naar een nieuw boek met Eugene Hamer. Wat wel grappig is in het boek Dodenstoel ging het om Jack the Ripper als ‘voorbeeld’ en hier om de jakhals als ‘voorbeeld’. Ik ben heel benieuwd hoe en of Johan Andersen zich verder ontwikkeld heeft en hoe spannend deze dus is’. Voor roodkapje waren er wel veel vragen die om een antwoord vroegen: ‘Ik doe graag mee aan de leesclub Zonder genade. Ik heb Dodenstoel ook gelezen en heb daarvan genoten. Wel benieuwd hoe de tweede Hamer & Panka thriller is. Zou deze net zo spannend zijn? Wordt het een race tegen de klok voor Hamer & Panka? Zijn Hamer & Panka ‘gegroeid’ sinds Dodenstoel? En is het plot dit keer ook zo complex met veel karakters’

Nu maar weer afwachten tot de boeken zijn gelezen en dan door naar de beoordelingen…

Weer terug naar coenraad: ‘In Dodenstoel worden de personages Hamer en Panka geïntroduceerd en het begin van een nieuwe serie is geboren. In Zonder genade merk je dat hun rol verder wordt uitgewerkt en hun “tijdelijke” samenwerking wordt voortgezet. Hoe onwennig ze in het begin tegenover elkaar stonden merk je dat deze samenwerking in Zonder genade een stuk vloeiender is geworden’. Dan weer direct door naar Wilma: ‘Er hoeft niets veranderd te worden, Johan Andersen heeft subtiele veranderingen aan de personages gedaan en daarmee mijn beeld bijgesteld van de personages. Knap gedaan. De schrijfstijl past bij het verhaal, spanning, puzzelen, humor en dat is precies waar het om draait bij observeren, uitvogelen wat er aan de hand is en wie wat is. Snelle actie past niet’. Om uiteindelijk weer te eindigen bij roodkapje: ‘De beschrijvende gedetailleerde stijl past heel goed bij het verhaal. Hierdoor waan je jezelf soms in Amsterdam. Schrijfstijl is gedetailleerd, beschrijvend en vlot. Af en toe een beetje humor’.

Wij zijn nieuwsgierig naar al die andere meningen, jij ook?

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat ChantalH:
    Ik vind de cover wel mooi. Een duister hoofd op een blauwe achtergrond. Dit geeft voor mij meteen de indruk van een keiharde actiethriller. Die verwacht ik namelijk ook. Het vorige boek van Johan Andersen was een echte actiethriller. Hij was vlot en vol spanning geschreven. Dat verwacht ik dit keer ook weer.

Citaat Jacobaan:
    Ik heb zijn eerste thriller met de titel Dodenstoel gelezen en was aangenaam positief verrast zeker door zijn geloofwaardig, beeldende en mysterieuze schrijfstijl. Ik heb al die tijd uitgekeken naar het vervolg hierop. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.
    Afgaande van mijn ervaring van zijn eerste thriller met de titel Dodenstoel verwacht ik weer een boeiend, meeslepend en mysteries verhaal met verrassende plotwendingen.

Citaat foxlake:
    De cover nodigt mij zeer uit om het boek te gaan lezen. Is de man die hard wegloopt een dader of slachtoffer? Ben benieuwd. De auteur is mij nog niet bekend maar dat trekt mij meestal wel aan. Volgens de reviews moet het eerste boek met Hamer en Panka erg goed zijn. Een spannende thriller hoop ik.

Citaat marcel:
    Een sinister hoofd tegen een blauwe achtergrond. Verder een rennend persoon, loopt hij ergens van weg of ergens naar toe. Voorts zie ik de contouren van Amsterdam, de achterkant bevestigd dat het verhaal zich daar afspeelt. Ik verwacht een thriller met de nodige actie met Hamer en Panka in de hoofdrol, wie dat dan ook mogen zijn. Over de auteur kan ik niks melden want ik heb nog nooit van de schrijver gehoord dus ik laat me verrassen. Op naar pagina 1.

Citaat dikkiedik:
    Als ik naar de cover kijk dan zie ik op de voorkeur het gezicht van een met een klein baardje. Het gezicht is in de schaduw gehuld. Op de achtergrond zie ik een man wegvluchten. Het geheel straalt gevaar en actie uit. Onder de titel staat dat het een Hamer & Panka thriller is, onderdeel van een serie dus maar dat wist ik al. Het gebruik van donkere kleuren maakt het geheel een beetje sinister.
    Ik vond zijn eerste boek echt goed, ben dus heel benieuwd naar dit tweede deel. Kan de auteur zijn niveau handhaven? Ik verwacht een heerlijk spannend boek dat ik het liefst in één ruk uit zou lezen maar ja, er moet ook nog gewerkt worden en manlief + kinderen verwachten ook wat sociaal gedrag van me tijdens het lange weekend!

Citaat Wilma:
    Een duistere man prominent op de cover, ben benieuwd wat dat met het verhaal te doen heeft. De man ‘zonder genade’? Ik heb eerder Dodenstoel gelezen en dat was niet nagelbijtend spannend maar wel spannend genoeg om lekker te lezen en mee te puzzelen.
    Kortom ik verwacht dus een heerlijk spannend boek en weer genoeg te puzzelen en op te lossen. Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met Hamer en Panka, wil wel meer over ze weten.

Citaat Omaatjuh:
    De titel valt op. Het mannengezicht lijkt iemand die niet wil opvallen. De vluchtende persoon moet volgens mij de Jakhals voorstellen. De auteur kende ik nog niet. Dat wil zeggen dat ik er nog niets van heb gelezen. Ik hoop dat het een spannend boek zal zijn die mij blijft boeien.
    Het eerste boek van een nieuwe reeks. Ik ben benieuwd.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat roodkapje:
    Ik ben inmiddels halverwege hoofdstuk 6 en Zonder genade leest lekker vlot. Mij zijn ook dezelfde zinnen opgevallen die Jacobaan aangeeft op pagina 9 en pagina 35. Het is opvallend dat elk deel voorafgegaan wordt door een aantal bladzijden die schuingedrukt zijn en waarboven een jakhals staat.

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    Het boek leest vlot en is een echte actiethriller. Mooi dat er ook de nodige humor in is verwerkt. Het boek begint heel spannend, daarna komt het weer wat in rustiger vaarwater en leren we de hoofdpersonen Hamer en Panka beter kennen. Ik heb het boek inmiddels uit en er zat een hoop spanning in, zowel in het verhaal als in de relatie tussen Hamer en Panka.

Citaat de_Stefs:
    Mij zijn nog geen gekke dingen opgevallen (ben op ca. een kwart). Het leest lekker, de spanning zit er snel in en ook het mysterie (wat gaat er gebeuren en hoe hangt alles samen?). Verder zit er humor in het verhaal. Ik ben echt fan van Neli Panka. Het verhaal ontwikkelt zich goed, voldoende snel. Het is wel veel info, maar voor mij wordt het gedoseerd genoeg gebracht.

Citaat Lizzie:
    Het boek begint weer spannend! Kan niet wachten om vanavond verder te lezen.

Citaat coenraad:
    Ik heb toch maar eerst het eerste deel van Hamer en Panka gelezen. Hier worden de personages Hamer en Panka mooi uiteengezet. Ik ben blij dat ik het gelezen heb, heb niet het idee dat je Zonder genade niet als standalone kan lezen. Maar ik heb wel ervaren dat je hun eigengereide manier van werken beter begrijpt.

Citaat Sabrina:
    Ondertussen al een aantal beeldspraken en humoristische passages tegengekomen. Mooi! Het verhaal bouwt zich mooi en spannend op.

Citaat maria:
    Het eerste hoofdstuk zorgde voor een spanning waardoor ik door wilde lezen. Wie was dat, wat heeft hij gedaan. Dacht eerst aan een bom in een koffer, daarna werd de spanning iets minder.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Zonder genade is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 166ste leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,23  dat helaas niet voldoende is voor een plaats in de HALL of FAME, maar natuurlijk wel is opgenomen in de Gerankte Deelnemerslijst.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Zonder genade van Johan Andersen geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,43
    2. Plot: 8,32
    3. Leesplezier: 8,39
    4. Schrijfstijl: 8,32
    5. Originaliteit: 8,07
    6. Psychologie: 7,86

Gemiddelde puntenwaardering: 8,23

Wat vindt Johan Andersen van deze leesclub?

Niets mogen ontvangen.

Getekend: Johan Andersen.

Een impressie van de antwoorden die Johan Andersen gaf op lezersvragen:

Jacobaan vraagt:
    Hallo Johan, ben net begonnen in je boek en het pakt en boeit me meteen. Ben héél erg benieuwd naar je antwoorden op onderstaande vragen.
    1. Waar is de inspiratie van dit verhaal vandaan gekomen?
    2. Op welke manier heb je je research gedaan en dan met name m.b.t. de Overheids en Veiligheidsdiensten, het Moslim-extremisme en het terrorisme?
    Ga lekker verder met lezen.

Johan Andersen antwoordt:
    1. Het was niet zo zeer inspiratie als wel een wens om dit bepaalde onderwerp te gebruiken. Ik lees nooit thrillers waar terrorisme een rol speelt, terwijl het toch een zeer reële dreiging is en blijft. Ik zat met de vraag in mijn hoofd wat ik zou doen als ik een terrorist was die een aanslag in Nederland wilde plegen. Wat zou mijn doelwit zijn, hoe zou ik dat aanpakken?

2. Er is veel online te vinden, natuurlijk. Er zijn ook talloze boeken geschreven over het onderwerp. Ik heb veel boeken gelezen van mensen die in de geheime diensten hebben gezeten, zoals de CIA, de Mossad, MI5 en MI6. Die boeken geven een heel goed inzicht in hoe het internationale terrorisme wordt bestreden. De zaak van Carlos de Jakhals – de oorspronkelijke dan – is ook heel leerzaam. Maar ik heb vooral veel gehad aan het bestuderen van de vele stromingen binnen de Islam en de achtergrond van de meeste terroristische groeperingen, in combinatie met de politieke situatie in het Midden-Oosten. Terrorisme heeft altijd een politieke achtergrond, het zijn nooit zomaar wat mensen die ergens een bom laten afgaan. Religie is vaak maar een dekmantel voor dieperliggende politieke factoren. Als je dat allemaal goed hebt bestudeerd, dan kun je het verhaal zo zelf verzinnen zonder dat je de mensen van de AIVD hoeft lastig te vallen – die toch niets zeggen. Als je de kranten van de afgelopen jaren goed leest, vind je al een schat aan materiaal dat je kunt gebruiken. Onlangs weer die beelden van terroristen die aan de keukentafel wapens zitten te testen…

roodkapje vraagt:
    Hallo Johan, Ik ben inmiddels bij hoofdstuk 6 en mij is opgevallen dat je vaak naar de Nimrod zaak verwijst. Doe je dit met een bepaalde reden?

De zaak-Nimrod is in veel opzichten bepalend geweest voor de relatie tussen Hamer en Neli, maar ook voor de persoonlijke ontwikkeling van hen beiden, vooral van Neli. Daarom valt de naam zo nu en dan, omdat het voor hen beiden een referentiekader vormt. Ik heb wel geprobeerd er niet TE veel naar te verwijzen, Zonder genade is immers een stand alone. Anderzijds, het is voor lezers wel leuk (vind ik zelf althans…) om door een serie heen de personages van zaak tot zaak te volgen.

De_Stefs vraagt:
    Hallo Johan, ik heb twee vragen over je serie over Hamer en Panka. Maar eerst wil ik zeggen dat ik genoten heb van het lezen van Dodenstoel en (nog meer van) Zonder genade.
    Vraag 1. Je hebt gekozen voor een (helaas) in boeken vrij zeldzaam hoofdpersoon, de donkere vrouw Neli Panka. En ze maakt in Zonder genade ook nog eens een persoonlijke ontwikkeling door die je niet vaak in boeken beschreven ziet. Kun je uitleggen hoe je bij haar personage bent gekomen?

Vraag 2. Het viel me op dat de mannen in het boek vermeld worden door de achternaam te noemen, of de voor- èn achternaam (bijv. Hamer). De vrouwen worden over het algemeen met enkel de voornaam genoemd (bijv. Neli). Dit terwijl de boeken toch gaan over Hamer en Panka. Door dit onderscheid in gebruik komen de mannen sterker over (achternaam is wat harder, voornaam gebruiken komt softer over). Is dit onderscheid met een bepaalde reden gedaan?
    Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Groeten, Steffie

1. In eerste instantie had ik Hamer als hoofdpersoon en wilde daar een vrouwelijke tegenhanger bij. Hamer is nogal stoer en zwijgzaam en ik wilde daar een personage tegenover zeggen dat voor meer dynamiek kon zorgen. En ik wilde dat het een vrouw werd, omdat het met twee mannen wel heel mannelijk zou worden allemaal. Bovendien, er zijn al genoeg mannelijke rechercheurs in het genre. En toen ik eenmaal voor een vrouw had gekozen en over haar karakter aan het nadenken was, kwam ik als vanzelf op haar achtergrond. Ik wilde dat ze het niet makkelijk had gehad en zich omhoog had geknokt binnen de politie. Ik wilde ook niet een typische blanke blonde rechercheur zoals je op tv ziet. Dus zat ik na te denken om haar een multiculturele achtergrond te geven, dus met een gekleurde huid en een gemengde afkomst. Dat zou haar positie binnen de politie, zeker in die functie, nog bijzonderder maken. En het paste wonderwel bij het karakter wat ik nodig had om een goed tegenwicht voor Hamer te vormen.

2. Nee, eigenlijk niet. Grappig dat je het zegt. Bij Hamer is het omdat iedereen hem Hamer noemt, al sinds zijn dagen in het leger. Het is een soort bijnaam geworden. Ik zal het eens teruglezen, kijken of er een patroon inzit. Dank je voor de suggestie!

Voor alle vragen aan en antwoorden van Johan Andersen, klik hier

Citaat ChantalH:
    Je merkt heel goed dat Neli sterk verder ontwikkelt. Melissa wordt ook wat meer uitgewerkt. Hamer blijft Hamer, maar toch leer je hem ook steeds beter kennen. Ik heb in dit geval niet echt een favoriet personage. Ik leef wel heel erg mee met Neli en Hamer, omdat het boek toch veel vanuit hun gezichtspunt wordt geschreven. Het boek is op een vlotte, spannende manier geschreven. De korte hoofdstukken dragen bij aan de vaart van het verhaal. Er zit iets minder actie in dan ik verwacht had. Schrijfstijl is kort en bondig, spannend en redelijk filmisch.
    Beoordeling: 8,50

Citaat de_Stefs:
    Ik vind het plot boeiend en vol actie. Het is een geloofwaardig verhaal. Het plot is een echte pageturner, vol actie. Er gebeurt veel in het verhaal, maar het is niet te veel. Ik had het einde deels zien aankomen. De wijze van plegen van de laatste misdaad (locatie en hulpmiddelen) werd deels weggegeven, toch was de precieze wijze verrassend. Ik vond het zeker een boeiend boek. Het verhaal heeft continu mijn aandacht gehad. Ik stond zelfs op het punt om te laat te gaan slapen, omdat ik nog verder wilde lezen.
    Ik vind de schrijfstijl prettig, maar toch moest je wel alert blijven bij het lezen. Er kwamen namelijk wel redelijk veel personen en organisaties in voor. Realistische actiethriller met geloofwaardige inspecteurs.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Tineke Spraakman-Visscher:
    Ik vind dat vooral Neil zich ontwikkelt. Neli spreekt me het meest aan, een leuke, pittige dame die weet wat ze wil en met leuke humor. Het boek is spannend en geloofwaardig. Harde actie afgewisseld met de nodige humor. De schrijfstijl vind ik spannend en meeslepend.

Citaat Omaatjuh:
    Er werd goed naar de ontknoping toe gewerkt en ik vond het best spannend. Het laatste kwam als een verrassing. Ik vond het geweldig. De eind-verrassing vind ik de kers op de taart. Het verhaal liep lekker vloeiend. Voor mij was het prettig in goede begrijpelijke taal. Vorige week had ik een afspraak bij de huisarts en ik had het boek meegenomen en ze hebben mij twee keer geroepen. Ik zat erg diep in het verhaal.
    Realistisch zeker en spannend. Aangrijpend vond ik het stukje over de Euromast wat jarenlang mijn vertrouwde gezicht was uit het raam.
    Beoordeling: 8,00

Citaat roodkapje:
    Je ziet dat Hamer wat slordiger wordt in zijn anonimiteit en er af en toe overpeinst hoe het zou zijn om een partner te hebben. Ja, soms lijkt het alsof hij gevoelens heeft voor Neli en deze onderdrukt. Neli ontwikkelt zich in haar werk en voelt zich in een tweede huid als zij weer proeft aan de wereld van Hamer. Haar nieuwe uiterlijk en vervoer doet haar goed. Ze wordt nog zelfbewuster en vindt het zelfs leuk om te wisselen, maar stiekum vindt ze haar nieuwe ik leuker. Neli is wel mijn favoriet, omdat ze niet bang aangelegd is en haar mannetje staat.
    De beschrijvende gedetailleerde stijl past heel goed bij het verhaal. Hierdoor waan je jezelf soms in Amsterdam. Schrijfstijl is gedetailleerd, beschrijvend en vlot. Af en toe een beetje humor.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Jacobaan:
    Het plot vind ik goed en doordacht opgebouwd. Als lezer heb je steeds de volle aandacht nodig en de spanning is continue aanwezig. De verschillende verhaallijnen komen op het laatst bijeen. Je blijft als lezer nieuwsgierig naar het feit wie er achter de Jakhals verscholen zit. Door dit feit en alle onverwachte gebeurtenissen blijf je geboeid lezen.
    Alle feiten wijzen erop dat er iets vreselijks staat te gebeuren alleen wie en wat er achter de organisatie van de Jakhals zit blijft lang geheimzinnig. Zeer zeker doordat de spanning langzaam wordt opgebouwd. Het verhaal heb ik dan ook in 2 à 3 dagen uitgelezen. De schrijfstijl zou ik willen omschrijven als vlot, begrijpelijk, spannend, mysterieus en beeldend. Deze componenten zorgen ervoor dat je geniet van het lezen van dit boek. Steeds weer krijg je een stukje van de puzzel aangereikt.
    Beoordeling: 9,08

Citaat foxlake:
    Ik heb het boek nog niet uit maar op dit moment vind ik toch al dat de karakters m.n. van Neli evolueren en het karakter van Melissa ook een beetje. Favoriet personage: tot op heden Neli en Melissa. De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Het is vlot geschreven met genoeg spanning om te willen blijven lezen. De schrijfstijl vind ik vlot en beeldend geschreven. Soms wel iets te beeldend maar dat is voor mij geen enkel probleem. Ik ga zeker de voorgaande thriller en de eventuele komende thrillers met heel veel plezier lezen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat marcel:
    Het plot zat goed in elkaar met een zeer realistisch karakter. Niet te ingewikkeld, uiteindelijk ook niet verrassend, er werd te vroeg, teveel weggegeven. Dit einde zag je al een tijdje aankomen, dat is een beetje jammer. Het was een boeiend verhaal wat zeker mijn aandacht had al werd dit op het einde minder omdat je dit van verre aan zag komen. Het was verrassender geweest met een andere uitkomst.
    Het is een prettige schrijfstijl waar je wel je aandacht bij moest houden vanwege de vele karakters.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Lizzie:
    Neli maakt in dit tweede deel een grote evolutie door. Ze wordt harder, en meer de vrouwelijke versie van Hamer wordt, maar dan toch nog emoties laat zien. Zonder enige twijfel is Neli mijn favoriet, gewoon om wie ze is. Een sterk vrouwelijk karkakter. Ik had niemand aan wie ik mij ergerde of dat ik vond die werkt nu op mijn zenuwen. Ja de schrijfstijl past perfect bij het boek.
    Beoordeling: 8,67

Citaat dikkiedik:
    Ik vond het een goed doordacht plot. Met in het begin veel ontwikkelingen, de moorden volgden elkaar snel op en de verwarring was groot. Mooi om de veiligheidsdiensten te zien ‘samenwerken’! De uiteindelijke ontknoping was niet heel verrassend meer maar wel spannend. Goed en gedegen opgebouwd plot. Stukje bij beetje komt er meer informatie. Aanwijzingen worden ook in het begin al gegeven, als lezer heb je dat niet altijd in de gaten. Later realiseer je dat ze er wel degelijk zijn geweest. Bijvoorbeeld de filmposter. Door de opbouw van het plot was het einde niet heel onverwacht, toch zaten er nog mooie elementen in die wel verrassend zijn. Het is zeker een boeiend verhaal met veel spannende momenten. Normaal ben ik dan geneigd om snel door te lezen, nu heb ik in een langzamer tempo gelezen, juist om de details in het plot beter te volgen. Deelname aan een leesclub betekent voor mij vooral ook rustiger én aandachtiger lezen.
    Ik vind de schrijfstijl prettig en toegankelijk, het woordgebruik is prima verzorgd. De auteur heeft zijn huiswerk goed gedaan. Ik heb zelf meer geconcentreerd gelezen omdat ik graag meer uit dit boek wilde halen vanwege de deelname aan de leesclub.
    Beoordeling: 8,17

Citaat coenraad:
    In Dodenstoel worden de personages Hamer en Panka geïntroduceerd en het begin van een nieuwe serie is geboren. In Zonder genade merk je dat hun rol verder wordt uitgewerkt en hun “tijdelijke” samenwerking wordt voortgezet. Hoe onwennig ze in het begin tegenover elkaar stonden merk je dat deze samenwerking in Zonder genade een stuk vloeiender is geworden. Dit heeft ook invloed op de personages en beide zijn sterker geworden. Maar dan hebben we ook nog Melissa en haar rol is duidelijk heel belangrijk in het geheel en ook zij groeit als personage en wordt steeds zelfstandiger. Ze heeft een zeer sterke belangrijke bijrol die perfect pas in het geheel.
    Ik ben wel heel nieuwsgierig als er een nieuw verhaal rond hun wordt geschreven wat er aan hun personages wordt toegevoegd zodat ze nog sterker worden. De schrijfstijl is kort en bondig en dat past precies bij het verhaal. De taak die ze moeten volbrengen is kort, krachtig en duidelijk en dat is het verhaal ook. Het is vlot en meeslepend geschreven met niet te lange hoofdstukken waardoor het verhaal prettig loopt en de scenes die zich in Den Haag afspelen zijn voor mij heel beeldig geschreven omdat het dichtbij van waar ik woon zich afspeelt. Allemaal zeer herkenbaar.
    Beoordeling: 8,92

Citaat Sabrina:
    Ik vond het plot goed, boeiend en veel actie! Een goede opbouw met veel actie. De verhaallijnen komen mooi samen. Ik had het einde deels zien aankomen. Ik vind het een boeiend verhaal met steeds mijn aandacht! De schrijfstijl is begrijpelijk geschreven en leuk. Ik vind Zonder genade een realistische thriller.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Wilma:
    Neli ontwikkelt zich tot een ‘geheim agent’ en dat proces wordt goed beschreven en kan je goed volgen. Hamer ontwikkelt zich wat minder in dit verhaal maar de relatie tussen Neli en Hamer verandert in een meer diepe vriendschap, een respect voor elkaar. Neli en Hamer hebben wel een speciaal plekje in mijn hart. Als ik moet kiezen dan zou ik voor Neli gaan.
    Er hoeft niets veranderd te worden, Johan Andersen heeft subtiele veranderingen aan de personages gedaan en daarmee mijn beeld bijgesteld van de personages. Knap gedaan.
    De schrijfstijl past bij het verhaal, spanning, puzzelen, humor en dat is precies waar het om draait bij observeren, uitvogelen wat er aan de hand is en wie wat is. Snelle actie past niet.
    Beoordeling: 8,08

Citaat maria:
    Goed opgebouwd plot. Telkens weer wat meer informatie. Meedenken wat ze gaan doen. Wel krijg je in het boek mee het gevoel dat De Boer niet klopt. Las tot in de vroeg morgenuurtjes door op het einde. Je denkt mee met Hamer en Panka en komt zo verder in de oplossing. Boeiend en had mijn volle aandacht en de omgeving is goed omschreven. Makkelijk, prettig, begrijpelijk te lezen. Wel veel namen maar niet storend. Het zorgt ervoor dat je je aandacht erbij houdt.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen  leesexemplaar.

Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 50

Cees, bedankt voor het mooie en uitgebreide leesclub verslag. Alle meelezers bedankt, het was weer een genoegen om alle leeservaringen te delen met elkaar. Graag tot een volgende keer.

de_Stefs
    Bijdrager
    Post count: 40

Bedankt voor het mooie verslag, Cees. En natuurlijk ook weer voor de organisatie. Het was weer een mooie leesclub! Dus ook bedankt alle andere leesclub leden!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.